Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest tasha
Skrevet

var hos tannlegen forrige uke, er nå 23 år, og de koster betydelig mer nå enn før jeg ble 20 år.

poenget er, at jeg har lenge hatt på nederste del av tanna på 4 tenner "hull".

tannkjøttet har trekt seg nedover, og det er på en måte som om skall har forvunnet , og laget hull. det iser, og gjør vondt når jeg tar rett på det. men godt synlige er de! en grop altså. I mange år, så lenge jeg kan huske, så har de vært der!

denne tannlegen har jeg hatt i 3 år eller noe nå, og har ikke vært helt fornøyd må jeg innrømme.

jeg har tannlegeskrekk til tusen, og en gang skulle hun ta rotfylling, noe jeg ikke visste gjorde svinvondt. som prikken over i'en så brukte hun kjempelang tid, kløp meg flere ganger, og den "pirken" hun bruker forsvant inn i tannkjøttet mitt, og jeg blødde lenge etterpå.

bra ble det heller ikke, så jeg måtte gjøre det opp igjen, samme kjerring, og enda lenger. heller ikke bra. så nå har jeg bare gitt faen. jorde så vondt at dette fikk hun ikke gjøre mer.

ellers har jeg vært litt sløv med tannpussen alltid, og tanntråd også. røyket har jeg gjort, men har sluttet for et og et halvt år siden (jippi:)

men da har det bare vært at jeg ikke har hatt hull, bare standardreplikken "pusse litt bedre bak tenna".. greit nok, stoler da på det..

så da kom jeg dit forrige uke,undersøkelsen tok usedvanlig lang tid, og etter mye hmm hmm, så kom hun frem til at jeg hadde 4 (!) hull, og et par begynnende. og nå har jeg vært veldig flink med tannpussen altså!

javel, blame it on the godterimumsinga osv, men det som plager meg, er at det som nå var disse 4 hullene, er de samme fordømte hullene hun har sett i 3 år, og andre tannleger før det. men ingen har sagt det var hull, eller noe galt.

så da sitter jeg her da. gruer me til borring, for jeg VET det gjør vondt,og bedøvelsen gjør like vondt. jeg syntes dette var veldig unødvendig, for hvis det VAR så fæle hull, så burde hun sett dem forrige gang??!! de ser jo ting mye bedre enn oss i kjeften våres??!! og fra i fjor fra INGEN hull, til i år med 4 store hull, med bra puss og tråd og skyll, hva er logikken her?

jeg tviler snart om tannpuss hjelper så veldi mye.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Charlotte_*
Skrevet

For det første, tar det ganske lang tid før tannpuss merkes på tennene. Som barn slurvet jeg veldig med det, og merket det til jeg var i begynnelsen av 20årene. I fjor fikk jeg en betent tann pga av stress, og måtte til tannlegen. Hverken rotfyllingen eller behandlingene etterpå var verre en frykten. Jeg hadde på det tidspunktet ikke vært til tannlegen på 8 år.

Hvorfor hun nå plutselig begynner med å si at noe er et hull, kan være fordi det ikke var hull før, men har utviklet seg siden. Bare fordi noe iser og har "hakk", betyr ikke at det er hull. MEN! Hvis du ikke er fornøyd med henne: Skift tannlege! Hør med venner og familie hvem de har som tannlege og om de er fornøyd. Og hvis du holer nå en gang på å skifte, spør den nye tannlegen om de har "blue wand". Høres ut som en dildo, men det er en ny bedøvelsesmetode som er bedre for både tannkjøtt og tennene. Og gjør mye mindre vondt enn sprøyte.

Men, fra en som også har hatt tannlegeskrekk: Det eneste som gjør vondt er skrekken. Hvis du klarer å slappe av, så går det mye bedre. Jeg tar alltid papir i hendene mine, og kniper på det når panikken tar meg. Også lukker jeg igjen øyner og prøver å nynne en sang i hodet.

Gjest tasha
Skrevet
For det første, tar det ganske lang tid før tannpuss merkes på tennene. Som barn slurvet jeg veldig med det, og merket det til jeg var i begynnelsen av 20årene. I fjor fikk jeg en betent tann pga av stress, og måtte til tannlegen. Hverken rotfyllingen eller behandlingene etterpå var verre en frykten. Jeg hadde på det tidspunktet ikke vært til tannlegen på 8 år.

Hvorfor hun nå plutselig begynner med å si at noe er et hull, kan være fordi det ikke var hull før, men har utviklet seg siden. Bare fordi noe iser og har "hakk", betyr ikke at det er hull. MEN! Hvis du ikke er fornøyd med henne: Skift tannlege! Hør med venner og familie hvem de har som tannlege og om de er fornøyd. Og hvis du holer nå en gang på å skifte, spør den nye tannlegen om de har "blue wand". Høres ut som en dildo, men det er en ny bedøvelsesmetode som er bedre for både tannkjøtt og tennene. Og gjør mye mindre vondt enn sprøyte.

Men, fra en som også har hatt tannlegeskrekk: Det eneste som gjør vondt er skrekken. Hvis du klarer å slappe av, så går det mye bedre. Jeg tar alltid papir i hendene mine, og kniper på det når panikken tar meg. Også lukker jeg igjen øyner og prøver å nynne en sang i hodet.

den med tannpussen forsto jeg jo egentlig nå. poenget var vel at disse har vært åpenlyse digre vonde "ull, som de absoultt burde sett alle årene, men de har ikke satnoe på at der er galt, eller hull, før hun gjorde en aha opplevelse forrige uke. føltemeg nesten "ekkel" som hadde så stort hull, men jeg visste jo ikke!:( sku nesten lagt ut bilde så dere fikk se så stygt det var:P

ja jeg bør vel skifte tannlege..

fortell mer om blue wand??:d det hørtes bra ut? fungerer det HELT også? ingen tannlege har klart å sette sprøye uten at det gjor svinvondt, og jeg kjenner borringa fortsatt... og jeg har ikke så skrekk at jeg innbiller meg dette. men når det gjør så vondt så liker jeg ikke dette..

Skrevet
den med tannpussen forsto jeg jo egentlig nå. poenget var vel at disse har vært åpenlyse digre vonde "ull, som de absoultt burde sett alle årene, men de har ikke satnoe på at der er galt, eller hull, før hun gjorde en aha opplevelse forrige uke. føltemeg nesten "ekkel" som hadde så stort hull, men jeg visste jo ikke!:( sku nesten lagt ut bilde så dere fikk se så stygt det var:P

ja jeg bør vel skifte tannlege..

Det trenger ikke å ha vært hull tidligere. Selv om det iser i tennene og du har kjent "hull", kan det jo være at du har hatt syreskader el. som har slitt bort emaljen. Tennene dine blir da lettere utsatt for hull.

Uansett, er du ikke fornøyd med den tannlegen du har brukt til nå er det bare å finne en ny.

Gjest Tannlegeangst
Skrevet

Det eneste som gjør vondt er skrekken? Nei du, den går jeg ikke på. Jeg har tannlegeskrekk så det holder og har måttet skifte tannlege et par ganger til jeg fant en som jeg kan leve med.

Både bedøvelse og behandling gjør fortsatt vondt. Jeg er klam og dårlig i dagesvis før behandling, men jeg går dit likevel fordi jeg vet at han gjør god jobb og at regelmessig tur til tannlegen samt å følge tannlegens råd er nøkkelen til mindre vondt. Dessuten gjør denne tannlegen det som er nødvendig uten å "finne på" ting for å få inn penger.

Ellers holder jeg med de som råder folk til å forhøre seg hvor andre går og hvem de er fornøyd med. Det var det jeg gjorde.

Gjest Gjest_Charlotte_*
Skrevet

Beklager, den het "The wand". http://www.dentalfear.net/solutions/wand.html

Den stikker litt i begynnelsen, men er mye bedre enn vanlig bedøvelse. Syntes jeg da. Jeg tok en rotfylling med denne og kjente ingenting.

Og til tannlegeangst: Jeg har hatt tannlegeskrekk siden jeg var 10 år gammel, da en gammel gubbe av en kar bestemte seg for å borre i fortennene mine, uten noen grunn. Det å borre i de fremste tennene, DET gjør vondt det, selv med betennelse. Siden den gang, har tannlegebesøk vært fylt med angst og frykt for å måtte borre igjen. Hver gang jeg måtte borre, var det hyl og skrik... FØR det begynnte. Jeg var 21 år og fortsatt slik. Da sluttet jeg å gå til tannlegen.

Kanskje det å få det på avstand har gjordt noe med meg, men, i september i fjor, fikk jeg veldig ising i en fortann. Dette gjorde tilslutt så vondt, at jeg bare MÅTTE til tannlegen. Og da tannlege vakten. :tristbla: Jeg var halvt på gråten hele tiden. Tre timer senere kom jeg inn, og etter litt undersøkelse var det en betent rot, som måtte rotfylles. Jeg begynte å strigråte med en gang. Han stakk i bedøvelsen (vanlig) og lot meg ligge i ca. 20 minutter. Stakkars assistenten hans måtte inn å sjekke på meg fra tid til annen, mens tårende rant. Til slutt gjorde han det. Det var totalt ubehagelig og litt vondt av og til. Men, jeg pustet dypt, tenkte på andre ting. Han gjorde grovarbeidet, og fortalte jeg måtte til flere behandlinger...

Jeg ville ikke, men måtte... Da jeg kom til tannlegen, så brukte han denne "wanden" og i det hele var det ganske ok. Nå er karen også en veldig behaglig fyr og assistenten også veldig grei. Jeg vil ikke si jeg er kurert for tannlegeskrekk, men det er mye bedre enn det var. Og det å kunne "forlate" tannlegestolen litt, tror jeg hjelper veldig. Men bare det å fortelle dette omigjen, gir meg følelsen av å måtte spy...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...