Gjest Gjest_mamma1_* Skrevet 25. juni 2008 #1 Del Skrevet 25. juni 2008 I dette forumet er vi veldig opptatt av skrivefeil. Vi er også veldig opptatt av å kommentere andre sine skrivefeil. Mange blir veldig irriterte over dette. Derfor oppretter jeg denne tråden der poenget er å skrive om språk, og å kommentere andre sine skrivefeil. Hovedproblemet mitt når det gjelder rettskriving er som følger: -Feil bruk av spørrepronomen (Dette gjelder også muntlig norsk) -Og/å -Orddelingsfeil Ved å få kommentert skrivefeilene sine, kan en bli flinkere i rettskriving. Vær så god, kommenter i veg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 25. juni 2008 #2 Del Skrevet 25. juni 2008 I dette forumet er vi veldig opptatt av skrivefeil. Vi er også veldig opptatt av å kommentere andre sine skrivefeil. Mange blir veldig irriterte over dette. Derfor oppretter jeg denne tråden der poenget er å skrive om språk, og å kommentere andre sine skrivefeil. Hovedproblemet mitt når det gjelder rettskriving er som følger: -Feil bruk av spørrepronomen (Dette gjelder også muntlig norsk) -Og/å -Orddelingsfeil Ved å få kommentert skrivefeilene sine, kan en bli flinkere i rettskriving. Vær så god, kommenter i veg Når du ber om det, så . Jeg er enig med deg i det du skriver. Imidlertid er det noe jeg irriterer meg over, den stadige og overdrevne bruken av garpegenitiv. I ditt tilfelle "andre sine". Her ville jeg ha skrevet "andres". Garpegenitiv brukes mye på nynorsk, men er et fremmedelement i bokmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supraspinatus Skrevet 26. juni 2008 #3 Del Skrevet 26. juni 2008 (endret) Når du ber om det, så . Jeg er enig med deg i det du skriver. Imidlertid er det noe jeg irriterer meg over, den stadige og overdrevne bruken av garpegenitiv. I ditt tilfelle "andre sine". Her ville jeg ha skrevet "andres". Garpegenitiv brukes mye på nynorsk, men er et fremmedelement i bokmål. Det er valgfritt om man vil skrive "andres" eller "andre sine" på bokmål. Mange skriver bokmål forskjellig ut i fra hvor de er fra i Norge. Derfor vil jeg tro at det er vanligere å skrive "andres" på østlandet enn på vestlandet. På samme måte som hunkjønn ikke finnes på "bergensk bokmål". endring: etter litt lesing så fant jeg ut at garpegenitiv faktisk oppstod i Bergen pga påvirkning fra tysk. Det ble tidligere ansett som feil norsk, men er i dag likestilt med vanlig genitiv. Men av og til høres det veldig krunglete ut. Endret 26. juni 2008 av Supraspinatus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. juni 2008 #4 Del Skrevet 27. juni 2008 I dette forumet er vi veldig opptatt av skrivefeil. Vi er også veldig opptatt av å kommentere andre sine skrivefeil. Mange blir veldig irriterte over dette. Derfor oppretter jeg denne tråden der poenget er å skrive om språk, og å kommentere andre sine skrivefeil. Vi har da en veldig fin og lang tråd til dette her: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...0&start=140 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå