Gå til innhold

Jeg trenger seriøs hjelp!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Vet ikke hvem jeg skal spør etter hjelp, har problemer med å betale regningene mine, har utsatt å åpne konvoluttene som kommer i posten og nå har det komt til det at jeg ikke tørr å åpne de i frykt for det som står der. Er redd for at jeg har ventet så lenge at det er sendt videre fra inkasso selskapene til gud vet hvem... Er det noen som har vert i samme båt? vet ikke hvordan jeg skal komme meg ut av dette mønsteret her. Er redd hver gang jeg henter posten at der skal ligge et brev til meg som jeg ikke tør å åpne. Jeg og mannen min har ikke delt konto, han betaler det som er hans og det som er mitt skal jeg betale. Det som er felles som hus, strøm o.l går fra en konto som det blir automatisk trekt på en gang mnd. Han har veldig god økonomi og er sparsommelig med det han bruker. Jeg derimot er ikke så ryddig som han så jeg føler det at om jeg snakker med han om det møter jeg ingen forståelse. Er livredd for at han skal få vite hvor dårlig det står til med min økonomi.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til din egen bank og be om et møte hvor du forklarer situasjonen. Ta med deg alle papirer, også uåpnede konvolutter. Banken og kreditorene har ingen interesse av at du går personlig konkurs, og vil samarbeide med hverandre og deg for å sette opp en plan for nedbetaling som du kan greie. Etterpå klipper du istykker alle kredittkortene dine og bruker deretter kun ett kort som knyttes til lønnskontoen din. Det blir kanskje litt flaut med en gang, men ved å ta grep oppfører du deg som en voksen ansvarlig person med vilje og evne til å rydde opp. Det respekterer alle, og særlig banker.

Skrevet

Å skulle takle gjelden betyr mye hardt arbeid og krever mye av en person. Du skal leve nøysomt, motivere deg selv til å vise selvdisiplin og å klare hverdagen. Om du i tillegg skal bruke energi og krefter på å skjule problemene dine fra mannen din vil jobben du har foran deg bli enda vanskeligere. Jeg kan forstå at du gruer deg til å fortelle mannen din om problemene, men ved å være åpen og ærlig kan du forhåpentligvis hente støtte og trøst fra han isteden for å bruke tid og energi på å ha hemmeligheter. Om du gjør det å skjule gjeldsproblemene dine til det viktigste, blir det mye vanskeligere å få orden på økonomien igjen.

Jeg forstår at det er vanskelig, men mitt råd er at du prøver å fortelle mannen din om problemene.

I tillegg til å be om råd fra banken kan du be kommunen din om hjelp. Om kommunen ikke har en egen økonomisk rådgiver har du etter sosialtjenesteloven rett på hjelp og rådgivning fra sosialkontoret.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg anbefaler deg i alle fall å innrømme det for mannen din.

Selv fant jeg for litt siden ut at samboeren min hadde makset ut kredittkortet sitt for lengst (jeg trodde han ikke hadde brukt det i det hele tatt), og hadde ubetalte regninger som han hadde lovet at var betalt for lenge siden.

Jeg ble kjempesint, vi har felles økonomi, og selv om det ikke var snakk om så mye penger (under 20 000,-), så viser det meg at han ikke stoler på meg når han ikke turte å fortelle meg det.

Vi har nå ordnet opp i det, og jeg tror han er veldig lettet over at det nå er ute av verden. I en periode framover er jeg nødt til å ta styring over all økonomien, siden han tydeligvis sløser mye mer enn jeg visste om..

• 2 uker senere...
Gjest hmm..
Skrevet

Tror noe av det som er viktig når det gjelder slike ting, er å åpne konvuluttene selv om du ikke vil lese eller ta vare på alle. Og legg alt sammen i en perm slik at du har "system i rotet", for da vil evt. banken se at selv om du har kommet skjeivt ut har du orden i sakene, det er noe jeg tror er viktig hvis du skal be banken om "hjelp" og forståelse.

Har selv vært i en slik situasjon, og den følelsen av å ikke ha kontroll på sin egen økonomi og sine egne penger er helt FORFERDELIG!!

Men i dagens samfunn synes jeg det er slik at dette er et tabu belagt tema, noe som er veldig trist. For selv om vi ikke klarer å se det midt oppi situasjonen, er det så MANGE MANGE flere som er i akkurat samme situasjon.

Men mitt beste råd er å ta tak i det så fort som mulig.. Jo raskere, jo bedre!!

LYKKE TIL!! :) Håper det ordner seg!!!

• 4 uker senere...
Skrevet
Tror noe av det som er viktig når det gjelder slike ting, er å åpne konvuluttene selv om du ikke vil lese eller ta vare på alle. Og legg alt sammen i en perm slik at du har "system i rotet", for da vil evt. banken se at selv om du har kommet skjeivt ut har du orden i sakene, det er noe jeg tror er viktig hvis du skal be banken om "hjelp" og forståelse.

Har selv vært i en slik situasjon, og den følelsen av å ikke ha kontroll på sin egen økonomi og sine egne penger er helt FORFERDELIG!!

Men i dagens samfunn synes jeg det er slik at dette er et tabu belagt tema, noe som er veldig trist. For selv om vi ikke klarer å se det midt oppi situasjonen, er det så MANGE MANGE flere som er i akkurat samme situasjon.

Men mitt beste råd er å ta tak i det så fort som mulig.. Jo raskere, jo bedre!!

LYKKE TIL!! :) Håper det ordner seg!!!

Om banken er behjelpelig kommer nok ann på banken. Vi har NORDEA, og er nå i samme situasjon som deg. Helt desperate tok vi med alle regninger til banken i håp om å få hjelp.

Hjelpen der var at de lurte på om vi ikke heller skulle bytte bank, til en bank som heter bank2.. Det var hjelpen sin det..

Men lykke til, håper du har en bedre bank enn oss!! :klem:

Skrevet

Ikke sikkert rådet var så dårlig det.

Bank2 spesialiserer seg på personer med problemer.

Om banken er behjelpelig kommer nok ann på banken. Vi har NORDEA, og er nå i samme situasjon som deg. Helt desperate tok vi med alle regninger til banken i håp om å få hjelp.

Hjelpen der var at de lurte på om vi ikke heller skulle bytte bank, til en bank som heter bank2.. Det var hjelpen sin det..

Men lykke til, håper du har en bedre bank enn oss!! :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...