Gjest Gjest Skrevet 5. august 2008 #1 Skrevet 5. august 2008 Jeg har funnet meg en ny leilighet, og ønsker å flytte så fort som mulig, helst innen en måned. Siden jeg ikke har husleiekontrakt, kan jeg da bare flytte når jeg vil, eller er det noen regler som gjelder her?
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2008 #3 Skrevet 5. august 2008 Hvorfor har du ikke husleiekontrakt? Vet ikke egentlig, huseierene nevnte ikke noe om det da jeg flytta inn, jeg tenkte at "jeg får vel si fra og få ordnet det en dag" men glemte hele greia, og det har aldri vært noen problemer, jeg betaler husleia som jeg skal hver måned og har ellers lite kontakt med dem.
Gjest Piper Skrevet 5. august 2008 #4 Skrevet 5. august 2008 (endret) http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#9-4 § 9-6. Oppsigelsesfrist Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. Endret 5. august 2008 av Piper
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2008 #5 Skrevet 5. august 2008 http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#9-4 Så det betyr at jeg må bli der tre måneder til? Det er helt uaktuelt, av mange grunner.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2008 #6 Skrevet 5. august 2008 Så det betyr at jeg må bli der tre måneder til? Det er helt uaktuelt, av mange grunner. Du må jo selvsagt ikke bli der, men er pliktig til å betale.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2008 #7 Skrevet 5. august 2008 Du må jo selvsagt ikke bli der, men er pliktig til å betale. Og hva skjer dersom jeg ikke betaler? Jeg har hørt om mange saker der utleier krever penger for manglende husleie, og aldri fått dem. Jeg er ikke den typen som nekter å betale til vanlig, men som sagt, det er flere grunner til at jeg ønsker å flytte, blant annet at jeg ikke trives der pga naboer som ikke liker meg osv.
pittie Skrevet 5. august 2008 #8 Skrevet 5. august 2008 (endret) Vi fikk flytte ut etter 1 mnd selvom der var 3mnd oppsigelse. Snakk med husverten. Men som du forstår, så må husvert få sjangse til å skaffe ny leieboere før du drar. + Det som kan skje om du ikke betaler er å sette husvert i pengeknipe. Vi leier ut selv og vet det.. Endret 5. august 2008 av pittie
feuerstein Skrevet 5. august 2008 #9 Skrevet 5. august 2008 Det er ikke utleiers problem at naboene ikke liker deg. Klarer du å skaffe deg selv nytt tak over hodet på kort frist? Har lite for seg å krangle seg til kortere oppsigelse hvis det viser seg at du ikke er ute av leiligheten innen den tid. Mulig utleier blir vennlig innstilt hvis du klarer å skaffe noen som er interessert i å overta leiligheten slik at det ikke blir noe opphold i leieinntektene.
Gjest StockDama Skrevet 5. august 2008 #10 Skrevet 5. august 2008 Og hva skjer dersom jeg ikke betaler? Jeg har hørt om mange saker der utleier krever penger for manglende husleie, og aldri fått dem. Jeg er ikke den typen som nekter å betale til vanlig, men som sagt, det er flere grunner til at jeg ønsker å flytte, blant annet at jeg ikke trives der pga naboer som ikke liker meg osv. Det er umåtelig frekt av deg om du stikker av uten å betale for de resterende månedene. Ikke huseier sin feil at du ikke trives med naboene. Uansett, så er det en tabbe av dere begge at det ikke ble skrevet kontrakt. Så får dere begge ta konsekvensen av det, hva det nå enn måtte være. Ring huseier og hør om du kan flytte ut innen kort tid?
Rosalie Skrevet 5. august 2008 #11 Skrevet 5. august 2008 Det er umåtelig frekt av deg om du stikker av uten å betale for de resterende månedene. Ikke huseier sin feil at du ikke trives med naboene. Uansett, så er det en tabbe av dere begge at det ikke ble skrevet kontrakt. Så får dere begge ta konsekvensen av det, hva det nå enn måtte være. Ring huseier og hør om du kan flytte ut innen kort tid? Huseier kan gå til sak for å få manglende husleie. Ikke noe problem å bevise leieforhold dersom husleie er innbetalt til et kontonummer.
Rosalie Skrevet 5. august 2008 #12 Skrevet 5. august 2008 Så det betyr at jeg må bli der tre måneder til? Det er helt uaktuelt, av mange grunner. Ikke i tre måneder, men tre måneder fra den 1. i måneden etter at du har sagt opp skriftlig. Sier du opp nå, betyr det altså at du må betale leie ut november.
Gjest Glør Skrevet 5. august 2008 #13 Skrevet 5. august 2008 Huseier kan gå til sak for å få manglende husleie. Ikke noe problem å bevise leieforhold dersom husleie er innbetalt til et kontonummer. Men siden det bare er en muntlig avtale er det ikke noe problem å si at man hadde en muntlig avtale om utflytning. Utleier vil sannsynligvis ikke komme noen vei i forliksrådet, og er forhåpentligvis klar over det selv også. Og i slike tilfeller pleier det å være ganske lett å få til en ordning, dersom man bare snakker med utleier, siden de uansett ikke har så mye å slå i bordet med. Så det koker egentlig ned til ens egen moral, og det er vel egentlig ikek noe poeng i å diskutere her, siden det ikke var det trådstarter spurte om. Men jeg synes det i en slik situasjon er greit nok å tilby seg å betale for en kalendermåned til. Det er også utleiers ansvar å sørge for kontrakt og depositum, dersom de ønsker å unngå slike ting.
