K.A. Skrevet 27. juli 2008 #61 Del Skrevet 27. juli 2008 Hvis du har lest litt om krigføring, da bør du vite at israelerne er i sin fulle rett til å styre disse områdene, inntil det blir ærklært fred fra motstanderne. Men så har enda ikke skjedd, og kommer aldri til å skje. I sin fulle rett? Hva slags regelbok er det du leser, da? Israel går til angrep i 6-dagers krigen med samme ulovlige motiv som Bushs angrep på Irak, okkuperer flere nye områder med ingen hensikt å forlate dem. Legitimiteten av dette er noe som stadig er omstridt den dag i dag, og jeg undres hvordan du kan forsvare den politikken. Israel har klart gjort vondt verre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 27. juli 2008 #62 Del Skrevet 27. juli 2008 Eg har inga sympati med nokre av partane. Eg har fulgt konflikta i mange år, men no har eg gitt opp, eg trur ikkje lenger på ei løysing, og ikkje heller på at nokre av partane er noko betre enn den andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 27. juli 2008 #63 Del Skrevet 27. juli 2008 Jeg tror du har fullstendig rett i det siste der, Tigress. Forøvrig er vel dette det mest fornuftige innlegget i hele debatten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. juli 2008 #64 Del Skrevet 27. juli 2008 Norske militære som har vært på Midt-Østenoppdrag har ofte dratt ned som israelsympatisører, men etter å ha sett israelernes brutalitet og behandling av palestinerene som søppel kommer de gjerne hjem og boikotter israelske varer og produkter. Jeg vet ikke om noen norske offiserer som har vert i området som mener at Israel ønsker fred. Mysan støtter dem som de militære sier begår uthalt grusomhet, men det gjør Siv Jensen og så hun er i "godt" selskap. Hva med Libanons tolv leire med til sammen vel 400.000 palestinere? Mener du at palestinerne i Libanon har det bedre og har flere rettigheter? Vet du hvordan palestinerne i Libanon blir behandlet av terroristgrupper bestående av arabiske muslimer? Fatah al-Islam bruker palestinerne i Libanon som levende skjold i kamper mot den libanesiske hæren. Den libanesiske og den israelske hæren må faktisk bekjempe teroristgrupper på akkurat samme måte, men det er bare Israel som kritiseres. Kanskje på tide å se på de bakenforliggende årsakene? Det er ikke slik at arabere i andre araberland har mer omsorg for palestinerne enn det Israel har. Palestinerne blir brukt som brikker i et politisk spill, eller som levende skjold. Ingen vil ha palestinerne i landet sitt, bortsett fra Jordan som har gitt palestinerne noen rettigheter. I Syria og Libanon har palestinerne ingen rettigheter og bor i leire med svært dårlig standard. De siste tre dagene har sivile blitt brukt som levende skjold, og de militante har blandet seg med kvinner og barn. Yassir presiserer at palestinerne i leiren ikke har noe med Fatah al-Islam å gjøre. - Innbyggerne i leiren våknet en dag til at en bygning var inntatt av denne militante gruppen. De var tungt bevæpnede, og hadde ikke noe med innbyggerne å gjøre, sier hun. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=188323 Leiren blir bombet av den libanesiske hæren, og medlemmene i Fatah al-Islam blander seg med sivile for å beskytte seg. Dette har ført til at mange sivile har blitt drept. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=188216 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 27. juli 2008 #65 Del Skrevet 27. juli 2008 I diskusjonene her forsvarer jeg nok ofte Israel. Det er fordi det kommer frem så mye uriktig eller usant om israel fra noen debattanter. Har forresten du vært i Israel Brunhilde? Først vil jeg bare si at jeg ikke boikotter Israel, ei heller israelske varer. I diskusjonene her forsvarer jeg nok ofte Palestina. Det er fordi det kommer frem så mye uriktig og usant om palestinerne fra neon debattanter. Ergo diskuterer nok du og jeg på ganske likt grunnlag. Og ja, jeg har vært i Israel og i Gaza. Ikke bare en, men mange ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 27. juli 2008 #66 Del Skrevet 27. juli 2008 I sin fulle rett? Hva slags regelbok er det du leser, da? Israel går til angrep i 6-dagers krigen med samme ulovlige motiv som Bushs angrep på Irak, okkuperer flere nye områder med ingen hensikt å forlate dem. Legitimiteten av dette er noe som stadig er omstridt den dag i dag, og jeg undres hvordan du kan forsvare den politikken. Israel har klart gjort vondt verre. Ja, selvfølgelig har du den arabiske versonen av denne krigen i 1967. Du har nok aldri hørt eller sett noen annen versjon, og vil nok heller aldri tro noe annet. Sannheten har aldri spilt noen rolle for israels motstandere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 27. juli 2008 #67 Del Skrevet 27. juli 2008 I 1967 brøt 6-dagers krigen ut. Det var like før Araberlandene ville angripe Israel, det var de fleste klar over. Men Jødene, som er veldig gode strateger, overrasket hele verden ved at de gikk til angrep på Syria, Egypt og Jordan. Disse landene ble fullstendig tatt på senga og Israel vant suverent. Etter krigen satt Israel igjen med Golan-høydene som de hadde tatt fra Syria og Sinaihalvøyen. Golan-høydene var veldig viktige for Syria strategiskt sett. Her hadde de utplassert kanoner som kunne skyte halvveis inn i Israel. Dette fant jeg her: http://www.propaganda.net/skoleside/?stil=1021 Og dette fant jeg her: http://www.daria.no/skole/?tekst=5221 6 Dagers krigen I 1967 Begynte det å spisse seg til i Sinai! Egypt hadde bedt FN om å trekke seg ut derfra noe som de gjorde! Egypt brukte plassen til omtrent 80 000 soldater med utstyr fra Sovjet! Dette gjorde de for å kunne blokkere Suezkanalen for fullt! Israelerne viste at de hadde en for liten hær til å slå de, så de bestemte seg for at hvis de skulle vinne så måtte de slå til fort, brått og uventet. Dette var akkurat hva de gjorde den 5. mai 1967, tidlig på morgenen fløy den israelske flystyrken inn i Egypt og fløy så lavt at de ikke ble sett på radar, dermed overasket de og bombet flyene med den beste presisjon! Dette: 6 dager med krig, 40 år med konflikt og okkupasjon (Tel Aviv) Om kvelden 4. juni 1967 ga Israels daværende statsminister, Levi Eshkol, sitt go! til krig. Neste morgen angrep Israel nabolandene Egypt, Jordan og Syria. Det ble et knusende nederlag for Israels arabiske naboer, og en militær seier for Israel. En seier som omtales som en av militærhistoriens mest briljante. Eskhols generaler gjennomførte et forkjøpsangrep. De mente et arabisk angrep var nært forestående. Egypts mektige og svært populære president, Gamal Abdel Nasser, hadde i lengre tid servert retorikk som gikk i retning av rene krigserklæringer. I mai 1967 beordret han at Tiran-stredet skulle stenges for all skipstrafikk til og fra den israelske havnebyen Eilat i sør. Arabiske styrker ble forsterket opp mot grensene til Israel. Nasser og Jordans Kong Hussein inngikk en forsvarspakt. Flere arabiske land, blandt dem Irak, sendte forsterkninger til Jordan og Egypt. Nasser beordret den internasjonale FN-styrken vekk fra Gaza. Alt tydet på at en krig var nært forestående. Israelerne bestemte seg for å slå til først...fant jeg her: http://fredrik.tv2blogg.no/article13249.ece Det er flere, men disse tre lå øverst da jeg googlet. For meg ser det ut til at Israel bestemte seg for å komme de omliggende araberlandene i forkjøpet fordi de selv ikke hadde våpen og soldater nok til å vinne dersom de ventet på angrepet som de visste kom. De måtte ta dem by surprise, og vant. Hvordan taler dette mot Israel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2008 #68 Del Skrevet 28. juli 2008 Noen ser seg tjent med å støtte fascisme. Jeg derimot har en ryggradsrefleks til støtte for ofre for herrefolkets vold i Midtøsten, og CIA-MOSSAD terror rundt forbi i verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Barbare Ann Skrevet 28. juli 2008 #69 Del Skrevet 28. juli 2008 Det er helt utrolig at Israel og Palestina fortsatt klarer å få folks oppmerksomhet. Dere og hele resten av verden bør ignorere de to landene. La nå de to endelig få lov til å utrydde hverandre helt og fullstendig alene nå framover. Så kan vi andre få disse to landenes problemer ut av denne verden. De fortjener null oppmerksomhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 28. juli 2008 #70 Del Skrevet 28. juli 2008 Noen ser seg tjent med å støtte fascisme. Jeg derimot har en ryggradsrefleks til støtte for ofre for herrefolkets vold i Midtøsten, og CIA-MOSSAD terror rundt forbi i verden. Den sa mye fint den artikkelen, særlig det om at voksne overfører sitt hat og sine fordommer til ungene sine. Når forfatteren sier at man ikke skyter mot sivile demonstranter med mindre man er i Israel, så stemmer kanskje det... og selvmordsbomberne fra Palestina er jo i Israel de også når de tar av, så... Ellers er det jo storartet at du har denne ryggmargsrefleksen din. Det er sikkert bare du og dine meningsfeller som har det. Vi andre tar antakelig bare grundig feil, og har basert våre meninger på 'fukt fingeren og hold den opp i luften'-bakgrunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.A. Skrevet 28. juli 2008 #71 Del Skrevet 28. juli 2008 Ja, selvfølgelig har du den arabiske versonen av denne krigen i 1967. Du har nok aldri hørt eller sett noen annen versjon, og vil nok heller aldri tro noe annet. Sannheten har aldri spilt noen rolle for israels motstandere. Jeg merker du ikke svarer på tiltale her. Hvilken "rett" har Israel til å beholde erobrede områder? De har da ikke mer "rett" enn Saddam hadde til Kuwait. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 28. juli 2008 #72 Del Skrevet 28. juli 2008 Jeg merker du ikke svarer på tiltale her. Hvilken "rett" har Israel til å beholde erobrede områder? De har da ikke mer "rett" enn Saddam hadde til Kuwait. Det er utrolig hvor oppfinnsom du er når det gjelder noe å bruke til sammenligning. Men de passer som regel veldig dårlig. Når ett eller flere land går til angrep på et annet land, og dette landet erobrer områder fra angriperne, da har dette landet rett til å beholde disse områdene til det igjen er opprettet fred i området. Dette for å verne om sin egen sikkerhet. Og kom nå ikke med at Israel angrep først, for krigen var forlengst i gang fra deres fienders side. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Rona_* Skrevet 29. juli 2008 #73 Del Skrevet 29. juli 2008 Det er utrolig hvor oppfinnsom du er når det gjelder noe å bruke til sammenligning. Men de passer som regel veldig dårlig. Når ett eller flere land går til angrep på et annet land, og dette landet erobrer områder fra angriperne, da har dette landet rett til å beholde disse områdene til det igjen er opprettet fred i området. Dette for å verne om sin egen sikkerhet. Og kom nå ikke med at Israel angrep først, for krigen var forlengst i gang fra deres fienders side. Haagkonvensjonen. Slik mistet Tyskland store landområder og Preussen opphørte å eksistere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 29. juli 2008 Forfatter #74 Del Skrevet 29. juli 2008 Det er helt utrolig at Israel og Palestina fortsatt klarer å få folks oppmerksomhet. Dere og hele resten av verden bør ignorere de to landene. La nå de to endelig få lov til å utrydde hverandre helt og fullstendig alene nå framover. Så kan vi andre få disse to landenes problemer ut av denne verden. De fortjener null oppmerksomhet. For meg synes det som om Israel virkelig kjemper hardt for å klare å få all den negative oppmerksomheten som de har fått. Når soldater, med høyere offiserer tilsetde, går til det skritt å skyte en bakbundet palestiner som føres frem med bind for øynene må det være for å fortelle resten av verden at "vi driter i både FN og andre instanser bare vi får skutt og lemlestet flest mulig Palestinere" Og foreløpig har den jo USA's velsignelse til slike overgrep. Dessuten må vi gi Palestinerene like mye militær og økonomisk støtte som det Israel har fått av USA de siste 50 årene om de skal ha reelle muligheter til å utrydde hverandre. Frem til da vil det bli skjev fordeling av makten slik at Israel kan fortsette å skyte bakbundne Palestinere. Forøvrig forstår jeg ikke hvorfor de som er tilheneger av Israels overgrep lar være å kommentere hovedinnlegget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2008 #75 Del Skrevet 29. juli 2008 Forøvrig forstår jeg ikke hvorfor de som er tilheneger av Israels overgrep lar være å kommentere hovedinnlegget. Hvem mener du er tilhenger av overgrep? Israelske myndigheter ser svært alvorlig på denne hendelsen og har iverksatt etterforskning: Ifølge Israels største avis Yedioth Ahronoth, har myndighetene i Israel nå iverksatt en etterforskning av hendelsen. - Dette er en svært alvorlig hendelse som er i strid med våre verdier. Skudd som vanligvis brukes for å løse opp folkemengder, ble brukt mot en palestinsk arrestant, etter at han hadde tatt del i en voldelig demonstrasjon i protest mot byggingen av separasjonsmuren i Ni'lin, sier en talsmann for det israelske forsvarsdepartementet til avisen. http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/07/21/541381.html Legg også merke til skadene han fikk, et blåmerke på stortåen. Han ble altså ikke lemlestet slik Far til 2 gir uttrykk for. Jeg mener ikke å bagatellisere denne hendelsen, men jeg synes det er viktig å få fram fakta. http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3570784,00.html Men hendelsen er uansett helt uakseptabel og veken Israelske myndigheter, det israelske folk eller noen her på KG har forsvart denne handlingen. Hvis isralske myndigheter hadde lovprist handlingen og det israelske folket hadde feiret det og festet i gatene hadde jeg blitt veldig skremt. Det er jo nettopp slik de palestinske myndigheter (Hamas) og en del palestinere feirer terroraksjononer som dreper uskyldige israelske skoleelever: "Minst åtte personer er drept og ytterligere 35 er skadet under et terrorist-angrep mot en jødisk skole i Jerusalem torsdag ettermiddag. Kort tid etter angrepet samlet det seg grupper i Gaza som avfyrte våpen og feiret hendelsen, melder BBC. I byen Jebaliya samlet det seg en feirende folkemengde på 7000 personer i gatene. Talsmenn for Hamas har lovprist angrepet, men avviste at de var involvert i handlingen." http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/mi...icle2298499.ece Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 29. juli 2008 Forfatter #76 Del Skrevet 29. juli 2008 Hvem mener du er tilhenger av overgrep? Israelske myndigheter ser svært alvorlig på denne hendelsen og har iverksatt etterforskning: http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/07/21/541381.html Legg også merke til skadene han fikk, et blåmerke på stortåen. Han ble altså ikke lemlestet slik Far til 2 gir uttrykk for. Jeg mener ikke å bagatellisere denne hendelsen, men jeg synes det er viktig å få fram fakta. ... ... Som du ser lukker offiserene øynene for denne typen overgrep. Like fullt ble ikke etterforskningen iverksatt før etter at videoklippet ble publisert, til tross for at minst en offiser var tilstede da 27-åringen ble skutt. Soldaten som skjøt ble avhørt kort etter hendelsen, men dagen etter skal ha fremdeles ha tjenestegjordt i Ni'lin. - Hendelsen er langt fra et enkelttilfelle, det bare virker slik fordi det ble filmet. Daglig blir vi utsatt for lignende behandling når vi demonstrerer mot muren, sier Aahad Khawaja, som leder protestene mot den israelske muren gjennom Ni'lin. I mange tilfeller regner jeg med at Palestinerene blir tatt med til "et egnet sted for videre avstraffelse", omtrent på samme måte som USA behandler fangene på "Guntanamo basen" og i Irakiske fengsler. Video opptak er med andre ord vanskelig å få tak i, men hendelsen gir sterke signaler om at dette er akseptert så lenge det ikke blir dokumentert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 29. juli 2008 #77 Del Skrevet 29. juli 2008 For meg synes det som om Israel virkelig kjemper hardt for å klare å få all den negative oppmerksomheten som de har fått. Når soldater, med høyere offiserer tilsetde, går til det skritt å skyte en bakbundet palestiner som føres frem med bind for øynene må det være for å fortelle resten av verden at "vi driter i både FN og andre instanser bare vi får skutt og lemlestet flest mulig Palestinere" Og foreløpig har den jo USA's velsignelse til slike overgrep. Dessuten må vi gi Palestinerene like mye militær og økonomisk støtte som det Israel har fått av USA de siste 50 årene om de skal ha reelle muligheter til å utrydde hverandre. Frem til da vil det bli skjev fordeling av makten slik at Israel kan fortsette å skyte bakbundne Palestinere. Forøvrig forstår jeg ikke hvorfor de som er tilheneger av Israels overgrep lar være å kommentere hovedinnlegget. Det er nok bare de som stadig lar seg lure av araberne, og som elsker det, som klarer å se at geværet peker på denne gutten idet det blir avfyrt. Og ethvert normalt menneske må forstå, at hadde dette vært det det gir seg ut for å være, da hadde vi sett resultatet av treffet. Dette er som vanlig, arabisk bløff. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 30. juli 2008 Forfatter #78 Del Skrevet 30. juli 2008 Det er nok bare de som stadig lar seg lure av araberne, og som elsker det, som klarer å se at geværet peker på denne gutten idet det blir avfyrt. Og ethvert normalt menneske må forstå, at hadde dette vært det det gir seg ut for å være, da hadde vi sett resultatet av treffet. Dette er som vanlig, arabisk bløff. Dette sier en hel del om hvilke ekstreme meninger enkelte har mht å akseptere overgrep og vold mot Palestinere. Samtidig forteller det at det desverre også i Norge finnes de som ØNSKER å lukke øynene for Israels overgrep og forsvare Israels bruk av vold. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 30. juli 2008 #79 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Dette sier en hel del om hvilke ekstreme meninger enkelte har mht å akseptere overgrep og vold mot Palestinere. Samtidig forteller det at det desverre også i Norge finnes de som ØNSKER å lukke øynene for Israels overgrep og forsvare Israels bruk av vold. Det betyr neppe det i noen større grad enn at man kan si at den andre siden, deg inkludert, applauderer palestinske selvmordsbombere som tar med seg skoleunger og andre sivile i sine aksjoner. Mannen som her fikk en gummibelagt metallkule i foten var arrestert for deltakelse i demonstrasjon tidligere på dagen. Vil du med hånden på hjertet si at dersom de på den palestinske siden fikk tak i en jødisk soldat så ville de behandlet ham med silkehansker? Det er like bedritent begge veier i denne konflikten, men Israel sitter med mest penger og flest våpen. Hva synes du de skal gjøre? Legge fra seg våpnene og sende soldatene på ferie? HVA skjer da - blir det fred, tror du? Krig forderver soldatene innenfra, det gjelder ikke bare i denne konflikten, det gjelder i alle konflikter og kriger også. Var de amerikanske soldatene snille og greie da de var i Vietnam, var vietnameserne snille og greie? Jeg leste nylig at andre araberland, husker i farten ikke hvilke, også på en måte er 'ute etter' palestinerne og behandler dem like dårlig som Israel gjør. Jeg tror det står om dette i en av de linkene som er postet forholdsvis nylig, og muligens i denne tråden... Krig er bedritent, soldater blir ødelagte og 'slemme' av det, fordi de lever under konstant press og frykt, og hater blomstrer opp hos personer som kanskje bare har vært sol og blomster helt til ble satt i den situasjonen. Når det gjelder Palestina og Israel så har jeg forstått det sånn at det alltid er Palestina som angriper, og Israel som går til motangrep, men jeg skal ikke banne på det, for så interessert er jeg ikke at jeg har satt meg inn i alt som skjer, verken på den ene eller den andre siden. Jeg tror aldri det kan bli fred der nede. Palestinerne vil utrydde jøder og utslette staten Israel, og jødene vil beholde landet de har fått tildelt... et land hvor de jo faktisk alltid har bodd, dog ikke i like store mengder som i dag.. Det KAN ikke bli fred der slik jeg ser det... hvordan i all verden skulle det skje..? Endret 30. juli 2008 av mysan Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 30. juli 2008 Forfatter #80 Del Skrevet 30. juli 2008 Det betyr neppe det i noen større grad enn at man kan si at den andre siden, deg inkludert, applauderer palestinske selvmordsbombere som tar med seg skoleunger og andre sivile i sine aksjoner. Mannen som her fikk en gummibelagt metallkule i foten var arrestert for deltakelse i demonstrasjon tidligere på dagen. Vil du med hånden på hjertet si at dersom de på den palestinske siden fikk tak i en jødisk soldat så ville de behandlet ham med silkehansker? Forskjellen ligger i at Israel er en stat som er akseptert av FN og med EKSTREMT sterk bånd til USA. Palestinerene blir jaget fra skanse til skanse og det området FN tildelte Israel i 1948 er sikkert 3 ganger så stort nå som Israel har tatt seg til rette på Palestinerenes landområde. Samtidig synes det som om USA presser FN til å ikke akseptere Palestine som en selvstendig stat før Israel har gjort det. Og Israel har som kjent ingen planer om å akseptere Palestina med de grensene som ble definert i 1948. Palestinerenes motstand er med andre ord grupper uten tilhørighet i en stat (så lenge Israel ikke aksepterer de grensene som ble definert) Israels overgrep er imidlertid gjort av en stat som er akseptert av FN (men med et mye mindre område enn det Israel har kriget til seg). Israel driver med andre ord "stats støttet terror" når de skyter en bakbundet palestiner for morro skyld (eller fordi han deltok i en demonstrasjon slik du sier det). Det er like bedritent begge veier i denne konflikten, men Israel sitter med mest penger og flest våpen. Hva synes du de skal gjøre? Legge fra seg våpnene og sende soldatene på ferie? HVA skjer da - blir det fred, tror du? Israel bør akseptere de grensene som ble definert av FN i 1948 fremfor å ta seg til rette slik de har gjort. Israel har blitt en stat som er bygd opp rundt religiøse fanatikere på samme måte som Irak styres idag. Ingen av disse statene vil kunne gi folk som ikke er "enig" med regimet et akseptablet liv. Det er forøvrig vanskelig å si hvordan konflikten bør løses. Men jeg tror et godt utgangspunkt kan være å behandle ALLE likt. Det betyr at USA og andre land definerer Israel som terrorister og boikotter all handel. Samtidig må Palestinerene få like mye pengestøtte som Israel og få militær støtte og opplæring på samme måte som Israel. Når disse partene blir likeverdige vil det være større sansynlighet for å skape et samfunn alle kan leve med. Krig forderver soldatene innenfra, det gjelder ikke bare i denne konflikten, det gjelder i alle konflikter og kriger også. Var de amerikanske soldatene snille og greie da de var i Vietnam, var vietnameserne snille og greie? Jeg leste nylig at andre araberland, husker i farten ikke hvilke, også på en måte er 'ute etter' palestinerne og behandler dem like dårlig som Israel gjør. Jeg tror det står om dette i en av de linkene som er postet forholdsvis nylig, og muligens i denne tråden... Det finnes Isralske sympatisører som skriver at det er "andre" som er ute etter Palestinerene. de ønsker naturligvis å få fokuset bort fra de overgrepene som Israelske soldater gjør. Disse overgrepene skjer fordi politikere indirekte oppfordrer til det ved å akseptere overgrep som ikke dokumenteres i mediene. ... Jeg tror aldri det kan bli fred der nede. Palestinerne vil utrydde jøder og utslette staten Israel, og jødene vil beholde landet de har fått tildelt... et land hvor de jo faktisk alltid har bodd, dog ikke i like store mengder som i dag.. Det KAN ikke bli fred der slik jeg ser det... hvordan i all verden skulle det skje..? Det er riktig at det er vanskelig å få fred når folket behandles så ulikt. Vi vet at Israel får overført milliarder av dollar fra USA. Vi vet også at de har fått militær støtte og hjelp til å bygge opp infrastruktur. Den infrastrukturen som Palestinerene har forsøkt å bygge opp er blitt bombet sønder og sammen av Israelske myndigheter. Jeg ser også at det er vanskelig å få til en enighet så lenge Israel stadig tar nye landområder fra Palestinerene. Palestinerene eide for en tid tilbake 80% av de vannkildene som fantes i området. Om jeg husker rett eier de nå 12%. Delvis for de de er presset til å selge, og delvis fordi Israel rett og slett bare har tatt disse kildene. Det er med andre ord ikke snakk om at Jødene skal beholde det de fikk utdelt i 1948, men hva de har tilranet seg siden den gang og hvordan de stadig tar seg til rette, f.eks. ved å øvelseskyte på bakbundne Palestinere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå