Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom man har frikort og tjener OVER dette før man har fått skaffet seg skattekort, hva skjer da? Vil det bli trekt 50 % skatt av de 40 tusen eller vil man skatte 50 % av beløpet etter den summen? Dersom det er slik at man skatter 50 % av selve frikort-summen, vil man miste de 20 000 helt eller er det noe man vil få igjen på skatten neste år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skatter 50% av det du tjener etter du har oppnådd frikortgrensen på 40 000.

Skrevet

Dersom du har frikort og tjener 40 000 (går ut fra at dette er fribeløpsgrensen) skal du ikke betale skatt.

Tjener du 40 001 kr, skal du betale skatt av 40 001 kr.

Så lenge du ikke har levert skattekort er arbeidsgiver pliktig å trekke 50% skatt, så det er viktig å skaffe seg skattekort så raskt som mulig etter at du oppdager at du kommer til å tjene over fribeløpet. Vet du at du kommer over grensen er det like bra å begynne å skatte med en gang slik at du ikke blir nødt til å dekke inn skatten for de første 40 000 på de siste lønningene i året.

I 1993 tror jeg fribeløpet var 19 900. Jeg så at jeg kom til å komme over grensen, men var litt i tvil om hva som skulle skje så jeg ringte skatteetaten og spurte. "Om jeg tjener over grensen, f.eks 20 000, skal jeg da betale skatt av hele beløpet, eller bare av den delen som er over grensen? Skal jeg skatte for 20 000 eller for de 100 kr som er over?" Jeg fikk da til svar at jeg selvfølgelig bare skulle skatte av de 100 kr. Jeg fikk meg skattekort og resultatet året etter ble nesten 5 000 i restskatt. (Fikk rentefri utsettelse til året etter siden jeg ble feilinformert av det lokale skattekontoret. Dette ble første (og siste) gang jeg har betalt restskatt.)

Skrevet (endret)

Ja, på neste lønning blir du trukket 50% i skatt, fordi du ikke har skattekort. Slik fortsetter det til skattekortet er levert.

Men når året er omme skal du like fullt betale skatt av alt du har tjent om du tjener over fribeløpsgrensen.

Edit: Men om du bare tjener så vidt over beløpsgrensen vil du nok etter fradrag ikke betale så mye i skatt.

Endret av Kai H.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...