Gjest Gjest Skrevet 5. juli 2008 #1 Skrevet 5. juli 2008 Jeg har planer om å selge leiligheten min. Jeg leier den ut nå og har to mnd oppsigelsestid. Regner med det vil ta litt tid før jeg får solgt den i disse tider, men ønsker å si opp leietakerne så fort som mulig. Kan jeg i tiden før den blir solgt be om å betale bare renter??
*Mocca* Skrevet 5. juli 2008 #2 Skrevet 5. juli 2008 Vi fikk faktisk fryst hele lånet vi. Dvs ingen renter går på heller. Nå ble heldigvis salget gjort unna fort, fra det ble lagt ut til det ble solgt tok det 6 dager.... Nye eiere overtar 1.august så da er vi ferdig med dette huset og lånet her.
Rosalie Skrevet 5. juli 2008 #3 Skrevet 5. juli 2008 Husk at salg av leiligheten ikke er gyldig oppsigelsesgrunn i følge husleieloven. Leietakere følger med til neste eier som nissen på lasset.
Brunhilde Skrevet 5. juli 2008 #4 Skrevet 5. juli 2008 Husk at salg av leiligheten ikke er gyldig oppsigelsesgrunn i følge husleieloven. Leietakere følger med til neste eier som nissen på lasset. Akkurat det er litt skummelt, men problemet kan vel unngås med tidsbestemte leieavtaler, kan det ikke?
Rosalie Skrevet 5. juli 2008 #5 Skrevet 5. juli 2008 Akkurat det er litt skummelt, men problemet kan vel unngås med tidsbestemte leieavtaler, kan det ikke? Jepp, men det kan strengt tatt ikke inngås for kortere tid enn tre år, med mindre man har en spesielt god grunn til det, som at man skal flytte tilbake til leiligheten selv etter ett år, f.eks. Salg regnes så vidt jeg vet ikke som en slik god grunn.
Gjest Ras Skrevet 5. juli 2008 #6 Skrevet 5. juli 2008 Husk at salg av leiligheten ikke er gyldig oppsigelsesgrunn i følge husleieloven. Leietakere følger med til neste eier som nissen på lasset. ja, jeg visste vel igrunn dette. Men syns det er helt utrolig at man ikke kan gjøre som man vil med sin egen leilighet. Problemet er vel at jeg tror det blir vanskeligere med visning mens de bor der, da jeg tviler på at det ser særlig attraktivt ut mens de bor der. Hva om jeg ønsker å pusse opp før jeg selger, er det god nok grunn??
Rosalie Skrevet 5. juli 2008 #7 Skrevet 5. juli 2008 ja, jeg visste vel igrunn dette. Men syns det er helt utrolig at man ikke kan gjøre som man vil med sin egen leilighet. Problemet er vel at jeg tror det blir vanskeligere med visning mens de bor der, da jeg tviler på at det ser særlig attraktivt ut mens de bor der. Hva om jeg ønsker å pusse opp før jeg selger, er det god nok grunn?? Nei. Ombygging og riving er grunn god nok. Men da må ombyggingen være strengt nødvendig. Grunnen til at det er så sterkt oppsigelsesvern er at leietaker er i en veldig avhengighetssituajon i forhold til utleier. Og mennesker er avhengige av et sted å bo, og det skal ikke gjøres business på andres avhengighet på den måten. http://www.lbf.no/include/default_template...le&Key=2746
Gjest Ras Skrevet 6. juli 2008 #8 Skrevet 6. juli 2008 Nei. Ombygging og riving er grunn god nok. Men da må ombyggingen være strengt nødvendig. Grunnen til at det er så sterkt oppsigelsesvern er at leietaker er i en veldig avhengighetssituajon i forhold til utleier. Og mennesker er avhengige av et sted å bo, og det skal ikke gjøres business på andres avhengighet på den måten. http://www.lbf.no/include/default_template...le&Key=2746 kjøkkenet er ikke ferdig oppusset blandt annet. Oppussing gjør man jo gjerne for å kanskje få litt mere for leiligheten. Skjønner dette med at leietaker ikke skal bli utnyttet. Men samtidig når man har to mnd oppsigelsestid, så har man jo nokså god tid til å finne noe nytt.. Håper jo igrunn at det ikke vil ta så lang tid å få selge uansett, men vanskelig å vite på denne tiden.
Rosalie Skrevet 6. juli 2008 #9 Skrevet 6. juli 2008 kjøkkenet er ikke ferdig oppusset blandt annet. Oppussing gjør man jo gjerne for å kanskje få litt mere for leiligheten. Skjønner dette med at leietaker ikke skal bli utnyttet. Men samtidig når man har to mnd oppsigelsestid, så har man jo nokså god tid til å finne noe nytt.. Håper jo igrunn at det ikke vil ta så lang tid å få selge uansett, men vanskelig å vite på denne tiden. Så lenge kjøkkenet er beboelig er ikke oppussing god nok oppsigelsesgrunn, nei. To måneder er IKKE lang oppsigelsestid. I følge husleieloven er den ulovlig kort - den skal være minimum tre måneder. Saken er vel så enkel som dette: Du vil ha andre til å betale boliglånet for deg, men du er totalt uinteressert i å følge utleiemarkedets lover og regler. Har du ikke råd til å bo i leiligheten, så selger du den. Ikke utnytter mennesker i en sårbar livssituasjon på den måten du gjør. Det finnes et ord for sånne: Hushai.
Gjest Ras Skrevet 6. juli 2008 #10 Skrevet 6. juli 2008 Så lenge kjøkkenet er beboelig er ikke oppussing god nok oppsigelsesgrunn, nei. To måneder er IKKE lang oppsigelsestid. I følge husleieloven er den ulovlig kort - den skal være minimum tre måneder. Saken er vel så enkel som dette: Du vil ha andre til å betale boliglånet for deg, men du er totalt uinteressert i å følge utleiemarkedets lover og regler. Har du ikke råd til å bo i leiligheten, så selger du den. Ikke utnytter mennesker i en sårbar livssituasjon på den måten du gjør. Det finnes et ord for sånne: Hushai. Ehh.. det var da sterke ord... Hushai!?? HAHA.. Faktisk så dekker jeg ikke hele lånet mitt med leieutgiftene og pga at leietakerne er utrolig dårlig til å betale for seg, greier jeg aldri å betale lånet itt i tide. Dette beynner å bli fryktelig slitsomt. Det er grunnen til at jeg vil selge i utg.punktet. Visst ikke går den nok på tvangsauksjon snart tenker jeg.
Gjest Gjest_tea_* Skrevet 6. juli 2008 #11 Skrevet 6. juli 2008 To måneder er IKKE lang oppsigelsestid. I følge husleieloven er den ulovlig kort - den skal være minimum tre måneder. Feil. Bestemmelsen om 3 måneder oppsigelsestid kan fravikes i avtale. Med andre ord står man fritt til å avtale oppsigelsestiden i leiekontrakten, om det så skulle være 14 dager, 1 måned, 2 måneder eller 3 måneder osv... Men står det ikke noe om oppsigelsestid i leiekontrakten er det loven som gjelder og da er det 3 måneder oppsigelsestid.
Gjest Gjest Skrevet 6. juli 2008 #12 Skrevet 6. juli 2008 Jeg hadde en oppsigelsesfrist på 2 mnd. syntes ikke det var urimelig. rimelig frist for leietaker å finne noe nytt og rimelig frist for meg å kunne flytte tilbake til boligen. fikk aldri noen protester. Nå skal det sies at siste leietaker bodde 14 dager over tid i leiligheten. Dette kunne jeg gjøre fordi jeg hadde et sted og bo og ønske tikke å sette leietaker i en kjempeknipe. Jeg fikk heller ikke dekket via leieutgiftene hva det faktisk kostet meg å ha leiligheten. Samtidig så er jeg sjeleglad for at jeg ikke solgte når samboerforholdet gikk føyka. Du burde uten problemer få avdragsfrihet på lånet ditt. Skal du slippe å betale renter så er det mer styr og vanskeligere. Det var det jeg fikk oppgitt i banken for noen måneder siden.
