Gjest Gjest_lilje_* Skrevet 29. juni 2008 #1 Skrevet 29. juni 2008 Jeg har bestilt meg ny telefon med nytt abbonement fra tele2, og pakken er på vei, har fått brev med sim-kort. Nå har jeg funnet ut at jeg egentlig har lyst på en annen telefon enn den jeg opprinnelig bestilte , har jeg angrerett så jeg kan sende tilbake brevet med sim-kortet og pakken med telefonen når den kommer og så bestille på nytt?
Jade Skrevet 29. juni 2008 #2 Skrevet 29. juni 2008 (endret) Hvis du har kjøpt telefonen utenfor vanlig butikk (f.eks. på telefon/postordre/internett), så har du 14 dager angrefrist fra den dag du har mottatt varen og angrerettskjema. Den kan du allerede ha fått på mail, så sjekk evt. bekreftelser du har fått fra dem. Eller skjemaet kommer sammen med pakken som er sendt. Endret 1. juli 2008 av Jade
Mistyen Skrevet 30. juni 2008 #3 Skrevet 30. juni 2008 Merk deg at mange nettbutikker som selger mobiltelefoner, har skrevet med liten skrift på kontrakten at angreretten IKKE gjelder dersom du har åpnet forseglingen på esken som tlf ligger i. Hvis du allerde nå vet at du ikke ønske denne telefonen, så returner den uåpnet.
Zzyzx Skrevet 30. juni 2008 #4 Skrevet 30. juni 2008 Hjelper ikke at de skriver det all den tid angreretten er der fordi kjøper ikke har mulighet til å besiktige gjenstanden før kjøp, og det er nettopp derfor man har angrerett. Det er med andre ord lov til å besiktige gjenstanden på samme måte som man ville gjort i butikk, og det helt uten at nettbutikken kan fraskrive seg det ansvaret i liten skrift.
Jade Skrevet 1. juli 2008 #5 Skrevet 1. juli 2008 (endret) Det med forsegling gjelder lyd- og bildeopptak (f.eks. cder og dvder) og dataprogrammer som ikke er solgt over telefon. Og selv da, må det med at angreretten bortfaller, stå tydelig på forseglingen: § 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten Angreretten gjelder ikke a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake c) varer som raskt forringes fysisk. Ved annet fjernsalg enn telefonsalg kan angreretten ikke gjøres gjeldende for lyd- eller bildeopptak eller datamaskinprogram der forbrukeren har brutt forseglingen. Opplysning om at angreretten bortfaller skal framgå klart og tydelig på selve forseglingen. Men uansett er det ikke noe poeng for trådstarter å åpne pakningen når hun allerede har bestemt seg for at hun ikke ønsker den telefonen. ---- Og et sitat fra forbrukerportalen (forbrukerrådet bør jo nesten ha peiling på slike ting): http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...eglet_av_selger Varer som er forseglet av selger Så sant varen ikke har tatt skade, vil ikke åpning av emballasjen innebære at angreretten er avskåret. Ofte vil det være nødvendig å åpne innpakningen for å ta stilling til om man vil angre på kjøpet. Ved fjernsalg (med unntak av telefonsalg) har likevel selgeren adgang til å forsegle lyd- eller bildeprodukter (f.eks. CDer og videofilmer), samt datamaskinprogram, med den følge at angreretten må anses tapt dersom du bryter forseglingen. Selger må imidlertid opplyse om dette klart og tydelig på selve forseglingen. Dersom forseglingen ikke er merket, vil du kunne angre innen 14 dager, uavhengig av om forseglingen er brutt. Endret 1. juli 2008 av Jade
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå