Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

hei!

jeg har penger stående i bsu og trenger de nå.

jeg er ikke fylt 34 år enda.

kan jeg ta de ut?

evt. hvor mye må jeg betale for det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du kan ta de ut, men hvis de ikke skal gå til kjøp av bolig vil jeg fraråde deg det. Da må du nemlig tilbakebetale det du har fått i skattefradrag, noe som er 20 % av det oppsparte beløpet. Siden BSU-kontoen også har veldig god rente ville jeg latt de stå så lenge som mulig, og i hvertfall til de skal gå til boligkjøp.

Gjest Gjest
Skrevet

En annen ting er at du ikke kan opprette en ny BSU-konto dersom du avslutter den du har nå. Dermed vil du ikke kunne spare videre med en slik gunstig ordning dersom det skulle være aktuelt.

Ville prøvd mye annet før jeg knertet BSU-kontoen til noe annet enn boligformål...

Gjest Gjest
Skrevet

tusen takk for svar.

jeg kommer ikke til å bruke bsu-en på hus uansett, for mannen min har kjøpt hus og huset er nedbetalt.

får se hvordan jeg får skaffet pengene ellers. jeg trenger 35 000 kr og har 38 000 kr på bsu-en.

Skrevet

Hvis pengene skal brukes på huset (oppussing o.l.) så tror jeg også du kan ta dem ut til det. Vet ikke om de har forandret på det.

Skrevet
Hvis pengene skal brukes på huset (oppussing o.l.) så tror jeg også du kan ta dem ut til det. Vet ikke om de har forandret på det.

Dette stemmer ikke. Penger spart i BSU kan ikke brukes til oppussing.

Skrevet
tusen takk for svar.

jeg kommer ikke til å bruke bsu-en på hus uansett, for mannen min har kjøpt hus og huset er nedbetalt.

får se hvordan jeg får skaffet pengene ellers. jeg trenger 35 000 kr og har 38 000 kr på bsu-en.

Skal du ta ut de 38000,- så må du ta med i betraktningen at staten skal ha tilbake 7600,- (20 % av 38000,-).

Skrevet

Husk at du kan få god bruk for de BSU-pengene når du må flytte.

Hvis det bare er snakk om 35000 og mannen din har nedbetalt huset kan han sikkert bidra med en liten gave og/eller billig lån til deg istedet for at du må ut de pengene. :)

Skrevet
Dette stemmer ikke. Penger spart i BSU kan ikke brukes til oppussing.

På en måte kan de det.

Men da må man først bruke de på å nedbetale husgjelden sin, og deretter refinasiere.. så kan man få ut de pengene man har spart i bsu.

Men så lenge ts ikke har noe huslån blir det jo straks verre.

Skrevet

ingen huslån

ingen oppussingsplaner

ingen flytte planer (som noen antydet: Husk at du kan få god bruk for de BSU-pengene når du må flytte).

hva om jeg venter til jeg fyller 34 år og fortsatt ingen av tingene over skal skje. hva da?

Skrevet
ingen huslån

ingen oppussingsplaner

ingen flytte planer (som noen antydet: Husk at du kan få god bruk for de BSU-pengene når du må flytte).

hva om jeg venter til jeg fyller 34 år og fortsatt ingen av tingene over skal skje. hva da?

Du får ikke mulighet til å spare mer på BSU-kontoen etter du fyller 34, men kontoen kan fortsatt bli stående med den gode rentesatsen. De rentene som påløper etter fylte 34 år kan du ta ut uten å bryte avtalen. Ønsker du å ta ut hele det innestående beløpet uten å bruke det til bolig må du fremdeles tilbakebetale skattefordelen du har hatt.

Skrevet
Du får ikke mulighet til å spare mer på BSU-kontoen etter du fyller 34, men kontoen kan fortsatt bli stående med den gode rentesatsen. De rentene som påløper etter fylte 34 år kan du ta ut uten å bryte avtalen. Ønsker du å ta ut hele det innestående beløpet uten å bruke det til bolig må du fremdeles tilbakebetale skattefordelen du har hatt.

tusen takk for kjempe flott svar.

jeg vet jeg ikke kan spare etter fylt 34, men hadde håpet at jeg ikke måtte betale skatt dersom jeg tok ut pengene.

Gjest Gjest
Skrevet

Bruk pengene til å kjøpe deg inn i huset til mannen din? Eier dere huset sammen, kan du kjøpe et par prosent av hans del av huset for de 38k og så selger du prosentene tilbake til han for samme sum?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...