Gjest Trondheimstudent Skrevet 29. juli 2008 #1 Skrevet 29. juli 2008 Dette blir et langt innlegg, men synes det er viktig å få advart andre førstegangsleiere! Nå har jeg og kjæresten min endelig klart å komme oss ut fra et helt forferdelig leieforhold. Historien begynte for to år siden, da vi bestemte oss for å flytte sammen, og fant en leilighet rett ved siden av skolen, til grei pris. Første gang vi møtte utleieren virket han hyggelig nok. Men han hadde forandret med penn på leiekontrakten vår, og økte husleien med rundt 500kr. Vi lot det gå siden vi da hadde innstilt oss for å leie der, og den nye prisen var heller ikke helt avskrekkende. Men etter det begynte han å oppføre seg arrogant og spydig mot oss. Hilste sjeldent da han så oss, og hadde en utrolig ubehagelig tone. Vi ringte han litt i starten siden vi lurte på ting som parabol og internett, men der var det ingen hjelp å få. Han bare sa surt at det ikke var hans ansvar, siden det ikke stod noe om det i kontrakten. Akkurat det er jo greit, men vi syntes jo at det var ille at han ble sur for så lite. Virket som om han mente at vi maste. Garasje Huseieren bor ikke i samme bolig, og da var det naturlig å anta at vi kunne bruke garasjen der også. Den var stappet halvfull med gamle hvitevarer og annet, så det var ikke plass til noen bil. Vi har heller ikke bil, så det var ikke saken, men vi oppbevarte sykkelen vår der for vinteren. En ettermiddag kom han og banket på døra vår og sa at vi ikke hadde tilgang til garasjen, og at grunnen var fordi han var redd vi skulle slite ut døra hans. Synes dette var unødvendig strengt... Husleie I leiekontrakten vår står det at husleien alltid skal være inne på hans konto den 1. i måneden. Vi betalte derfor alltid noen dager tidligere, slik at han skulle få før da. Likevel har vi fått to ufrankerte brev, datert rundt den 4. i måneden, om: - at han hadde skiftet kontonr. Senere ringte han oss og sa at han manglet leien fra oss. Jeg sa at jeg var rimelig sikker på at jeg hadde betalt, men han sa siden han ikke så beløpet på kontoen sin, så var det vi som hadde gjort feil. Det viste seg at det var til det gamle kontonr, siden vi ikke hadde fått brevet om skifting av konto. Han skrev jo brevet etter månedskiftet. - at han skulle øke husleien, pga endring i komsumprisindeks, fra og med den måneden (som vi selvfølgelig hadde betalt for i tide), og at vi vennligst skulle etterbetale for januar og februar også. Loven er at vi skal ha minst en måneds varsel før husleieøkning. Dessuten stod det i kontrakten vår at slike økninger skulle skje i juli. Vi ringte han og sa i fra til han, og da ble han irritert og gjorde seg til offer. Han mente at vi likevel kunne betale, selv om vi hadde loven på vår side. Vi nektet det, og han ble sur og sa at vi var vanskelige leieboere. Utflytting Kontrakten vår var en 2 års-kontrakt (som jeg ikke tror er lov. Minsteperioden er 3 år når ikke huseier bor i bygningen selv), og han kom med utflyttingskontrakt 3 måneder før. Det var jo greit, vi måtte ut fordi han skulle pusse opp. Men vi trodde vi kunne fornye kontrakten var ikke forberedt på oppussing, og ble derfor litt paffe. Det var nok derfor vi signerte den kontrakten også. Der stod det en laaang liste med nøye gjennomgang med ting vi skulle gjøre før vi flyttet ut. I tillegg står det at hvis han ikke er fornøyd med vaskingen vår for overlevering, måtte vi fikse opp manglene, og be han komme på nytt møte. Dette pleier å koste 400kr, stod det. Er det i det hele tatt lov når han bare bor 10 min unna? Vi tok utvaskingen veldig seriøst og nøye. Rengjorde og skrubbet alle flater, polerte mange møbler, klippet gress, kjøpte inn nye lyspærer, håndklær, gryter og slikt. Likevel var han svært ubehagelig på overleveringsmøtet. Han ble både paff og irritert over at foreldrene til kjæresten min var der. Han hadde nok tenkt å overkjøre oss, to unge studenter. Og han trodde ikke på at vi hadde kjøpt nye pærer, og måtte teste hver og en av dem. Han brukte over en time på å se gjennom hver eneste del av leiligheten, som alle skuffer og skap, begge sider av madrassene og tråkket litt rundt på gresset. Han var svært misfornøyd med at vi ikke hadde strøket alle gardinene bra nok, og at det var en ørliten flekk på kontorstolen. Vi bemerket at det var unødvendig strengt, og at det skal jo kanskje regnes som vanlig slitasje, og da ble han forbanna og slengte papirene sine på bordet og ropte og skrek til oss. Heldigvis fikk mennene kjeftet litt tilbake også, og jekket han litt ned. Den drøyeste mangelen var nok fryseren. Fryserskapet vårt var visst av en modell som inneholdt tre hyller, og hadde plastdør for hver hylle, i tillegg til hoveddøra. For oss virket det helt logisk at det kun var dør foran den neste hylla, mens de to andre hyllene var uten dør. Maten ble lagret helt fint, og jeg tror ikke de dørene hadde så stor funksjon heller. Uansett, så visste vi ikke engang at de dørene skulle være der. Men det holdt ikke for han. Han kjeftet på oss og sa at det var vår feil å ikke sjekke nøye nok etter mangler da vi flyttet inn. Vi mistenker han for å ha kastet de ødelagte hyllenedørene før vi flyttet inn, også kreve erstatning av oss nå. Jeg mener, hvorfor fikk han ikke de som bodde der før oss til å fikse fryseskapet? Det viste seg å være svært vanskelig å finne noen butikker som solgte slike hylledører. Vi brukte masse tid til å dra rundt i butikker, men måtte tilslutt bestille fra utlandet. Det høres sikkert greit ut for mange at han var så nøye, men det er hele opplevelsen i seg selv som er så ubehagelig da. Det står også i loven at han skal bruke skjønn. I tillegg til dette har det vært småsaker hvor han bare har oppført seg arrogant, og snakket til oss på en tydeligvis nedlatende måte. Kan hende at andre huseiere også er slik, men jeg har ikke hørt om noen som har vært like ille som han da. (Hvis du ikke teller med seksuelt trakassering og slike tilfeller). Leiligheten er veldig nærme skolen og ganske stor, så han får nok leid den ut etter at han har pusset opp. Det jeg ønsker er heller at andre skal vite om hvordan han er, og passe seg for andre utleiehaier også. Ønsker å høre deres synspunkter, erfaringer og tips om jeg kan melde denne saken til noen sted? Jeg så at han hadde en utleieannonse ute for en måned siden, hvor han ville leie ut en av de andre leilighetene i boligen. Der stod det at leiligheten hadde tilgang til Trådløse Trondheim (som er gratis for NTNU-studenter, og derfor gunstig for mange), men sannheten er jo at Trådløse Trondheim-nettverket slutter mer enn en kilometer unna. De har heller ingen planer å utvide dit innen den nærmeste tiden. Så hvis dere ser dette i nye annonser, så er det sannsynligvis han
Rosalie Skrevet 29. juli 2008 #2 Skrevet 29. juli 2008 Fy søren, jeg vet det er mye drit i utleiemarkedet i Trondheim og priser meg lykkelig for at jeg ikke rotet meg borti noe slikt... Hvis du virkelig vil varsle andre studenter, kan du varsle Under Dusken og ikke minst Adressa. Jeg vet de har tatt lignende saker tidligere!
mustapippuri Skrevet 29. juli 2008 #3 Skrevet 29. juli 2008 Under Dusken har jo et forum du kan skrive innlegg på, kan hende skolen din også har slike sider? Er en utleier i Trondheim som har fått pes både i adressa og Under Dusken, kanskje det er samme person? Dersom du trenger juridisk hjelp kan du henvende deg til jusshjelpa.
feuerstein Skrevet 29. juli 2008 #4 Skrevet 29. juli 2008 Akkurat når det gjelder garasjen mener jeg han faktisk har retten på sin side, men ellers virker mannen ikke god.
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2008 #5 Skrevet 29. juli 2008 for en rass!!! jeg fatter ikke at dere virkelig har klart å dulle slik med denne mannen som dere har gjort. gått ut å kjøpt nye dører til fryseren og shina opp leiligheten så mye for bare å få dritt servert tilbake.. hadde klart meg max en uke, så hadde jeg flytta direkt.. så kunne han trua så mye han ville med den kontrakten. meg hadde han ikke fått et eneste rødt øra av! og så forbanna frekk at han skulle ha tilbakebetaling fra de forrige månedene og sånn da... jeg hadde dytta nesa mi i den saken der om at han hadde skifta konto nr og slik.. når han er så vill og uhøfflig og så udregelig så er han nok ikke en ærlig og redelig type heller... kanskje du kunne gravd opp noe snusk på han.. ta han på alt du kan ta han på.. også velge to studenter som offere.. feige faen asså! vi har alle rett på advokat hjelp, og går man på sitt hoved biblotek i byen får man gratis advokat hjelp. dessuten er det mange regler for utleierene også, som mange ikke vet.. ikke bare regler for de som leier.. har ikke hatt slik erfaring med å leie før.. og aldri hørt om slike tilfeller av andre heller.. kun hørt om en som ikke tålte lav musikk eller ha et rolig voers, og ikka ga ho internetten ho betalte for..og det syns jeg var mer enn ille nok.. ho flytta tvert, selvom kontrakten var på et år så fikk ho høre om noen andre som ville overta... type en enstøing som verken likte musikk eller mennesker
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2008 #6 Skrevet 29. juli 2008 Jeg hadde forresten skrevet inn et innlegg i avisa og jeg da.. her hvor jeg bor har vi en avis hvor folk skriver inn både ris og ros på baksiden av avisen.. slik får du advart andre på!
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2008 #7 Skrevet 30. juli 2008 for en idiot!!! skulle spøttæn i tryne!! LETT!!
Gjest Trondheimstudent Skrevet 30. juli 2008 #8 Skrevet 30. juli 2008 (endret) Der ja! Der var gamle leiligheten vår til leie ute på nett. "Trådløse Trondheim har gratis nettverkstilkobling for NTNU-studenter." står det. Han skriver jo ikke direkte at man har tilgang til Trådløse Trondheim fra leiligheten, men han kan vel ikke redde seg på en slik teknisk detalj? Grunnen til at vi har holdt ut så lenge, var at han ikke var til så mye bry helt i begynnelsen, og vi klarte å gjøre den ufattelig gamle leiligheten hjemmekoselig. Supernærme skolen og passe lav leie (da), så det var ikke fristende å flytte. Ser at artiklene Under Dusken har hatt ikke nevner navnet på utleier eller adresse med mindre utleier samtykker (ser iallefall sånn ut). Synes ikke det er vits å gå til media og få oppmerksomhet hvis ikke leserne får vite idioten er. Innlegg endret pga av reglene Pasha mod Endret 30. juli 2008 av Pasha
mustapippuri Skrevet 30. juli 2008 #9 Skrevet 30. juli 2008 Navnet på din huseier er ikke det samme som det som har blitt nevnt i under dusken.
Gjest Trondheimstudent Skrevet 30. juli 2008 #10 Skrevet 30. juli 2008 Navnet på din huseier er ikke det samme som det som har blitt nevnt i under dusken. Nei, jeg vet det. Det er nok mange utleiere som er ille. Jeg skulle bare ønske at de også kunne få litt svi for det.
mustapippuri Skrevet 30. juli 2008 #11 Skrevet 30. juli 2008 Nei, jeg vet det. Det er nok mange utleiere som er ille. Jeg skulle bare ønske at de også kunne få litt svi for det. Ja, det brude finnes en svarteliste av noe slag. Dragvollportalen hadde noe slikt tror jeg da de enda hadde nettside.
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2008 #12 Skrevet 30. juli 2008 Ser i annonsen at depositumet er 25000, og husleien 6900. Man har ikke lov å ta mer enn 3*husleie i depositum, så det kan man "ta" han på.
Gjest Trondheimstudent Skrevet 30. juli 2008 #13 Skrevet 30. juli 2008 Bra at dette engasjerer folk! =) Dessverre har det kommet ny regel om dette, som gjør at man kan ta opptil 6 * månedlig husleie. Altfor mye, synes jeg. Er få studenter som har råd til å ha så mye penger inne på en konto med relativ lav rente. Jeg leste nettopp på e24 at utleiere pleier å skru opp prisen på hyblene rett før skolestart. De ønsket også tips om skitne triks fra utleiere. Jeg henviste dem bare til dette innlegget, jeg =)
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2008 #14 Skrevet 30. juli 2008 Han som er omtalt i Under dusken, Vg og Adressa lever av å leie ut hybler. HAn er da såklart interessert i å få inn mest mulig penger, og oppfører seg deretter. Mulig det også er tilfelle i denne saken også. TS: ta kontakt med aviser, og få saken ut. Du kan også ta kontakt med jushjelpa og få dem til å se på saken.
Gjest Trondheimstudent Skrevet 5. august 2008 #16 Skrevet 5. august 2008 Hm...vet ikke om jeg skal le eller gråte nå. Vi kjøpte nye luker til han, og sendte dem til han. Dagen etter får vi telefon om at lukene ikke holdt, siden det ikke fulgte med hengsler til dem. "Det var jo hengslene som var ødelagte", sa han. Videre forteller han at "Jaja, dette har jo skjedd før, og det er nok rimeligere å skaffe en ny fryser enn å reparere den gamle. En ny fryser koster da ikke mer enn 1000kr." Huff, jeg som trodde at saken var ute av verden. Synes at han har gått langt over grensen her. De 1000kr skal han se langt etter. Er ikke pengene denne gangen, er prinsippet. Det teite er jo at han nekter å frigi depositumet vårt. Nå skal jeg ringe Jushjelpa på fredag og høre med dem, samtidig som vi skal kontakte konfliktrådet. Har enda mer lyst til å lage litt bøll for han, men vet ikke hvordan. Siden det er boligkrise for studenter nå, får han leid ut uansett. Tror ikke det hjelper noe å dra til avisen...eller? En ting er sikkert, skal fortelle alle som gidder å høre at Tbolig ikke er å stole på!
Gjest Forbruker Skrevet 5. august 2008 #17 Skrevet 5. august 2008 Kontakt leieboerforeningen - med en gang. De svartelister husverter. Når det gjelder fryser, depositum osv: dere har gjort dere stor umake med noe dere mest sannsynlig ikke er skyld i. Hvis mannen ikke vil ha fryserdørene skal dere ha de i retur slik at dere kan få igjen pengene. Han har ingen rett til å holde tilbake hele depositumet pga et beløp til kr 1000,- - da får han i så fall trekke fra det beløpet mot at dere får igjen dørene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå