Gå til innhold

Forlater samboer, men hvor skal jeg flytte?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Usikker_*
Skrevet

Jeg har bestemt meg for å forlate samboer. Vi har fellesbarn så jeg kan ikke flytte før alt det formelle er ordnet.

Problemet mitt er som følger: det beste for barna vil være å bo i samme område, men det er et dyrt område. Det er ingen leiligheter til salgs akkurat nå som passer for en barnefamilie, kun en bitteliten på 50 m2, i første etasje, til 1,7 mill, men jeg er litt redd for å bo i første etasje...

Leiemarkedet er heller ikke noe særlig, her i nabolaget, uansett byr det meg litt i mot å kaste penger ut av vinduet på å leie. På den andre siden har jeg lite egenkapital og har således ikke råd til å være kravstor...

Skal jeg sitte på gjerdet og vente til det dukker opp noe, eller kjøpe/leie noe som ikke er som jeg ønsker/ lengre bort fra området...., da blir jeg avhengig av bil for å rekke både barnehage + jobb...,... og det blir jo i såfall en stor ekstrautgift....

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville nok valgt å leie til å begynne med. Man kaster pengene ut vinduet ja, men samtidig får du tid på deg til å vente på at et godt kjøp dukker opp. (Prisene er jo spådd å falle enda mer framover)

Du skal jo bo ei stund i kjøpt leilighet også før det lønner seg, så det blir ikke noe lønnsomt å kjøpe ei leilighet du egentlig ikke vil ha, for så å kjøpe nytt om et år eller to.

Gi deg selv den tida du trenger til å finne ut hva som passer best for deg. Inntil du vet sikkert hva du vil: Inn på leiemarkedet.

Min anbefaling, bare. :)

Lykke til!

Gjest Britt Banditt
Skrevet

Jeg hadde heller leid/kjøpt en billig leilighet litt utenfor og kjøpt meg en billig bil enn å kjøpe en leilighet til 1,7mill som jeg ikke ville ha..

Dessuten er det jo ikke akkurat optimalt å bo med barn på 50 kvm. Hvertfall ikke hvis det er snakk om mer enn ett barn.

Gjest Gjest
Skrevet

Om dere bor på steder som f.eks. i Bærum og liknende, kan ikke mannen din kjøpe deg ut slik at du kan investere i en leilighet med rom til deg og barna? Det er mange som finner slike praktiske løsninger!

Hvis ikke, drøft det og kom fram til lpøsninger som dere begge/alle kan leve med videre. Lykke til! :-)

Gjest Gjest
Skrevet

Er det et alternativ at barnet bor med far?

Skrevet

lei en leilighet. Å betale 1,7 mill for 50kvm i 1etg nå er ikke et sjakktrekk akkurat...

Du kaster jo rentepengene ut av vinduet da, og for ikke å snakke om at om prisene virkelig faller så taper du virkelig penger, og sitter med en leilighet du egentlig ikke vil ha.

Skrevet
Er det et alternativ at barnet bor med far?

Vi skal dele 50-50

Skrevet
lei en leilighet. Å betale 1,7 mill for 50kvm i 1etg nå er ikke et sjakktrekk akkurat...

Du kaster jo rentepengene ut av vinduet da, og for ikke å snakke om at om prisene virkelig faller så taper du virkelig penger, og sitter med en leilighet du egentlig ikke vil ha.

men har likevel inntrykk av at i prishøye områder så holder prisene seg bedre....

tror du virkelig at prisene i de mest attraktive områdene i de større byene kommer til å falle? får ikke inntrykk av det når jeg blar i reklamebladet fra notar, men notar er vel kanskje kjent for å bruke høye priser?

Skrevet
men har likevel inntrykk av at i prishøye områder så holder prisene seg bedre....

tror du virkelig at prisene i de mest attraktive områdene i de større byene kommer til å falle? får ikke inntrykk av det når jeg blar i reklamebladet fra notar, men notar er vel kanskje kjent for å bruke høye priser?

Ikke bla i reklameblad fra notar eller andre meglere. Les heller nyhetene ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Meglerfirmaene prøver desperat å snu situasjonen. De prøver å få folk til å tro at snart går prisene opp igjen, og det sitter langt inne for dem å innrømme at det er nedgangstider.

Såklart, de sliter jo økonomisk når det er vanskeligere å selge boliger.

Her jeg bor driver meglerfirmaene med nedbemanning nå. De må si opp meglere, og de som er igjen tjener langt dårligere enn før. Fordi det er blitt så mye vanskeligere å selge bolig nå.

Lei leilighet inntil videre. :)

Gjest Britt Banditt
Skrevet (endret)

Det er jo litt misvisende å se på prisantydningen på boliger og da, for det er mange flere boliger som blir solgt for langt under prisantydning nå enn tidligere.

Jeg ville ikke satset på at prisene i de mest attraktive områdene ikke synker, de har jo allerede sunket ganske mye i Oslo.

Endret av Britt Banditt
Skrevet

Jeg leste ett eller annet sted på nettet dette med å leie kontra eie... tror det var på N24

Der sto det at om du skulle "tjene" på å leie så burde du leie i minimum 2 år... tror det var noe sånt. Husker ikke helt, for jeg skumleste det bare siden det ikke var helt relevant for meg.

Men, jeg tror det var N24, så kanskje du kan søke opp informasjon på den siden?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...