Gjest Gjest_tina_* Skrevet 11. juli 2008 #1 Skrevet 11. juli 2008 Hei. Jeg har fått et tilbud fra megler ang salg av min leilighet. Salgsprovisjon er 25.000 + mva Engangsinnbetaling er 3900 + mva Er det 25 prosent som er moms? Hva blir summen til sammen? Beklager altså, jeg føler meg helt ubrukelig når det gjelder regning og tall.
Gjest Gjest Skrevet 11. juli 2008 #2 Skrevet 11. juli 2008 25 % er momsen meglere bruker (meg bekjent, holder på med det samme selv). En enkel måte å regne ut tall + moms, er å gjøre sånn: Salgsprovisjon: 25 000 + 25% moms: 25 000*1,25=31 250 kr. Engangsinnbetaling: 3900+ 25%mva: 3900*1,25=4875 kr. Men selv synes jeg det med salgsprovisjon som et fast tall hørtes rart ut. Meglere oppgir både kostnadene som provisjon eller timebetaling. Provisjon lønner seg helt klart i de fleste tilfeller, men regnes som provisjon av den endelige salgsprisen og er som regel 1,5% uten mva, eller 1,875% av salgssummen med mva.
Gjest Gjest_tina_* Skrevet 11. juli 2008 #3 Skrevet 11. juli 2008 Tusen tusen takk!! Nå har jeg det klart for meg. Ang det med fast provisjon er det for veldig små leiligheter (som min) som ikke koster så mye penger. Da setter de en minsteprovisjon har jeg forstått.
Trixie52 Skrevet 12. juli 2008 #4 Skrevet 12. juli 2008 Tusen tusen takk!! Nå har jeg det klart for meg. Ang det med fast provisjon er det for veldig små leiligheter (som min) som ikke koster så mye penger. Da setter de en minsteprovisjon har jeg forstått. Synes nå det er rart jeg da, at noen oppgir priser eks mva til privatpersoner. Er det lov egentlig? Blir jo annerledes med mva-pliktige bedrifter som får refundert betalt mva.
Trixie52 Skrevet 12. juli 2008 #5 Skrevet 12. juli 2008 Synes nå det er rart jeg da, at noen oppgir priser eks mva til privatpersoner. Er det lov egentlig? Blir jo annerledes med mva-pliktige bedrifter som får refundert betalt mva. Hm.. kom på at det kanskje er fordi meglertjenesten ble mva-pliktig for noen år siden og at de nå vil vise at resten av pengene (mva-delen) går til staten og ikke til de. De har vel ikke så mange utgifter de kan få refundert mva for selv, siden de ikke har noe varelager. Men uansett, det ville jo være enklere om de oppga pris inkl mva til private.
Brunhilde Skrevet 12. juli 2008 #6 Skrevet 12. juli 2008 Pris til privatpersoner skal oppgis inkludert mva. Det enkleste for megler (og andre) er jo å lage et regnestykke hvor det fremgår hva som er hva.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå