Gå til innhold

å kjøpes ut av leilighet...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_snella_*
Skrevet

Jeg og eksmannen min er i krangel om dagen om hvordan vi skal gjøre det med vår felles leilighet, trenger derfor råd og tips om hvordan andre har løst eller ville gjort hvis dere var i samme situasjon... Jeg flyttet ut for 4 måneder siden, og har leid meg leilighet i den tiden mens han har blitt boende ( har også fått seg samboer i mellomtiden da). Saken er nå at de ønsker å kjøpe meg ut, men vi klarer ikke å bli enige om sum! Hvis vi tar utganspunkt i verdivurdering mener eksmannen min at vi må trekke fra de omkostninger som det hadde blitt hvis vi eventuelt hadde solgt, med andre ord trekker han fra en 80-90 tusen på verdivurderingen vi har fått av megler. Blir så forvirret av alle disse regnestykkene han driver og setter opp, han er en luring og han skal i hvert fall ikke tape på at det har blitt slutt mellom oss (selv om det faktisk var han som var utro og fant seg en annen, men det er en helt annen historie...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom dere skal selge og dele summen deles selvfølgelig også disse kostnadene, dersom han skal beholde skal ingenting trekkes fra.

Husk at dersom han bor i deres felles bolig så kan du kreve husleie fra ham tilsvarende din andel av boligen, minus de faste kostnader (fellesutgifter, felles lån etc.) som han betaler. Dog gjelder dette kun fra det tidspunkt du har fremsatt krav om det.

Gjest gjest snella
Skrevet

Poenget er bare at blligmarkedet er så ufattelig dårlig her for tiden, at vi ikke kan regne med å få noe særlig for leiligheten... Jeg ønsker jo bare å få det jeg har krav på når jeg skal bli kjøpt ut, men vet ikke hva jeg kan forvente.. Eksmannen min vil ikke godta meglers verdivyurdering, den mener han er for høy..

Gjest Gjest_Gerd_*
Skrevet
Jeg og eksmannen min er i krangel om dagen om hvordan vi skal gjøre det med vår felles leilighet, trenger derfor råd og tips om hvordan andre har løst eller ville gjort hvis dere var i samme situasjon... Jeg flyttet ut for 4 måneder siden, og har leid meg leilighet i den tiden mens han har blitt boende ( har også fått seg samboer i mellomtiden da). Saken er nå at de ønsker å kjøpe meg ut, men vi klarer ikke å bli enige om sum! Hvis vi tar utganspunkt i verdivurdering mener eksmannen min at vi må trekke fra de omkostninger som det hadde blitt hvis vi eventuelt hadde solgt, med andre ord trekker han fra en 80-90 tusen på verdivurderingen vi har fått av megler. Blir så forvirret av alle disse regnestykkene han driver og setter opp, han er en luring og han skal i hvert fall ikke tape på at det har blitt slutt mellom oss (selv om det faktisk var han som var utro og fant seg en annen, men det er en helt annen historie...)

Da kjører du bare en budrunde vha megler! Du har jo intet å tape på at megleren skal ha sitt, dersom han får gjennomslag for at han skal ha hele gevinsten ved å slippe megler. Dersom han ikke vil ha budrunde, så må han betale det du krever.

Selvsagt en gambling, siden det kan hende ingen byr. men da har du jo mulighet til å by selv - så dere står i all fall likt.

Gjest Gjest_tea_*
Skrevet

Jeg er ingen advokat, men jobber som advokatsekretær.

Sameieloven regulerer forhold mellom personer som eier en leilighet i felleskap. Her finner du sameieloven: http://www.lovdata.no/all/nl-19650618-006.html

Du har full bestemmelsesrett for din andel av leiligheten, og du kan kreve sameiet oppløst. Den andre medeieren (din eksmann) kan ikke si nei til dette, men han har forkjøpsrett og kan kjøpe ut din del. Han må imidlertid betale markedspris! Kan han ikke kjøpe deg ut kan du kreve sameiet oppløst og leiligheten solgt på det åpne markedet.

Jeg ville kanskje anbefalt å kontakte en advokat i denne prosessen for bistand og avlasting for din egen del. Lykke til.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Vi er i samme situasjon og fikk i går verdivurdering fra megler. Hun anbefalte at vi tok hensyn til kostnadene ved salg, men at vi gjorde dette til et nøkternt anslag. I utgangspunktet fikk vi en verdivurdering på 2.200.00,0 og et salg vil koste ca 80.000. Henne forslag var at vi da la til grunn en verdivurdering på 2.150.000. Vi kommer til å følge dette forslaget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...