Gå til innhold

Hvor mye igjen til mat ol

Anbefalte innlegg

Gjest -huskjøper
Skrevet

Jeg og sambo er i ferd med å kjøpe hus. Vi regner en del frem og tilbake for å finne ut hvor stort lån vi kan betjene (vil leve i tillegg til å betale på lånet).

Vi er en famile på 2+2 (barna er 4 og 6 år), og hva må vi regne med å ha til mat og fornøyelser etter at de faste utgiftene (lån, strøm, studielån, forsikringer, bil osv) er betalt.

Hva er realistisk å leve på? Fant en kaklulator på dinside.no og der får jeg opp at vi bør ha litt over 9000. Er dette reelt, eller mye? Synes det høres mye ut :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er realistisk å leve på? Fant en kaklulator på dinside.no og der får jeg opp at vi bør ha litt over 9000. Er dette reelt, eller mye? Synes det høres mye ut :sjenert:

Skrevet (endret)

Dette er utrolig individuelt og handler vel egentlig mest om hvor mye du ønsker/kan bruke. Men jeg tror jeg ville satt opp regnestykket litt annerledes. Jeg vill puttet mat inn i "dei faste postane" og sett på summen som da er igjen til alt annet.

La si 5k til mat. Med dette oppsettet er det da 1k pr pers pr mnd. Da kommer det helt an på hvor forbruker orientert du er. Nytt utstyr til barna (ski, sykler, klær). Nye ting til huset (verktøy, planter, hagemøbler, TV, pc+++) Nye ting til far og mor (klær, hobbyer, sosialt).

Selv klarer jeg meg fint med under 1k pr pers i husholdningen til diverse, men jeg kjenner fler som ikke gjør det...

Endret av victor78
Skrevet
Jeg og sambo er i ferd med å kjøpe hus. Vi regner en del frem og tilbake for å finne ut hvor stort lån vi kan betjene (vil leve i tillegg til å betale på lånet).

Vi er en famile på 2+2 (barna er 4 og 6 år), og hva må vi regne med å ha til mat og fornøyelser etter at de faste utgiftene (lån, strøm, studielån, forsikringer, bil osv) er betalt.

Du kan få en pekepinn ved å bruke SIFO sitt standardbudsjett.

Å ha igjen 9000,- etter alle de faste utgiftene er betalt er ikke mye for en familie på 4, men det er fullt mulig å leve på det. Hvis dere vet at det er store muligheter til at dere kan få høyere lønn etter hvert så er det positivt. Ta med i regnestykket at renten kan gå ytterligere opp. En grei regel er at du bør klare en renteøkning på 3 %. Etter hvert som barna blir eldre vil utgiftene også øke.

Gjest Gjest
Skrevet

Regn på hva dere bruker nå. I tillegg ville jeg nok tenkt både at utgiftene kommer til å øke pr barn når de blir eldre, og at det er mulig vi vil fortsette å få noe prisstigning (litt mindre kjøpekraft). Dessuten lurt å legge inn at dere skal tåle ytterlige renteøkning - og ikke minst at det er greit å kunne sette av noen kroner, ikke leve på randen av konkurs hver måned bare for å bo i fint hus :) Personlig tror jeg ikke jeg hadde trengt så mye som 9000 selv med små barn, men jeg har de siste årene prioritert bort reiser, har lite/ingen reiseutgifter og spiser billig. Det kan definitivt være greit å ha litt mer å rutte med selv om en ikke har tenkt å bruke opp alt.

Gjest Gjest
Skrevet

Dere bør så absolutt føre regnskap for å se hvor mye dere bruker i dag.

Jeg fører alltid regnskap. Jeg bor alene, og selv om jeg er prisbevisst og kjøper ting i store kvanta og på tilbud, så kommer jeg aldri under 1800 kr i mat i måneden, bare til meg... Jeg er kvinne, og menn spiser som regel mer enn kvinner. I tillegg kommer husholdningsting (vaskemidler og slikt), dette blir litt i måneden det også.

Fornøyelser er også dyrt. Særlig med barn. Ikke hver måned, men gjennomsnittlig, når du regner på fritidsaktiviteter, utflukter med skole/barnehage og slikt, bursdagspresanger til ørten unger i klassen, osv, så blir det en god del. Skal dere på ferie? Det må også taes med i betraktningen.

Gjest vimselot
Skrevet

Jeg synes 9000 kr i mnd til en familie på fire høres altfor lite ut. Delt på fire har dere 2250kr hver på mat, gaver, klær, legebesøk, fritid, m.m. Dvs under 600kr i uka. Selv ville jeg ikke klart meg på et slikt budsjett men alt er sikkert mulig... Er dere BEGGE klar over hva dere går til, og hva dere må forsake? Penger kan skape krangel i de beste forhold (mangel på penger), og hva må barna forsake? Besteforeldrene stiller kanskje opp, men det kan dere ikke regne med og hvor lenge må dere leve under et slikt budsjett?

Det går kanskje bra for en kort periode, ett år, men hva om f.eks. 5 år?

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

9000 igjen til mat o.l er med en rente på 9% (har altså allerede lagt inn en sikkerhetsmargin her)

Snakket med en alenemamma til 2 tennåringsgutter (og de spiser MYE), hun sa at de brukte 6-7000 på mat og lignende i mnd.

Men nå ble jeg veldig usikker her......... Som jeg sa i startinnlegget vil vi "leve" også, ikke bare jobbe og betjene et lån. Er helt enig med den som sa at det er ikke noe særlig å være på konkursens rand hver mnd bare for å bo i et fint hus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...