Gjest Malja Skrevet 4. august 2008 #1 Skrevet 4. august 2008 Heisann, Venninnen min har blitt gravid med en tilfeldig forbindelse, og vil beholde barnet. Han er ikke interessert, men innser at han må betale bidrag. Han vil ikke betale mer enn han må. Er det noen maksimumssats på bidrag? Han tjener i alle fall 20 mill i året, gjør det noen forskjell?
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2008 #2 Skrevet 4. august 2008 Heisann, Venninnen min har blitt gravid med en tilfeldig forbindelse, og vil beholde barnet. Han er ikke interessert, men innser at han må betale bidrag. Han vil ikke betale mer enn han må. Er det noen maksimumssats på bidrag? Han tjener i alle fall 20 mill i året, gjør det noen forskjell? Du kan se på NAV sin bidragskalkulator på nettet. Det er ikke slik at hun blir rik selv om barnefaren er rik, men i dette tilfellet må han jo betale max bidrag, i likhet med mange andre fedre. Han er ikke nødt til å betale mer i bidrag enn vanlig høytlønte gjør, selv om han er aldri så søkkrik. Regner med at venninna di har en plan for å brødfø seg selv og barnet, og ikke satser på at et tilfeldig nummer skal sørge for inntekten i årene framover. Personlig ville jeg ikke falle så dypt at jeg krever penger av en mann som ikke er interessert i å fungere som far. Jeg ville mye heller hatt en barnefar enn penger.
happyhappy Skrevet 4. august 2008 #3 Skrevet 4. august 2008 Jeg blir så forundret når folk tar et valg om å beholde et barn når barnefaren absolutt ikke ønsker å være inne i bildet.. og spesielt "utnytter" det at han er godt bemidlet..
Gjest Nishiki Skrevet 4. august 2008 #4 Skrevet 4. august 2008 og spesielt "utnytter" det at han er godt bemidlet.. Man kan ikke utnytte noen når det gjelder barnebidrag. Bidraget regnes etter fast mønster og har et tak. Vil mannen ikke betale bidrag holder han snabelen i buksa.
Wildy Skrevet 4. august 2008 #5 Skrevet 4. august 2008 Jeg blir så forundret når folk tar et valg om å beholde et barn når barnefaren absolutt ikke ønsker å være inne i bildet.. og spesielt "utnytter" det at han er godt bemidlet.. At man ikke ønsker å ta abort er da vel et greit valg? Det er hun som får belastningen i hverdagen, ikek han. Og hvordan kan hun utnytte at han er godt bemidlet? Barnebidraget blir det det blir etter faste satser, hun får ikke tilgang til kontoen hans....
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2008 #6 Skrevet 4. august 2008 At man ikke ønsker å ta abort er da vel et greit valg? Det er hun som får belastningen i hverdagen, ikek han. Og hvordan kan hun utnytte at han er godt bemidlet? Barnebidraget blir det det blir etter faste satser, hun får ikke tilgang til kontoen hans.... Hvis barnet er en "belastning" bør hun kanskje vurdere å imøtekomme barnefaren når det gjelder abort ? "At man ikke ønsker å ta abort" er _ikke_ greit når en av partene ikke vil ha barn. Å tvinge noen til å bli far på den måten innbyr ikke til et harmonisk "familieliv" ihvertfall.
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2008 #7 Skrevet 4. august 2008 Jeg vet om damer som har gjort det til karriere å få barn med visse års mellomrom. De lever godt uten at de trenger jobbe.
Wildy Skrevet 4. august 2008 #8 Skrevet 4. august 2008 Hvis barnet er en "belastning" bør hun kanskje vurdere å imøtekomme barnefaren når det gjelder abort ? "At man ikke ønsker å ta abort" er _ikke_ greit når en av partene ikke vil ha barn. Å tvinge noen til å bli far på den måten innbyr ikke til et harmonisk "familieliv" ihvertfall. "Belastningen" ligger i det at det er hennes dagligliv som endres, for han blir det en regning mer å betale pr måned om han ikke ønsker å ha noe med barnet å gjøre. Ønsker han samvær mener jeg det er en selvfølge at mor legger til rette for det. Men det er fortsatt hennes liv som i størst grad endrer seg, ikke hans. Hun har valgt å beholde barnet, og er dermed ( forhåpentligvis...) villig til å ta den endringen i livet som barn fører med seg. Han kan velge om han ønsker å involvere seg eller ikke. Om han ikke vil det vil farskapet begrense seg til en regning en gang i måneden og at barnet har rett til arv. Det er faktisk greit å ikke ta abort!Far blir ikke "tvingt" til å bli far, akkurat det er noe han kunne unngått på et langt tidligere tidspunkt om han hadde ønsket......
Gjest Gjest Skrevet 4. august 2008 #9 Skrevet 4. august 2008 Det er faktisk greit å ikke ta abort!Far blir ikke "tvingt" til å bli far, akkurat det er noe han kunne unngått på et langt tidligere tidspunkt om han hadde ønsket...... Han blir ikke tvingt nei, han blir tvunget. At han ikke ønsker dette er jo rimelig klart. Han har satt seg i en usannsynlig uheldig posisjon ved å gi kvinnen mulighet til å diktere om han skal bli far eller ikke. Hun har også i stor grad muligheten til å bestemme hans rolle som far til barnet. Det er normalt sett noe av det største ett menneske gjør i løpet av livet, det må to mennesker til for å befrukte ett egg og bare en part får bestemme over fosteret. Det tror jeg bare er rettferdig i en kvinnes hode. Han skulle nok beholdt buksene på, noe han selv antageligvis er smertelig klar over. Nok offtopic fra meg nå, beklager den raserte tråden.
Ciara Skrevet 4. august 2008 #10 Skrevet 4. august 2008 Man kan ikke utnytte noen når det gjelder barnebidrag. Bidraget regnes etter fast mønster og har et tak. Vil mannen ikke betale bidrag holder han snabelen i buksa. Helt enig. Hvis barnet er en "belastning" bør hun kanskje vurdere å imøtekomme barnefaren når det gjelder abort ? "At man ikke ønsker å ta abort" er _ikke_ greit når en av partene ikke vil ha barn. Å tvinge noen til å bli far på den måten innbyr ikke til et harmonisk "familieliv" ihvertfall. Hvis en av partene ikke ønsker barn så gjelder det å bruke prevensjon. Bruker man ikke prevensjon kan man bli gravid, og jeg synes det er helt legitimt å ikke ønske å ta abort. Hvis jeg hadde ønsket barnet hadde jeg da ikke tatt abort fordi barnefaren ikke klarte å få på en kondom!
Gjest New Dawn Skrevet 4. august 2008 #11 Skrevet 4. august 2008 (endret) Han blir ikke tvingt nei, han blir tvunget. At han ikke ønsker dette er jo rimelig klart. Han har satt seg i en usannsynlig uheldig posisjon ved å gi kvinnen mulighet til å diktere om han skal bli far eller ikke. Hun har også i stor grad muligheten til å bestemme hans rolle som far til barnet. Det er normalt sett noe av det største ett menneske gjør i løpet av livet, det må to mennesker til for å befrukte ett egg og bare en part får bestemme over fosteret. Det tror jeg bare er rettferdig i en kvinnes hode. Han skulle nok beholdt buksene på, noe han selv antageligvis er smertelig klar over.Nok offtopic fra meg nå, beklager den raserte tråden. Enig i det du skriver .. .. og den kvinnen burde selvsagt hatt vett til å beholde sin bukse på til hun traff en mann som ønsket å bli far til hennes barn .. Endret 4. august 2008 av New Dawn
Gjest Malja Skrevet 5. august 2008 #12 Skrevet 5. august 2008 Takker for alle innspill, men lurer altså fremdeles på om noen vet hva som er max bidrag som kan kreves?
Rosenrød Skrevet 5. august 2008 #13 Skrevet 5. august 2008 Huff, når du spør sånn høres det nesten ut som om hun vil ha barnet kun pga bidraget...
Rosalie Skrevet 5. august 2008 #14 Skrevet 5. august 2008 Unnskyld meg, men her inne var det da veldig mange som tar fryktelig lett på abort! Abort er en alvorlig beslutning å ta, og kun den som bærer barnet fysisk skal kunne ta den avgjørelsen. Naturligvis har far noe å si i saken, men det er mor, og kun mor, som har det avgjørende ordet. SELVBESTEMT abort - sier det dere noe? Å bli tvunget til abort mot sin vilje og/eller overbevisning kan skape mange problemer for den som blir tvunget til dette. Men her mener man tydeligvis at det er bedre at mor blir psykisk syk enn at får må betale bidrag...
Gjest Lu Skrevet 5. august 2008 #15 Skrevet 5. august 2008 Cirka 6 600 i måneden er max, med tilleggsbidrag. Dette er max dersom det offentlige fastsetter bidraget, dere kan selvsagt bli enige om mer.
The Kitten Skrevet 5. august 2008 #16 Skrevet 5. august 2008 Jeg blir så forundret når folk tar et valg om å beholde et barn når barnefaren absolutt ikke ønsker å være inne i bildet.. og spesielt "utnytter" det at han er godt bemidlet.. Nå er det ikke opp til deg å dømme.
Sjefs-snipa Skrevet 6. august 2008 #17 Skrevet 6. august 2008 Jeg blir så forundret når folk tar et valg om å beholde et barn når barnefaren absolutt ikke ønsker å være inne i bildet.. og spesielt "utnytter" det at han er godt bemidlet.. Dette skjer nok oftere enn vi tror... Har hørt MANGE skrekk-historier! En venn av mannen min var skikkelig full en kveld på byen- og ble med ei "skrekkugle" hjem. Hun var 40 år, single og barnløs. Han spurte om hun brukte p-piller- hun svarte ja. 2 måneder etterpå- gravid. Det samme skjedde med mannen min for mange, mange år siden- da med ei yngre dame. Det handler om kvinner som desperat ønsker seg barn/ mann- de "lurer" seg gravide og håper å få både mann og unge. Får de ikke mannen- tar de selvsagt ikke abort får da får de jo ikke ungen heller. Det finnes rett og slett mange ufyselige kvinnemennesker der ute.. Lurer ofte på om de er så dumme at de ikke ser at de ødelegger menns liv - eller om de er så ondskapsfulle at de gjør det på pur faen... Jeg vet om damer som har gjort det til karriere å få barn med visse års mellomrom. De lever godt uten at de trenger jobbe. Jepp! Trygdesystemet er lagt opp som et eldorado for alenemødre... Har sett mange "barndomsvenninner" som har gjort akkurat det du beskriver. De fikk en unge kjempe tidlig. Så sponset staten dem hjemme ett par år. Så fant de ut at de ville ha en utdannelse- og da stiller selvsagt staten opp. Må de da ta studielån som "the rest of us"? NEIDA- de får det gratis...
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2008 #18 Skrevet 6. august 2008 .. og den kvinnen burde selvsagt hatt vett til å beholde sin bukse på til hun traff en mann som ønsket å bli far til hennes barn .. Huff da, så jenter som ikke vil bli mor kan ikke ha sex? Joda de kan bruke pillen. Men det kan være omstendigheter her du og jeg ikke kjenner til. Kanskje brukte han kondom, også? Kanskje sprakk den? Du kan ikke seriøst mene at at "kvinner må ha vett til å beholde buksene på til de treffer en mann som vil bli far til deres barn". Da tvinger du faktisk kvinnen tilbake til det glade 1800-tall, hvor hun fikk juling om hun ikke var jomfru på bryllupsnatten...
Gjest Gjest Skrevet 6. august 2008 #19 Skrevet 6. august 2008 Personlig ville jeg ikke falle så dypt at jeg krever penger av en mann som ikke er interessert i å fungere som far. Personlig ville jeg ikke falle så dypt at jeg nektet mitt barn det barnet faktisk har krav på. Du må altså ikke glemme at dette er penger til BARNETS livsopphold, og penger barnefar SKYLDER barnet. Mor forvalter dem og skal bruke dem til barnets livsopphold. Selvsagt skal mor gjøre barnet den tjenesten det er å sørge for at barnet får best mulige oppvekstvilkår når far til og med nekter å være far, som i dette tilfellet.
Gjest New Dawn Skrevet 6. august 2008 #20 Skrevet 6. august 2008 Huff da, så jenter som ikke vil bli mor kan ikke ha sex? Joda de kan bruke pillen. Men det kan være omstendigheter her du og jeg ikke kjenner til. Kanskje brukte han kondom, også? Kanskje sprakk den? Du kan ikke seriøst mene at at "kvinner må ha vett til å beholde buksene på til de treffer en mann som vil bli far til deres barn". Da tvinger du faktisk kvinnen tilbake til det glade 1800-tall, hvor hun fikk juling om hun ikke var jomfru på bryllupsnatten... Neivel .. så hvorfor mener folk at menn burde holde buksa på da? Alle vet at prevensjon kan svikte ..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå