Gjest Fast_bruker_GjestNå Skrevet 22. juli 2008 #1 Skrevet 22. juli 2008 Jeg og sambo er begge ansvarlige for vårt boliglån (på ca 1,5 mill). Vi har begge fulltidsjobb, men fra høsten av blir jeg student og må slutte i jobben. Jeg skal fortsatt betale min del av lånet med oppsparte midler + lønn fra deltidsjobb. Vi har mulighet til å flytte lånet til Statens Pensjonskasse, men det vil si at lånet kun vil stå i sambos navn og at jeg da ikke kan føre halve lånet/gjeldsrenter på min selvangivelse, noe som fører til at jeg da får netto formue(pga oppsparte midler) og formueskatt! Det vil jeg jo ikke ha. Ned netto formue vil jeg heller ikke få omgjort så mye av studielånet til stipend ved bestått eksamen. Hvordan kan vi løse dette slik at vi taper minst mulig?
BillyBoy Skrevet 22. juli 2008 #2 Skrevet 22. juli 2008 (endret) Ta opp lånet i Statens Pensjonskasse og bruk alle de oppsparte midlene til å betale ned på lånet slik at du slipper formueskatt. Eventuelt kan dere også få 5 års avdragsfrihet hvis det blir snaut med penger. Ta opp maksimalt studielån også, siden det er rentefritt i studietiden. Bruk studielånet til å betale ned gjelden fra pensjonskassa. Eller så får du fri til sambo, da Endret 22. juli 2008 av BillyBoy
*MEDUSA* Skrevet 22. juli 2008 #3 Skrevet 22. juli 2008 Dere kan jo også dele gjeldsrentene mellom dere, det gjør dere selv når dere leverer selvangivelsen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå