Gå til innhold

Min største skrekk har blitt realisert!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_trist_*
Skrevet

Jeg har en 1 år gammel kattepus som har bodd sammen med meg i byen, vært ute om dageene,nettene og holdt seg hjemme alltid. Har vært med å reist litt andre steder. Nå har jeg tatt med pusen hjem, og hun var inne den første natten, og etter det var hun ute både dager og netter og trivdes veldig godt her. Det bor tre andre katter her også, men det så ut til å gå bra. Så på torsdskvelden var den siste gangen vi så henne, og har lett overalt på bygda uten hell....Hun kommer alltid når jeg roper og er veldig glad i å være rundt meg, så synes det er så rart hun bare går.. Hun har hatt løpetid før i byen (tror jeg, ropte på "mannen" rullet seg og deilet seg osv:p ) men holdt seg hjemme. Er livredd for at en rev kan ha tatt henne, eller at hun har gått seg vil, begynt å gå tilbake mot byen, eller hva som helst. Kanskje hun er stengt inne et sted uten mat....

UANSETT; Er det trolig at hn kan ha løpetid å stukket av med en av villkattene for så å komme tilbake igjen? Er katter flinke til å finne tilbake?

Hilsen fortvilet katte elsker:(

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Auda, det var synd. Får håpe hun dukker opp snart.

Har hun bodd lenge i sitt nye hjem?

Katter er flinke å finne hjem - spørs kanskje hva de definerer som hjem: sitt gamle eller nye hjem?

Har selv 2 pusier. Det hender de ikke kommer inn 1-3 dager. Da er jeg veldig bekymret og puser på dem, uten hell - men så plutselig er de der, og later som ingenting!

Har hørt historier om katter som har flyttet milevis, og brukt måneder på å ta seg tilbake til sitt gamle hjem, men har ikke enntrykk av at det er så veldig vanlig at de gjør det.

Tvi, tvi for at pus kommer hjem snart!

Gjest Gjest
Skrevet

Vi kom hit mandag for to uker siden, så hun var her i en og en halv uke før hun stakk..:(

Skrevet

Om hun har løpetid nå så skal du ikke se bort ifra at hun har gått seg en skikkelig tur for å finne seg en make. Har opplevd hun og hannkatter som gjerne blirt borte en uke for å finne seg noe.

Skrevet

En katt bør holdes inne i 1 mnd i nytt hjem før de slippes ut.

Du er klar for å sette kattunger til verden? Klar for ansvaret av å finne gode hjem til dem? Klar til å avlive dem om ingen vil ha dem? Null dårlig samvittighet pga. de 50000 løskatter her i landet som du ved å ikke sterilisere hunkatten din nå øker?

Skrevet

Men om hun kommer hjem og er drektig/gravid så ville jeg sterlisert henne i samme slengen som du tar de bort. Ettersom du ikke vet hvilken katt hun har parret seg med så kan det hende evt kattunger får dårlig lynne o.s.v.

Gjest Gjest
Skrevet

Slenger meg på det Birma skriver. Du bør absolutt sterilisere katten din. Ikke minst synes jeg det er litt ille at du har latt henne være innekatt og hatt løpetid uten å gjøre noe, det må ha være fryktelig frustrerende for henne.

-Når det er sagt, så håper jeg virkelig hun kommer hjem. Om hun har løpetid nå er det nok stor sannsynlighet for at hun kommer hjem gravid. Jeg håper du tar henne med til legen med en gang hun kommer, i så fall. Da kan du sterilisere henne og fjerne fostrene (har hørt at bittesmå kattefostre lett kan fjernes). Ta en titt på finn.no og se på alle kattungene som trenger et hjem. De er søte å se på, men det er ikke oppløftende lesing.

For øvrig: de fleste dyreklinikker har pakkepris på sterilisering og øremerking, til under 2000 kr. Det bør, med andre ord, være en helt overkommelig pris.

Skrevet

Katter har det med å stikke av innimellom. Det er fortsatt håp om at pus kommer tilbake. *Krysser fingrene*

Gjest Gjest
Skrevet

Unnskyld meg, hva har dere med at jeg skal fjerne kattungene eller ikke? Har tenkt at hun skal få seg et kull før jeg steriliserer henne og det er mitt eget valg. Skal gå inn for å gi vekk kattungene, annonse i avisen osv. SKJERP DERE. Katten var ute og inne en uke før hun stakk og koste seg her, hun er veldig trygg på meg. Ble mektig irritert nå.

Gjest Gjest
Skrevet

Slenger meg på det Birma skriver. Du bør absolutt sterilisere katten din. Ikke minst synes jeg det er litt ille at du har latt henne være innekatt og hatt løpetid uten å gjøre noe, det må ha være fryktelig frustrerende for henne.

Når har jeg latt henne vært innekatt når hun har hatt løpetid? Min katt har aldri vært en innekatt bortsett fra når hun var kattunge og ikke var vant til å være ute. Drit i å svar før du har lest alt som står.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Uansett hvor irritert du blir så har du et stort ansvar når du har hunnkatt. Ansvaret ditt er å sterilisere! Ta deg en tur innom en av de sprengte kattehusene i landet og se hvor mange som ikke har et hjem. Du tror kanskje du finner gode hjem til dem, men sjansen er stor for at en av ungene ender opp i et av landets kattehus, eller løpende gatelangs skadet og/eller sulten.

Jeg må si at jeg synes det er utrolig egoistisk av katte-eiere og ikke sterilisere bare fordi de "synes lille, søte pus kommer til å lage såå søøte bebier!"

Gjest Gjest
Skrevet
Uansett hvor irritert du blir så har du et stort ansvar når du har hunnkatt. Ansvaret ditt er å sterilisere! Ta deg en tur innom en av de sprengte kattehusene i landet og se hvor mange som ikke har et hjem. Du tror kanskje du finner gode hjem til dem, men sjansen er stor for at en av ungene ender opp i et av landets kattehus, eller løpende gatelangs skadet og/eller sulten.

Jeg må si at jeg synes det er utrolig egoistisk av katte-eiere og ikke sterilisere bare fordi de "synes lille, søte pus kommer til å lage såå søøte bebier!"

Hehe, ja nå er det ikke derfor, men jeg synes det er en naturlig ting hun kan få prøve. Så enkelt er det!

Skrevet
Hehe, ja nå er det ikke derfor, men jeg synes det er en naturlig ting hun kan få prøve. Så enkelt er det!

Hun vil lide mer om du gir henne kattunger og så tar fra henne den muligheten enn om du sterliserer henne før det skjer noe. Man kan ikke savne noe man ikke vet om ;)

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Ehh... "En naturlig ting hun kan prøve"?? Den er faktisk enda verre enn "de er såå søøte"! Trodde ikke det var mulig. Så du synes virkelig det er greit at den stakkars katta di skal bære frem unger fra en katt du ikke vet hvordan er? Som kan ha problemer med temperament? Som kan ha farlige sykdommer? Arvelige skader som kan gjøre at ungene må leve et liv i smertehelvete? Misdannelser? Og du vet vel at når katten din parrer seg med villkatter kan den få alle slags sykdommer? At katten din kan pådra seg alt av sykdommer? Du vet vel at det finnes mange kjønnssykdommer også blandt katter? I tillegg kan du legge til at hvis katten din ikke er kastrert så kan hun få livmorbetennelse og brystkreft, som er svart smertefullt og i tillegg dødelig?

Vil du virkelig sjanse med liv og helse til både din katt, de kattene som parrer seg med din katt (og de kattene de parrer seg med o.s.v.), bare fordi dette er noe DU synes "hun burde prøve"??

Her er forresten en veldig informativ artikkel.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Og jeg bare lurer... Hvordan kommer du fram til at dette er noe hun burde prøve? Jeg prøver bare å finne ut hvordan du kan mene at dette er fornuftig?

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Ehh... "En naturlig ting hun kan prøve"?? Den er faktisk enda verre enn "de er såå søøte"! Trodde ikke det var mulig. Så du synes virkelig det er greit at den stakkars katta di skal bære frem unger fra en katt du ikke vet hvordan er? Som kan ha problemer med temperament? Som kan ha farlige sykdommer? Arvelige skader som kan gjøre at ungene må leve et liv i smertehelvete? Misdannelser? Og du vet vel at når katten din parrer seg med villkatter kan den få alle slags sykdommer? At katten din kan pådra seg alt av sykdommer? Du vet vel at det finnes mange kjønnssykdommer også blandt katter? I tillegg kan du legge til at hvis katten din ikke er kastrert så kan hun få livmorbetennelse og brystkreft, som er svart smertefullt og i tillegg dødelig?

Så du mener at man skal undersøke faren før man sender den på katta? :P så idiotisk. Ja det er en natrulig ting hun skal igjennom før hun blir fratatt muligheten.

Endret av Bolledeig
Gjest Infralove
Skrevet
Unnskyld meg, hva har dere med at jeg skal fjerne kattungene eller ikke? Har tenkt at hun skal få seg et kull før jeg steriliserer henne og det er mitt eget valg. Skal gå inn for å gi vekk kattungene, annonse i avisen osv. SKJERP DERE. Katten var ute og inne en uke før hun stakk og koste seg her, hun er veldig trygg på meg. Ble mektig irritert nå.

Visste du at enkelte slangeeigarar reiser rundt og henter gratis kattunger for å fore dyra sine med? Det er jo billigare enn mus..

Å la vere å kastrere katten din er, etter mi meining, uansvarleg og tankelaust. Vi har allereie alt for mange kattunger (og vaksne katter for den saks skuld) som blir avliva fordi der ikkje er nok heimar. Der er nok katter å ta av, vi treng ikkje fleire med det første.

Og dersom katten er kastrert, så er det mindre sannsynleg at ho legger ut på vandring. I tillegg, er det nemnt mange andre gode grunnar for å kastrere.

Gjest Gjest
Skrevet

Veldig så hissig vi ble da. Beklager at jeg skrev hun hadde løpetid som innekatt. Jeg skummet gjennom innlegget ditt litt raskt (my bad...), men antok at du hadde holdt henne inne i sitt første leveår, som seg hør og bør for kattunger. Beklager at jeg skumleste.

Til sist: jeg trodde også at pusen min skulle få et kull før hun ble sterilisert. Syntes liksom det var så ille for henne at hun aldri skulle oppleve det osv. HELDIGVIS ble jeg snakket til fornuft av dyrlegen og kjæresten min og et lite søk på finn gjorde meg bare tilslutt enda mer sikker på at hun ikke må føde barn. Det ligger tilsammen på finn over 700 kattunger som skal gis bort og selges (både til høy og lav pris) i tillegg til alt det som finnes på forskjellige kattehus. Og dette er kun kattunger! Om man søker på voksne katter som trenger et nytt hjem, er dette også utrolig mange.

Jeg beklager, men mens du kanskje tenker på den katten du nå har, tenker du overhodet ikke på de søte små som du så absolutt tenker hun skal sette til verden. Du kan aldri være garantert at de får gode hjem, og med så mange kattunger tilgjengelig, kan du fort risikere å måtte avlive hele gjengen, med mindre du har tenkt å ta hånd om alle sammen selv. Dette er noe du bør tenke grundig igjennom.

-Vi har et stort katteproblem her til lands og det kommer bare til å fortsette å øke, med mindre vi tar noen grep alle som en og steriliserer kattene våre før de får unger. Når du velger å ikke gjøre dette, fratar du deg samtidig all rett til å synes det er grusomt at vi har sprengte dyremottak og at katter må avlives i fleng (både på den ene og den andre måten). Beklager, men sånn er det bare.

Gjest Gjest
Skrevet

Når du velger å gå mot dyrebeskyttelsens råd, angår det oss i stor grad!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...