Gjest Ras Skrevet 7. juli 2008 #13 Skrevet 7. juli 2008 Jeg syns det virker som at lovverket beskytter bare leietaker. Kjenner flere som har leid ut, men som ikke har fått inn husleia fra leietaker. Allikevel er ikke det god nok grunn til å kaste de ut. Dermed må de rett og slett sitte å betale husleia for de, samtidig som de betaler der hvor de bor i tillegg. Jeg hørte om et tilfelle hvor ei måtte selge sin leilighet på tvangsauksjon da leietaker ikke betalte. Dermed ble leiligheten solgt for en svært billig penge. Det verste var at han som leide og ikke betalte husleia kjøpte leiligheten fordi den var så billig. Jeg har ikke råd til å sitte med leiligheten lenger. Men ønsker selvfølgelig å få så mye som mulig for leiligheten. Dette er ikke noen gunstig tid å selge på, så hadde jeg hatt råd hadde jeg hatt den mye lengre. Men det gjør meg litt bekymret at jeg ikke kan kaste ut de etter to mnd, da jeg tviler på at leil. ser særlig atraktiv ut mens de bor der. Utrolig kjedelig med tanke på prospektbilder og visning syns jeg.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #14 Skrevet 7. juli 2008 Jeg har ikke råd til å sitte med leiligheten lenger. Men ønsker selvfølgelig å få så mye som mulig for leiligheten. Dette er ikke noen gunstig tid å selge på, så hadde jeg hatt råd hadde jeg hatt den mye lengre. Men det gjør meg litt bekymret at jeg ikke kan kaste ut de etter to mnd, da jeg tviler på at leil. ser særlig atraktiv ut mens de bor der. Utrolig kjedelig med tanke på prospektbilder og visning syns jeg. Jeg er i lignende situasjon. Jeg får ikke solgt, og må nå leie ut i steden. Men er det ikke slik at alt som står i kontrakten gjelder? Altså, man kan sette leietid 1 år, og hvis leietakerne skriver under på det, så er det det som gjelder, og ikke tre-års-regelen som noen nevner? Jeg vil også ha med det at dersom leietager ikke betaler leie, så er det oppsigelses/utkastelsesgrunn. Når de skriver under på det, er det vel det som gjelder? Jeg kommer også til å leie ut med tap, og går rundt med konstant vondt i magen pga at jeg bekymrer meg over dette. Lurer på om jeg skal kontakte en (rådyr!) utleiemegler, og betale dem for å stå for det praktiske. Ikke rart at det dukker opp mange slike utleiemeglere når det er så vanskelig å leie ut, og man har ingen rettigheter.
Rosalie Skrevet 7. juli 2008 #15 Skrevet 7. juli 2008 Husleieloven går alltid foran kontrakt, så leietaker kan faktisk gå til sak mot utleier når det nærmer seg ett år (og ut etter kontrakt) og med stor sannsynlighet får gjort om hele kontrakten til en tidsubestemt leieavtale. Men når det er sagt: Mislighold av husleie er hevelsesgrunn. Etter gjentatte runder hvor leietaker betaler for sent eller ikke i det hele tatt, ville jeg gitt leietaker beskjed skriftlig om at om husleia er vesentlig forsinket én gang til, vil kontrakten bli hevet, jfr. Husleielovens § 9-9. Ved heving kan utleier kreve at leietaker flytter på dagen (eller innen kort tid. Vil være rimelig at han får noe tid på å finne seg ny bopæl, spesielt siden misligholdet går på husleie og ikke hærverk). Skal man være utleier, så bør man sette seg inn i lovverket og forarbeidene til lovverket. Da slipper man å sette seg i situasjoner man ikke kommer ut igjen av.
Gjest Gjest_tea_* Skrevet 7. juli 2008 #16 Skrevet 7. juli 2008 Husleieloven går alltid foran kontrakt... For å rette deg en gang til, da jeg oppfatter det som at du fortsatt mener at lovens 3 måneders oppsigelsestid gjelder uansett hva annet som måtte være avtalt. Her er utdrag fra loven: § 9-6. Oppsigelsesfrist Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod. For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag. Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale. En leiekontrakt er en slik avtale.
Rosalie Skrevet 7. juli 2008 #17 Skrevet 7. juli 2008 For å rette deg en gang til, da jeg oppfatter det som at du fortsatt mener at lovens 3 måneders oppsigelsestid gjelder uansett hva annet som måtte være avtalt. Her er utdrag fra loven: § 9-6. Oppsigelsesfrist Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod. For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag. Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale. En leiekontrakt er en slik avtale. Jeg snakket slett ikke om oppsigelsestid denne gang (der tok jeg feil . my bad), men adgang til å inngå tidsbestemt avtale for kortere tid enn tre år. Den kan ikke settes til kortere enn tre år, med et par unntak, jfr. § 9-3 i Husleieloven. Salg av bolig regnes ikke som et slik unntak.
Gjest Gjest Skrevet 7. juli 2008 #18 Skrevet 7. juli 2008 Jeg synes det høres helt utrolig ut... man kan altså ikke leie ut leiligheten sin for mindre enn tre år? Hvis man er utleier, er man automatisk den store stygge ulven. Det er jo ikke alle av oss som er hushaier og vil tjene på dette... Spesielt i disse tider er det vel mange som må leie ut med tap, og egentlig er ofre i boligmarkedet i dag. Er det altså kun leietaker som setter premissene? Hva om jeg leier ut til en student på årsbasis. Vi avtaler at h*n skal leie fra august og til og med juni neste år. Og skriver kontrakt på det. Så ombestemmer denne studenten seg plutselig, og vil bo lengre, og da må jeg bare avlyse oppussing og salg av bolig, og la vedkommede få gjøre som h*n vil? Dette høres merkelig ut. Men det kan godt hende det er blitt slik...
Rosalie Skrevet 7. juli 2008 #19 Skrevet 7. juli 2008 Jeg synes det høres helt utrolig ut... man kan altså ikke leie ut leiligheten sin for mindre enn tre år? Hvis man er utleier, er man automatisk den store stygge ulven. Det er jo ikke alle av oss som er hushaier og vil tjene på dette... Spesielt i disse tider er det vel mange som må leie ut med tap, og egentlig er ofre i boligmarkedet i dag. Er det altså kun leietaker som setter premissene? Hva om jeg leier ut til en student på årsbasis. Vi avtaler at h*n skal leie fra august og til og med juni neste år. Og skriver kontrakt på det. Så ombestemmer denne studenten seg plutselig, og vil bo lengre, og da må jeg bare avlyse oppussing og salg av bolig, og la vedkommede få gjøre som h*n vil? Dette høres merkelig ut. Men det kan godt hende det er blitt slik... Ja. Så fremt leiligheten ikke er sokkel eller loftleilighet i samme hus som utleier selv bor. Det er stent tatt ikke nødvendig å leie ut frittstående leilighet. Den kan eier selge. Men skal han leie ut er det veldig sterkt vern av leietaker. Nettopp fordi det skal være litt vanskeligere å tjene penger på at andre ikke klarer å komme seg inn på boligmarkedet på annet vis. For øvrig er vel ikke utleiere ofre som sådan . de er på leiemarkedet for å tjene penger, og varen de skal tjene penger på er mennesker. Det er ikke veldig vanskelig å skjønne hvorfor utleiemarkedet er så gjennomregulert nå man ser på det på den måten. Ja, det kompliserer ting for de som på død og liv kjøper seg ny kåk før de selger den gamle, uten å ha råd til å sitte med begge lånene, men det er da vitterlig noe de burde tenkt igjennom på forhånd. Linker for øvrig til NOU 1993:4: Lov om husleieavtaler. Ikke alt som står her stemmer overens med hvordan gjeldende lov til slutt ble seende ut (utvalget har bl.a. foreslått at tidsbestemte avtaler ikke skal gjelder for kortere tidsrom enn 5 år). Her vil dere kunne se mer hvilke betenkninger som er gjort gjeldende, og hvorfor loven er "urettferdig". http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/dok/N....html?id=373625
Gjest Ras Skrevet 9. juli 2008 #20 Skrevet 9. juli 2008 For mitt vedkommende måtte jeg flytte 60 mil grunnet jobb. Men det var såpass usikkert om jeg ville bli værende at jeg kunne ikke ta sjangsen på å selge leiligheten min. Jeg hadde aldri noen planer om å selge på dette tidspunktet. Men da jeg ser at jeg ikke greier å finansiere alt dette, da jeg leier ut med tap, samtidig som leietaker er dårlig til å betale, ser jeg ingen annen utvei. Nå har jeg mislikeholdt lånet flere ganger og er redd banken tar leiligheten. Heldigvis virker det som leietaker aksepterer dette og ikke setter seg imot oppsigelsestiden som vi har satt på 2 mnd, så da håper jeg dette ordner seg nokså fort, så har jeg én bekymring mindre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå