Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym nå ja
Skrevet

Jeg har jobbet siden jeg var 19 år og gikk ut vdg.skole. Har hatt diverse jobber med ulik lønn. Alt fra 12.000,-/mnd (i full stilling) og oppover til ca 320.000,- i året.

Jeg har jobbet, jobbet, jobbet og jobbet. Og til slutt er dette faktisk blitt lagt merke til og jeg har nå fått en svært spennende stilling med lønn på ca 450.000,-/året.

Regner med det er fordi jeg fortjener det!

Men hva sier lærervennene mine? (Jeg har mange venner som er lærere). Enkelte av de gratulerer meg ikke engang! De bare klager over at ufaglærte kan få høyere lønninger enn de (det skal likesom ikke være myntet på MEG da... neida). At vanlige "arbeidere" tjener så mye bedre enn de som har den lange utdannelsen sin synes de er urettferdig.

Huff. Hvorfor skifter de ikke jobb da?

Jeg skjønner det bare ikke. Jeg har gjort det bra, endelig, og fått en svært krevende men godt betalt jobb som jeg selvsagt kan miste om jeg ikke leverer bra nok i fremtiden også.

Ellers er de supre venninner men akkurat her synes jeg de er så trangsynte at jeg får helt vondt! Men det kommer vel ikke noe godt ut av å ta det opp med de heller.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er dessverre ikke slik i verden at alle kan være verdensmestere. Noen sliter spesielt sterkt med mindreverdighetskomplekser, og lærere er en gruppe som utmerker seg spesielt på dette området. Det var alle de som studerte språk, men som ikke klarte å lære seg språket bra nok til å gi inntrykk av at de var innfødte. Det gjelder alle de som studerte matematikk, men ikke var flinke nok til å oppnå en universitetskarriere. Det er ikke så stor forskjell nødvendigvis, omtrent som å sammenlikne fotballspillere fra 1.div med eliteseriespillere, og dette bare forsterker de bitre følelsene. Du har nok talent om du oppnår så mye lønn, hvem gir folk over 450k for å spille dum?

Gjest Gjest
Skrevet

Synes du generaliserer litt jeg... Når vennene dine kommer med slike kommentarer, tror jeg nok helst det er fordi de er misunnelige... Jeg mener lønn er en privatsak, og om noen går og skryter av hvor godt de tjener, synes jeg de gjerne har bedt om en liten kommentar tilbake...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har opplevd samme type kommentarer av folk fra flere ulike yrkesgrupper, så at det er typisk lærerutsagn ville jeg vært forsiktig med. ;)

Det er omtrent ingen av mine lærervenner som er interessert i å diskutere lønn i det hele tatt, men det er nok forskjellig fra person til person.

Gjest Gjest
Skrevet
Ellers er de supre venninner men akkurat her synes jeg de er så trangsynte at jeg får helt vondt.

De lærerne jeg kjenner tjener over 400.000,-

Ellers vil jeg si at en slik holdning er veldig utbredt blant lærere, der alle skal tjene likt og alle bør være medlem i en fagforening, eller blir de kalt usolidariske med kameratene. Lærerne er kjent for sine gamle raddis- og kommunistrøtter.

Gjest Gjest
Skrevet
De lærerne jeg kjenner tjener over 400.000,-

Ellers vil jeg si at en slik holdning er veldig utbredt blant lærere, der alle skal tjene likt og alle bør være medlem i en fagforening, eller blir de kalt usolidariske med kameratene. Lærerne er kjent for sine gamle raddis- og kommunistrøtter.

Jeg kjenner svært få lærere som tjener over 400.000,-. Kun de eldste med lengst fartstid, faktisk.

Ingen av de lærerne jeg kjenner mener at alle skal tjene likt.

Jeg har aldri opplevd at lærere som ikke er med i fagforeninger blir kalt noe som helst. Faktisk er ca. halvparten på den skolen jeg kjenner til ikke med i fagforeningen.

At "lærerne er kjent for sine gamle raddis- og kommunistrøtter" er en så generaliserende og fordomsfull påstand at det er bortkastet tid å kommentere den. En person som kan finne på å si noe sånt vet veldig lite om virkeligheten, men lar seg påvirke av gamle, utdaterte holdninger om lærere og skoleverket.

Skrevet
Jeg kjenner svært få lærere som tjener over 400.000,-. Kun de eldste med lengst fartstid, faktisk.