Frk Johansen Skrevet 5. august 2008 #14 Skrevet 5. august 2008 Selv om man ikke har kontrakt er det husleieloven som gjelder og som Piper sier er det tre måneder gjeldende fra den første etter utløpet av inneværende måned. Send en skriftlig oppsigelse der du sier at du fristiller leiligheten en bestemt dato men vær forberedt på å betale frem til oppsigelsen din er over. Har du depositum? I så fall kan husverten din ta det som erstatning for manglende betaling av leie. Dersom du eller husverten skaffer ny leietaker kan han ikke kreve dobbel betaling.
Gjest Piper Skrevet 5. august 2008 #15 Skrevet 5. august 2008 Men siden det bare er en muntlig avtale er det ikke noe problem å si at man hadde en muntlig avtale om utflytning. Utleier vil sannsynligvis ikke komme noen vei i forliksrådet, og er forhåpentligvis klar over det selv også. Og i slike tilfeller pleier det å være ganske lett å få til en ordning, dersom man bare snakker med utleier, siden de uansett ikke har så mye å slå i bordet med. Så det koker egentlig ned til ens egen moral, og det er vel egentlig ikek noe poeng i å diskutere her, siden det ikke var det trådstarter spurte om. Men jeg synes det i en slik situasjon er greit nok å tilby seg å betale for en kalendermåned til. Det er også utleiers ansvar å sørge for kontrakt og depositum, dersom de ønsker å unngå slike ting. Og heldigvis har de en lov mot slike som tenker som deg, og den sier at det er tre måneders oppsigelse som gjelder. Og derfor vil nok utleier få medhold, siden de ikke har en skriftlig avtale. Derfor ville jeg ikke brydd meg om å prøve meg på noe slikt, men heller brukt tiden og energien på å finne noen som kan flytte inn tidligere.
Gjest Utleiier Skrevet 6. august 2008 #16 Skrevet 6. august 2008 Men siden det bare er en muntlig avtale er det ikke noe problem å si at man hadde en muntlig avtale om utflytning. Utleier vil sannsynligvis ikke komme noen vei i forliksrådet, og er forhåpentligvis klar over det selv også. Og i slike tilfeller pleier det å være ganske lett å få til en ordning, dersom man bare snakker med utleier, siden de uansett ikke har så mye å slå i bordet med. Så det koker egentlig ned til ens egen moral, og det er vel egentlig ikek noe poeng i å diskutere her, siden det ikke var det trådstarter spurte om. Men jeg synes det i en slik situasjon er greit nok å tilby seg å betale for en kalendermåned til. Det er også utleiers ansvar å sørge for kontrakt og depositum, dersom de ønsker å unngå slike ting. Korrekt. Det er ingen formkrav til en oppsigelse. Den trenger altså ikke være skriftlig, langt mindre sendt rekommandert. Derimot påhviler det ts å sannsynliggjøre at hun har sagt opp,. Og som du sier, er det enkelt å lyve seg til å få rett i dette i forliksråd/husleietvistutvalg. De opplagte måtene er antedatering av oppsigelsesbrev eller vitner som sier at, "joda, hun snakket om at hun skulle flytte da og da". Det finnes også langt sluere måter... Men har man tegnet ny leiekontrakt langt senere enn man angivelig sa opp, blir det vanskeligere å vri seg unna. Utleiere har dessverre dårlig rettsvern mot slikt. Og det er uavhengig av om man har kontrakt eller ei. Man kan ikke pålegge en leier å si opp skriftlig.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2008 #17 Skrevet 6. august 2008 Til dere som mener at jeg skal betale husleie i tre måneder til: Joda, jeg har fått med meg at husleieloven sier tre måneder, men nå nevnte jeg for utleier for to måneder siden at jeg kom til å se meg om etter et annet sted å bo, så da gjelder vel det som en oppsigelse. Med mindre noen kan henvise til at husleieloven sier at oppsigelsestiden gjelder fra den datoen man har funnet et aktuelt bosted.
Rosalie Skrevet 6. august 2008 #18 Skrevet 6. august 2008 Sa huseier "OK, greit," da du nevnte at du ville flytte? I såfall kan du slippe unna med to måneder. Men jeg råder deg til å si opp skriftlig, så har du ditt på det tørre, dersom huseier begynner å bråke (det er vanskelig å bevise en muntlig avtale). Det jeg ville skrevet er: "Jeg sier med dette opp leiligheten jeg leier i XXX, med overtakelsesdato (?) om to måneder fra denne dag, dvs. dd.mm.åååå. Med vennlig hilsen, Petter Pinne" Hører du da ingenting tilbake, har huseier godtatt oppsigelsen din. NB: Husk en å ta en kopi av oppsigelsesbrevet til deg selv!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå