Gjest Shayla Skrevet 23. juni 2008 #1 Skrevet 23. juni 2008 Hei. Trenger litt råd og innspill fra noen som skjønner mer om skattelikningen enn det jeg gjør. Jeg og Samboer har felles gjeld på bolig. Ved skatteoppgjøret 2007 sto all gjeld oppført på meg i selvangivelsen. Vi delte lån og renter 50/50 på selvangivelsen og sendet inn endringene. Jeg hadde en likning på tilgode ca 26 000 før endring, Samboer hadde restskatt på ca 2500 Hadde vi ikke delt lån/renter, men delt mitt skatteoppgjør på 23 000 hadde vi hver fått ca 11 500kr hver. Men siden vi delte 50/50 Sitter vi nå igjen med 7000kr mindre enn vi ville ha gjort om vi ikke delte.... Jeg får nå ett skatteoppgjør på litt over 13 000 Mens sambo for på litt over 3000 Dvs en totalt sum på ca 16000 Hadde vi ikke delt 50/50 skriftlig på selvangivelsen hadde vi hatt en totalt sum på underkant av 23 500 Hvordan kan dette være mulig? Er det ikke lønnsomt å dele gjeld/lån... Neste år skal jeg hvertfall ikke dele om det ikke allerede er oppført på selvangivelsen. Har sendt klage til skatteetaten men tviler på at det hjelper.. Er det noe jeg ikke har skjønt her??
Rosalie Skrevet 23. juni 2008 #2 Skrevet 23. juni 2008 Det skal ikke spille noen rolle. Så det er nok en regne feil her et eller annet sted.
Gjest Gjest Skrevet 23. juni 2008 #3 Skrevet 23. juni 2008 Det skal ikke spille noen rolle nei, så her må dere sette dere ned og gå igjennom hvert tall i likningen og se hvor feilen ligger.
Gjest Helen Parr Skrevet 23. juni 2008 #4 Skrevet 23. juni 2008 Gjorde reduksjonen i gjelden på din side at du kom over grensen for formuesskatt? Har han så lav inntekt at han ikke fikk utnyttet rentefradragene? Vanskelig å mene noe når man ikke vet mer enn det du har skrevet. Jeg ville klaget på likningen til skattekontoret.
Gjest Shayla Skrevet 23. juni 2008 #5 Skrevet 23. juni 2008 Gjorde reduksjonen i gjelden på din side at du kom over grensen for formuesskatt? Har han så lav inntekt at han ikke fikk utnyttet rentefradragene? Vanskelig å mene noe når man ikke vet mer enn det du har skrevet. Jeg ville klaget på likningen til skattekontoret. Han har høyere inntekt enn meg men under 300 000. Lånet vårt er på litt over 1,.5mill, så vi har da ca 750 000 hver. Jeg klarer ikke finne feil i likningen som jeg forstår noe av. Jeg ser kun at det er feil på selve oppgjøret. Har sendt inn klage skjema til skattekontoret. Står i VG idag at det kan ta ett år før man får svar.... Hjelper det å ringe de??
Leone Skrevet 24. juni 2008 #6 Skrevet 24. juni 2008 Jeg hadde også all lån og rente stående på meg. På foreløpig ligning fikk jeg 7391kr igjen. Så delte vi 50/50 og jeg fikk oppgjøret igår på 1700kr igjen. Sambo fikk redusert sin baksmell på ca 5000kr. Dvs at vi "tapte" ca 700kr på å dele. Vil anta at det stemmer, men har i likhet med deg ikke stort greie på dette. ....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå