Gå til innhold

Dagens "unge" vet ikke forskjell på


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Når jeg leser i forum så ser jeg en del folk som skriver hva der det skal være hvordan, hvordan der det skal være hvem også videre.

Jeg ser at det er spesielt en del ungdommer som gjør det. Er dette kun latskap, forumspråk jeg ikke har fått med meg eller vet dem rett og slett ikke når man skulle bruke hva, hvem, hvordan...?

Hvis det er sistnevnte, hva kan årsaken til det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Er dette kun latskap, forumspråk jeg ikke har fått med meg eller vet dem rett og slett ikke når man skulle bruke hva, hvem, hvordan...?

Dem? Latskap, tastefeil eller uvitenhet? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem? Latskap, tastefeil eller uvitenhet? ;)

Du gjør narr av meg nå, ikke sant? :ler:

Det var sent på natta da jeg skrev det, hvis det er ei god unskylding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke gjort meg noe om det var lov å bruke objektsformen dem som subjekt der. Jeg merker at jeg ikke bryr meg. Utrolig deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Du gjør narr av meg nå, ikke sant? :ler:

Det var sent på natta da jeg skrev det, hvis det er ei god unskylding.

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_mamma1_*

Ja, da er vi ferdieg med å le. Jeg er helt enig. Utrolig irriterende å hære noen som sier: Hvordan bok var det, Hvordan språk snakket han osv..

Skal vi ikke bare skylde på lærerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja, da er vi ferdieg med å le. Jeg er helt enig. Utrolig irriterende å hære noen som sier: Hvordan bok var det, Hvordan språk snakket han osv..

Skal vi ikke bare skylde på lærerne?

:fnise::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett slike skrivefeil. Jeg begriper ikke hvordan det er mulig - rett spørrepronomen er jo grunnleggende språkkunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
:goodbye: Hehe, ja, jeg har begynt å si hære. Syns det høres mye kulere ut...

:hår: Sier du hære også ?

:popcorn:

Nok tøys fra min side, det som er hårreisende er ungdommen som ikke kan forskjellen på hvem/hva/hvordan og hvilken. Hvilken er nøkkelordet. Bruk det !

Hva som kan være årsaken til denne gedigne språkbommerten er muligens at de leser mye på forum og nettsteder hvor det konsekvent blir skrevet feil.

At de blir påvirket der, men det unnskylder jo ingenting, de bør ha fått med seg såpass gjennom grunnskolen. Lærerene synes jeg nesten synd på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vil bare påpeke at nesten alle som har kommentert her også har hatt skrivefeil;)

However, er ungdom selv, og har også lagt merke til at en del sliter med valg av spørreord, men da er det som oftest "Hvem is har du lyst på?", altså at de bruker hvem fremfor hvilken.. Fremfor "hvilket" og forsåvidt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

HVA SLAGS!!!!! HVA SLAGS is har du lyst på? HVA SLAGS språk snakker han? Dessuten er jeg enig med gjest over her, om at alle som har skrevet svar her inne har skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Evine

Jeg tror dette er et østlandsfenomen .. har aldri sett ungdom her i vest bruke feil spørreord på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har skrivefeil i mer eller mindre grad, men jeg synes det blir litt vel graverende når det er snakk om feil bruk av spørreord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tinúviel_i.i.

... Men husk at visse dialekter bruker "hvem" annerledes enn på standard bokmål.

I noen av byene i sørøst-Norge er dette et fenomen, og det må da være lov å skrive dialekt på forum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Alle har skrivefeil i mer eller mindre grad, men jeg synes det blir litt vel graverende når det er snakk om feil bruk av spørreord.

I større eller mindre grad :)

Men jeg skal gi meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les poenget i det jeg skriver. Alle har skrivefeil, men når mange skriver såpass graverende og grunnleggende feil som feil spørrepronomen, da er det noe galt et sted.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
... Men husk at visse dialekter bruker "hvem" annerledes enn på standard bokmål.

I noen av byene i sørøst-Norge er dette et fenomen, og det må da være lov å skrive dialekt på forum :)

Dialekt er talemål. Vi har to skriftspråk i Norge og det er bokmål og nynorsk.

Les poenget i det jeg skriver. Alle har skrivefeil, men når mange skriver såpass graverende og grunnleggende feil som feil spørrepronomen, da er det noe galt et sted.

Enig. Det er elementær språkkunnskap.

Endret av Bellatrix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lamia Lenis

Jeg kan godt finne på å bruke feil spørreord når jeg snakker, men det er da dialekten min. Vet veldig godt hvilke spørreord som er riktig når jeg skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...