Gjest rematusen Skrevet 4. august 2008 #1 Skrevet 4. august 2008 Vel, ser first prise er en rimelig serie, og føres av mange dagligvare kjeder, men det er altid så forskjellig.... en butikk med first prise har noen varer, og andre har andre varer. Ikke alle de butikkene som fører first prise har ALLE produktene. Ergo blir det noe first prise og noee til full pris............... Handler vi på rema 1000 har de jo Landlord, men det er mange produkter som ikke er der med landlord. Likedan på coop mega, har fått høre at ikke noe er så billig som å handle på coop mega, dersom man kjøper coop sine produkter. Men jammen er det mye de ikke har i coopprodukter også, så man må kjøpe vanlige varer også og de er ofte veldig dyre, ergo så er man like langt. Så hvem ER billigst, og hvem har FLEST billige merker??* Hilen ei med sjukt dårlig råd.............
Pasha Skrevet 4. august 2008 #2 Skrevet 4. august 2008 kiwi er vel blant de billigste og med best utvalg på egene produkter, rema1000 har vært billigst på merkevarer (og er vel det fremdeles)
Kamikatze Skrevet 4. august 2008 #3 Skrevet 4. august 2008 Vet du, at det eneste du kan gjøre, hvis du virkelig er pekuniært på felgen, er å handle i flere butikker, og være bevisst hva som er billig (og å få tak i) hvor. Og ta samtidig med transportkostnadene. Og gjerne noen frø, til egenproduksjon av krydderurter og påleggsgrønt.
Bianca Skrevet 4. august 2008 #4 Skrevet 4. august 2008 Fant denne. Kanskje den kan være til hjelp http://www.dinside.no/php/art.php?id=780901
Olive Skrevet 4. august 2008 #5 Skrevet 4. august 2008 kiwi er vel blant de billigste og med best utvalg på egene produkter, rema1000 har vært billigst på merkevarer (og er vel det fremdeles) Kiwi har ingen egne merker, med mindre du ikke tenker på First Price - men det føres jo av hele norgesgruppen (kiwi, meny, spar, joker). Jeg opplever nesten det motsatte av deg, at Rema er billig på sine egne billige saker mens Kiwi er billigst på merkevarer. Men det spørs kanskje også på hva man kjøper
Lise_ Skrevet 4. august 2008 #6 Skrevet 4. august 2008 alle butikker har vel noe som er billigere der enn hos andre. Tipper du skal lete en stund for å være helt sikker. Selv synes jeg det er stortsett Rema 1000, men Coop-OBS! har så masse 10-kr tilbud av og til at de er billige de og
Pasha Skrevet 5. august 2008 #7 Skrevet 5. august 2008 snorkfrøken: Er first price jeg tenker på ja. Synes at kiwi har større utvalg enn f.eks spar På min lokale kiwi har de nesten et first price produkt for vært vanlige..mens på spar er det svært få
Gjest Pupsilure Skrevet 6. august 2008 #8 Skrevet 6. august 2008 Jeg handler bare på kiwi. Blir helt overrasket hver gang jeg er i andre butikker, for alt koster 3-4-5 kroner mer. Er veldig glad i kiwi, og first price. Men ikke alle butikkene er like bra syntes jeg. Heldigvis har vi en stor, fin kiwibutikk i nærheten På Rema 1000 er det mye billig kjøtt, og handler der når jeg har muligheten.
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2008 #9 Skrevet 6. august 2008 Jeg handler alltid på Rema 1000 og på Meny. Rema har gode reklamer, de lever opp til sine reklamer og eierne har kontakt med kundene i form av at de leverer og folk får som forventet. Rema ER BILLIGST OG FAKTISK BEST. Men jeg supplerer min handle med Meny og ICA gourmet. Jeg handler aldri på Rimi (dårlig, kjedelig konsept, fælt utvalgt, elendige priser, mangler fullstendig struktur og styring i konseptet...)
Kamikatze Skrevet 6. august 2008 #10 Skrevet 6. august 2008 Jeg handler alltid på Rema 1000 og på Meny. Rema har gode reklamer, de lever opp til sine reklamer og eierne har kontakt med kundene i form av at de leverer og folk får som forventet. Rema ER BILLIGST OG FAKTISK BEST. Men jeg supplerer min handle med Meny og ICA gourmet. Jeg handler aldri på Rimi (dårlig, kjedelig konsept, fælt utvalgt, elendige priser, mangler fullstendig struktur og styring i konseptet...) Kan ikke skjønne hvilken Rema og Rimibutikk du sikter til. Men mistenker deg at du generaliserer på bakgrunn av en eller to lokale tilfeller. Her hvor jeg bor har Rimibutikken størst vareutvalg av dem alle, flankert av mega. Rema har lagt noen kroner til de fleste varene sine, og sånt merkes når man handler bare ett sted. Men fortsatt finns spesialtilbud, som på kjøttvarer, som nevnes lenger opp her, som gjør det verdt å ta turen innom. Rimi har bra utvalg her, men en salig blanding av varer som er enten dyrere eller billigere enn rema. Kiwi har jeg ingen erfaring med. Prix her har lært meg at gule priser, betyr tom lommebok. De er dyrere enn Mega, og har mye dårligere utvalg. Mega har også sine spesialtilbud, hvor man kan være heldig. Også om man er medlem, kan man få særtilbud, sånn som sist: En sixpack med kroneis til 24 blanke, istedenfor 34. - Slutt på moroa nå. Ellers har jeg inntrykk av at samvirkelaget (mega prix coop blablabla) legger ti - tjue prosent på sine priser, i forhold til "konkurrentene" og så gir dem en til tre prosent tilbake til medlemmet. Sånn sett rævpuler de meg for 7-17 % hver gang jeg åpner lommeboka. Og som medlem, skulle jo varene vært billigere for meg, enn om jeg gjødde på Hagen eller Reitan og gjengen... Nei, vi får bli mer bevisste på å sjekke enhetspriser, og kanskje pushe på lokalpressen. Kanskje avisa kan lage et barometer over like varer i de ulike kjedene? De trykker jo lange børstabeller og annet som ikke har allverdens interesse for vanlige dødelige. Og flinkere til å gå ut av en butikk, når nabobutikken har samme varen noen øre billigere. For det er først når folk blir bevisste at butikkene må reagere. Hvis ingen kjøper melka, fordi den er femten øre for dyr, i forhold til nabobutikkene, så blir de sittende med mye sur melk tilslutt. Men når folk stimer inn i handletåka, og grabber med seg uten å sjekke prislappene. - Da kan de gjøre som de vil. Og det er jo akkurat det de gjør. Og ofte er det pokkernmeg ikke lett å sjekke prisen heller, fordi hyllelappen er borte.
Kamikatze Skrevet 6. august 2008 #11 Skrevet 6. august 2008 Fant denne. Kanskje den kan være til hjelp http://www.dinside.no/php/art.php?id=780901 Slike "gallupper" som aviser og andre medier lager blir feil. De baserer seg på en "handlekurv" og at en kunde handler alle varene sine i én butikk. Man kan komme langt bedre fra det med å handle det billigste der det er billigst. Du kan jo selv telle hvor mange varer du kjøpte de siste handleturene, ved å telle på kassalappen. Hvis du sparer gjennomsnitlig 3 kr pr vare (mellom 1 og 5 kr i praksis). Blir det fort noen hundringser i måneden. Og for den som har lite, er hundringser mer verdt enn tusenlapper for mer "kondisjonerte".
Morgan Skrevet 6. august 2008 #12 Skrevet 6. august 2008 Jeg har merket at veldig ofte stemmer ikke hylleprisen med hva jeg faktisk betaler i kassen. Har dere merket det?
Bianca Skrevet 6. august 2008 #13 Skrevet 6. august 2008 Slike "gallupper" som aviser og andre medier lager blir feil. De baserer seg på en "handlekurv" og at en kunde handler alle varene sine i én butikk. Man kan komme langt bedre fra det med å handle det billigste der det er billigst. Du kan jo selv telle hvor mange varer du kjøpte de siste handleturene, ved å telle på kassalappen. Hvis du sparer gjennomsnitlig 3 kr pr vare (mellom 1 og 5 kr i praksis). Blir det fort noen hundringser i måneden. Og for den som har lite, er hundringser mer verdt enn tusenlapper for mer "kondisjonerte". De blir kanskje feil etter dine kriterier. Men de baserer seg jo på det faktum at folk flest handler i en og samme butikk. Har man tid til å kjøpe ulike varer i ulike butikker basert på pris så er det jo en ting. Men er man et vanlig menneske som går i matbutikken etter jobben, og helst vil fort hjem til middag, så er det vel ikke så uklokt å ta en titt på prisundersøkelsene. I prisundersøkelsen jeg refererte til så har de jo tatt utgangspunkt i matvarer som folk flest kjøper.
Kamikatze Skrevet 7. august 2008 #14 Skrevet 7. august 2008 Jeg har merket at veldig ofte stemmer ikke hylleprisen med hva jeg faktisk betaler i kassen. Har dere merket det? Ikke så ofte. Mest på Mega, før de skiftet til elektroniske hyllekantpriser. Men frysediskene på min lokale Rema og eggehylla hos min lokale Prix, inneholder ingen logikk. Kjipest er det når prisen på varen mangler helt. Men også når lappen er plassert i motsatt hjørne av ei diger frysedisk. Og så er det sikkert ikke forbudt å fjerne lapper til varer som ikke lenger finns. Prisloven ble i sin tid lempet på, slik at man kunne prise med hyllelapp istedenfor å klistre prislapp på hver bidige vare. Hvis ikke hyllelappene fungerer, så er det ikke utenkelig at prisloven strammes inn igjen. - Men løsningen på sikt, blir kanskje en strekkodeleser på handlevogna? ___ _ ___ De blir kanskje feil etter dine kriterier. Men de baserer seg jo på det faktum at folk flest handler i en og samme butikk. Har man tid til å kjøpe ulike varer i ulike butikker basert på pris så er det jo en ting. Men er man et vanlig menneske som går i matbutikken etter jobben, og helst vil fort hjem til middag, så er det vel ikke så uklokt å ta en titt på prisundersøkelsene. Dog greit å presisere, ettersom trådstarter bruker uttrykket "sykt dårlig råd". : ) Klart, dette handler alltid om prioriteringer mellom tid og økonomi. Likevel kan en indeks, med prisen på varer i alle butikkene, lett kombineres med en "elektronisk handleliste". Denne kan enten hinte om hvilke butikk man kommer best utav det i. Eller den kan fordele handlelista di over to eller flere butikker, etter eget ønske. Faktisk skulle det la seg greit gjøre å mate en slik database på nettet fra butikkenes egen prisdatabase, som styrer kasseapparatene. Slik vil også tilbudsvarer kunne komme med. Oi, nå er'n orntli på vei off topic, du... :D
Gjest Elize Skrevet 7. august 2008 #15 Skrevet 7. august 2008 Vi handler stort sett bare på Coop Obs! Hypermarked fordi det er en butikk med godt utvalg og de har mye tilbud. Nesten 40% av det vi handler hver gang er på tilbud. Så handler vi på Coop Prix når vi trenger noe i full fart, siden den butikken ligger rett ved siden av. Hvis jeg skal ha noen etter klokka 22.00 på lørdagene handler jeg på Kiwi, siden de har åpent tik 23.00. Og trenger vi noe på søndagene handler vi på Joker, men prøver å unngå det for det blir fort dyrt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå