Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ehrm.. For å si det slik, jeg bor ikke gratis i leiligheten i den forstand. Hvis det eneste som teller er en fastsatt pris i måneden så værsågod.

Jeg betaler ikke husleie, men jeg betaler da sannelig min del av husholdningen. JEG har pusset opp 2 rom (alene) med mine egne penger (av egen fri vilje). JEG betaler all mat og forbruksvarer. JEG betaler bensin. Jeg betaler det jeg kan rett og slett.

Men vi sitter ikke og teller kroner og øre. Om han skulle betale for brødet en dag så skylder jeg ikke han penger. Den løsningen vi har er veldig passende for oss.

For at jeg i det hele tatt skulle ha mulighet til å bo sammen med han så er han nødt til å betale huslånet sitt selv. Men dette var han fullstendig klar over da han instendig ba meg om å flytte inn! Hvis han skulle kreve husleie av meg så kunne det hende at han måtte ha gitt meg penger i slutten av måneden allikevel, og da er jo poenget borte.

Denne løsningen var det han som ønsket, så om noen prøver å hinte til at jeg snylter på min samboer så får det så være.

Jeg har ALDRI sagt at ikke andre kan ha andre løsninger, men jeg og min samboer syns det hadde vært kunstig om jeg skulle betalt husleie. Enkelt og greit.

Men hvis andre er i en bedre økonomisk situasjon enn meg selv, så ville jeg ha anbefalt å kjøpe seg inn i leiligheten. Ja jeg kaller det å sponse hans økonomi hvis det skulle bli slutt en dag og han har fått god hjelp til å betale ned sitt huslån mens jeg ikke sitter igjen med en dritt. Så det ansvaret får han beholde for selv inntil videre.

Men folk får gjøre hva de vil...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville heller ikke kalt noen som pusset opp huset hans og betalte all mat/forbruksvarer/bensin for snylter. Du betaler jo kjempemasse.

Jeg snakket om de som spleiser på mat/strøm/forbruksvarer, men ellers forventet å bo gratis. Sånn; "oj, oj, vi må spleise på alt, men jeg skal bo gratis! Kan ikke risikere at noen av pengene mine blir brukt på lånet hans!".

Du har jo pusset opp rom i huset hans, og dermed gitt han verdiøkning på huset som han vil få glede av når han selger huset en gang. Så du tenker åpenbart ikke slik.

Skrevet
Jeg ville betalt halvparten av reelle boutgifter, ja. F.eks. om det var felleskostnader, vann- og kloakkavgift, strøm osv.

Absolutt ikke under noe omstendigheter ville jeg betalt husleie til kjæresten min. Hadde jeg hatt en så kjip kjæreste ville jeg heller fortsatt å bo alene og sett meg om etter en ny kjæreste.

Noen har også kjæreste for å bli forsørget. Snyltere kalles sånne som deg.

Jeg hadde aldri latt min kjæreste bo gratis hos meg, mens jeg betalte på et lån på 1,3 mill. Da jeg bodde i min kjærestes leilighet betalte jeg en husleie på kr 3000. Det syns jeg var rimelig. Forslaget til trådstarter høres veldig fornuftig ut.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Hva er årsaken til at det er så mange håpløse, egoistiske folk med null peiling på økonomi. Hvordan går det ann å bli så tett i pappen at man tror man sponser kjæresten dersom man betaler en liten husleie for å bo? Dersom du betaler husleie og den leie er under markedsleie er det faktisk han som sponser deg. Er det mulig å være så utakknemlig og egoistisk????

• 3 uker senere...
Skrevet

OK, her er hele smørja oppsummert som jeg ser det...

La oss kalle dem Pål og Susi. Dersom begge tjener likt, og har samme forventninger til bostandard. Pål har en leilighet til 2 mill og Susi skal betale en "husleie", må det tas hensyn til:

- Avdrag er det Pål "sparer" på å ha leiligheten, den summen som gjør at han eier mer og mer av sin egen bolig. Susi kan spare et beløp hver måned som tilsvarer dette avdraget, så sparer de likt. MEN: Denne summen er flytende, i og med at den representerer det Pål KJØPTE leiligheten for, og ikke nødvendigvis det han får solgt den for. Dette beløpet kan altså være større (dersom leiligheten stiger i verdi) eller mindre (om han taper på beløpet). Man må derfor vurdere om Susi skal få spare mer enn Pål.

- Så har vi Påls andre utgifter: Renter. Disse kan han bestemme selv til en viss grad, mtp nedbetalingstid. Fellesutgifter. Fellesgjeld. Kabel-TV. Og den slags. Hvor mye av dette beløpet Susi skal betale til Pål vil avhenge av flere faktorer: Hvor mye er renta bestemt av lånetiden Pål har satt? Finnes det "unødvendig dyre" utgifter (som feks internett) Susi ikke vil være med på å betale? Hvor mye sparer Pål i skatt på å betale renter på egen bolig?

- Basert på disse faktorene må man regne ut en husleie begge kan leve med. Her vil det bli mye synsing, for å regne det ut slik at begge sitter igjen med nøyaktig det samme ved et brudd vil være vanskelig.

Summert vil nå Susi stå igjen med et beløp hver måned som er hennes "boutgifter": Avdragssummen hun sparer til seg selv (dersom hun ikke velger å bruke det på sko) og husleiesummen.

: Dersom Susi tjener mindre enn Pål. Og dermed har lavere forventninger til bostandard. Hvordan skal man da sette beløpet?

Hvor mye skal man da ta hensyn til at Pål kanskje har brukt lengre tid på utdannelsen enn Susi? Skal man legge lønningene mot hverandre og ta det prosentvis? Men Pål betaler jo mer i skatt - skal man da heller legge utbetalingene mot hverandre?

Kanskje Susi ikke har råd til å spare et beløp til seg selv på lik linje med Pål. Skal man da sette avdrags/sparebeløpet hennes til en fast sum?

Eksempel: Pål får utbetalt 25000, Susi 15000. Pål betaler 3000 i avdrag. Susi setter av 3000. De øvrige (22000 og 12000) regnes nå mot hverandre likt. Dersom Pål har 10000 i øvrige utgifter, legges disse mot Susis 12000. 10000/22000 gir 45% av resterende kroner til utgifter. (Mye, men kun et eksempel!) dvs at Susi betaler 12000*0,45=5400 kroner til Pål i husleie.

MEN. Pål får skattelette for rentene, det gjør ikke Susi. Susi vil sitte gijen med 6600, Pål med 12000, selv om man måler i prosent. Er dette særlig rettferdig? Skal Pål dekke mer av fellesutgiftene deres, eller heller fire litt på husleia?

Konklusjonene jeg drar er at dette er hårsåre saker. Den som kjøper, tar en risiko med å eie. Og hvor mye skal den som tjener mindre lastes fordi den tjener mindre? Hvor mye kan man egentlig måle i penger? Selv om man har mindre utdanning, hvor mye skal man "lide" for det?

Vanskelige saker dette.

Skrevet

Sikkert fornuftig utregning dette. Men det nytter ikke å komme med slikt til de jentene som mener at de kun skal betale det de spiser, og helst ikke det engang. :P

Gjest selvstendig jente
Skrevet
Man trenger ikke betale husleie til samboeren vel...

Vi har gjort det på denne måten at han betaler lånet, mens jeg hjelper til med andre ting, som strøm, mat, parabolrekninger osv... Vi deler jo på det også, men om du ikke skal kjøpe deg inn i leiligheten/huset skal du heller ikke betale noe husleie.. Tenker bare at jeg hadde følt det urettferdigt om det skulle gå til h..... og jeg hadde betalt husleie som hadde gått til lånet, og kjæresten min hadde stukket av med huset uten at jeg fikk en dritt! Selv om det i første omgang var tenkt for bare han og ikke begge to...

Dæven for en snyltersk tankegang?!!!!

HVORFOR skal KUN DU spare penger på å bo hos en kjæreste? Dersom du ikke hadde bodd hos han måtte du betalt f.eks. 6000 pr måned i husleie for å ha tak over hodet. Det blir 72000 kroner i året, det. HVORFOR skal KUN DU tjene på at du flytter inn hos en kjæreste?? Du sparer masse penger hver måned, og han skal ikke få ta del i det som spares på at dere bor sammen - annet enn i form av "strøm, mat, parabolrekninger" som faktisk er ting du også får billigere ved å dele med noen. For en hyperegoistisk tankegang! *sjokkert*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...