Kamikatze Skrevet 15. juli 2008 #1 Skrevet 15. juli 2008 Vi har hørt om rotet mellom Telenor og Grameen Bank for en tid siden, og vi har hørt om mikrofinansiering, hvor små lån gir fattige muligheter til å komme i gang med virksomheter de ikke ville fått lån til i vanlig bank. Problemet så langt har vært at det har florert med aktører, og mange av disse har vært amatører. Oppleggene har det vært så som så mer. Noen har basert seg på donasjoner, og låner ut fra pengegaver. Andre har det vært umulig å komme inn i, som norsk, fordi de krever personnummer fra USA eller India, eller andre ikkenorske land. Dette er Ann Sam Ol i Kambodsja. En av tusenvis av mennesker som kjemper for å opprettholde et verdig liv. Noen trenger noen få tusen kroner til en sykkeldrosje, andre driver salg av klær og matvarer. De fleste er tilknyttet jordbruk. Nå er det skjelden jeg tenner på et godt formål. Men dette har jeg tro på. Konseptet er enkelt. Du registrerer deg og lager en profil. Du investerer en andel i et lån, fra 25 $ (ca 125 kr) pr andel. Du betaler via det amerikanske PayPal-systemet, enten med Visa (og lignende) eller direkte fra bankkontoen din. Låntakeren mottar pengene, og betaler tilbake lånet. En stedlig agent sender oppgjøret tilbake til www.kiva.org og pengene gjøres tilgjengelig for deg igjen. Da kan du enten tilbakeføre pengene til kontoen din, eller investere dem i nye lån. Investere er kanskje litt feil ord å bruke. For du får ikke renter for pengene, og det er alltid en reell risiko for at låneren ikke makter å betale tilbake. Da har du tapt de pengene. Derfor er det bedre å låne 25 $ til fire ulike, enn 100 $ til én. - Når dette er sagt, må det nevnes at det skal veldig mye til for at en låntaker ikke betaler tilbake. Tilbakebetalingsprosenten er langt høyere enn i vanlige banker. Og jeg tror feilede lån representerer under en prosent av totalen. Men hey - dette er jo et glimrende alternativ til annen utviklingshjelp, der man gir bort penger og garantert aldri ser dem mer. Her har vi muligheten til å spare til en ferie eller en gjenstand, og la pengene gjøre mer nytte for seg enn i sparegrisen. Er det ikke kult å kunne "lade" pengene med karma, før vi kaster dem inn i forbrukskalaset? ; ) Dette er ikke spamming, selv om jeg har postet et nesten likt innlegg i et annet forum. Jeg er bare blitt litt bitt av basillen. Jeg vet at Strømmestiftelsen er gode på mikrolån. Men forstår det sånn at de ikke formidler lån, men baserer seg på å låne ut støtte de har fått som pengegaver. Det er ikke alle aktørene i mikrofinansmarkedet som er like oppegående. Har du gjort deg noen erfaringer innen mikrofinansiering? Gode eller grusomme? Vet du om andre enn kiva som åpner for norske "investorer"? - Og som er basert på at midlene skal tilbakeføres når lånet er nedbetalt?
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2008 #2 Skrevet 16. juli 2008 Vi har hørt om rotet mellom Telenor og Grameen Bank for en tid siden, og vi har hørt om mikrofinansiering, hvor små lån gir fattige muligheter til å komme i gang med virksomheter de ikke ville fått lån til i vanlig bank. Problemet så langt har vært at det har florert med aktører, og mange av disse har vært amatører. Oppleggene har det vært så som så mer. Noen har basert seg på donasjoner, og låner ut fra pengegaver. Andre har det vært umulig å komme inn i, som norsk, fordi de krever personnummer fra USA eller India, eller andre ikkenorske land. Dette er Ann Sam Ol i Kambodsja. En av tusenvis av mennesker som kjemper for å opprettholde et verdig liv. Noen trenger noen få tusen kroner til en sykkeldrosje, andre driver salg av klær og matvarer. De fleste er tilknyttet jordbruk. Nå er det skjelden jeg tenner på et godt formål. Men dette har jeg tro på. Konseptet er enkelt. Du registrerer deg og lager en profil. Du investerer en andel i et lån, fra 25 $ (ca 125 kr) pr andel. Du betaler via det amerikanske PayPal-systemet, enten med Visa (og lignende) eller direkte fra bankkontoen din. Låntakeren mottar pengene, og betaler tilbake lånet. En stedlig agent sender oppgjøret tilbake til www.kiva.org og pengene gjøres tilgjengelig for deg igjen. Da kan du enten tilbakeføre pengene til kontoen din, eller investere dem i nye lån. Investere er kanskje litt feil ord å bruke. For du får ikke renter for pengene, og det er alltid en reell risiko for at låneren ikke makter å betale tilbake. Da har du tapt de pengene. Derfor er det bedre å låne 25 $ til fire ulike, enn 100 $ til én. - Når dette er sagt, må det nevnes at det skal veldig mye til for at en låntaker ikke betaler tilbake. Tilbakebetalingsprosenten er langt høyere enn i vanlige banker. Og jeg tror feilede lån representerer under en prosent av totalen. Men hey - dette er jo et glimrende alternativ til annen utviklingshjelp, der man gir bort penger og garantert aldri ser dem mer. Her har vi muligheten til å spare til en ferie eller en gjenstand, og la pengene gjøre mer nytte for seg enn i sparegrisen. Er det ikke kult å kunne "lade" pengene med karma, før vi kaster dem inn i forbrukskalaset? ; ) Dette er ikke spamming, selv om jeg har postet et nesten likt innlegg i et annet forum. Jeg er bare blitt litt bitt av basillen. Jeg vet at Strømmestiftelsen er gode på mikrolån. Men forstår det sånn at de ikke formidler lån, men baserer seg på å låne ut støtte de har fått som pengegaver. Det er ikke alle aktørene i mikrofinansmarkedet som er like oppegående. Har du gjort deg noen erfaringer innen mikrofinansiering? Gode eller grusomme? Vet du om andre enn kiva som åpner for norske "investorer"? - Og som er basert på at midlene skal tilbakeføres når lånet er nedbetalt? Hjelper ikke å tenne på ideen, du må jo begynne å betale inn da....vet du....dette er det samme som "nigeriabrevene" Skulle vi på kvinng, sette oss ned å betale inn 25 dollar nå? Steike, det blir mye lån....
Cata Skrevet 16. juli 2008 #3 Skrevet 16. juli 2008 Jepp, jeg kjenner til Kiva og er også långiver der og har vært det snart et år. Min første låntaker har innfridd lånet sitt (det hadde tilbakebetalingstid på 6 mnd.) og pengene er resirkulert i et nytt lån til en ny person. Jeg har for øvrig satt meg som mål å yte et lån hver måned (på lønningsdagen ) slik at jeg etterhvert har 12 låntakere til en hver tid, så kan de pengene resirkuleres i nye lån etterhvert. I likhet med deg synes jeg det er en glimrende måte å yte bistand på. Folk vil jo aller helst greie seg selv. Jeg leste om Kiva i en artikkel i Dagbladet i fjor høst og der vet jeg det var flere liknende institusjoner som ble nevnt, men av en eller annen grunn var det Kiva som fanget interessen så jeg har glemt hva de andre het. *google litt* Aha, her står noen av de andre aktørene nevnt. Tror ikke det var denne artikkelen jeg leste, men trolig viser den til de samme.
Gjest Bond Skrevet 16. juli 2008 #4 Skrevet 16. juli 2008 (endret) Skulle vi på kvinng, sette oss ned å betale inn 25 dollar nå? Steike, det blir mye lån.... Det blir ikke 25 dollar per person som får lån, men 25 dollar per person som gir lån. Så de som får lån, får det fra flere brukere samtidig. Vi har vært medlemmer for over ett år også (kanskje nesten to?), og har faktisk fått tilbake alt vi har lånt ut. Synes hele ideen er veldig flott jeg! Det å oppmuntre til å være mer aktiv og finne egne midler er jo mye bedre enn å bare gi bistand (selv om det er nødvendig også). ed: leif Endret 18. juli 2008 av mrs_bond
Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2008 #5 Skrevet 16. juli 2008 Katta: TAKK! Jeg hadde helt glemt ut den siden. Så den for en tid tilbake når jeg ikek hadde mulighet til å bidra, men nå får jeg få fingeren ut :-D
Marikke Skrevet 17. juli 2008 #6 Skrevet 17. juli 2008 Jepp, jeg kjenner til Kiva og er også långiver der og har vært det snart et år. Min første låntaker har innfridd lånet sitt (det hadde tilbakebetalingstid på 6 mnd.) og pengene er resirkulert i et nytt lån til en ny person. Jeg har for øvrig satt meg som mål å yte et lån hver måned (på lønningsdagen ) slik at jeg etterhvert har 12 låntakere til en hver tid, så kan de pengene resirkuleres i nye lån etterhvert. I likhet med deg synes jeg det er en glimrende måte å yte bistand på. Folk vil jo aller helst greie seg selv. Jeg og Har holdt på i over et år, og nå redistribuerer jeg bare nedbetalte lån. Synes det er et genialt konsept!
Kamikatze Skrevet 21. juli 2008 Forfatter #7 Skrevet 21. juli 2008 Katta: TAKK! Jeg hadde helt glemt ut den siden. Så den for en tid tilbake når jeg ikek hadde mulighet til å bidra, men nå får jeg få fingeren ut :-D Så bra, R!
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #8 Skrevet 21. juli 2008 Så bra, R! Ikke R, men "M" (År og dag siden sist, men du gjorde inntrykk )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå