Gå til innhold

Hvordan slutte å røyke uten å legge på deg 1 kilo!!!!

Rapitap

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hjernen kan lures. Først; begynn å tenke på røyk som et onde med heslig smak, gule fingre, stinkete klær og svarte lunger. Gjenta dette for deg selv ofte, og du kan klare å manipulere deg selv.

Hvis du ikke vil legge på deg, så kan du iberegne en hvis fingrethet, og ha klar babygulrøtter og brokkolibuketter i skåler på bord og i kjøleskap. Man tar gjerne det lettest tilgjengelige først, og da er det ikke lurt å ha store lagre av kjeks og pottis. Drikk et stort glass vann før hvert måltid for å fylle opp litt. Spis "lazy salad" hver dag som forrett til middag (eple..pære..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp "Endelig ikke-røyker!" av Allen Carr. Vel verdt sine 200,- kr.

Smertefritt, enkelt og greit. Anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

Men kan du si hva som er 'moralen' eller oppsummeringen du har av boken? Og gikk du opp i vekt ??....Antar at du er en eks - røyker....(eller er det ett fyord i følge Carr?)

*grubler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, jeg er eks-røyker (eller, ikke-røyker igjen), og jeg gikk ikke opp i vekt. Greia hans er at man skal lese boken tvers igjennom uten å gjøre noe som helst (ikke trappe ned eller noe slikt underveis), men når man kommer til siste side, går man ut og tenner seg sin sise røyk - uten å noensinne få lyst på mer. Uten bruk av nikotinerstatningsprodukter, uten å gå opp i vekt, uten å lide, uten å slite med lyst på festrøyk senere. Og enn hvor fantastisk det lyder - det er sant.

Får rene hallelaujastemningen!

Greia hans er å "dehjernevaske" deg. Ergo hjelper det nok om du leser boken hans som jeg gjorde - veldig innstilt på at det skulle virke. Han viser deg uten bruk av skremselspropaganda hvor fantastisk lurt det er å slutte, og han greier å få deg tent på ideen.

Jeg begynte å lese den på 5. dagen som røykfri og hadde slitt noe sinnsykt frem til da. Brukte tidagerskurset fra Staten til å slutte, og alt var bare et helvete. Fra første kapittel av boken fattet jeg godt mot, og dess mer jeg leste (brukte to eller tre kvelder på den på sengen), dess mer som en drøm gikk det å leve og se for seg et liv uten røyk. (Man hadde det jo artig som ikke-røyker FØR man begynte, ikke sant?)

Har aldri vært så glad for noe som for å greie å slutte å røyke (med etpar hederlige unntak). Og for å ha sagt det før du spør - det er ikke noe problem å gå på byen med røykere heller.

Nå har lillesøstren min lånt boka, for som hun sa, om jeg greide å slutte, kan alle klare det. Så da håper jeg hun bare snart begynner å lese den hun også.

Igjen - lykke til! Og bare spør om det er mer du lurer på.

*nyfrelst*

*har sett lyset*

*i evangeliseringsmodus*

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, bukker og takker!

Jeg er en stress røyker....og er helt ute på tur om jeg ikke får røyk. Jeg må slutte av helsemessige årsaker...som astma...(heh!)....men det klarer ikke å få meg til å få lyst å slutte. I just dont give a fuck!, liksom. Det er farlig...trenger noe som overbeviser meg....og det er vanskelig.

Men boken er i posten i neste uke. Liker bokkkilden online. Kjøper en del der, så tusen takk for tipset, og jeg er 'litt' klar til å slutte nå....nå snart..

Det tragiske er vel at jeg sitter og leser: ENDELIG RØYKFRI og damper i vei på mine nå IKKE light Marlbroro....tragisk!

Men jeg er åpen og venter spent på boken....!

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, det er ikke tragisk, det er det du skal. Du skal røyke helst som normalt frem til siste side, og da er det trangen til å bli røykfri som driver deg til den definitivt siste røyken, ikke "viljen". For poenget hans er at det ikke handler om viljestyrke eller ei - hvilket jo er godt nytt for oss som har prøvd før uten å klare det..!

Forøvrig var boken nydelig fri for ekkel antirøyk-propaganda. For han har jo helt rett i at røykere vet alt om hvor farlig det er, og at å informere ytterligere om det, er bortkastede penger.

Sluttet heller ikke (primært) av helseårsaker, men av lysten til å bruke pengene mine på annet, slippe å stresse rundt etter sted å røyke og hele tiden ha det i bakhodet at nå måtte jeg snart ha ny røyk, og jeg ikke hadde lyst å nde opp som 50-åring med brunsvidd, rynkete byste, ukeblad i solveggen og røyken i fingrene...og sånn innbarka røykelatter mens man diskuterer hva naboen driver med og planlegger neste oh-so-crazy jentetur med danskebåten... :roll:

Angst, om du skjønner, haha.

I alle fall, du vil neppe angre på å ha kjøpt og lest boken. Bare ikke stopp midtveis selv om det er skummelt at man følr man kommer til å klare det om man leser videre! Den fellen vet jeg om flere som fremdeles står i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh!...spennende....jeg er klar for litt hjernekrymping!!

Har prøvd å lukte på sneiper i glass, (URK!)......*gulp*....men det bildet gjorde meg så stressa at jeg måtte tenne en røyk. Rett og slett i avsky!

*hehe*

Hvor lenge røykte du og hvor mye og hvorfor, og hvor lenge har du nå vært røykfri og hvordan er humøret..??..om jeg så ydmykt kan stille disse spørsmålene...? Hvorfor er ikke du gått opp i vekt?

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røykte fra jeg var 14 og til jeg var 28 - dvs 14 år. Det meste av tiden 20-40 sigaretter om dagen. Hvorfor? Eh...tja, si det? :ler:

Nå har jeg vært røykfri siden 1. februar, og det er kanskje ikke allverden, men jeg føler meg selv som en for-livet-ut-eks-røyker. Som om røyker-forbannelsen er letnet, eller noe.

De dagene humøret ikke er upåklagelig, skyldes det andre ting - jevnt over har jeg vært i mye bedre humør enn før jeg sluttet, og det kom i grunnen som en overraskelse. Men man blir i bedre humør av å føle noen kilo lette fra skuldrene, samt at det sikkert er bra for psyken å ikke være avhengig av et giftstoff.

Opp i vekt gikk jeg ikke, for Carr overbeviste meg så greit om at jeg verken trengte å småspise ekstra eller tygge pastiller for å bøte for at jeg ikke røyker lenger.

Mer penger har jeg ikke fått, for jeg bruker dem på alt mulig annet. Men jeg har fått mer ting, haha. Kan unne meg ting jeg ikke kunne før, frdi budsjettet ble så trangt når jeg skulle ha røyk. Men jeg synes nok huden er blitt bedre, selv på så få mnd, kondisen har kommet seg betraktelig (uten øvrig innsats whatsoever) og jeg føler meg generelt set bedre form, fysisk og psykisk. Sunnere, liksom. Og det er ganske kuult.

Og det beste av alt - jeg har virkelig ikke lyst på røyk lenger. De blaffene jeg har kjent, har gått over med det samme igjen, og har i stedet fungert som en reminder på hvorfor jeg er så glad for å ha klart å slutte.

Dessuten blir jeg ikke fyllesyk lenger når jeg ikke røyker og drikker samtidig, og selv om det er sjelden jeg får gått ut, er det likevel absolutt et gode. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gleder jeg meg til du får boka og får lest den, faktisk.

Lov at du roper ut om hva du synes om den når den tid kommer, da! :kgsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan holde deg underrettet. JA!!!...så kan du bli min mentor.

:D

hehe

"Write some words in my diary you will?"

:sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hilde

Heisann

Jeg kuttet røyken i oktober ifjor og kan snart feire 8 mnd.`s jubileum. En stund før jeg sluttet så gikk jeg over til en annet kosthold. Leste bøkene "Jentemat" og "Kost i balanse", som går ut på å øke inntaket av frukt og grønnsaker og kutte ned på karbohydratrik mat som pasta, brød, poteter, ris ol. - men begge vektlegger også viktigheten av mosjon.

Dette har resultert i at jeg i tillegg til å slutte å røyke har gått ned 17 kg. - og alt i alt så har denne perioden vært en fryd å gjennomgå. Det var vanskeligst de første ukene hvor jeg kuttet røyken, da hadde jeg litt søvnproblemer og var veldig rastløs - men det gjelder bare å stå løpet ut og komme over disse to første ukene. Jeg brukte nikotintyggi som en erstatning de første to månedene, men sluttet da jeg merket at jeg begynte å bli avhengig.

Røykingen min startet da jeg var 15 år og jeg holdt ikke opp før jeg var 39 - altså var jeg en røyker i 24 år - tipper at jeg røykte omlag 20 sigaretter pr. dag de siste årene.

Jeg leste også boken "Endelig ikke-røyker" - men det gjorde jeg ikke før etter at jeg hadde sluttet å røyke, visste ikke om den før. Men jeg slukte alt jeg kom over av stoff om røykeslutt - det inspirerer å lese om andre i samme situasjon. Et annet råd jeg gir deg er å finne noen å slutte sammen med - DET er også en inspirasjon i seg selv.

Lykke til - det er mye lettere enn du tror !

Spør gjerne om det er noe jeg kan hjelpe deg med !

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også anbefaler denne boken!

Eneste du må passe deg for er (som det står i boken) ikke gi den bort eller lån den bort..

Og jeg som trodde jeg kunne låne den til søsteren min uten å begynne igjen.. :kjempesinna:

Men de to månedene jeg slutta gikk kjempegreit! Boken er fantastisk!!

Tror jeg må investere i en ny.. For søsteren min trenger jo den hun har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg slutta å røyke i august, og

nå syntes jeg det er ekkelt med røykelukt, folk som røyker

og røyk i det hele tatt.

ønsker deg lykke til

(men jeg tror jeg la på meg kanskje 5 kg da eller noe. men

det var så lite og når en veier 5kg mot lungekreft,kols,fælkondis osv har det ikke noe å si)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste du må passe deg for er (som det står i boken) ikke gi den bort eller lån den bort..

Og jeg som trodde jeg kunne låne den til søsteren min uten å begynne igjen..  :kjempesinna:

Iik, ikke si slikt, da! *skrekkslagen*

Jeg har nemlig lånt bort min (vel vitende om at jeg ikke burde), og savner i grunne å ha den liggende.

*løper til telefonen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...