Gå til innhold

HJELP!!

Rapitap

Anbefalte innlegg

Jeg har noe høyst aktuelt og meget irriterende jeg grubler på. Ok, saken er slik at jeg HAR skap på soverommet, MEN jeg finner ALDRI det jeg skal ha, og klærene flyter overalt. De meste er på gulvet, på stoler i gangen.....vel, 'all over the place'....

Kan dere hjelpe meg med å finne ett SYSTEM på hvordan jeg kan finne klær igjen....og se hva jeg har til rådighet......

Jeg er sånn at jeg er ute av døren 15 minutter etter at jeg står opp om morgenen. Til og med en røyk og mascara er på!

Sukk, ok, for at systemet skal funke så må dere får vite at jeg har ett Sigdal skap. Når du åpner dobbeldøren er det 'henge opp klær' på venstre side, og høyre side har 4 hyller. Over begge disse to høyre og venstre saken så er det en hel lang hylle.

Jeg er bare 1,62 på strømpelessen så jeg når ikke opp til det som kan ligge i den store hyllen...Ett annet tips er at jeg har 3 'bokser' over garderobeskapet som kan fylles med 'dritt'. Men hva skal gå og ikke? Jeg har mange bukser og liker dongeri spesielt. Går mer med gensre enn med skjorte. Og skjørt?...Uhmm...har 3 fotsie......

Vel, oppsummering: HJELP!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vet hvordan det er med sånt ja..

Det eneste jeg kan tipse om er at du pakker vekk alle vinterklær og høstklær i esker. Merk dem med f.eks "Vinterklær", så finner du det fort igjen. Ta en runde med søppelsekken i skapet. Kast alt du ikke har brukt på leeenge. Sekken lar du stå til neste runde (til høsten kanskje). Om du ikke har savnet noen av klærne, så kaster du dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, Lea, den er god!

Da skal jeg gjøre det. Neste er hvordan inndele klærene i skapet i forhold til MENGDE klær????Brettekant slik at du ser på fargen hvilken t skjorte det er? Men da bruker man bare halve delen dybden. Skal jeg da lage DOBBEL inndeling slik at jeg må ta ut en bunke t skjorter for å se hva som ligger bak ?

*crazy*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Dette med sortering av klær er noe jeg kan siden jeg har en enorm garberobe som krever nøye orden og hvor alt har sin faste plass.

Det første du gjør er å sortere klærne dine etter bruksområde og sesong- legg feks, alle sommerbuksene dine sammen, alle de tynne toppene sammen, kast gamle klær og klær som er slitte og hullete og klær som ikke passer. Sorter festklær fra hverdagsklær og dekk lange selskapskjoler med plast, ha en egen hylle til undertøy & sokker.

Klær til jobben bør også henge for seg selv.... hvor du legger ting må du bestemme.

Pakk vekk klær som brukes høst & vinter, de trenger du ikke nå og de tar bare opp plass.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Alltid hyggelig å kunne hjelpe. Lag tellekant på toppene dine også så går det raskt å finne den du vil ha.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, jeg regner med at jeg gjør sånn kant på alle, slik at jeg kan se med en gang hva det er ...... det er jo litt sløsing med plass da....men muligens det er det som må til....

hehe

Nå har jeg snakket så mye om mitt rote forhold til klær at jeg må rett og slett usette dette prosjektet til i morgen. Orker ikke å begynne å rydde klærene...Er helt sliten nå jeg..

hehehehe

Får heller se om det er noe av interesse ute på forumet?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Si fra når du får et råd som ikke involverer å bli systemmenneske.  :-?

Vi kvinner som har omfattende garderober er avhengige av ett godt system for i det hele tatt og finne noe som helst. Har du 3 jeans, 10 topper, 2 slitte BH'er og 1 stringtruse trenger du ikke noe system.... ikke sant!

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en velutviklet garderobe med et underutviklet system.

Men det har sine fordeler - jeg blir alltid happy over å finne ting jeg glemte at jeg hadde innerst i de aller mørkest krokene i skapet. :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Man trenger ikke å være ett hysterisk system-menneske selv om man har orden i garderoben vet du Samsara :wink: grunnen til at jeg har ett slikt system er delvis fordi jeg liker å finne ting og delvis fordi jeg har mange kostbare designerklær som jeg ikke vil skal ligge sammenkrøllet i bunnen av ett støvete skap.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fint for deg. Jeg kalt ikke deg hysterisk systemmenneske, jeg slo en vits om at jeg ikke er så ordensmenneske selv. Det var en morsomhet, ikke en betroelse.

*tegner og forklarer*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger bare ett system som gjør at jeg finner fort det jeg vil ha, OG , at det ser ryddig ut rundt meg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også et slikt todelt skap (men hengere på ene siden og hyller på den andre).

I hyllene har jeg:

-undertøy og sokker i hver sin kurv.

-topper og t-skjorter i en hylle

-bukser i en hylle

-skjørt, gensere og tynne jakker/cardigans henger jeg opp på henger.

-penklær til meg og sambo henger i et eget skap.

Finner alltid det jeg skal ha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er lurt å sortere vanlige truser og stringtruser i hver sin kurv.

Da ser du med en gang om du virkelig HAR rene hvite stringtruser, eller om du bare kan gi opp letingen med det samme og nøye deg med en rosa... :lol:

Samme prinsippet bruker jeg på nylonstrømper/nylonstrømpebukser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I skapet mitt har jeg en hylle til gensere, en til bukser, en til t-skjorter, en til sommer-/fest-topper og en til shortser. I hengedelen henger kjoler, skjørt bluser og finjakker. På den lange hyllen over ligger nattkjoler, strikkegenserer og sjal. Sokker, strømpebukser og undertøy ligger i skuffer i kommoden. Jeg har ingen tellekanter, alt ligger ganske hutlers til butlers, men sammenbrettet, men jeg finner det jeg vil ha alikevel.

Forresten henger mine fineste kjoler og bluser i et skap for seg selv. Vi har nemlig 4 skap til 3 personer, derfor kan vi ha vårt fineste tøy i et skap for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...