Gå til innhold

Kronisk sykdom og tannlege...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ufør på grunn av crohns, og "utbrudd" kan komme når som helst utenfor min kontroll. Det er derfor vanskelig å bestille time til noe som helst fordi jeg aldri vet hvordan formen vil være når dagen kommer.

Det kan snu fra god til pyton på bare få minutter før jeg skal være der, og det er vanskelig å si i fra minst 24 timer i forveien når det er slik.

En avtalt time hos frisøren har jeg ikke hatt på åresvis... jeg satser på "drop in".

Men til tannlegen går jo ikke det, og en tannsjekk eller to i året må jeg jo ha uansett, så det er bare å bestille time, og håpe at jeg klarer å benytte meg av timen.

Min gamle tannlege hadde forståelse for problemet mitt, og han foreslo en løsning som fungerte bra for begge parter. Men nå er han dessverre pensjonert, og jeg måtte finne meg en ny tannlege.

Men å finne en som har like stor forståelse for min situasjon viser seg å være umulig, noe som begynner å bli ganske dyrt... jeg har allerede betalt 1200 kroner til tannleger i år, og jeg har ikke engang fått sjekket tennene mine. :(

Alle tannlegene tar jo full timespris på avbestillinger gjort senere enn 24 timer før timen...

Nå lurer jeg på om det er mulighet å få dekket "avbestillingsgebyr" på noen som helst måte? Er det noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom det er sykdom som gjør at du må avbestille, skal du jo ikke betale noen egenandel. Men det rkever selvsagt at fastlegen din bekrefter sykdommen ved f.eks en sykmelding for den aktuelle dagen.

Skrevet

Selv om man har en sykdom, og ikke dukker opp gang på gang, så må man likevel betale. Men man får dekket tannlegebehandlingen ved chrons-sykdom.

Man betaler ikke full timespris for å ikke ha møtt til tannlegetime, men et honnorar på 200kr er vanlig.

RInger du inn og sier ifra, slik at de er informerte? Da pleier det som regel å greit? Når du ikke sier ifra, så er det ikke rar man blir honnorert..Men full timespris har jeg ikke hørt om der jeg jobber.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg har ikke fått informasjon om at jeg får dekket tannbehandling på grunn av crohns...

Tannlegen har fått legeerklæring fra fastlege så han vet om sykdommen og at den er "uberegnelig", og jeg ringer og sier i fra med en gang jeg vet at jeg ikke kan komme, men likevel blir jeg fakturert med full timespris.

De sier at så lenge jeg sier i fra minst 24 timer før timen slipper jeg å betale for timen, men hvis jeg sier i fra etter det må jeg betale.

Skrevet
Takk for svar.

Jeg har ikke fått informasjon om at jeg får dekket tannbehandling på grunn av crohns...

Tannlegen har fått legeerklæring fra fastlege så han vet om sykdommen og at den er "uberegnelig", og jeg ringer og sier i fra med en gang jeg vet at jeg ikke kan komme, men likevel blir jeg fakturert med full timespris.

De sier at så lenge jeg sier i fra minst 24 timer før timen slipper jeg å betale for timen, men hvis jeg sier i fra etter det må jeg betale.

Jeg tror jeg ville ha kontaktet NAV med dette og spurt om å få refundert denne utgiften.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...