Solstrålen Skrevet 29. mai 2003 #21 Skrevet 29. mai 2003 Har en kamerat på 29 som bor helt alene med et lite bur med 2 minihamster/marsvin... Det er så vittig! Snakker om de som om det skulle være barna hans "du skulle sett hva de gjorde igår!!!!! *helt i hundre på telefonen* Holder på å vri meg i latter
Snehvit Skrevet 29. mai 2003 #22 Skrevet 29. mai 2003 Dessuten er de ikke dumme - men er små dyr med personligheter. Ingen av de jeg har eid har vært like. Mine tre kaniner har også vært ganske forskjellige, og de er slett ikke bare noen "dumme" smådyr som bare sitter og sturer i buret sitt og ikke gjør noe annet enn å sove, spise og drikke. Hun jeg har nå løper ofte fritt i stua, og da er hun ganske så aktiv. Finner på masse morsomme sprell, og vi ler ofte av hennes mange merkverdigheter! Hun fikk forresten nylig en ny eggformet matskål - en slik hun må vende rundt flere ganger før det kommer ut mat gjennom små hull i "egget" (se bilde øverst på denne siden). Det var imponerende hvor fort hun lærte seg teknikken, og ganske så morsomt å se på henne når hun er sulten og ivrig på mat!
Gjest Donna Skrevet 29. mai 2003 #23 Skrevet 29. mai 2003 Hehe så smart da !!! Så får de litt utfordring i jakten på mat ...ikke bare mumse fra en skål!!
Snehvit Skrevet 29. mai 2003 #24 Skrevet 29. mai 2003 Hehe så smart da !!! Så får de litt utfordring i jakten på mat ...ikke bare mumse fra en skål!! Ja, og hun synes tydeligvis at det er ganske morsomt også! I hvert fall leker hun ofte med den selv etter at den er tom for mat, men oppfører seg da litt annerledes slik at det er tydelig at det ikke er maten hun er ute etter. Ettersom det er en "bjelle" i midten (som kan tas ut) lager hun litt morsom lyd også når hun dytter den rundt med snuta.
Litago Skrevet 29. mai 2003 #25 Skrevet 29. mai 2003 Jeg synes at du skal gjøre noe aktivt for å gi bort dyrene dine. Hva med å henge opp lapp på nær-butikken? Eller ta kontakt med en barnehave/skole som har dyr? Eller kontakte et sted for omplassering av dyr? Selv om du "bare" henger opp en lapp så vil jo ikke si at du gir bort dyrene til hvem som helst? Det er din rett å vurdere den personen som skal overta dyrene. Jeg vet at du er glad i dyrene dine. Det er derfor du har dårlig samvittighet, selv om du steller godt for dem! Lykke til!
Snehvit Skrevet 29. mai 2003 #26 Skrevet 29. mai 2003 Det beste er kanskje å kontakte Dyrebeskyttelsen? De som jobber der er garantert veldig glade i dyr og bevisste på at de ikke bør gis bort til hvem som helst, slik at de muligens kan formidle kontakt mellom deg og noen dyrevenner som gjerne vil ha en kanin og et marsvin. Jeg mener å huske at du bor i Stavanger, så da kan du jo kontakte Dyrebeskyttelsen i Sør-Rogaland.
Kira27 Skrevet 30. mai 2003 #27 Skrevet 30. mai 2003 Hei Har selv hatt både marsvin og dvergkanin i når jeg var tenåring...marsvinet hadde skikkelig personlighet, sa klart i fra når det var sultent :D Hvis du velger å beholde de kan du jo kanskje kjøpe et stort pent brukt kaninbur som passer inn i stuen din. Da kan du jo slippe de løs på badet eller annet rom uten for mange løse ledninger på ettermiddagen/kvelden slik at de får springe litt rundt. Lukten vil jeg tippe kommer spesielt fra treverket du har benyttet for å bygge ut buret (bør kanskje vurdere å rive påbyggingen, selv om det betyr at de får litt mindre plass å romstere på...). Et tips med tanke på lukten kan være å sette inn plastskåler (kan kjøpes spesielt i dyrebutikken) som kan settes i de krokene som benyttes oftest ved urinering, og fylle disse skålene med lukt-og væskeabsorberende materiale som kan kjøpes i dyrebutikken (benyttes i enkelte dyrebutikken istedenfor vanlig strø). Da slipper du å skifte ut alt samtidig Hvis du allikavel bestemmer deg for å finne nye hjem til de kan du jo enten kontakte dyrebeskyttelsen eller annonsere de på f.eks www.dyrenett.no Du finner sikkert en liten pike eller gutt som hadde blitt kjempeglad for å få en liten kanin eller marsvin (kaninen kan du jo gi til noen som har andre kaniner som den kan være sammens med) :D Kanskje de har en hage som dyrene kan være ute i på sommeren. Lykke til 8)
Gjest Donna Skrevet 8. juni 2003 #28 Skrevet 8. juni 2003 Nå har jeg bestemt meg for å avvente situasjonen mens det er sommer. De har nå stått hos mine foreldre noen uker - og jeg har ikke fått hentet de ennå. Jeg savner de faktisk.... Drømmer om de om nettene og får dårlig samvittighet ...for jeg er egentlig veldig samvittighetsfull - og vil at de dyrene jeg tar til meg skal ha det godt - og det er jo ikke deres feil at de er hos meg liksom ...... Det er bare så mange faktorer som spiller inn denne gangen slik at det ikke er så enkelt å ha de her ........men jeg får se hva som skjer ....
Linsi Skrevet 8. juni 2003 #29 Skrevet 8. juni 2003 Kjenner meg så godt igjen. Før jeg fikk meg hund og katt, skaffet jeg meg undulater og marsvin. Men, nå er det vanskelig å la undulatene fly så mye på grunn av katten. De er derfor mye i bur. Jeg prøver å slippe de løs av og til, ordner bur hele tiden, og lar de stå masse på verandaen og kvitre når det er vær til det. Men jeg likevel dårlig samvittighet. Marsvinet er det værre med. Han er blitt litt usosial og sur på sine "eldre dager" (han er nå fire år). Hvis jeg prøver å klappe han, eller ta han ut, spurter han inn i "huset" sitt. (altså et sånt hus inni buret). Derfor gir jeg litt opp og ta han ut, og glemmer han egentlig litt. jeg ordner buret hans ofte og. Men jeg tenker som deg virgo "har jeg først tatt til meg et dyr, så har jeg tatt det til meg". Men jeg vet at ihvertfall marsvinet ville fått det bedre hos noen andre. Dessuten er det jo litt sent å gi bort et fire år gammelt sært marsvin... Anbefaler alle å tenke seg veldig godt om, før man skaffer et burdyr.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå