Gå til innhold

undulat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg har tenkt å skaffe meg undulat. tenker på å skaffe to stykker slik de ikke skal føle seg ensom når jeg er på jobb ol. Har fra før aven hund som nok vil gå godt overrens med undulatene den er veldig snill av seg.

Men det jeg lurer på er om jeg egentlig trenger to undulater da for det kan jo være hunden og undulaten vil ha selskap i hverandre?

Noen som vet om undulaten vil ha nok selskap med hunden eller kan den føle seg ensom for det om.

Har også hørt at hannene er mer pratsomme enn hunnene og lettere å temme, mn er det slikt at hannene bråker hele tiden? Vil gjøre undulaten min tam mn kan ikke ha en fugl som holdr oss våkne på nettene. Bor i en liten leilighet som er veldig lytt så hjelper ikke å sette den i et annet rom om natten.

Kort oppsumering;)

1) trenger jeg å skaffe to undulater når jeg har en hund fra før av?

2) vist jeg bør skaffe to bør jeg kjøpe to hanner eller hunner, vil jo ha tamme undulater. Men vil to hanner sammen bråket veldig mye? (Kan ikke ha en av hver pågrunn av har ikke kapasitet til å fø opp undulatunger)

Skrevet

Hannundulater har lettere for å lære å snakke, ellers er hunnundullater lett temmelig. Ang bråk, så bråker undulater generelt mye :ler: Du kan ihvertfall ha to hanner og en hunn og hann. vet ikke hvordan det er med to hunner.

Om du snakker mye med undulaten, gir den oppmerksomhet så trenger den ikke en undulatvenn. Men om du er mye på jobb som du nevner så er det lurt med to, i tilfelle hunden ikke er nok. Undulater elsker radio og tv. De snakker med dem, så om du går for en kan jo du alltids ha på en radio :)

Skrevet

Så lenge du dekker buret så det blir mørkt så er de stille foresten :) Så bråk om natten vil for det meste ikke skje.

Skrevet

Takk for svar:)

Tror det blir til at jeg kjøper en hann undulat, så får jeg heller se det an om den blir ensom.

Kom gjerne med innlegg om hvordan dere som har hatt/har undulat synes det har vært:)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei.Hvis du kjøper to stk,får du dem ikke til å snakke. Men har du en som nevnt tidligere og gir den mye oppmerksomhet og prater med den,lærer både han og hun kjapt å snakk. Dekk til om natten så er det stilt;)

Lykke til,håper dere kommer til å trives sammen ;)

Skrevet

Min erfaring er at hannene er lettere å temme, og generelt mer sosiale. Mine hanner skravler hele setninger, og skal ha kos, og er med der det skjer. Hunnene mine har vært noen skikkelige bråkebøtter. De skriker og kjefter. Ikke er de lette å temme heller. Men, det er jo min mening da :) Andre igjen syns det er omvendt.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe deg en hannundulat. Ung, og gjerne fra oppdretter. På generell basis er de enklere å temme enn undulater kjøpt i dyrebutikk. Men, ikke for det. Den tammeste jeg har hatt kom fra dyrebutikk :)

Skrevet

Hei!

Undulaten er egentlig en flokkfugl som helst bør holdes sammen 2 eller fler. Den er veldig sosial, og blir lett frustrert om den er alene! Skal du ha bare en, bør du ha meget god tid og mye overskudd til å ta deg av den. Jeg har en venn som har 5 undulater. 2 av de "prater" som bare det, mens de andre 3 snakker kun "undulatspråk". Så man er ikke nødt til å ha bare en som de skal kunne lære å snakke, men det er kanskje lettere da.

Så da spørs det hva en setter høyest da: Undulatens egen trivsel, eller det at den kan snakke?

Vennlig hilsen Aurora

Skrevet

Hei!

Er oppvokst med masse undulater i heimen selv. Mamma drev til tider nesten med oppdrett av disse søte fuglene :ler: I noen perioder hoppet det fugleunger overalt...

Min erfaring er at hannundulat er snillere, snakker mer osv.. Men vil ha mye oppmerksomhet. Flere av jente undulatene vi har hatt har vært tamme de også, men de har vært slemme og biti osv. Litt mer plagsomme enn hannene.

Den siste undulaten vi hadde var en hann, og han blomstret opp etter at venninnen døde. Hun trakkaserte han ganske mye, og han likte seg best med mennesker. Hvis du skal ha den som kjæledyr (til å kose med) så er det best å ha den alene, og selvfølgelig løs i huset. Det er dyreplageri og stenge en fugl i bur. Hvis de får utfolde seg, blir de også mye tammere, og trives bedre. Hvis du er lite hjemme og har tenkt å ha de i bur når du er på jobb, bør du ha to. Selv kunne jeg aldri tenkt meg å stenge de inne..

Hvis jeg skulle hatt fugl igjen, ville jeg kjøpt en hann, en ung en. Man kan ha speil og leker til den, og ha på radio når man er på jobb. Utrolig hvor mye glede en sånn fugl kan få av radio og et speil :) Men man må prate med den hver dag, la den sitte på skulderen mens man f.eks vasker opp og ha mye tålmodighet.

Husk at de kan gjøre mye hærverk som f.eks bite på tapet osv. Og du må¨alltid regne med fugledritt på gardinene :ler:

Skrevet

Til gizmoo

Når du er på jobb lar du den fly fritt omkring i leiligheten/huset da?

Går dette fint?

Har lest at det er en del farer rundt omkring i huset for en liten undulat og selv om jeg vil sikre alle tenklige steder kan det jo hende at det er noen "farlige" plasser jeg ikke har sikret. Så er litt betenkt om jeg kan la den fly fritt når jeg ikke kan passe på den.

Har lest veldig mye om undulater og vil være mest mulig forbredt før jeg får en. Først vil jeg se hvordan den og hunden vil gå sammen. Merker jeg undulaten føler seg ensom og ikke har det så bra skaffer jeg en til. Må nok uansett på et eller annet tidspunkt skaffe en ettersom jeg er nødt til å flytte for å studere. Da vil jeg ta undulaten med meg og vil den skal ha en undulat venn.

Men hvordan er det for en undulat og flytte til en helt ny plass?

Noen som vet om dette går fint? Den vil miste to nære relasjoner som er hunden og samboeren. Men det er nok meg den kommer til å være mest knyttet til. Så blir den med meg så har han jo den tryggheten iallefall.

Skrevet
Til gizmoo

Når du er på jobb lar du den fly fritt omkring i leiligheten/huset da?

Går dette fint?

Har lest at det er en del farer rundt omkring i huset for en liten undulat og selv om jeg vil sikre alle tenklige steder kan det jo hende at det er noen "farlige" plasser jeg ikke har sikret. Så er litt betenkt om jeg kan la den fly fritt når jeg ikke kan passe på den.

Har lest veldig mye om undulater og vil være mest mulig forbredt før jeg får en. Først vil jeg se hvordan den og hunden vil gå sammen. Merker jeg undulaten føler seg ensom og ikke har det så bra skaffer jeg en til. Må nok uansett på et eller annet tidspunkt skaffe en ettersom jeg er nødt til å flytte for å studere. Da vil jeg ta undulaten med meg og vil den skal ha en undulat venn.

Men hvordan er det for en undulat og flytte til en helt ny plass?

Noen som vet om dette går fint? Den vil miste to nære relasjoner som er hunden og samboeren. Men det er nok meg den kommer til å være mest knyttet til. Så blir den med meg så har han jo den tryggheten iallefall.

Hei igjen;)

Har ikke undulat for tiden, men er oppvokst med at undulaten er fri hele dagen, og stengt inne om kvelden/natten når den skal sove.... Dette har gått helt fint hjemme hos oss... men jeg husker ett tilfelle hvor en av dem falt ned bak et maleri på veggen, men vi var heldigvis hjemme. Sånne ting kan selvfølgelig skje, men de vi har hatt har som regel holdt seg inne på kjøkkenet selv om det ikke var dør der. Det går jo an å stenge den på et rom da. Fugler trenger å fly en del.....

Skrevet

Jeg ville ikke latt undulaten fly ute i huset når det ikke er noen hjemme. Det er mange farer for en undulat som vi mennesker gjerne ikke ser "før det er for sent".

:)

Skrevet

Er ikke noe fanatiker på å ha fugler i bur. Det er snakk om det dyret som krever mest frihet, for at det er vant til det fra naturens og generasjonen sin side. Små bur?! Vi mennesker tenker noen ganger ikke på noen andre enn oss selv.

Fugler i bur er kanskje bort i mot den verste dyremishandlingen?? Likestilt med vingeklipping. Ingen som tenker på det?

Kjøp for guds skyld to, så de i de minste kan pines sammen

Skrevet

Gidder ikke kommentere useriøse kommentarer - de kommer av uvitenhet, og ikke noe å bry seg om rett og slett.

Jeg har hatt undulat i alle år, og kun en av gangen. Det er mange muligheter, men viktig å ta hensyn til fuglens naturlige måte å leve på, og ta hensyn til deres behov.

Undulater er flokkdyr, og trives ikke alene. Skal man ha kun en, må den få være en del av familien. Den regner oss for flokken sin, og er storfornøyd med det. Mine har vært mye ute av buret, vært veldig tamme, og har pratet (har alltid hatt hann-fugl) De er utrolig selskapssyke og morsomme, og har stor personlighet. På sommeren har de måttet være mer i buret, men har hatt oss rundt seg - musikk, liv og røre osv

Jeg har hatt hunder også, og som valper ble de lært til og ikke ta undulaten. Undulaten har faktisk oppholdt seg mye sammen med hundene, selv når de var alene.

Hvis undulaten er alene hjemme, er det fint med radio og musikk. Det er spesielt i starten den er utsatt for ulykker, som å fly i vinduet osv Den lærer veldig fort! Etterhvert kan den være ute av buret når den er alene også.

Du kan også ha to selvfølgelig, men da er de mest opptatt av hverandre, og blir ikke like tamme. To hanner går fint, hunn + hann bør kjøpes sammen når begge er små. Jeg skaffet en hunn-fugl til min hanne som var flere år. Hun ble en bitch og terroriserte hannen noe fryktelig. Som nevnt fra andre her, blomstret hannen opp da hun ble fjernet. Han ville mye heller ha selvskap av oss. Hanner er gjerne veldig snille, pleier ikke å bite, og kan bli flinke til å prate.

Av laaang erfaring sier jeg dette: Man må ikke nødvendigvis ha mer enn 1 undulat for at de skal trives. De synes det er helt topp å ha oss som flokken sin. Mine har levd et lykkelig liv sammen med oss, og de tåler fint å være litt alene også. Et speil og litt musikk, så går det fint. :)

• 5 måneder senere...
Gjest Betty89
Skrevet

Synes ABSOLUTT det er best å kjøpe to undulater, enn en. Undulater er veldig sosiale av seg og liker selskap.

Selv kjøpte jeg to på fredag :)

Skrevet

Jeg har også undulater, og vokste opp med det. Første undulaten var en hann, den var tam og snakket. Da den døde og jeg flyttet for meg selv, skaffet jeg meg en hunnundulat. Den er nå snart 5 og jeg kjøpte en hann i høst som er litt over halvåret.

Tror du må tenke igjennom hvorfor du ønsker undulat. Har du mye tid til overs, går det bra med en. Men blir den mye alene, bør du vel skaffe deg to. Det går fint an å ha flere undulater og at de er tamme. Da bør du skaffe deg en først. Bruk mye tid på den, og det er best om den er fingertam før du slipper den ut. Det tar ikke mange dagene. Når undulaten er så tam som du vil ha den, kan du skaffe deg en ny. Så må du gjennom samme prosessen der mht temming. Og da er det veldig fint om du har to bur til de så de kan stå borte fra hverandre, helst i et annet rom eller at du får noen andre til å passe den. Når du til slutt slipper de sammen, blir de veldig opptatt av hverandre en stund, men det går over etterhvert.

Hunnene kan være litt vanskeligere, men jeg ville definitivt ikke hatt to hunner, det kan bli mye krangling og uro. To hanner går helt fint, men det gjør også en av hvert kjønn. De får ikke unger før de får rugekasse. Nå skal en aldri si aldri, det hender en sjeeelden gang, men det er ikke ofte jeg har hørt om det (og jeg kjenner mange med oppdrett av undulater som har alle sammen i volier).

Når det gjelder det at de får fly som de vil mens du er borte. Jeg ville ikke gjort det hvis du har hunden løs. Du vet aldri hva den kan finne på når du ikke er der selv om den er aldri så snill når du er der. Skal du ha undulatene ute når du er på jobb, ville jeg i alle fall stengt inn hunden eller gitt den et annet sted i huset den kan være i.

Vil også anbefale deg å gå inn på undulatprat.no og se der. Der er det masse nyttig å lese om undulathold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...