Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2008 #1 Skrevet 27. juni 2008 Ser hvert år at de samme trådene dukker opp om skatteoppgjøret, der flere personener virker mer eller mindre desperate etter å få pengene inn på konto. Hvor avhengig er du av skattepengene? Hvis du er avhengig av å få dem en bestemt dato, hva er grunnen? Ser jo ut som enkelte feks bestiller ferie og sjanser på at pengene kommer til da. Selv om man jo etter hvert bør vite at det er vanskelig å spå akkurat når pengene kommer, eller at de til og med kan drøye til høsten. Får også inntrykk gjennom ting folk har skrevet her før, av at mange "sparer" ved å betale ekstra skatt, og så er de plutselig avhengig av pengene i juni. Hvorfor ikke da spare selv, slik at dere har pengene når dere trenger dem?
Pasha Skrevet 27. juni 2008 #2 Skrevet 27. juni 2008 Nei, jeg er ikke avhenig av dem. Veldig kjekt å få, men jeg kjøper ikke ting på grunnlag av dem. (det eneste jeg har gjort fast med dem når jeg har fått igjen er å sette tilbake skatten av bsu tilbake på den kontoen.. altså 3000kr, men det har jo vært det samme om jeg hadde gjort det nå eller i oktober)
Norwegianne Skrevet 27. juni 2008 #3 Skrevet 27. juni 2008 (endret) Er ikke avhengig av dem, og det kan jo alltid være like greit - siden jeg ikke får penger tilbake lenger. Skatter både i Norge og Danmark… og klarer liksom falle mellom de fleste stoler når det gjelder å få penger tilbake i noen av landene. I fjor endte jeg med å måtte betale ekstra i begge land, så i år var jeg bare takknemlig for å slippe restskatt i Norge. Endret 27. juni 2008 av Norwegianne
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2008 #5 Skrevet 27. juni 2008 Nei, jeg er ikke avhengig av dem, men gleder meg til de kommer. De går til nedbetaling av gjeld, en gjeld jeg kunne betalt uten skattepengene, det ville bare tatt lenger tid
Antagonist Skrevet 27. juni 2008 #6 Skrevet 27. juni 2008 Jeg er på ingen måte avhengig av dem, men de kommer veldig godt med ettersom jeg ikke har fått lønn på en stund, pga jobbskifte.
Bokormen Skrevet 27. juni 2008 #7 Skrevet 27. juni 2008 Nei, feriepengene er mer enn nok om sommeren. Hadde tenkt å kjøpe noe litt dyrt for mesteparte skattepengene i år, som jeg ikke trenger, men har veldig lyst på, men sånn som renta stiger tror jeg heller jeg skal spare alt til "en gråværsdag".
Lilith Skrevet 27. juni 2008 #8 Skrevet 27. juni 2008 Nei, jeg er ikke avhengig av dem, men de kommer godt med. Jeg betaler også litt for mye skatt med overlegg, slik at jeg får litt ekstra å rutte med hver sommer. Det er jo en form for sparing, det.
Sagittarius Skrevet 27. juni 2008 #9 Skrevet 27. juni 2008 (endret) jeg er avhengig av dem for å kunne kjøpe flybiletter. fikke skattepengene, så nå blir det ferie Endret 27. juni 2008 av Sagittarius
Daria Skrevet 27. juni 2008 #10 Skrevet 27. juni 2008 (endret) Jeg er avhengig av dem i år, fordi jeg skiftet jobb i høst og dermed fikk lite feriepenger utbetalt. Men i et normalt år er de bare bonus. Endret 27. juni 2008 av Daria
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2008 #11 Skrevet 27. juni 2008 Jeg er avhengig av dem i år, fordi jeg skiftet jobb i høst og dermed fikk lite feriepenger utbetalt. Men i et normalt år er de bare bonus. OT: Du får jo like mye feriepenger selv om du har byttet jobb. Det er bare at du får dem utbetalt fra to ulike arbeidsgivere istedenfor én.
Gjest Lacuna Skrevet 27. juni 2008 #12 Skrevet 27. juni 2008 Skattepenger? :klø: Jeg har kompliserte skatteforhold med skatting til to land, og håper å gå i null i stedet for fjorårets overraskende baksmell. Ellers hadde de nok gått rett inn enten på sparekonto eller på lånet.
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2008 #13 Skrevet 27. juni 2008 Nei jeg er ikke avhengig av dem. Hvordan skulle det blitt? Man vet jo ikke sikkert fra år til år hvor mye man får igjen? Mine skattepenger går i år med til å betale for prøverørsbehandling. Vi hadde lett klart det uten skattepengene, men ved å bruke skattepengene kan vi fortsatt leve akkurat som vanlig uten å spare inn på noen ting.
Arkana Skrevet 27. juni 2008 #14 Skrevet 27. juni 2008 (endret) Nei, faktisk så lite avhengig av dem at da vi så at Skatteetaten også i år hadde glemt å endre på lånet i forhold til skattekortet (slik at vi står oppført med bare halvparten av det vi egentlig har i lån) så lot vi være å si i fra, selv om det vel strengt tatt hadde vært mer økonomisk å spare de ekstra pengene framfor å få dem tilbake i juni neste år. Jeg tror ikke det er slik at folk nødvendigvis er avhengig av dem (og har man litt innsikt i økonomien sin bør jo hverken restskatt eller penger til gode komme som en overraskelse). Saken er vel heller at folk flest neppe hadde spart denne tusenlappen eller to i måneden, det hadde gått med i det store sluket, litt ekstra "hverdagsluksus" rett og slett. Men når alle disse tusenlappene blir samlet og utbetalt på en gang er det klart lettere å bruke dem på noe litt mer spesielt. Endret 27. juni 2008 av Arkana
Wildy Skrevet 27. juni 2008 #15 Skrevet 27. juni 2008 Er ikke avhenging av skattepengene. Men det er jo veldig hyggelig når de kommer! Her blir det kjøpt ny sykkel til elsdtejenta, resten spares.
Fun Light Skrevet 27. juni 2008 #16 Skrevet 27. juni 2008 Akkurat i år var vi avhengig av det jeg fikk igjen siden vi planlegger bryllup og ikke har klart å spare opp nok!
Sola^ Skrevet 27. juni 2008 #17 Skrevet 27. juni 2008 Jupp, avhengig. Er student, skatta ekstra i fjor for å få tilbake. Er ikkje lån/stipend i juni/juli. Har ikkje fått sommerjobb pga. eg flytter 1. juli og derfor ikkje kan jobbe meir enn ca. 3 veker. Har fast jobb fra 1. august.
The Kitten Skrevet 27. juni 2008 #18 Skrevet 27. juni 2008 Ser hvert år at de samme trådene dukker opp om skatteoppgjøret, der flere personener virker mer eller mindre desperate etter å få pengene inn på konto. Hvor avhengig er du av skattepengene? Hvis du er avhengig av å få dem en bestemt dato, hva er grunnen? Ser jo ut som enkelte feks bestiller ferie og sjanser på at pengene kommer til da. Selv om man jo etter hvert bør vite at det er vanskelig å spå akkurat når pengene kommer, eller at de til og med kan drøye til høsten. Får også inntrykk gjennom ting folk har skrevet her før, av at mange "sparer" ved å betale ekstra skatt, og så er de plutselig avhengig av pengene i juni. Hvorfor ikke da spare selv, slik at dere har pengene når dere trenger dem? Nja, er ikke direkte avhengig av dem. I hvert fall ikke hvis det er snakk om å få de på en bestemt dato. Skattepengene mine går rett til sparing til Australiaturen min som enda er flere år fremme. Jeg sparer både i form av å betale ekstra skatt og jeg sparer selv. De pengene jeg sparer selv er penger jeg tar av når jeg vil. De pengene jeg sparer ved å betale ekstra skatt går til større ting som reiser, spa-opphold, ny mobiltelefon o.l. Hilsen The Kitten :banantroll:
Gjest Raptuza Skrevet 27. juni 2008 #19 Skrevet 27. juni 2008 Vi er avhengig av dei for å pussa opp fasaden til huset. Feriepengane er oppbrukt.
Titta Skrevet 27. juni 2008 #20 Skrevet 27. juni 2008 Nja, litt avhengig. Vi viste at vi kom til å få igjen og har derfor planlagt en dyr ferie i år. Uten skattepengene hadde vi ikke kunne tatt oss råd til en slik reise. Hadde vi ikke fått igjen så mye hadde det ikke vært værre enn å droppe turen. Vi er ikke avhengig av pengene til å dekke løpende utgifter, og om skattepengene hadde først i oktober hadde ikke det vært noe stort problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå