Gjest Jentepusen Skrevet 18. juli 2008 #1 Skrevet 18. juli 2008 Med min lønns stigning har jeg nå 8000,- pr mnd som jeg kan bruke til lån/husleie..... Dette må da inkludere strøm, faste avdrag osv.... Hvordan prisklasse må jeg da ligge på ihht kjøp av hus/ leilighet.... Spørs vell om jeg finner noe til så lav pris ......? Kjæresten skal kjøpe hus noe som var planlagt før jeg kom inn i bildet, men vårt forhold er så ferskt at jeg ikke har tenkt så langt å kjøpe med han.... Han sa jeg kunne "leie" hos han, men jeg ser ingen grunn til det da jeg bor så flott der jeg bor nå... (og billig)..... Da går jo pengene like mye ut av vinduet som nå. Finnes det noe håp for meg alene å kjøpe? Hvordan har dere andre det? Jeg er jente og 30.....
Alison Skrevet 18. juli 2008 #2 Skrevet 18. juli 2008 For å kunne si noe om hvor mye du kan låne, trenger vi flere opplysninger fra deg. Hva er din brutto årslønn? Har du noe gjeld fra før (studielån, kredittkort ol.)? Har du barn? En tommelfingerregel er at du kan låne ca 3 x inntekt.
AnetteR Skrevet 18. juli 2008 #3 Skrevet 18. juli 2008 Min vurdering er at det skjeldent lønner seg å kjøpe alene i byene. Her er det små, overprisede leiligheter som er aktuelle, og disse er ganske risikable med det markedet vi står i akkurat nå. Du må også huske at det er mye enklere å komme seg ut av et leieforhold enn et kjøp om din økonomiske situasjon skulle endre seg. Den norske oppfatningen om at det alltid lønner seg å kjøpe er noe feil. Jeg vil anbefale deg å ta en runde i bankene og høre hva de tilbyr. Min erfaring er imidlertid at disse er noe optimistiske, da de bruker sifo tall som er "skjert ned til benet" på hva du kan klare. Vi valgte å låne halvparten av hva bankene tilbød, og har det nå ganske behagelig til tross for renteøkninger. Jeg satt opp mitt eget excelark, og la inn hva som var realistiske kostnader for oss en måned. Samt analyse på hvordan rentekostnaden stiger med økt rente. Lek deg litt med denne http://www.lanekalkulator.no/, kalkuler med å klare en rente på minst 10% (urealistisk, men er greit å ha en god margin).
Frk.H Skrevet 18. juli 2008 #4 Skrevet 18. juli 2008 8000 kr er altfor lite å kunne leve for.... du kan vel leie litt til, og heller kjøpe deg inn hos kjæresten når du ser hvordan forholdet utvikler seg?
Gjest Gjest_Kristin_* Skrevet 19. juli 2008 #5 Skrevet 19. juli 2008 Lek deg litt med denne http://www.lanekalkulator.no/, kalkuler med å klare en rente på minst 10% (urealistisk, men er greit å ha en god margin). Jeg forsøkte kalkulatoren i linken, annuitetslån, og tastet inn 10 % rente og et lånebeløp på 2 000 000,- NOK. Det månedlige beløpet jeg da måtte betale var over kr. 18 000,-NOK!!! Det er jo helt uaktuelt! Jeg har maks. studielån, billån og forbrukslån, og tjener 390.000,- i offentlig sektor. Jeg kunne tenke meg en 2-roms leilighet i byen ved sentrum, og har ikke sjanse til å få kjøpt...
Alison Skrevet 19. juli 2008 #6 Skrevet 19. juli 2008 Jeg forsøkte kalkulatoren i linken, annuitetslån, og tastet inn 10 % rente og et lånebeløp på 2 000 000,- NOK. Det månedlige beløpet jeg da måtte betale var over kr. 18 000,-NOK!!! Det er jo helt uaktuelt! Jeg har maks. studielån, billån og forbrukslån, og tjener 390.000,- i offentlig sektor. Jeg kunne tenke meg en 2-roms leilighet i byen ved sentrum, og har ikke sjanse til å få kjøpt... Det er ikke alle som har mulighet til å kjøpe sin egen bolig. Sånn er det bare. Med din lønn kan du i utgangspunktet låne ca 1,2 mill. Fra dette må du trekke fra det du nå har i studielån, billån og forbrukslån. Da blir det nok ikke så mye igjen til boliglån. De valgene du har da er så se etter bolig mindre sentralt (lavere pris), finne noen å kjøpe sammen med, få forskudd på arv eller finne en jobb med enda høyere lønn (noe som kanskje ikke er så lett. Du har jo en brukbar lønn i utgangspunktet). Om du ikke allerede har gjort det, vil jeg anbefale deg å åpne BSU konto. Spar maks beløpet der så lenge du har muligheten. I tillegg bør du betale ned på forbrukslånet (dette er et dyrt lån) og billånet.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2008 #7 Skrevet 19. juli 2008 Da blir jeg litt nysgjerrig: Hvor mye må man tjene i årslønn brutto dersom en vil ta opp lån til bosted på 2 mill., og lån/gjeld fra før av er på 500.000?
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2008 #8 Skrevet 20. juli 2008 Da blir jeg litt nysgjerrig: Hvor mye må man tjene i årslønn brutto dersom en vil ta opp lån til bosted på 2 mill., og lån/gjeld fra før av er på 500.000? Cirka 800 000.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå