Gå til innhold

Menskopp


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Magica de Spell
Dere som bruker menskopp: Jeg blør veldig lite når jeg har mensen, har det noe å si?

Jeg blør ganske lite også, bortsett fra de to første dagene. Ikkeno' problem. Brukte tidligere ministørrelse på tamponger på slutten av mensen, til og med de ble for "væskeoppsugende" for meg, så jeg ble lett tørr og sår. (Bind på dagtid var ikke noe alternativ.) Med menskoppen slipper jeg det.

Og er den vond å sette inn?

Størrelsen kan se avskrekkende ut, men man bretter den når man setter den inn, og siden den er myk så former den seg etter formen på skjeden. Pleier ikke å tørke den etter at jeg har tømt og vasket den, synes det er lettest å sette den inn når den er fortsatt er våt. Litt fikling for å få det til til å begynne med må man regne med (jeg var sikker på at jeg aldri skulle få den ut igen første gangen... hehe), men man lærer seg det fort. Jeg bruker muskulaturen i underlivet aktivt både når jeg setter den inn og tar den ut, tok litt tid før jeg oppdaget at det var lurt. Så noen her oppe som tipset om at man kan "øve" litt når man ikke har mensen, det var et godt tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest glamourgirl

Fytte... jeg må ikke lese sånne tråder, jeg får så sinnsykt ekkelangst.... OG bilder i hodet... Unnskyld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magica de Spell
Fytte... jeg må ikke lese sånne tråder, jeg får så sinnsykt ekkelangst.... OG bilder i hodet... Unnskyld!

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

Men jeg takler ikke tamponger heller, jeg må ha blodet ut, og bort, pluss at jeg blør veldig mye... Også leser jeg her at mange her syns dette er strålende...

Hm... men bare navnene.... ALVEKOPPEN? What the Fuck? :fnise:

Kanskje jeg kan bli overbevist???? Får følge med litt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjesten_*
Men jeg takler ikke tamponger heller, jeg må ha blodet ut, og bort, pluss at jeg blør veldig mye... Også leser jeg her at mange her syns dette er strålende...

Hm... men bare navnene.... ALVEKOPPEN? What the Fuck? :fnise:

Kanskje jeg kan bli overbevist???? Får følge med litt...

Så enig!! og divacup? Hva er vel diva med å ta ut en kopp full av mensenblod som jeg skal tømme og vaske? nei æsj!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... men bare navnene.... ALVEKOPPEN? What the Fuck? :fnise:

Der er jeg enig med deg altså. For et navn :roll:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Grethe_*
Har brukt det i et og et halvt år og er strålende fornøyd! Det er så sinnsykt mye mer behagelig enn tamponger, billigere, mer miljøvennlig og det har forandret hele mitt forhold til menstruasjon. Jeg tenker aldri over at jeg har mensen lenger, smertene er nesten ikke-eksisterende og det har spart meg for masse penger og stress.

Jeg synes tamponger og bind er ekkelt i forhold til koppen min, og jeg kommer aldri til å gå tilbake igjen!

Er det ikke fare for å glemme å tømme den da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Det hele er jo for å glanse det over og få det til å høres delikat ut. For min del liker jeg det engleske navnet "Mooncup", men nå kan de være fordi jeg forbinder det med fullmåne, varulver og blod og gørr fra før, så jeg synes det er veldig passende. :Hehe:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke fare for å glemme å tømme den da?

Ikke veldig. Dersom koppen blir full og må tømmes, så vil den som regel synke nedover i skjeden dersom du setter deg på do, så da vil du merke det. Dersom blødningen din er så liten at den ikke blir full iløpet av tolv timer, så er det uansett ingen krise om du glemmer det. Jeg vet om folk som har glemt den på slutten av menstruasjonen og husket den to dager etterpå. De fikk ingen problemer. Men der er nok ikke å anbefale å la den være i mer enn tolv timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mange som sier noe om hvordan den er å få ut, bortsett fra en kommentar oppi her.... Så, er den lett å få ut, og hvilke teknikker bruker dere? :sjenert:

-misa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som apotekene har merka seg etterspørselen. Leste på Puls at det kanskje kommer dit.

Dette er jo kjempeflott! Da jeg begynte å prate om mensenkopp på Libresse-forumet for et og et halvt år siden, så var det så godt som ingen som visste hva det var. Nå opplever jeg at jenter der spør om den selv uten at jeg engang behøver å nevne den! Og det ble også ofte spurt om den selges i butikker, ettersom ikke alle jentene der hadde mulighet til å bestille over nettet uten en skeptisk mors tillatelse og kredittkort. Så dette er utrolig gode nyheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg må bare si meg enig med alle foran som skryter av menskopp.

Jeg har en divacup og har brukt den i tre år tror jeg. Siden jeg prøvde den første gang har jeg aldri sett meg tilbake for å si det slik. Jeg føler meg renere, det er omtrent som jeg glemmer at jeg har mensen etc, etc, akkurat som de andre i tråden.

Det med navn, ja libresse invisible og always ultra er jo så mye bedre... Med sommerfuglformede vinger, aloe vera og silkefølelse...

Da foretrekker jeg silikon ja. Ikke noe som kan irritere, trenger ikke å ha tre forskjellige typer bind, tamponger og truseinnlegg i skapet og en i veska. Trenger bare å tenke på mensen morgen og kveld, på mitt eget bad. Ikke noe bytting på offentlige toaletter og lirking av brukt tampong med dopapir rundt ned i en ekkel søppelkasse.

For meg har koppen vært en befrielse rett og slett. Nå har jeg aldri vært redd for å se blod og gørr, men syns i grunnen ikke at jeg ser det så mye mer nå enn før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke så mange som sier noe om hvordan den er å få ut, bortsett fra en kommentar oppi her.... Så, er den lett å få ut, og hvilke teknikker bruker dere? :sjenert:

-misa

Koppen kommer utstyrt med en liten stilk som en klipper til passende lengde, men de fleste klipper denne helt av etterhvert som de får teket på å ta den ut uten. Måten jeg tar ut min på er at jeg bruker muskulaturen i underlivet til å presse koppen nærmere skjedeåpningen, og så tar jeg fatt i bunnen av koppen med to fingre og trekker den forsiktig ut. Dersom det er mye vakuum slik at det er vanskelig å trekke koppen ut kan det hjelpe å stikke en finger oppover langsmed siden av koppen og klemme koppen litt sammen, slik at luft slipper forbi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg syns i grunnen den stilken gjorde det vanskeligere å få den ut, fordi den er så tynn og man får liksom ikke godt nok tak til å få dratt ut koppen. Jeg har klippet den av, og gjør omtrent som deg. Dytter den ned med musklene, og tar så et grep nederst i koppen og klemmer den sammen mellom fingrene slik at jeg får et ordentlig grep. Så trekker jeg den sakte ut, og tømmer rett i do. Putter den i vasken og skyller før jeg vasker med intimsåpe.

I begynnelsen var det litt trøblete noen ganger, men den kommer ut til slutt. Jeg syns det er lettest å få den ut hvis jeg sitter på do.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magica de Spell
Jeg syns i grunnen den stilken gjorde det vanskeligere å få den ut, fordi den er så tynn og man får liksom ikke godt nok tak til å få dratt ut koppen. Jeg har klippet den av, og gjør omtrent som deg. Dytter den ned med musklene, og tar så et grep nederst i koppen og klemmer den sammen mellom fingrene slik at jeg får et ordentlig grep. Så trekker jeg den sakte ut, og tømmer rett i do. Putter den i vasken og skyller før jeg vasker med intimsåpe.

I begynnelsen var det litt trøblete noen ganger, men den kommer ut til slutt. Jeg syns det er lettest å få den ut hvis jeg sitter på do.

Enig med deg, jeg strevde fælt med den stilken og fikk liksom ikke tak, og ble grepet av en smule panikk første gangen. Men kom etterhvert frem til samme metode som deg og Beast jeg og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest glamourgirl

:overrasket: Note to self, ikke lese denne tråden!

STILK??? Full av blod så den sklir fram i skjeden? Sitte fast??? Skal den ikke henge utenfor? (jeg tør jo ikke åpne linkene heller...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg hverken hørt om eller sett før! Jøss... Dette må selvfølgelig prøves- når graviditeten er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magica de Spell
:overrasket: Note to self, ikke lese denne tråden!

STILK??? Full av blod så den sklir fram i skjeden? Sitte fast??? Skal den ikke henge utenfor? (jeg tør jo ikke åpne linkene heller...)

:hoho:

Den stilken skal vel egentlig fungere som tråden på en tampong - den man drar i for å få koppen ut før man kan gripe tak rundt selve koppen det siste stykket på vei ut i friluft. ;) Personlig synes jeg den bare er i veien. Stilken altså.

Kan ikke helt forestille meg hvordan koppen skal kunne sitte fast med mindre du får krampe i alle mage- og underlivsmuskler på en gang. Koppen sitter forøvrig rett innenfor skjedeåpningen, og det er musklene som holder den på plass.

Endret av Magica de Spell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...