Gjest Stjernedryss Skrevet 10. august 2008 #81 Skrevet 10. august 2008 Hvorfor mener så mange at man skal bo gratis bare fordi man har en samboer som eier leilighet? Hva om nye samboer leier en leilighet da? Skal man da få flytte inn gratis siden det ikke koster samboer noe ekstra at du også bor der??? Å betale en liten husleie er helt rimelig, men selvsagt bør begges inntekt også tas med i regnestykket, da man lever i et parforhold og ikke i et typisk leieforhold.
Noli Skrevet 10. august 2008 #82 Skrevet 10. august 2008 Man skal ikke bo gratis, men man skal heller ikke betale ned på andres lån. Det er f.eks. ikke mitt problem om min samboer tar opp et lån som jeg ikke får være med på å avgjøre om skal taes opp eller ikke. Nå har vi heldigvis felles økonomi, og alle penger som kommer inn og alle penger som går ut, er våre. Å kalle meg golddigger er helt fjernt, da jeg som singel ville vært langt bedre stilt enn samboeren min, økonomisk sett.
Gjest Stjernedryss Skrevet 10. august 2008 #83 Skrevet 10. august 2008 Man skal ikke bo gratis, men man skal heller ikke betale ned på andres lån. Det er f.eks. ikke mitt problem om min samboer tar opp et lån som jeg ikke får være med på å avgjøre om skal taes opp eller ikke. Nå har vi heldigvis felles økonomi, og alle penger som kommer inn og alle penger som går ut, er våre. Å kalle meg golddigger er helt fjernt, da jeg som singel ville vært langt bedre stilt enn samboeren min, økonomisk sett. Nei, du er kanskje ikke med på å avgjøre om lånet skal tas opp eller ikke, men når du faktisk er med å bor i leiligheten så er du jo med å "høste fruktene", så da er det jammen meg rimelig at du også er med på å så kornet.
Jade Skrevet 11. august 2008 #84 Skrevet 11. august 2008 Man skal ikke bo gratis, men man skal heller ikke betale ned på andres lån. Det er f.eks. ikke mitt problem om min samboer tar opp et lån som jeg ikke får være med på å avgjøre om skal taes opp eller ikke. Nå har vi heldigvis felles økonomi, og alle penger som kommer inn og alle penger som går ut, er våre. Å kalle meg golddigger er helt fjernt, da jeg som singel ville vært langt bedre stilt enn samboeren min, økonomisk sett. Det er da TS valg om han vil eie eller leie. Hvis din samboer hadde leid en leilighet til 6000, ville du DA betalt halvparten? Hvorfor, isåfall? Og hva er forskjellen for deg?
Noli Skrevet 11. august 2008 #85 Skrevet 11. august 2008 Det er da TS valg om han vil eie eller leie. Hvis din samboer hadde leid en leilighet til 6000, ville du DA betalt halvparten? Hvorfor, isåfall? Og hva er forskjellen for deg? Forskjellen er jo åpenbar: jeg betaler ikke ned på min samboers private lån. Nå har vi felles økonomi, så det er ikke noe tema for oss. Som sagt ville jeg uten problemer vært med på å betale komm. avgifter, strøm, vann, "husleie" til boretslag osv.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #86 Skrevet 11. august 2008 Hvorfor mener så mange at man skal bo gratis bare fordi man har en samboer som eier leilighet? Hva om nye samboer leier en leilighet da? Skal man da få flytte inn gratis siden det ikke koster samboer noe ekstra at du også bor der??? Å betale en liten husleie er helt rimelig, men selvsagt bør begges inntekt også tas med i regnestykket, da man lever i et parforhold og ikke i et typisk leieforhold. Det er godt å se det finnes vettuge mennesker her. Du har sikkert minst ett vekttall i økonomi. Tror folk at husleie på det vanlige markedet er lavere hvis utleieren ikke har lån på boligen? Eller tror folk at om man låner/leier en bil, så skal betale mer fordi bileieren tilfeldigvis har lån på bilen?
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #87 Skrevet 11. august 2008 Nei, du er kanskje ikke med på å avgjøre om lånet skal tas opp eller ikke, men når du faktisk er med å bor i leiligheten så er du jo med å "høste fruktene", så da er det jammen meg rimelig at du også er med på å så kornet. Korrekt. Huseieren får redusert sitt disponible boligareal med det halve, mens den som flytter inn sparer husleie, men beholder alt selv. Det er så urettferdig som det kan bli.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #88 Skrevet 11. august 2008 Hvis det blir slutt, så har jo hennes penger blitt kasta ut av vinduet (til deg), mens du har betalt ned masse på leiligheten din. Det er "risikoen" ved å flytte inn til noen uten å kjøpe seg inn. Men det er også en "risiko" for han å la hun kjøpe seg inn. Det er kjedelig å måtte betale henne ut med en evt. prisøkning for en leilighet man skaffet seg før hun kom inn i bildet. Kanskje bare etter en liten stund. Det retteste er vel å starte på nytt og kjøpe noe sammen. Men det er jo litt dumt, hvis man har vært heldig og fått en leilighet man er fornøyd med. Et dilemma som mange møter dette. Til TS: Synes dette høres rettferdig ut. Vi har også delt alle utgifter helt likt. Alt som går på hus, avgifter, strøm, mat osv. Private innkjøp og regninger betaler vi av "egne" penger.
Gjest Stjernedryss Skrevet 11. august 2008 #89 Skrevet 11. august 2008 Forskjellen er jo åpenbar: jeg betaler ikke ned på min samboers private lån. Nå har vi felles økonomi, så det er ikke noe tema for oss. Som sagt ville jeg uten problemer vært med på å betale komm. avgifter, strøm, vann, "husleie" til boretslag osv. Det er med andre ord greit for deg å betale ned på utleiers lån, men så fort utleier blir din egen samboer og kjæreste så er du plutselig ikke med på finansieringen lenger? Hvor i $%&?%$ får du logikken din fra????? Eneste logiske som ligger bak er misunnelse. Kjæreste har råd til egen leilighet og ikke du? Eneste muligheten jeg kan se til at man ikke trenger å betale husleie er hvis man kjøper seg inn 50%, noe som vil gi høyere renteutgifter pr mnd enn 3000 kr.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #90 Skrevet 11. august 2008 Jeg betaler ikke noe for å bo i huset til man kjære, eller som han sier i "vårt" hus! Jeg er så klart med på å betale mat, strøm, ++++ av det som er vanlig, det deler vi i to. Min "husleie" er i form av å vaske hus og klær, helt greit for meg og vi er begge enige
flickan Skrevet 11. august 2008 #91 Skrevet 11. august 2008 Jeg betaler ikke noe for å bo i huset til man kjære, eller som han sier i "vårt" hus! Jeg er så klart med på å betale mat, strøm, ++++ av det som er vanlig, det deler vi i to. Min "husleie" er i form av å vaske hus og klær, helt greit for meg og vi er begge enige Har ikke noen problemer med at folk velger denne løsningen heller, så lenge begge er enige. Men jeg regner med at du ikke har sagt; " Jeg nekter å betale dine bokostnader til tross for at jeg også bor her, det får jaggu meg holde med at jeg vasker klær. Det er bare rett og rimelig at jeg bor gratis siden du betalte for å bo også før jeg flyttet inn. At jeg gjorde det samme er saken uvedkommende." Neppe..
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #92 Skrevet 11. august 2008 Er det veldig svær bolig du har? Hva ligger prisen på studenthybler? Jeg går utifra at ikke alle studenter flyr rundt og leier seg leiligheter til 4-5000 i mnd...? Når jeg var student, så betalte jeg 1700,- i mnd inkl strøm for en hybel. Ikke søren om jeg hadde hatt råd til å betale 3000 for bolig, og i tillegg spleise på mat med en mann (ja, du vet vel selv hvor mye de spiser?!), og for bil som veldig få av oss hadde råd til. Med hennes "inntekt" ville jeg nok vært grei å betale de 400,- i strøm. Bilen derimot. Du skriver at dere nesten ikke bruker den. Det er du som har skaffet deg bil. Hun trenger ikke bil, og skal vel ikke måtte betale 750,- i måneden på forsikringer og veiavgift (og minimalt med bensin) pga et valg du har tatt? Ellers er jeg helt uenig i de som synes det bare skulle mangle at jenta skulle bo helt gratis. :O Skjønner at det er lenge siden du var student man komer ikke under 2500-3000 kr for studenthybler nå til dags.. og de er jo gjerne bittesmå noe hybler er..
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #93 Skrevet 11. august 2008 jeg syns dere har inngått et bra kompromiss. du nevnte ikke noe om bilutgiftene, men regner med at dere deler på de, og den som bruker den mest betaler for bensinen den bruker. er ikke noe for snylte personer, så jeg syns dere har gjort en bra deal du niholder jo ikke på leiligheten din, det er jo ikke din skyld at hun ikke har råd til å betale seg inn. så for min del er det bare mer enn rettferdig å betale en liten del for seg i forhold til det du betaler for å bo! for det handler jo ikke om at hun nedbetaling på ditt lån, men det at det er mer enn rimelig at et menneske skal kunne betale for seg å bo hos en annen. og dessuten når hun er ferdig student og dere fortsatt holder sammen, så er det bare for henne å kjøpe seg inn. da er det jo du som har nedbetalt en større del av leiligheten! så thumbs upp!
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #94 Skrevet 11. august 2008 dessuten er jo en slik fordelt betaling en forhindring av at det skal oppstå irritasjon dersom man føler at man bærer den øknomiske byrden for mye allene, og at den andre surfer seg litt for mye igjennom. og at man føler at den andre lever et mer avslappet liv (noe det er når man er student) ingenting tærer så mye på et forhold som økonomiske problemer! så dette gir en mer rettferdig fordeling rett skal være rett, og dere har funnet en løsning begge har slått seg til ro med. ergo ingen irritasjoner
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #95 Skrevet 11. august 2008 Har ikke noen problemer med at folk velger denne løsningen heller, så lenge begge er enige. Men jeg regner med at du ikke har sagt; " Jeg nekter å betale dine bokostnader til tross for at jeg også bor her, det får jaggu meg holde med at jeg vasker klær. Det er bare rett og rimelig at jeg bor gratis siden du betalte for å bo også før jeg flyttet inn. At jeg gjorde det samme er saken uvedkommende." Neppe.. Nei, det ville jeg aldri i verden sagt, det har du rett i Vi ble bare enige om denne fordelingen
Jade Skrevet 11. august 2008 #96 Skrevet 11. august 2008 En ordning slik som hun som vasker hus og klær må jo være glimrende for typen hennes som sikkert har råd til å betale på huset uansett, men som gjerne hater husarbeid
Gjest Gjest Skrevet 12. august 2008 #97 Skrevet 12. august 2008 En ordning slik som hun som vasker hus og klær må jo være glimrende for typen hennes som sikkert har råd til å betale på huset uansett, men som gjerne hater husarbeid Og det kan være glimrende for henne hvis hun ikke har så god råd
Gjest Piper Skrevet 12. august 2008 #98 Skrevet 12. august 2008 Forskjellen er jo åpenbar: jeg betaler ikke ned på min samboers private lån. Nå har vi felles økonomi, så det er ikke noe tema for oss. Som sagt ville jeg uten problemer vært med på å betale komm. avgifter, strøm, vann, "husleie" til boretslag osv. Men hadde du leid en leilighet et annet sted, ville du gladelig betalt ned på deres lån. Hvor er logikken i det? Om han hadde hatt 10000 i kostnader på huset, og mente du burde betale 3000 for å dekke en del av renteutgiftene, så ville du nektet å betale det siden du da betaler ned på hans lån? Og hadde du nektet å betale det, så hadde i alle fall ikke jeg flyttet sammen emd deg
flickan Skrevet 12. august 2008 #99 Skrevet 12. august 2008 Det er visst en utbredt misforståelse at alle utgifter i forbindelse med lån er å betale ned på lånet. Man nedbetaler KUN ned på gjeld ved å betale AVDRAG. Renteutgifter bør derfor sees på som kostnader på samme måte som en hvilken som helst annen husleie. For dette er nemlig penger som går rett ut av vinduet det også. Det er viktig å skille mellom renter og avdrag.
Gjest mus Skrevet 12. august 2008 #100 Skrevet 12. august 2008 hos meg har vi gjort det slik. vi er begge i full jobb. vi leide sammen ca 5 år før jeg kjøpte leilighet. han fikk ikke lån til å kjøpe seg inn. når vi leide delte vi på husleien 50/50. vi var enige om bosted og leilighet da jeg kjøpte. her hadde han mest å si pga datteren hans. begge var enige om at jeg skulle betale det meste på boligen men mente også at det ikke var greit at jeg betalte alt. leiligheten er på 84 kvadrat og to etasjer. vi ble enige om at han betalte 3000 til meg i måneden. jeg betaler resten. ellers er husleien på leiligheten 2200. han syns halvparten av det var lite for han måtte uansett betale litt mer enn 1100 på en leilighet hvis han var alene eller vi hadde vært sammen om å leie. ellers deler vi på strøm, mat og internett. vi har hver vår bil og ordner med det selv. vi er kjempefornøyde med den ordningen og håper etterhvert at han kan spare inn litt peng til å betale ned på sin egen gjeld for deretter å kjøpe seg inn i leiligheten. :)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå