Gå til innhold

Hjemmeboende barn - hvem betaler hva og hvilke oppgaver bør de ha?


Gjest Løve66

Anbefalte innlegg

Gjest Snart 42

Hva gjør dere andre i f.t. økonomi og oppgaver hjemme for tenåringer/voksne, hjemmeboende barn?? Jeg bor alene med mine to gutter; den ene er 20 år, nylig startet i full jobb og vil nå få en "vanlig" årslønn. Den andre er 18, har et år igjen på videregående skole.

Eldstemann på 20 har hatt småjobber fra han var ca. 16-17 år og har selv kjøpt seg klær og holdt seg med egne lommepenger en stund. Yngstemann har "aldri" penger - og har heller ingen jobb. Skole og fotball gjør at det ikke er så mye tid igjen å jobbe, men noen umulighet er det nok likevel ikke.

Mht. eldstemann hadde jeg tenkt at han kan få bo hjemme gratis, men det forutsetter at en svært stor del av lønningen spares med tanke på fremtidig boligkjøp. I tillegg må han i større grad enn frem til nå betale bensin (de er begge svært ivrige til å låne min bil - jeg bruker muligens en halv tank i måneden til egen kjøring, men betaler ofte for 3-4 tanker!! - i tillegg til alle øvrige bilutgifter!) Klær, månedskort etc. må han selvsagt nå holde selv - det er altså snakk om å sponse kost og losji forutsatt at mye av lønnen spares (han er i utg.pkt. flink med penger og sløser ikke). Er jeg for snill - burde han betale for seg hjemme??

Yngstemann har ikke tilgang til andre penger enn de han får til bursdager og jul + det han får av meg og innimellom av faren sin. Betyr at jeg bruker relativt mye penger på han - selv om han selv mener det er altfor lite. Han kjøper seg stort sett ganske dyre klær for sine egne penger - nesten alt annet han skal ha/være med på betaler jeg. Han hevder at "alle" andre får mye mere penger hjemme - uten å måtte gjøre noe spesielt hjemme. Det er snakk om beløp i str. orden 1500-2000 kr. månedlig i tillegg til at foreldrene dekker alle "vanlige" kostnader for dem - det de får månedelig er visstnok lommepenger til eget bruk. Om dette stemmer er vel heller tvilsomt, men hva er egentlig "vanlig"??? Hvis jeg legger sammen alle penger han får til forskjellige ting hver måned så er vi kanskje ikke langt unna denne summen vi heller (da er klær og andre nødvendige ting utenom). Har derfor vurdert å heller gi han en fast sum i stedet, men at han da måtte gå til innkjøp av de samme tingene selv. Siden han ikke har så mye penger har han til nå sluppet billig unna bensinregningene, men jeg tenkte at han kanskje kunne få noen oppgaver hjemme som alternativ til å ta sin del av bensinutgiftene. Må også passe på at det ikke blir urettferdig i f.t. broren som selv holdt seg med lommepenger på samme alder.

Mht. oppgaver og arbeid hjemme gjør de vel egentlig fint lite begge to. De gjør forsåvidt det de blir bedt om, men det er ofte mye om og men og det skal helst gjøres når det passer dem (gjør dermed at jeg ofte foretrekker å ta jobben selv... :-/ ) De har i hvert fall ingen faste oppgaver - annet enn å holde orden i 2. etg. hvor de disponerer hver sitt soverom + stue + bad i tillegg til å rydde etter seg når de har spist etc. I tillegg hjelper de til med å klippe plen, måke snø, vaske/polere bil, rydde ut-inn av oppvaskmaskin etc. når jeg ber dem (og det er ikke så ofte!), men det er ingen tvil om hvem det er som ender opp med de fleste oppgavene i huset...

Jeg har tenkt til å ha et aldri så lite familieråd etter sommerferien og lurer i den forbindelse på; hvordan har dere andre det som er i tilsvarende situasjon?? Hvem betaler hva og hvilke oppgaver har avkommet i heimen? Guttene mine er kjekke og greie, men jeg har jo ikke lyst til at de om noen år skal forlate heimen som to "bortskjemte drittunger" heller!! Takknemlig for svar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har råd ville jeg tenkt slik:

Siden 20 åringen har holdt seg selv md lommepenger i en periode hvor 18 åringen ikke har gjort det, så ville jeg kanskje vært litt snillere med 20 åringen enn jeg ellers ville ha vært. Dvs at han ikke trenger å betale noe for kost og losji på en stund enda (men kanskje på tide å flytte ut snart, nå som han har jobb?) Forutsetter selvsagt at han sparer en god sum hver måned til fremtidig bosted og ikke til neste ferie.

Jeg ville sett det som en selvfølge at de dekket eget bensinforbruk+ evt litt ekstra for bilkostnader. Du kan jo regne ut hva det koster å ha bilen, inkludert bensin, pr mnd og så deler dere det på tre.

Ift 18 åringen ville jeg gitt ham en fast sum pr mnd og latt det bli med det. Trenger han mer kan han heller få seg en jobb. Dessuten ville jeg sagt at det var noe som gjaldt frem til han er ferdig på vgs. Fra neste sommer er det på tide å betale eget forbruk. (Hvordan har han forresten tenkt å finansiere russetiden hvis han ikke har jobb?)

Når det gjelder husarbeid hadde jeg satt opp en liste over alt som gjøres og delt det på de som er i husholdningen. Gutta er voksne. Du gjør dem en bjørnetjeneste hvis du lar dem tro at alt i et hus skjer "automagisk". Tipper at fremtidige koner kommer til å bli svært lite imponert i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, min mening i en alder av 24:

Eldste som har jobb betaler en symbolsk husleie (som f.eks. bidrar til aa betale stroem) + den bensinen han forbruker, og dekker alle personlige utgifter selv.

Yngste som fremdeles gaar paa skole faar en fast sum per maaned som skal dekke alle 'vanlige' personlige utgifter som klaer, mobil, kino, alkohol og hva det naa er han bruker pengene paa. Selv fikk jeg 2000kr per maaned, og det er ikke saa vanvittig lenge siden, og jeg tviler foreldre gir saa mye mer naa enn de gjorde da, og jeg tror ikke det var mange som fikk like mye penger som meg, de fleste kanskje halvparten. Naa mener jeg ikke at din soenn skal ha 2000 per maaned, men regn litt over hva han koster deg per maaned, og gi han en sum du synes er rimelig. Sjekk gjerne opp hva helt normale klaer koster og hvor mye han boer bruke paa det per maaned, og oensker han noe dyrere faar han heller spare eller skaffe seg en jobb.

Og ingen foreldre boer bite paa "men alle andre faar saann og saann!" for det er ofte langt fra sannheten, og han er gammel nok til at han boer skjoenne at det som gjelder for "alle andre" (som er fiktive) ikke gjelder for han selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 19 år, og bor hjemme hos mine foreldre. Jeg blir student til høsten, og har deltidsjobb. Jeg tilbød meg å betale husleie, men de nektet å ta i mot det; forutsatt at jeg studerer. Jeg betaler heller ingenting for maten jeg får hjemme. (Alkohol og godteri, betaler jeg selv).

Bortsett fra det betaler jeg alt selv. Det hender jo at jeg får gaver innimellom, men regelen er at jeg betaler alt utenom mat og drikke selv.

Jeg ser det som en selvfølge at jeg er med på å betale for bensinforbruket på bilen. Jeg bruker den veldig sjeldent, så fyller bare opp tanken når jeg ser den nærmer seg tom etter at jeg har lånt bilen. Det vil m.a.o. si at jeg fyller bensin ca. en gang per måned.

Jeg har ikke noe faste oppgaver hjemme, men gjør det jeg blir bedt om. Jeg gjør og ting på eget initiativ. Hvis jeg f. eks ser at det er rotete i stuen, og jeg er hjemme og har tid; så rydder jeg jo selvfølgelig. Det skulle bare mangle.

Når det gjelder deg og, dine barn ville jeg personlig gjort det slik:

20-åringen: Krev en symbolsk husleie på 1 000 kr per måned. Jeg hørte om noen som gjorde dette med sønnen sin, og så ga de pengene tilbake når han flyttet hjemmefra. På den måten kan han velge om han vil dra på ferie for pengene, eller om han vil bruke de til mer fornuftige ting som mat, strøm, husleie o.l. Du kan jo gjøre det slik?

18-åringen: Krev at han skaffer seg en jobb, og begynner å betale for tingene sine selv. Siden han går på videregående ville jeg ikke krevd husleie av ham. (Problemet er da at det kan virke urettferdig overfor 20-åringen.) Selvfølgelig kan du fortsatt holde ham med klær fast, og sponse ham med litt lommepenger innimellom, men jeg ville satt en grense på maks 1 000 kr per måned.

Begge: Lag en liste over faste oppgaver de har i huset. For mange er det enklere å forholde seg til slik om de har konkrete oppgaver.

Litt avhengig av hvor mye de bruker bilen ville jeg bedt om et fast månedlig bidrag på mellom 500 og 1 000 kr.

Det har forreten ikke vært vanlig i min vennekret at vi bare fikk penger hjemme uten å gjøre noe for det. Jeg fikk litt penger til russetiden, og mine foreldre betalte halve flybilletten + opphold når vi var i USA i påsken. De pengene jeg får i dag går rett til BSU-kontoen min. Hos oss fungerer det slik at hvis jeg setter inn 3 000 kr, så setter de inn 3 000 kr.

Hilsen

The Kitten :banantroll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Først av alt så høres du ut som en fantastisk mamma. Jeg synes det er enestående at "barna" får bo hjemme uten store utgifter i en periode - vel og merke så lenge du har råd til det. Flere av mine venner har slike foreldre som deg (vi er nå i begynnelsen av 30 årene). Felles for oss alle er takknemlighet ovenfor snille foreldre som lot oss bo hjemme til vi hadde penger nok til å kjøpe leilighet selv. Vi opplevde også at foreldre sponset oss med penger til husleie i perioden vi studerte og måtte flytte til annen by. Må legge til at jeg alltid har tjent litt penger selv, hatt småjobber som å sitte barnevakt ol. Dette var nødvendig i perioden med dyre klær, russetid osv. Der gikk grensen også for hva mine foreldre ville betale.

Det er kanskje naturlig at guttene dine har plikter hjemme. Men tenk på hvorfor du ønsker dette. Er det pga at du trenger avlastning? Irriterer du deg over alt du må gjøre for dem? Dersom svaret på ett av disse spørsmålene er ja synes jeg det er naturlig at dere deler på pliktene. Utmerket utgangspunkt for ett lite familieråd. Noen foreldre synes faktisk det er bedre å gjøre husarbeid selv. Dersom dette er tilfelle for din del synes jeg ikke du skal stresse med å fordele dette. Jeg tror heller ikke du gjør dem en bjørnetjeneste i denne situasjonen, de finner tidsnok ut hvilke plikter som må gjøres i et hjem. Totalt sett er det egentlig ett spørsmål om hva du selv ønsker og har råd til. Det virker som om du har to kjekke sønner og at dere har ett godt forhold. Snakk med dem og hør hva de selv tenker om situasjonen. Har f.eks yngstemann tenkt på å finne seg en jobb? Hvor mye synes han det er rimelig at du betaler for han av klær osv? Ønsker de å hjelpe til hjemme? (er faktisk mange som ønsker dette, men ikke helt vet hva de skal gjøre). Jeg har stor tro på å høre hva ungdommen selv mener i en slik situasjon. Det er bedre at 18 åringen selv finner ut at han trenger en jobb, enn at noen forteller han dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_meg_*

Jeg bodde hjemme til jeg var 23 (er 26 nå). Da jeg begynte å jobbe fast som 17-åring betalte jeg 500 kr mnd. Når jeg var ferdig med læretida tilby jeg 1000 kr mnd, men det ville de ikke.

Jeg ble sponset 5000 med sertifikatet noe min søster og bror også har fått. Ellers klarte jeg meg med de pengene jeg tjente. Jeg var flink til å spare, og kjøpte meg enderekkehus som 23 åring. Jeg ville ikke leie siden jeg mente det var å kaste bort pengene.

Jeg og min søster delte loftet med hvert sitt soverom stue og bad. Dette måtte vi holde rent selv. Ellers fikk vi maten servert, tøyet vasket, brettet og lagt på senga og hjalp til med mindre husarbeid innimellom.

Jeg fikk 100kr uka i lommepenger før jeg begynte i fast jobb selv om jeg hadde småjobber fra jeg var 14. Det holdt til det nødvendigste.

Som takk for dette kjøpte jeg en reise til mine foreldre til 10.000 + 2000 i lommepenger. Det satt de stor pris på :)

Jeg synes han på 20 skal betale en symbolsk sum. Han på 18, bør få seg en jobb. Synes det blir urettferdig mot han på 20 at han på 18 skal få lommepenger. Han på 20 fikk ikke det som 18 åring (hvis jeg har forstått det riktig?) Fortell ham på 18 at han får skaffe seg jobb slik som broren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanskelig å si hva andre skal gjøre uten å være i situasjonen selv. Kan fortelle hva som ble gjort i min familie da jeg og mine søsken var på den alderen. Vi søsknene fikk alle 1000 kr i mnd i lommepenger ut videregående og ut evt folkehøgskole. For disse penge skulle vi i utgangspunktet stå selv for det vi trengte utenom mat. Skolebøker på videregående fikk vi hjelp til da dette var veldig dyrt og evt om det var behov andre store utgifter i forbindelse med idrett vi drev.

Etter dette flyttet to av oss for å studere, men min bror ble boende hjemme i flere år og fikk etterhvert et godt betalt jobb. Han måtte da betale 3000 kr i husleie og da betale mor/far mat, strøm og andre slike ting. Men han kjøpte mye mat selv og alt annet var hans eget ansvar. Nå tjente jo han en full årslønn på lik linje som min mor. Tror alle syntes dette var greie løsninger.

Vi skulle alle hjelpe til hjemme med det som trengtes. Hadde ansvar for eget rom og badet, at dette så pent ut. Ellers hjelpe til når mor/far ba om det.

Høres ut som du har mange gode ideer om hvordan dette kan løses selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er 21 år og bor hjemme.. Studerer og jobber. Bor gratis og spiser mat gratis.. Men kjøper klær og alt annet selv.. Til jeg fikk jobb (19år tror jeg) fikk jeg vel penger i mnd, 300-500kr per mnd.. Og får det måtte jeg kjøpe klær osv..

sikkert litt bortskjemt jeg da, men gjør ikke såååå mye i huset akkurat, hjelper klart til om de ber meg :sjenert::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det med at alle får 1500-2000kr mnd er tull... Jeg fikk 500kr mnd, og mange av mine venner sier jeg var heldig som fikk så mye!! Det er ikke vanlig, iallefall ikke i min venneflokk å ha fått så mye som 1500-2000kr mnd!

Du høres bare utrolig snill ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han på 20 kan vel betale f.eks 3000 i husleie, som du kan sette inn på konto til han, og som han kan bruke til fremtidig huskjøp. På den måten lærer han seg å bruke mindre penger, samtidig som han får spart opp til egenandel.

Han bør også være med på å betale for maten.

18 åringen er jeg usikker på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er helt sjokkert av å høre at foreldre faktisk GIR ungene sine over 1000 kr i LOMMEPENGER?! Og jeg er bare 20 selv!

Jeg fikk penger av mamma og de dersom jeg spurte pent, og jeg skulle på kino, eller liknende. Klær fikk jeg avogtil når jeg var med mamma og handlet, og hun ville spandere litt på meg. Jeg fikk gjerne penger til månedskort innimellom, men har ellers jobbet siden jeg var 16 og betalt klær, kort, lunsjer og filmer osv selv. At din yngste sønn ikke har "tid" til jobb, tviler jeg sterkt på. Trenger han penger så må han prioritere.

Jeg jobbet deltid, gikk ut av ung.skole/vgs med toppkarakterer, var håndballtrener, spilte volleyball på høyt nivå og hjalp til hjemme hos foreldrene mine. Jeg tjente ca 3000 kr i mnd, og levde godt på denne lønnen. Synes du skal være streng mot din yngste, for han kan hvis han gidd! Han eldste høres ut som en bra fyr:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lurven_*

Jeg begynte å jobbe da jeg var 16, og etter dette fikk jeg bare 500kr i måneden, og av den 500-lappen gikk 350kr til busskort. Før jeg begynte å jobbe fikk jeg ca 200-500kr i måneden. Jeg synes det høres helt ekstremt ut å la en 18-åring bo hjemme uten å kreve at han skal få seg jobb, og gi han 2000kr i lommepenger!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen sier over her, du kan jo hjelpe den eldste med å spare penger, bare opprett en konto i ditt navn merket husleie, og gi ham beløpet når egen bolig skal kjøpes. Dessuten bør han spare på BSU-konto selv.

Helt sjokkert over hvor mye din eldste får! Jeg er nå 21, og bodde hjemme til jeg var ferdig med videregående. Jobbet veldig mye siste året, i tillegg til skole og alt annet. Da orket jeg ikke å gjøre noe hjemme, så da måtte jeg betale alle mine ekstra utgifter selv. Før det fikk jeg 100 kr i uken dersom jeg hjalp til, ellers var det det jeg fikk til konfirmasjonen som hjalp meg, i tillegg til snille besteforeldre, bursdager og jul. Fikk litt klær og sko dersom det var noe jeg måtte ha da. Men det må sies at min meget dyre hobby ble sponset. Siste året kjørte jeg ofte gratis, men betalte også en del bensin selv, særlig om jeg skulle langt avgårde.

Så jobb har han nok helt sikkert tid til, handler om prioriteringer det, noe det forøvrig er meget lurt å lære seg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Snart 42

Tusen takk for alle svar! :) Kjempebra!! Første gangen jeg har skrevet inn noe på forumet og jeg er helt imponert over hvor "effektivt" dette er. I tilleg til å ha fått bekreftet hva jeg antok fra før ang. voksne unger/betaling/arbeidsfordeling har jeg nå fått mange nye, bra innspill og nyttige tilbakemeldinger. Kjempebra!

Har lest en del på forumet de siste par dagene og ser at her er jo mye interessant og mange nyttige tips om så mangt så neste gang jeg lurer på noe om hvilket som helst tema vet jeg hvor jeg skal henvende meg!!

Hilsen ferskingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en lur ting å skru igjen pengekrana før de kryper ut av redet. Jeg tjente stort sett mine egne penger når jeg begynte på videregående. Jobbet mest om sommern og i andre ferier, det holdt ganske lenge. Fikk litt av mamma pr mnd, men laaangt ifra 2000 kr!! Jeg er 23 nå.

Mamma har spart penger for meg til jeg flyttet ut, for det er jo NÅ jeg trenger pengene! For fyttigrisen hva alt koster. (litt aha-opplevelse)

Syns du har fått ganske mange gode tips lenger opp, så jeg støtter meg til dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg blir alltid like forbauset over at mødre ikke krever at sønnene sine skal hjelpe til hjemme.

De som har både sønner og døtre, der får sønnene slippe fri og døtrene må hjelpe til. Der hvor det kun er sønner - som her - så gjør mor alt. Hun må altså mase seg til litt hjelp.

Her bor "voksne" gutter/menn gratis hjemme og gjør ikke en dritt i tillegg til at de ikke bidrar økonomisk. Jeg er litt sjokkert over det. Når disse så flytter hjemmefra og får seg samboer, hvem er det som må ordne hjemme da? Jeg hadde ikke orket sånne mammagutter, det er helt sikkert.

Jeg synes generelt at du er alt for snill med dem. Sett deg ned og tenk igjennom hvilke løsninger DU som mor faktisk kan leve med. F.eks. sette opp en ukeliste for hvem som gjør hvilke plikter, de skal betale for seg, yngstemann må få seg en deltidsjobb, de får ikke bruke bilen uten å betale eget bensinforbruk (en bil koster jo atskillig mer en kun drifstoff i løpet av et år).

Når du har tenkt igjennom dette så presenterer du dette på et familieråd, gjerne gradvis hvis du synes det er vanskelig. Så sier du at hvis de ikke kan leve med dine krav, ja så får de flytte for seg selv.

Jeg tror de fleste foreldre gjør barna sine en bjørnetjeneste ved å la dem bo for lenge hjemme. Barna lærer seg å snylte på foreldrene og når de ikke bidrar så går dette ut over foreldre-barn-forholdet til slutt. Tror de fleste har godt av å flytte for seg selv når de er 19-20 år. De blir mer ansvarlige da.

Fra jeg var ca 15 så var det jeg som laget matpakker og middag hjemme, samt at jeg vasket og ordnet huset hver uke. Det var det som skulle til for at jeg skulle få noen form for lommepenger. Jeg er jente og enebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Hjemme hos oss har det fungert sånn at vi får bo gratis hjemme inntil et år etter videregående - det er ingen av oss som har bodd hjemme lenger, så jeg vet ikke hvorvidt mine foreldre ville tatt betalt da, men jeg synes bare det hadde vært rett og rimlig. Synes idéen om å spare for din eldste sønn er god.

Angående din yngste sønn; når man er såpass gammel er det på tide å få ansvar for sine egne penger. Når jeg kom i den alderen og ville ha faste lommepenger fikk jeg beskjed av pappa om å sette opp et budsjett for hva jeg mente jeg trengte i løpet av en måned, dette skulle inkludere alt fra busskort, klær, snop, kino, helseartikler ol, og så diskuterte vi sammen hva som var en fornuftig sum. Jeg endte på ca 1500kr - tror mine småsøsken har fått nærmere 1800-2000kr de siste årene. Vi hadde da en avtale om at jeg skulle dekke alle ting selv - også eget bensinforbruk (litt etter skjønn). Avtalen innebar også at jeg måtte gjøre en del ting hjemme; rydde/vaske rommet mitt og badet hver uke, vaske opp noen ganger i uka osv. Hvis jeg ikke gjorde det jeg skulle ble jeg tilsvarende trukket (selvsagt var ikke systemet helt rigid - men jeg gjorde stort sett det jeg skulle og fikk pengene vi hadde avtalt :) )

Jeg synes dette var en veldig fin ordning; foreldrene mine slapp mas om penger i tide og utide, og jeg måtte lære meg å fordele pengene utover i måneden. Siden jeg alltid har hatt et stort pengeforbruk jobbet jeg ved siden av - men det har ikke søsknene mine gjort.. 1800-2000kr er faktisk ikke sååå mye i lommepenger når man ser på hva man spanderer på ungene hver måned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestepia

Slik jeg ser det er det flott om foreldrene kan hjelpe hjemmeboende barn ved å la de bo gratis. Men da med forutsetning for at de samme barna da sparer på konto det de evt ville ha betalt.

Selv flyttet jeg for tidlig til at min mor fikk gjort dette med meg. Men min bror fikk bo hjemme gratis mot at han satt xtusen på konto - det samme som hybelleie og kost. Dette har gjort at han nå sitter på noe mer egenkapital.

Når det gjelder din yngste så synes jeg du skal sette krav om at han bidrar mye mer. Både hjemme og til egne lommepenger. Selv har jeg måtte betale klær og fritidssysler selv etter at jeg ble 16. Da mente mamma at jeg var klar for å jobbe ved siden av. Det samme med min bror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Synes nå det er en selvfølge at mine egene barn bor gratis uansett alder. Det er nå tross alt jeg som har laget de og brakt de til livet så så klart jeg skal hjelpe de.

Min elste (21) bor fortsatt hjemme, men ser nå etter noe eget, har hatt fast jobb siden han var 20 og ha spart stort sett alle pengene, han har fått mat helt gratis (en selvføle), men har selv betalt bensin, klær, mat osv (aldri bett han gjøre det, men han har gjort det etter fri vilje). Vi er ikke kjemperike eller noe sånt, men å forlange at deres egene barn skal betale for mat og husleie synes jeg blir for drøyt, men det er nå min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit at unge voksne bor hjemme uten å betale husleie, men når de nærmer seg 30 synes jeg det blir på tide å finne seg noe eget såframt det er mulig. Bor man hjemme og nærmer seg 40 begynner det derimot å bli tragisk. Jeg ser selvfølgelig bortifra de som pga sykdom eller lignende ikke har noe alternativ til å bo hos foreldre.

Selv om jeg synes det er greit å droppen husleia bør man stille opp med husarbeid og hagearbeid, snømåking og sånn. Og klesvasken kan man godt ta selv. Jeg har en mistanke om at gutter ofte slipper lettest unna der.

Hvorvidt foreldre fortsetter å gi penger til avkommet får de selv vurdere utifra egen økonomi. Jeg husker tanta mi var lettere sjokkskadd over at jeg fikk penger hjemme langt oppi 20-åra. Nå er jeg 35 (bor ikke hjemme og hadde aldri villet gjort det ) og fortsatt drypper det litt innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...