Ingen av de lærerne jeg kjenner mener at alle skal tjene likt.

Yrket var vel ikke godt lønnet da de startet å studere, og de har jo valgt det selv har de ikke?

Er jo fritt frem for lærere å skifte jobb også, men de er vel fornøyde med 11 uker ferie og korte arbeidsdager. nei, vent, avspasering heter det ja ;)

Misunnelse heter det, og manglende evne til å se bakdeler ved andre yrker. Er vel en grunn for at en stilling lønnes med 450.000,- For eksempel at den er veldig krevende. Og tviler på at en slik stilling ikke innebærer at man tar med jobben hjem etter arbeidstid, uten at man avspaserer tiden av den grunn.

Lærere tenker firkantet og mange ville nok fått seg et sjokk i et annet yrke der de ikke kan vise til lover og regler hele tiden.

Kjenner en som ble sagt opp da han ville organisere seg (tidligere lærer i nytt yrke). Han var så opphengt i rettigheter at han mistet jobben sin.

Han kunne nok gått til søksmål men forstod vel at det bare ville blitt et stort pes og gikk heller tilbake til læreryrket hvor han er ennå.

Gjest Gjest
Skrevet

Kjenner ei lærerinne i barneskolen som tjener over 400 000,- :)

Gjest Gjest_miss_*
Skrevet

Merkelig så like disse lærervennene dine er, TS.

Jeg er lærer, og har mange lærervenner. Felles for disse er ... at de er lærere! Ellers er de veldig forskjellige som personer, med veldig forskjellige synspunkter, interesser osv.

Må innrømme at jeg blir litt skeptisk når noen generaliserer lærere og sier at de er "sånn" som gruppe.

Det blir som å si at alle politifolk er ditt og alle sykepleiere er datt. Men så svart-hvit er vel ikke verden?

Gjest Gjest
Skrevet
Lærerne er vel fornøyde med 11 uker ferie og korte arbeidsdager.

Lærere tenker firkantet og mange ville nok fått seg et sjokk i et annet yrke der de ikke kan vise til lover og regler hele tiden.

Det er min erfaring med lærere også...de ville ha fått problemer i andre yrker, definitivt.

Skrevet
Yrket var vel ikke godt lønnet da de startet å studere, og de har jo valgt det selv har de ikke?

Er jo fritt frem for lærere å skifte jobb også, men de er vel fornøyde med 11 uker ferie og korte arbeidsdager. nei, vent, avspasering heter det ja ;)

Misunnelse heter det, og manglende evne til å se bakdeler ved andre yrker. Er vel en grunn for at en stilling lønnes med 450.000,- For eksempel at den er veldig krevende. Og tviler på at en slik stilling ikke innebærer at man tar med jobben hjem etter arbeidstid, uten at man avspaserer tiden av den grunn.

Kjenner en som ble sagt opp da han ville organisere seg (tidligere lærer i nytt yrke). Han var så opphengt i rettigheter at han mistet jobben sin.

Han kunne nok gått til søksmål men forstod vel at det bare ville blitt et stort pes og gikk heller tilbake til læreryrket hvor han er ennå.

Nåja, god fantasi har du ihvertfall. Rot i virkeligheten, derimot - nope.

Hilsen Wadjet som jobber i det private næringsliv, med samboer som er lærer.

For øvrig er det organisasjonsfrihet i Norge, og ulovlig å nekte noen og organisere seg. Hadde det ikke vært for jobben fagforeningene har gjort oppigjennom, hadde vi verken hatt 5 uker ferie, rett til så lang barselpermisjon, oppsigelsesvern etc. By the way er det like vanskelig å si opp en person i det private som en lærer.

Gjest Gjest
Skrevet

Har jeg skrevet noe sted om at de er misfornøyde med lønnen? Jeg bare poengterte at en lønn på 400.000,- ikke er realiteten for de lærerne jeg kjenner. Derimot synes jeg at du, og mange med deg, er veldig aggressive og på hugget hver gang ordene "lærer" og/ eller "ferie" og "lønn" nevnes i samme setning.

Er det noe galt i å kunne vise til lover og regler i arbeidslivet? Mangel på det synes jeg virker som utnyttelse av arbeidskraften. I mitt arbeid kan jeg også støtte meg på lovverk, men kritiseres ikke for det.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er min erfaring med lærere også...de ville ha fått problemer i andre yrker, definitivt.

Hvor mye har du sett av arbeidslivet egentlig?

Lærerutdanningen er veldig allsidig, og det er svært vanlig at lærere enten går rett ut i annet yrke enn som lærer, eller at de jobber noen år som lærere for så å gå over til et annet yrke. Noen ganger i det offentlige, andre ganger i det private næringsliv. Lærere er faktisk ettertraktet i en del yrker pga sin allsidige utdanning og erfaring. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Lover og regler finnes overalt i arbeidslivet. Du må bare ha kunnskap om hvor du kan finne dem.

En som blir sagt opp fordi han ville organisere seg hadde jo retten på sin side. Og han var smart som valgte å ikke bli i den jobben. Ville DU godtatt et krav fra arbeidsgiver om IKKE å organisere deg? De som godtar sånt kjenner ikke sine rettigheter og trenger mer kunnskap.

Det å kritisere en yrkesgruppe fordi de kjenner sine rettigheter faller på sin egen urimelighet.

Gjest Gjest_kirsti_*
Skrevet
Lover og regler finnes overalt i arbeidslivet. Du må bare ha kunnskap om hvor du kan finne dem.

En som blir sagt opp fordi han ville organisere seg hadde jo retten på sin side. Og han var smart som valgte å ikke bli i den jobben. Ville DU godtatt et krav fra arbeidsgiver om IKKE å organisere deg? De som godtar sånt kjenner ikke sine rettigheter og trenger mer kunnskap.

Det å kritisere en yrkesgruppe fordi de kjenner sine rettigheter faller på sin egen urimelighet.

Du ville nok blitt overrasket om du visste hvor mange bedriftsledere som gir blanke i lover og regler. Selvsagt riksikerer de å bli dratt for retten en gang i blant men stort sett slipper de unna. de ansatte har rett og slett ikke krefter og/eller psyke til å følge opp.

Man behøver en jobb og aksepterer derfor mye, helt sikkert for mye.

mitt inntrykk er at lærere ikke ville vare lenge i det private næringsliv, hvertfall ikke de lærere jeg kjenner. De jeg kjenner er paragrafryttere av rang.

Men saken her handlet om personer som ikke kan glede seg på vegne av andre og det er jo bare trist uansett hvilket yrke de tilhører.

Gjest Gjest
Skrevet

Er selv lærer - og har ikke elever. Jobber 80% i min jobb og har masse fri i løpet av året... Ferien står for døra, men jeg kjenner virkelig ikke at jeg trenger 5 uker sammenhengende ferie pga all turnusfrien jeg har! (Men selvfølgelig tar jeg enda noen uker sammen med familien). Tjener tett opp mot 400* på den stillinga jeg har med en og annen ekstravakt, og jeg er fornøyd!

Unner virkelig de som tjener mer alle pengene de klarer å tjene inn, for det er sikkert mye arbeid og ansvar bak lønna de får - enten de er faglært eller "gatelur"! Men jeg ville ikke byttet jobb for alle pengene i verden sånn tingene er i dag - for den fritida jeg har er mer verdt enn muligheten til å vasse i materialistisk tull som dyre kjøkkenstoler og den siste lampa fra glossy magasiner, kjøpe ny og strøken bil, men pga det forsake muligheten til å følge lillejenta mi på treninger etc pga "mamma må jobbe" er ikke aktuelt for meg!

Det er ikke alt man får med seg når man forlater - TID er dyrebart for meg!

:kose: Kan vi ikke alle bare være venner, uansett hva vi tjener og hvlken utdannelse vi nå enn måtte ha???

Gjest Gjest
Skrevet

Utdannignsforbundet og H. Hjetland vil ha lengre ferie, mer avspasering, kortere arbeidsdager, høyere lønn, ektralønn, mer overtidsbetalt, færre elever, mindre krevende elever, mindre klasser, lettere utdanning, korte ned utdanninga til 3 år slik det opprinnelig var, flere vikarer og mye mer kompetanseløft (dvs. kurs, kaffe og seminarer for lærerne) som koster skattebetalerne milliarder av kroner hvert år i offentlig administrering i fylkeskommuner, departement og kommuner og egen bil til alle lærere som bor mer enn 5 km fra skolen. Og dere lurer på hvorfor lærerne er en forhatt gruppe??

Gjest Gjest
Skrevet
Utdannignsforbundet og H. Hjetland vil ha lengre ferie, mer avspasering, kortere arbeidsdager, høyere lønn, ektralønn, mer overtidsbetalt, færre elever, mindre krevende elever, mindre klasser, lettere utdanning, korte ned utdanninga til 3 år slik det opprinnelig var, flere vikarer og mye mer kompetanseløft (dvs. kurs, kaffe og seminarer for lærerne) som koster skattebetalerne milliarder av kroner hvert år i offentlig administrering i fylkeskommuner, departement og kommuner og egen bil til alle lærere som bor mer enn 5 km fra skolen. Og dere lurer på hvorfor lærerne er en forhatt gruppe??

Nei, det lurer jeg ikke på. Jeg vet jo at det handler om misunnelse på en yrkesgruppe som de fleste tror har en lekende lett jobb. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror at enkelte velger å se det negative i alt. Uansett hva lærere gjør så blir det feil. La oss ta det punkt for punkt:

Lengre ferie Er det så ille? Hvilken yrkesgruppe vil IKKE ha lenger ferie?

Mer avspasering Avspasering kommer jo som et resultat av jobbing utover de antall timer en arbeidstaker skal jobbe iløpet av et år. Lærere får ikke overtidsbetaling, ekstraarbeid tas ut i avspasering. Får ikke lærerne den avspaseringen de burde så må de jo be om mer.

Kortere arbeidsdager Ja, det skjønner jeg godt. En gjennomsnittlig arbeidsdag på 10-12 timer er tøff i lengda. Mange lærere vil nok gladelig bytte ut avspasering med muligheten for arbeidsdager på 7,5 timer.

Høyere lønn Er det så ille? Hvilken yrkesgruppe vil IKKE ha høyere lønn?

Ekstralønn Hva er ekstralønn?

Mer overtidsbetalt Lærere får jo ikke overtidsbetalt. Man kan ikke få mer av noe man ikke har... Om lærere ønsker overtidsbetalt er det ISTEDET for avspasering.

Færre elever Det er jo til elevenes beste. Men lærere skal kanskje ikke ta sånne hensyn?

Mindre krevende elever Nok en gang til elevenes beste. Ekstremt utagerende elever har liten nytte av skolegangen dersom de ikke får spesialundervisning, samtidig som resten av klassen lider under uro og støy fra ekstremelevene. Samtidig ønsker lærere flere sanksjonsmuligheter overfor "vanlig" uro. Altså at lærere skal ha lov til å kreve disiplin i klasserommet, sånn at det går an for elevene å lære noe. Det er vel derfor elevene er der?

Mindre klasser Samme punkt som færre elever. Du får det ikke til å bli flere krav fra lærernes side ved å gjenta deg selv.

Lettere utdanning, korte ned utdanninga til 3 år slik det opprinnelig var Dette kravet har jeg aldri hørt om. Lærerne selv ønsker i hvertfall ikke en "lettere" utdanning, men en utdanning med mer relevans til det yrket de møter. Utdanningen pr i dag er for dårlig og forbereder ikke nye lærere på den virkeligheten de møter i det hele tatt.

Flere vikarer Hvordan kan det være negativt? Skal elevene sitte alene eller få fri når en lærer er borte pga sykdom eller kurs?

Mye mer kompetanseløft (dvs. kurs, kaffe og seminarer for lærerne) som koster skattebetalerne milliarder Hvordan kan kompetanseløft være negativt? Det er jo politikerne som har bestemt at kompetansen skal styrkes, og det må jo være positivt at lærere ønsker å bli dyktigere? Kurs og seminarer er ikke en feriekoloni for lærere, men et sted der de kan lære mer som igjen kan være til nytte for elevene. At du ikke unner lærerne kaffe er bare latterlig.

Egen bil til alle lærere som bor mer enn 5 km fra skolen. Dette har jeg da virkelig aldri hørt om. Har du drømt det? Eller kan du vise til hvor dette blir krevd?

Gjest *Mim*
Skrevet

Forundrer meg virkelig over at jeg er "forhatt". Jeg var en god lærer, men trives nå bedre i et yrke uten så mye press og stress. Jeg var en av de med mest utdannelse på min arbeidsplass, men tjente godt under 400.000.

At fagforeninger slåss for bedre rettigheter, sier seg vel nærmest selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...