Gå til innhold

Hvor mange egg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Personlig er jeg veldig glad i egg og spiser gjerne ett egg hver dag. Kolesterolet mitt er ok og jeg har ikke tatt skade av det til nå i alle fall. Hva med dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest GjestA
Skrevet

At man får forhøyet kolestrol av egg er bare en myte. Man kan spise endel egg om dagen uten at det har noe å si. I perioder kan jeg spise 3 egg om dagen, men jeg er en veldig periode-spiser.

Skrevet

Jasså? Hva får man for høyt kolesterol av da?

Gjest GjestA
Skrevet

På 70- og 80-tallet ble egg hauset opp til å være skadelig i forhold til kolesterol, men det viste seg å ikke stemme.

http://www.aftenposten.no/helse/article766596.ece

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.3684116

http://www.iform.no/pub/art.php?id=600

- Egg inneholder mye kolesterol, men påvirker ikke kolesterolnivået til mennesker med moderat høyt kolesterol. Myten om at kolesterol i kosten er det samme som kolesterol i blodet, er i ferd med å svekkes, ifølge Gunn Helene Arsky.

For fire år siden var det vanlig at leger rådet pasientene til å være svært forsiktige med å spise egg. Langt færre leger gjør det i dag, viser undersøkelsen som er gjort på oppdrag for Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt. Arsky mener at mer fokus på kosthold i samfunnsdebatten har gjort legene mer interessert i ernæringsspørsmål.

Skrevet

Jeg liker ikke egg så spiser det nesten aldri. Det eneste måtte være hvis det er i annen mat jeg lager som pannekaker, vaffler o.l. Selv da tviler jeg på at jeg kommer opp i mer enn toppen 20 egg i året.

Skrevet
Jeg liker ikke egg så spiser det nesten aldri. Det eneste måtte være hvis det er i annen mat jeg lager som pannekaker, vaffler o.l. Selv da tviler jeg på at jeg kommer opp i mer enn toppen 20 egg i året.

Kolesterolet mitt er forresten fint.

Skrevet

Det går litt i perioder, av og til rundt nesten ingen, av og til rundt 4-5 stk i uken.

Men jeg spiser som oftest egg som omlett, ikke kokte egg.

Kolesterol vet jeg ikke noen ting om, men tok en blodprøve ikke så lenge siden der de skulle sjekke og ringe tilbake hvis noe var feil. Siden de ikke gjorde det, antar jeg at kolesterol er greit :)

Skrevet

Vi spiser ganske mye egg, mest i omelett og pai, litt i supper, noe speilegg og noen få kokte (utenom suppe). Antagelig går det med 1-2 sekspakninger økologiske egg i uka i gjennomsnitt. Etter at kolesterolmyten ble avkreftet oppfatter jeg egg som en næringsrik og sunn ingrediens som metter godt og er fin å bruke sammen med andre sunne ingredienser som grønnsaker, tomater etc. Kjøttforbruket blir mindre fordi eggene metter.

Skrevet
Jeg liker ikke egg så spiser det nesten aldri. Det eneste måtte være hvis det er i annen mat jeg lager som pannekaker, vaffler o.l.

Samme her. Spiser kun egg når det er en ingrediens i annen mat, egg i seg selv smaker rett og slett ikke godt.

Gjest _Leela_
Skrevet

I uka spiser jeg som regel et kokt egg i lunsjen, i helgene varierer det, men blir ofte to om dagen (pleier å ha eggerøre, omelett og speilegg som helgefrokost).

Husker da jeg var liten og eggehysteriet var som verst, fikk da ett speilegg i uka...

Gjest Marillia
Skrevet

Jeg er veldig glad i egg, og lager ofte omelett til kvelds, i tillegg blir det som regel stekt egg eller eggerøre til helgefrokosten. Sånn i gjennomsnitt spiser jeg sikkert 7-10 egg i uka.

Skrevet

Det variere veldig. I perioder kan jeg ha litt dilla på egg og spiser ett eller to hver dag, andre ganger kan det gå ukesvis mellom.

Skrevet

Jeg tenker på egg som noe veldig sunt som min kropp trenger. Jeg kjenner et virkelig sug etter egg innimellom, og da kan jeg også koke seks egg, og så spiser jeg fire av dem med godt krydder - rett i kroppen. Lager skjeldent omelett eller annet som egg skal "gjemmes" i. Syns egg smaker himmelsk jeg! :jepp:

Skrevet

Egg er kjempegodt, men går i perioder.. Burde spise myyye mer av det for det er GRATIS for oss :=)

Elsker egentlig kokt egg med kaviar.. Namm.

Skrevet

Kokt egg er det eneste jeg klarer å spise til frokost. Spiser to hver dag, også i helgene. 14 egg altså. Jøss! Viste ikke at det ble så mye til sammen!

Skrevet

Spiser omtrent 5 egg i uka vil jeg tro. Men det varierer. Jobber jeg senvakt, elsker jeg en lang frokost med speilegg, mengder med kaffe og avisen. Med andre ord, jobber jeg mange senvakter på en uke, blir det flere egg.

Skrevet

Jeg tipper jeg spiser rundt 5 egg i uken. Jeg er vegetarianer, så egg er en av mine beste kilder til blant annet protein. Kanskje jeg burde spise flere egg ...

Skrevet

Jeg har dilla på eggerøre med gressløk i for tiden. Bruker da to egg og holder meg mett i mange timer etterpå, noe jeg sjelden er :) I tillegg spiser jeg mye kokt egg på skive. Egg er godt!

Skrevet

Det varierer veldig, men jeg vil tro det jevner seg ut til ett i uka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...