Gjest Gjest Skrevet 4. august 2008 #1 Skrevet 4. august 2008 Vi er et samboerpar som er førstegangsetablerere. Til sammen har vi 670 000 kr. i lønn i året. Vi har også egenkapital på 20 000 kroner (BSU) + jeg eier et aksjeselskap som jeg får utbytte av hvert år.. alt fra 200-600 000 kr. Vi har et billån på 200 000 kr utenom. Hva kan vi få i lån? og hvor mye må ca betale i mnd? Vi har sett på et hus til 1 600 000 kr.
Gjest Snart 42 Skrevet 5. august 2008 #2 Skrevet 5. august 2008 Her er en grei kalkulator du kan bruke for å se hvor mye dere kan få i lån. Og her er en til......
Gjest Gjest_LilBlossom_* Skrevet 6. august 2008 #3 Skrevet 6. august 2008 Snakk med banken. Dere får sikkert et lån som dekker huset... Min mann og jeg tjener mindre enn dere og fikk tilbud om opp til 2 mill. (Noe vi syntes var for mye...)
Gjest Pupsilure Skrevet 6. august 2008 #4 Skrevet 6. august 2008 Dere får nok lån ja. Vi tjener mindre enn dere og fikk 1,7, med ca 150 000 i gjeld fra før. Vi tok 1 250 000, og betaler ca 8000 i mnd.
Alison Skrevet 6. august 2008 #5 Skrevet 6. august 2008 Vi er et samboerpar som er førstegangsetablerere. Til sammen har vi 670 000 kr. i lønn i året. Vi har også egenkapital på 20 000 kroner (BSU) + jeg eier et aksjeselskap som jeg får utbytte av hvert år.. alt fra 200-600 000 kr. Vi har et billån på 200 000 kr utenom. Hva kan vi få i lån? og hvor mye må ca betale i mnd? Vi har sett på et hus til 1 600 000 kr. Ut fra det du skriver her så kommer det nok til å gå helt fint å få låne 1,6 mill. I utgangspunktet kan dere få låne 2-3 x inntekt. Noen kan også få låne mer, andre mindre. Det er flere faktorer som spiller inn her. Har dere gode muligheter for lønnsøkning de nærmeste årene? I tilfelle kan dere kanskje få låne mer enn den anbefalte grensen. Har dere barn, i tilfelle hvor mange? Barn betyr utgifter, men barnetrygden må også tas med som inntekt. Har dere vært flinke til å spare (ser at dere har BSU, noe som er positivt)? Har dere flere lån utenom billånet, slik som f.eks. studielån? Har dere kredittkort? Selv om dere ikke har brukt noe av kreditten, vil kredittgrensen bli regnet som gjeld. Har dere f.eks. hvert deres kredittkort med grense på 50.000,-, en kreditt på byggevarer på 25.000,- og et kjøpekort (for å ta med møbler, elektronikk el. med en gang og utsette betallingen) på kr 25.000,-, vil dette bli regnet som om dere har 150.000,- i lån. Det er mange som ikke er klar over dette. Kortavtalene må sies opp for at kredittgrensen ikke skal regnes med. Ta kontakt med banken for å få vite hva dere kan få i lån. Dere bør uansett skaffe dere et finansieringsbevis hvis dere er på utkikk etter bolig. Da vet dere at finansieringen er klar om dere skulle finne drømmeboligen. Et finansieringsbevis er gyldig i 6 måneder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå