Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Når man importerer varer er det helt riktig at det skal ilegges norsk mva. Jeg har ikke problemer med at tollfrihet er på kun under 200kr, egentlig burde man ikke hatt noen slik grense i det hele tatt.

Men det jeg lurer på er om momsen blir trukket fra i landet varen blir sendt fra?

Et eks:

man handler en vare fra danmark som inkl dansk mva koster 1250 NOK. ved eksport skal ikke nettbutikken beregne dansk moms. Hvis den danske nettbutikken likevel ikke senker prisen til NOK 100 betyr det at de har en økt fortjeneste på 250 ved salg til utlandet.

I tillegg må man betale norsk mva som er 312,5.

Er det slik det foregår i praksis ved kjøp fra utenlandske nettbutikker?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det jeg sier er at man burde fått varen billigere fra den utenlandske nettbutikken. Det er ikke norske myndigheter som er "slemme" her, men disse utenlandske nettbutikker som får ekstra fortjeneste ved eksport iom at man ikke får lavere pris.

Gjest Gjest_linda_*
Skrevet
Det jeg sier er at man burde fått varen billigere fra den utenlandske nettbutikken. Det er ikke norske myndigheter som er "slemme" her, men disse utenlandske nettbutikker som får ekstra fortjeneste ved eksport iom at man ikke får lavere pris.

Butikken tjener da ikke noe på merverdiavgiften, den går jo til staten.. det er vel hele poenget med momsen, er det ikke?

Gjest Gjest
Skrevet
Butikken tjener da ikke noe på merverdiavgiften, den går jo til staten.. det er vel hele poenget med momsen, er det ikke?

Det er jo ikke mva ved eksport, dette gjelder for alle land i EU. Så hvis den utenlandske nettbutikken operer med samme pris ved eksport som ved innenlandsk salg får de høyere fortjeneste ved eksport.

Ved innenlandsk salg: mva-beløp betales til staten.

Ved eksport: mva-beløp puttes i lomma til butikken i stedet for å komme forbruker til gode. Når kunden mottar varen i sitt land må de betale mva ved import, dvs penger til staten i det landet forbrukeren bor.

Så i stedet for å klage over at tollgrensa er på 200, burde man være misfornøyd med at de utenlandske nettbutikkene operer med høyere fortjenestemargin ved eksportsalg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...