Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

En av mine nærmeste venninner mistet moren sin. Hun skal begraves neste uke. Jeg reiser bort i morgen og blir alstå vekke når hun skal begraves. Jeg skal ca. 2 timer med bil/båt. Vi skal reiser videre til en annen kant av landet i begynnelsen av neste uke.... (tror begravelsen blir i midte av neste uke)

Bør jeg utsette turen videre og reiser hjem og være til støtte...? Har veldig lyst, men synes også jeg må ta litt hensyn til dem jeg skal reiser sammen med...

Hva ville dere ha gjort?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hadde du vært en av mine nærmeste venninner hadde jeg forventet at du stilte opp på en sånn dag, istedet for å dra på ferie. Men det kommer an på hvilken ferie. Hadde det vært en stor utenlandstur du hadde spart til og gleda deg til lenge uten mulighet for å få tilbake penger hadde jeg hatt forståelse for det selvfølgelig.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde ikke blitt fornærmet eller lei meg om du dro på ferie. Om venninnen din ikke har familie eller noen andre som kan hjelpe med å organisere ting og slikt så setter hun nok pris på om du er der, om det ikke er en dyr utenlandsreise eller noe slikt.

Gjest Gjest
Skrevet
Hadde du vært en av mine nærmeste venninner hadde jeg forventet at du stilte opp på en sånn dag, istedet for å dra på ferie. Men det kommer an på hvilken ferie. Hadde det vært en stor utenlandstur du hadde spart til og gleda deg til lenge uten mulighet for å få tilbake penger hadde jeg hatt forståelse for det selvfølgelig.

Tusen takk for svar. Hadde du også hatt forståelse for å utsette ferien din, dersom reisefølget ditt måtte utesette pga en slik hendelse?

Gjest Jeg synes...
Skrevet

Hvis dette hadde vært en av mine beste venners mor hadde jeg sannsynligvis likevel dratt på ferie av hensyn til egen rekreasjon (ferie er faktisk viktig for kropp og sinn) og reisefølge.

Jeg hadde isteden forsøkt å være en så god støtte som mulig på andre måter. og jeg hadde selvfølgeig forklart min venninne at mitt fravær ikke kom av manglende interesse eller at jeg ikke var interessert i hennes sorg.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes absolutt du burde dra i begravelsen. Jeg tror jeg hadde blitt skuffet om jeg var din vennine og du ikke kom.

Gjest Gjest
Skrevet
Tusen takk for svar. Hadde du også hatt forståelse for å utsette ferien din, dersom reisefølget ditt måtte utesette pga en slik hendelse?

Ja, hadde kanskje foreslått om vi ikke kunne heller utsette det til en annen uke i alle tilfeller.. med mindre det er en kostbar tur som ikke man får igjen pengene da selvfølgelig... hvis det var noe jeg hadde brukt mye penger på, og om det hadde vært den eneste ferieuka jeg hadde hvor jeg hadde mulighet til og dra bort hadde jeg nok blitt litt bitter inni meg, men samtidig ville jeg jo ikke ha beskyldt venninna mi.

Gjest Gjest
Skrevet

Forresten, og hvis det var en ferie det ikke var mulig og avbestille, ville jeg bare ha dratt med ei anna venninne!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde IKKE forventet at mine venninner hadde droppet ferien sin for å komme i en begravelse. Men om de reiste på ferie ville det vært hyggelig med en telefon på ettermiddagen / kvelden med spm om hvordan det gikk osv osv.... Og en blomsterkvast.

Det er viktigere at vennene er der for personen i tiden fremover enn akkurat på den dagen da det er mye stress og man kanskje ikke klarer å tenke så mye på hvem som er der og ikke uanset.t....

Men det er min mening da.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg hadde IKKE forventet at mine venninner hadde droppet ferien sin for å komme i en begravelse.

Enig. Trodde egentlig ikke det var så vanlig å møte i begravelse til voksne venners foreldre heller. Og det er mange andre anledninger til å vise sin støtte. Nå er kanskje jeg litt sær sånn, og ville uansett hatt færrest mulig folk i en begravelse der jeg "bestemte" :)

Gjest Pupsilure
Skrevet

Det er nok veldig mye forskjellige meninger, og hvis du skal få noe svar må du nok snakke med venninnen din. Du trenger jo ikke spørre rett ut, men fiske litt. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, hadde kanskje foreslått om vi ikke kunne heller utsette det til en annen uke i alle tilfeller.. med mindre det er en kostbar tur som ikke man får igjen pengene da selvfølgelig... hvis det var noe jeg hadde brukt mye penger på, og om det hadde vært den eneste ferieuka jeg hadde hvor jeg hadde mulighet til og dra bort hadde jeg nok blitt litt bitter inni meg, men samtidig ville jeg jo ikke ha beskyldt venninna mi.

Når man er voksen og i full jobb, er det veldig vanskelig å flytte eller endre ferieukene.

Jeg har bestemt meg for å reiser på ferie. Hvis begravelsen kommer før vi reiser videre, vil jeg reiser hjem og være tilstede. Det er vanlig her å være tilstede i begravelsen til foreldre av venner. Men venninna mi er voksen, gift og har barn. Pluss masse venner som er like nærme som meg og også næremere. Det stikker litt likevel hvis jeg ikke får vært der.

Skrevet

jeg tror også du her får like mange forskjellige svar som du har mennesker som svarer, så uansett hva vi synes her, så er det ikke sikkert det er det som vil være rett for deg ovenfor din venninde.

føl litt på det selv, snakk litt med din venninde, se om du klarer å fiske opp litt hva hun ønsker, for hun vet vel at du egentlig er bortreist den dagen.

Personlig ville jeg ikke ha forventet at mine venner kuttet ut ferie pga dødsfall i min nærmeste familie, ville satt stor pris på det, men like stor pris på at de var der med meg før og etter selve begravelsen. Så om du hadde vært min venninde, så hadde du gjort det som var rett for deg, fordi jeg ville satt pris på den omtanken jeg fikk uansett om den var før, under eller etter selve begravelsen.

Skrevet

For mine fem nærmeste venninner hadde jeg sluppet alt jeg hadde i hendene og vært tilstede.. Det er ikke sikkert de trenger deg hele tiden, men å vite at noen er tilstede når man trenger å gråte litt, tror jeg er viktig.

Om det bare er å være i leiligheten for å vaske opp, eller vaske klær.

Men, det er jo individuelt!!

Lykke til med avgjørelsen!

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ikke sikkert de trenger deg hele tiden, men å vite at noen er tilstede når man trenger å gråte litt, tror jeg er viktig.

(...)

Men, det er jo individuelt!!

Ja, det viser bare hvor forskjellige vi mennesker er. For meg er feks noen som er tilstede når jeg gråter det absolutt siste jeg vil ha. Så jeg tror også fisking i forhold til hva venninnen mener er det riktige å gjøre. Det er vel stor sjanse for at hun ber TS dra på ferie. Egentlig er det veldig få jeg ville avlyst ferie for (med mindre det var bilferie eller noe slikt som kunne utsettes veldig lett. Jeg tror de fleste respekterer det hvis man drar på en ferie som er planlagt og bestilt, i hvert fall. Og her er det ikke en slektning, men en av mange venner. Men det er selvsagt snilt tenkt at hun ønsker å være der.

Skrevet

Hva som er riktig å gjøre avhenger helt av hvilket forhold du og venninnen din har. Det er ingen her som kan forelle deg hva du skal gjøre.

Gjør som Aline sier: "Føl litt på det selv, snakk litt med din venninde, se om du klarer å fiske opp litt hva hun ønsker, for hun vet vel at du egentlig er bortreist den dagen."

Skrevet

Jeg tror fint man kan være der både før og etter, hun vil trenge deg, men at du er der på selve dagen hadde ikke jeg forventet av deg. For meg er det utenkelig at noen av mine venninner skal følge meg i begravelse, og jeg tviler på at noen av mine venninner hadde forventet det.

Men man tilbyr seg som støtte selv.

Jeg hadde fortalt henne hvor gjerne du skulle vært der, men du skal på ferie.

Si at hun kan ringe deg om hun trenger noen å snakke med, samt at du gleder deg til å være der for henne når du kommer hjem.

Dilemma, styrt mest av samvittigheten...

Skrevet

Jeg hadde ikke forventet at venninnen min droppet ferien for å komme i begravelsen.

Selv ville jeg ha snakket med venninnen min.

Selve dagen det er begravelse har hun mange rundt seg. Dagene før og spesielt i tiden etter trenger hun også noen som kan være der , støtte og trøste henne. Å ikke stille opp selve dagen det er begravelse gjør ikke så mye, så lenge du stiller opp for henne både før og etter, synes jeg da.

Men du bør nok sankke med henne, og si hva du tenker på, og hva hun synes.

Gjest Gjest
Skrevet

I min fars begravelse var det kun 1 venninne som dukket opp. Jeg la utelukkende merke til at hun var der fordi hun kom bort til meg i kirken, rett før presten startet, og ga meg en klem. Etterpå var hun flau, for hun kom plutselig på at det kanskje ikke var helt vanlig å gjøre.

Etter begravelsen var det familiegreier og de påfølgende dagene hadde jeg ikke ork til å verken treffe eller snakke med noen andre enn den nærmeste familien.

Jeg syns det var hyggelig av den venninnen å komme i pappas begravelse, men jeg hadde ikke blitt skuffet om hun ikke gjorde det.

Det jeg dog ble skuffet over var det at ingen av vennene mine så mye som sendte en kondolansebukett e.l.

Jeg så at søsteren min fikk mange sendt hjem til seg fra sine venner og svigerfamilie, og da ble det veldig sårt at ingen av "mine" gjorde det samme for meg. Jeg følte meg veldig alene akkurat da og hadde satt så stor pris på at noen, hvem som helst, sendte meg en pen bukett med et kort med noen fine ord.

Så min konklusjon er altså, dra på ferie, men vis henne allikevel at du tenker på henne.

Skrevet

Jeg hadde dratt på ferie, men hadde passet på å gjøre noe med venninnen når jeg kom hjem. Feks dra på kirkegården og ha en egen liten seremoni, hvis dette var noe venninnen hadde lyst til da.. Hadde jeg vært venninnen så hadde jeg forstått at ferien kræsjet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...