Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, skal kjøpe en bitteliten leilighet fra 100 000- til 150 000 kr. Jeg har skole lån på 140 000(ca) og tok opp ett lån på 25 000 for noen år siden som foreldrene mine betaler på nå. (men lånet står fortsatt på meg)

Hva skal til for å få tatt opp såpass stort lån hos banken? Må man jobbe hver dag? Jeg skal gå skole 2 år framover og får da stipend/lån.

Jeg vil ikke og kan ikke jobbe hver dag da.

Aner ingenting om dette, men ettersom leiligheten er så rimelig tenkte jeg at "jeg får låne uansett" Men det stemmer vel kanskje ikke helt........

-Kan noen vær så snill å fortelle meg litt om huslån?

-Hva er fellesgjeld og hva er felleskosnader?

-Hvor mye måtte jeg betalet i mnd om jeg kjøpte en leilighet til 140 000 kr?

-Vinner man alltid på å kjøpe selv?

Tuuusen takk il de som gidder å svare meg, er helt grønn på dette!

Videoannonse
Annonse
Gjest Lintin
Skrevet
Hei, skal kjøpe en bitteliten leilighet fra 100 000- til 150 000 kr. Jeg har skole lån på 140 000(ca) og tok opp ett lån på 25 000 for noen år siden som foreldrene mine betaler på nå. (men lånet står fortsatt på meg)

Hva skal til for å få tatt opp såpass stort lån hos banken? Må man jobbe hver dag? Jeg skal gå skole 2 år framover og får da stipend/lån.

Aner ingenting om dette, men ettersom leiligheten er så rimelig tenkte jeg at "jeg får låne uansett" Men det stemmer vel kanskje ikke helt........

For det første lurer jeg litt på hvor man får tak i leiligheter til 140 000 i disse dager? Umiddelbart høres dette ut som en leilighet med fellesgjeld. Du må da plusse på fellesgjelden på innskuddet for å finne faktisk pris på leiligheten.

F.eks. Innskudd: 140 000

Fellesgjeld: 800 000

Total pris leilighet: 940 000

I tillegg må du passe på en ting når det gjelder fellesgjeld. I veldig mange borettslag er man solidarisk ansvarlig for naboens gjeld. Dvs dersom naboen din ikke klarer å betale sender de regningen til deg.

Felleskostnader er noe du vanligvis betaler inn til borettslaget og skal dekke..ja nettopp felles kostnader som f.eks trappevask, forsikring og strøm til fellesareal osv.

Du har også en negativ egenkapital på kr 165 000. Du skal altså fullfinansiere din bolig. Et boliglån på 140 000 med 10% rente utgjør ca 1300 kr pr mnd. Med andre ord vil et lån på kr 140 000 koste deg 390 000 i løpet av 25 år. Altså 250 000 kr bare i renter.

Dersom du ikke har jobb i dag og allerede har gjeld på kr 165 000 er det lite sannsynlig at banken vil låne deg noe. Til sammen vil du jo da ha et lån på kr 305 000. Banken vil nok mest sannsynlig kreve at du har minst kr 100 000 i inntekt pr år for å forsvare dette.

Men det beste er å snakke med banken din:)

Skrevet

I utganspunktet kan du få låne 2-3 x årsinntekt. Har du lån fra før (slik som studielån, billån ol.), må dette trekkes fra.

For å finne ut hva en leilighet egentlig koster, må du ta innskudd + felleskostnader. Så hvis en leilighet koster 100.000,- og fellesgjelden er på 500.000,-, vil den egentlige prisen være 600.000,-. Skal du låne til leilighet, må du kunne betjene et lån som inkluderer både innskudd og fellesutgifter.

Hvor mye du må betale i måneden kan du finne ut på en lånekalkulator som det finnes mange av på nettet, f. eks denne .

Om det lønner seg å kjøpe kommer an på forskjellige ting. Hvor lenge skal du bo der? Er det kortsiktig så kan du risikere at boligprisene har gått ned innen du skal selge igjen. Du kan dermed sitte igjen med et tap. Hold deg også unna boligene med lavt innskudd og høy fellesgjeld. Disse er veldig vanskelig å selge og mange har tapt hele eller deler av innskuddet sitt.

Gjest Britt Banditt
Skrevet (endret)

Edit: Alison skrev alt det jeg sa, bare bedre ;)

Endret av Britt Banditt
Skrevet

Min mening er at det meget skjeldent lønner seg å kjøpe før man er eldre og i fast jobb. En ting er økonomien, som du allerede har fått godt beskrevet.

Det å eie krever investeringer i form av møbler og hvitevarer, vedlikehold av boligen, uventede felleskostnader (f.eks at andre i sameiet/borettslaget bestemmer at balkonger skal bygges), og generelt mer ansvar og usikkerhet enn det man trenger før man er i en stabil økonomisk situasjon.

Også er jeg enig med de andre - så lavt innskudd betyr nok stor fellesgjeld. Og dette kan være veldig skummelt. Er det avdrag som ikke har begynt å løpe? Har borettslaget forsikring mot folk som ikke kan betale for seg, eller er man kollektivt ansvarlig? Jeg vil absolut frabefale deg å gå inn i en slik eieform, med mindre du har god oversikt over det juridiske i sameiet/borettslaget, samt en god forståelse for økonomi.

Skrevet

Oj! dette har jeg tydeligvis misforstårr STORT!

Visste ikke hva fellesutgifter var... det står det 750,-........

Så da kan jeg egentlig drite i det da? :(:( Søren og... Jeg vil ha leilighet!

Skrevet
Visste ikke hva fellesutgifter var... det står det 750,-........

750 000 ja :)

Gjest Britt Banditt
Skrevet (endret)
750 000 ja :)

Ja, da betyr det at du må i teorien kunne få et lån på 900 000 (noe som vil si at du bør tjene minimum ca 300 000 i året) for å kjøpe den leiligheten.

Er dessverre ikke mye (om noe) man får kjøpt hvis man er singel student (og ikke jobber myye) uten egenkapital.

Endret av Britt Banditt
Skrevet
Ja, da betyr det at du må i teorien kunne få et lån på 900 000 (noe som vil si at du bør tjene minimum ca 300 000 i året) for å kjøpe den leiligheten.

Siden hun i tillegg hadde lån på ca 165000,- fra før, vil hun måtte kunne betjene et lån på 1.065.000,-.

Mitt råd blir å vente med leilighetskjøp. Sats heller på å spare opp så mye egenkapital som mulig. Har du ikke allerede en BSU konto, bør du få deg en slik så fort som mulig. Da vil du oppnå både egenkapital og skattefradrag.

Skrevet

Men jeg vil!! Går det ikke ann å ta opp lån på 25 år eller noe?

Også kan jeg jobbe deltid? Tror dere det er HELT umulig for meg eller skal jeg ringe banken å bestille en time så jeg kan snakke med ei der om lån? Har så inmari lyst :(

Hva er minimums pris for leiligheter nå da? Jeg leier en leilighet som selges for 250.000,- er det også med disse "fellesutgiftene" tror dere?

Har dere noen råd? Jeg skal gå på skole dette året og da er det visst grenser for hvor mye jeg kan jobbe..

På leilighetene på finn.no finnes det jo ikke mindre fellesgjeld enn 600 000...........

Skrevet

Også kan jeg jobbe deltid? Tror dere det er HELT umulig for meg eller skal jeg ringe banken å bestille en time så jeg kan snakke med ei der om lån? Har så inmari lyst :(

Hva er minimums pris for leiligheter nå da? Jeg leier en leilighet som selges for 250.000,- er det også med disse "fellesutgiftene" tror dere?

Har dere noen råd? Jeg skal gå på skole dette året og da er det visst grenser for hvor mye jeg kan jobbe..

På leilighetene på finn.no finnes det jo ikke mindre fellesgjeld enn 600 000...........

Det hjelper ikke om du vil aldri så mye hvis du ikke har inntekt til å betjene lånet. Tidligere i tråden har du fått beskrevet hva som forutsettes av lønn i forhold til lånets størrelse.

Skal du ikke ha leilighet/hus med fellesgjeld, må du se på selveierboliger. Bor du sentralt vil du slite med å finne en bolig under millionen. Siden du allerede har 165000,- i gjeld og begrenset lønn (jobber du 50% så klarer du kanskje å tjene rundt 150000,-), er det ikke rare lånet du har mulighet til å få. Du kan selvfølgelig ta kontakt med banken, men jeg er redd du bare må innse at det blir vanskelig å få egen bolig nå.

For å finne ut om disse billige leilighetene du ser på har fellesgjeld, må du lese salgsoppgaven. Søker du på f.eks. Finn.no, vil du få opp både prisantydning + fellegelden. For å se hva leiligheten faktist koster må du da legge disse to sammen.

Skrevet

Ok. takk for at du tar deg tid til å svare.. Nå har jeg bare mer lsyt på den når jeg ikke kan få den.. Hehe. Er det ikke alltid sånn`? :)

Vet du hva dette betyr? Det står på annonsen...

"Midlertidig brukstillatelse/ferdigattest: Det foreligger ikke ferdigattest på bygget og midlertidig brukstillatelse har utløpt. Ta kontakt for nærmere informasjon."

Skrevet (endret)

ring banken og spør om en avtale.. det er vel bare de som 100 % sikkert kan svare på om du kan få lån eller ikke...

Da jeg og min mann skulle kjøpe hus for 3 år siden var banken først litt skeptisk siden jeg var fulltids student og ikke tjente så mye.. mannen var i full jobb.

Vi fortalte hva vi hadde i husleie, hva vi brukte på mat osv og hva vi fikk inn av penger.

Så regnet de ut at vi kunne få lån allikevel da de regnet ut at beløpet vi måtte betale på huslån var litt mindre enn det vi betalte i leie i måneden... Så da gikk det veldig greit :) Men nå er det kanskje ikke så lett å få lån i dag, men er vel bare banken som kan regne på dette...

vi har forresten lån med nedbetaling på 28 år....

Endret av Leanne
Skrevet

"Midlertidig brukstillatelse/ferdigattest: Det foreligger ikke ferdigattest på bygget og midlertidig brukstillatelse har utløpt. Ta kontakt for nærmere informasjon."

Jeg kan nok ikke forklare nærmere hva det betyr, men det høres ikke positivt ut. Ønsker du å vite mer så må du ta kontakt med selger/megler for nærmere info.

Gjest Britt Banditt
Skrevet

Uansett om du hadde fått lån (noe jeg tviler veldig sterkt på); det er svært lite lurt å kjøpe sånne veldig små leiligheter med lavt innskudd og skyhøy fellesgjeld.. De er gjerne umulige å få solgt etterpå også.

Ikke glem at renta er på vei oppover!

Sånne leiligheter som de du nå kikker på er det gjerne avdragsfrihet på i en periode (da ser det jo myye bedre ut for de som gjerne er litt uerfarne og kjøper, og ikke får med seg dette, for det står gjerne med liten skrift), og etterhvert vil det du må ut med i måneden øke mye.

Gjest Britt Banditt
Skrevet

Joda, det går helt fint, men du må huske på at det ikke er de 140 000 du skulle lånt av banken her som er problemet, men den høye fellesgjelda som du ikke har styring over på samme måte..

Skrevet

Tusen takk for alle som har svart! Elsker dette forumet :):)

Jeg ble litt deppa nå, men det er fordi jeg visste så lite om dette... hehe.

(ble veldig skremt av dette med naboens regninger kan bli sendt til meg!! :nei: )

Jeg ringer banken imorgen å hører.. Så kanskje han/hun kan hjelpe meg litt nærmere. Wish me luck :)

Skrevet
Tusen takk for alle som har svart! Elsker dette forumet :):)

Jeg ble litt deppa nå, men det er fordi jeg visste så lite om dette... hehe.

(ble veldig skremt av dette med naboens regninger kan bli sendt til meg!! :nei: )

Jeg ringer banken imorgen å hører.. Så kanskje han/hun kan hjelpe meg litt nærmere. Wish me luck :)

Lykke til =) Og om det ikke går får du huske på at det kan være veldig behagelig å leie også, slipper unna masse styr, bekymringer og ekstrakostnader på den måten.

Også vil jeg gi deg litt skryt for å sette deg inn i situasjonen. Fortsett å lese deg litt opp på juss og økonomi, det vil hjelpe deg masse når du etterhvert må ta beslutning om kjøp.

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan man kan åpne nytt emne så jeg bruker dette felt for å spore om et råd hvordan jeg kan selge best

Jeg kjøpte en leilighet med stor fellesgjeld 975000 + innskud 500 000 helt i sentrum oslo så jeg vet ikke hvordan jeg kan selge den beste jeg tenkte ned betale halv parten av fellesgjeld men den en er avdragssfri til 2011 så det begyner på nytt renta eller vil jeg betale helle felles

Hvordan jeg kan tjene mest fordi jeg har ikke tenkt å bo der ,

selge den med lav innskud som jeg betalte eller betale halv part fellesgjeld eller betale hele fellesgj. så selge den

Jeg beklager for rot og tusen takk

Gjest antigartner
Skrevet (endret)

Jeg skal prøve å forklare dette:

Når en bygning er ferdig, gis det noe som heter ferdigattest.

Av og til kan det gis tillatelse til å bruke bygningen før den er ferdig, f.eks. hvis utbygger har en plan for når resten skal ferdigstilles. Dette kalles midlertidig brukstillatelse.

Den midlertidige brukstillatelsen er ikke evigvarende (mrk: midlertidig), og det er meningen at bygningen skal ferdigstilles helt innen den midlertidige brukstillatelsen er utløpt.

Hvis bygningen ikke har ferdigattest, og den midlertidige brukstillatelsen er gått ut, betyr det egentlig at det ikke er lov å bruke bygningen til det den er ment å brukes til. I praksis: det er egentlig ikke lov å bo der!

Plan- og bygningsloven har bestemmelser om dette.

Det har vært noen reportasjer på TV om dette problemet. I de fleste tilfellene har det vært en bestemt "utbyggingshai" som har vært inne i bildet.

Hva som må ferdigstilles kan sikkert variere. Mener jeg så noe om både trapperekkverk og brannsikkerhet i en TV-reportasje en gang. Disse kostnadene kan fort havne på de som bor/har kjøpt bolig i bygningen. Det er slett ikke sikkert at "utbyggingshaien" har penger å bruke på dette lengre.

Ligg unna, sier jeg bare.

I tillegg støtter jeg alle de andre advarslene du har fått!

Endret av antigartner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...