Gå til innhold

Menskopp


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • 3 måneder senere...

Kjøpte meg en menskopp for noen år siden, men den ble ikke brukt da jeg bodde i kollektiv og ikke hadde så veldig lyst å koke koppen på komfyren mens de andre laget mat :tongue:
Nå fikk jeg lyst til å prøve igjen. Blør relativt lite, og syns det virker som en befrielse å kun måtte skifte morgen og kveld, og å slippe bruke tamponger som tørker ut skjeden. Kjøpte Belladot Evelina menskopp, som var den billigste koppen jeg fant på norsk nettapotek. Foreløpig syns jeg det var greit å få den på plass, men ganske kronglete å få ut igjen. Håper jeg klarer å finne en god teknikk slik at det blir lettere etter hvert. Anbefaler likevel alle å prøve, er jo både bra for miljøet og etter hvert lommeboka! :)

Anonymkode: 677bc...0ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Menskopp är såå bra!! Jag är så nöjd med min! Kjøpte den på www.menskopp.no de har størrelsegaranti og er fraktfritt innen Norge. :)

Endret av Errika
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

prøvde menskopp nå og hadde en skikkelig ubehagelig opplevelse. Den tuppen som hang ned gjorde kjempevondt, så jeg klippte den bort (etter å ha sett noen youtubevidioer hvor de gjorde det) resultatet var at jeg nesten ikke fikk den ut igjen :sjokkert: Etter ti min, så begynte jeg rett og slett å få helt panikk og gråt og gråt. Fikk helt panikk når jeg ikke fikk den ut! Det gikk til slutt, men jeg ble skikkelig redd. 

Bortsett fra det var det et fint alternativ da. Bare jeg får denne opplevelsen litt på avstand så kanskje jeg kjøper en ny og prøver igjen (uten å klippe av så mye av tuppen)

Anonymkode: f1c88...07e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Den 4. september 2016 at 22.15, AnonymBruker skrev:

prøvde menskopp nå og hadde en skikkelig ubehagelig opplevelse. Den tuppen som hang ned gjorde kjempevondt, så jeg klippte den bort (etter å ha sett noen youtubevidioer hvor de gjorde det) resultatet var at jeg nesten ikke fikk den ut igjen :sjokkert: Etter ti min, så begynte jeg rett og slett å få helt panikk og gråt og gråt. Fikk helt panikk når jeg ikke fikk den ut! Det gikk til slutt, men jeg ble skikkelig redd. 

Bortsett fra det var det et fint alternativ da. Bare jeg får denne opplevelsen litt på avstand så kanskje jeg kjøper en ny og prøver igjen (uten å klippe av så mye av tuppen)

Anonymkode: f1c88...07e

Jeg har forsøkt menskopp i fire måneder. Jeg har klippet tuppen, fordi den gnagde. Jeg sliter med tanken at jeg en dag kanskje ikke får den ut. Dette er en divacup, så den er litt ruglete i bunnen, noe som gjør det greiere å dra den ut. Men altså, jeg trenger litt psykisk støtte her. Sliter med psyken, og har en ide, om at den kan "krype oppover", slik at det blir vanskelig å få ut. Bare tanker så klart, men jeg vurderer seriøst å slutte med denne koppen for godt, og gå over på vaskbare tøybind. Får helt angst, og det prikker i armene, når tanken på den j/&#la koppen tar overhånd...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Olaug Olsen skrev:

Jeg har forsøkt menskopp i fire måneder. Jeg har klippet tuppen, fordi den gnagde. Jeg sliter med tanken at jeg en dag kanskje ikke får den ut. Dette er en divacup, så den er litt ruglete i bunnen, noe som gjør det greiere å dra den ut. Men altså, jeg trenger litt psykisk støtte her. Sliter med psyken, og har en ide, om at den kan "krype oppover", slik at det blir vanskelig å få ut. Bare tanker så klart, men jeg vurderer seriøst å slutte med denne koppen for godt, og gå over på vaskbare tøybind. Får helt angst, og det prikker i armene, når tanken på den j/&#la koppen tar overhånd...

Det er jo bare å presse den så langt ut at man får tak i den, har da muskler i underlivet. Aldri hatt problemer med dette når jeg ble vant til den, men kjenner panikkfølelsen fra første gangen jeg prøvde det. Bruker også vaskbare tøybind fra Tøybleia, det er et helt genialt produkt også, elsker dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hapi skrev:

Det er jo bare å presse den så langt ut at man får tak i den, har da muskler i underlivet. Aldri hatt problemer med dette når jeg ble vant til den, men kjenner panikkfølelsen fra første gangen jeg prøvde det. Bruker også vaskbare tøybind fra Tøybleia, det er et helt genialt produkt også, elsker dem. 

Takk for svar. Du skjønner, jeg har hverken sovet eller syklet med den enda. Livredd for "oppoverkryping" og TSS. Ser det an etpar menser til før jeg evt slutter. Jeg klippet tuppen av denne gangen, og skal innrømme at det har vært behagelig for første gang, denne gangen. Har brukt den på jobb. Sammenlignet med tampong, føler jeg meg mye sunnere nedentil, og jeg har ikke denne stikkende smerten som jeg har hatt tidligere, som trolig skyldtes uttørking fra tampongene. Det er betryggende å høre at prosjektet har gått bra for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Olaug Olsen skrev:

Jeg har forsøkt menskopp i fire måneder. Jeg har klippet tuppen, fordi den gnagde. Jeg sliter med tanken at jeg en dag kanskje ikke får den ut. Dette er en divacup, så den er litt ruglete i bunnen, noe som gjør det greiere å dra den ut. Men altså, jeg trenger litt psykisk støtte her. Sliter med psyken, og har en ide, om at den kan "krype oppover", slik at det blir vanskelig å få ut. Bare tanker så klart, men jeg vurderer seriøst å slutte med denne koppen for godt, og gå over på vaskbare tøybind. Får helt angst, og det prikker i armene, når tanken på den j/&#la koppen tar overhånd...

Litt av det samme føleriet her, ikke at den kryper oppover, vet det ikke går. Vi er lukka på toppen, eller hvordan jeg nå skal utrykke meg. Tss er vel meget sjeldent ved koppbruk? Men jeg tenker på det å ikke få den ut 😨😱😵

Hadde pause med koppbruken et års tid, så fine teknikken jeg hadde med å få den lett inn og ut var glemt. Vakumsug oppi "der" er ikke behagelig eller ønskelig hehe 😄

Men frisket opp minnet mitt, skal prøve å beskrive: det jeg gjør er det samme som jeg setter inn, jeg holder bunnen med tre fingre, peke-og langfinger "bak" og tommel "forran" bøyer tommelen inn mot motståene vegg (møte peke-og langfinger) og lett ned mot mot begeret så kanten på begeret foldes inn så fører jeg inn og slipper tommelen og får og får finga ut 😜

Litt samme grepet når begeret skal ut, før peke-og langfinger inn så de er mellom bakre skjedevegg og begeret, krok finga lett og dra lett ned om koppen er høgt oppe, bør nå være mulig å få tommeltuppen såpass opp fremre begervegg at man kan presse inn slik at kanten foldes inn og ned, vakumet slippes og begeret lett følger med.

 

Om jeg presser med musklene så blir begeret vanskeligere å få ut for meg, men bruker de etter innføring om begeret ikke folder seg ut selv, blir et lite pop. Vet ikke om jeg noen gang blir vant til popet, men er eneste minus for meg 😊 

Håper du får det til, ang tøybind kan jeg virkelig anbefale ebay.com. Søk på frank3102 evt bamboo menstrual cloth. De er så lekre at man nesten (nesten...) vil ha mens hele tiden 😁😁😁

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Olaug Olsen skrev:

Takk for svar. Du skjønner, jeg har hverken sovet eller syklet med den enda. Livredd for "oppoverkryping" og TSS. Ser det an etpar menser til før jeg evt slutter. Jeg klippet tuppen av denne gangen, og skal innrømme at det har vært behagelig for første gang, denne gangen. Har brukt den på jobb. Sammenlignet med tampong, føler jeg meg mye sunnere nedentil, og jeg har ikke denne stikkende smerten som jeg har hatt tidligere, som trolig skyldtes uttørking fra tampongene. Det er betryggende å høre at prosjektet har gått bra for andre.

Du får ikke TSS av den, det er forbundet med tamponger. De inneholder giftstoffer, kan inneholde mugg og det kan forekomme bakterievekst på dem. Menskoppen er jo helt ren.

Jeg bruker alltid tøybind om natta, og bruker det mye ellers også, særlig hjemme. Syns det er mer behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Hapi og Vendis. Jeg har investert i bambusbind fra http://www.ladypad.eu. Dette blir bedre enn de ekle engangsgreiene, og jeg liker dem egentlig mye bedre enn denne koppen. Koppen bruker jeg helst tidlig på dagen, for å få tøybindet til å vare helt til jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har vært fast bruker av menskopp (diva cup) i 6 år, og alltid vært veldig fornøyd. Den siste tiden har jeg ofte opplevd lekkasje, spesielt om nettene. Da jeg tar ut koppen er den langt i fra full. Andre som har opplevd dette? Veldig frustrerende, da jeg vet at jeg gjør alt riktig siden jeg tross alt har vært vandt med å bruke den så lenge. Kjøpte nettopp ny kopp, men av samme merke siden det er denne jeg har vært så godt fornøyd med, men opplever det samme med denne. Vet ikke om livmortappen eller noe "inni der" har endret på seg i det siste, og om jeg bør prøve et helt annet merke. Noen anbefalinger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Annonse

Gjest Athleisure

Får heldigvis ikke mensen, men lurer veldig på hvordan man kan få menskopp inn om man ikke er så veldig vid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, marengsi skrev:

Får heldigvis ikke mensen, men lurer veldig på hvordan man kan få menskopp inn om man ikke er så veldig vid?

De minste størrelsene fra enkelte merker er ikke store greiene. De brettes når de settes inn og da er den ikke stort større enn en vanlig tampong. Men ville lært å bruke tamponger først. Tror ikke det hadde vært noe for meg som 14-15 åring for eksempel.

Anonymkode: aee9f...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Etter at jeg begynte å gjøre knipeøvelser vil ikke koppen brette seg ut inni vaginaen min lenger. Noen med samme problem? Noe jeg gjør galt?

Tviler på at jeg er spesielt trang, så forstår ikke helt hvorfor det har blitt sånn.

Anonymkode: ca8c8...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Jeg har akkurat testet ut menskopp for første gang. Bestilte meg Belladot. Er det noen fler med erfaring med denne? Er denne stivere enn andre?

Anonymkode: dabc9...39b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Vet dere hvor langt opp den skal? Min folder seg ut allerede ved inngangen til skjeden, slik at nederste del + gummitråd er rett ved inngangen og på utsiden. I bruksanvisningen står det at den ikke skal så langt opp, men føler dette likevel er for langt ned? Det er jo ekstremt merkbart at den er der. Men når jeg prøver å føre den lengre inn, folder den seg ut, og sitter bom fast. Hvor langt opp har dere koppene?

Anonymkode: 31942...b21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-5 cm inn kanskje. Men den flytter seg kanskje et par cm til i løpet av dagen. Det er ikke merkbart for meg at den er der.

Anonymkode: aee9f...a8c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...