Gå til innhold

Det er på tide at bilistene lærer seg


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Biler skal vike for fotgjengere med mindre det er forkjørsvei.

Hvor har du det fra? Jeg har aldri hørt om noen særbestemmelse for gående på forkjørsvei?

Og for i forbindelse med at kjørende "overalt i utlandet" ikke viker for gående, så tenkte jeg at jeg kunne nevne at jeg var på tur i Canada. Der jeg var gikk gående rett ut i veien, uansett om det var overgangsfelt eller ikke. Bilene stoppet og lot dem passere uten noen sure miner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Fordi det er slik samfunnet utvikler seg, det produseres og selges flere biler. Det går ikke motsatt. Det går sikkert an å gjøre tiltak for det, men det er ikke den naturlige utviklingen.

Nei, jeg liker ikke global oppvarming. Men det er ikke bare biler som er med på å skape det, selv om det har en stor del. Og da må vi heller tenke på hvordan vi kan gjøre biltrafikken mer miljøvennlig. Kanskje kan dette landet starte med å kutte ned på avgiftene? Da vil vi kanskje ikke lenger ha verdens eldste bilpark lenger. Vi vet jo at eldre biler har høyere utslipp blant annet. En annen ting kan være å utbedre veiene. Får vi flere felt slipper vi mye kø, og biler blir ikke stående og spy ut eksos. Har vi nyere asfalt (les: veier uten hull) kjører bilen jevnere og slipper dermed ut mindre.

Bravo herfra! Jeg er også opptatt av miljøet og kjører så lite så mulig. Men saken er nå en gang sånn at jeg bor sånn til at jeg MÅ bruke bil til jobben, tar 40 minutter å kjøre, hvor lang tid tar det ikke om jeg skal gå eller sykle? Buss eksisterer omtrent ikke her, og de som går er kun tilrettelagt de som går på skole og de som jobber man-fre 8-16. Selv jobber jeg skift, så da hjelper det ikke meg. Det ville uansett blitt lite lønnsomt å sette opp flere bussruter her ute. Men heldigvis har jeg hatt råd til en nyere bil med mindre utslipp, og jeg har råd til både pris- og avgiftsøkning på drivstoff, så jeg skal nok få betalt for utslippet mitt. Ekstrainntekter til staten i alle fall som jeg mener de kunne brukt til å vedlikeholde veien jeg må kjøre til jobb som er full av hull og telehiv, ikke fått ny asfalt på de tolv årene jeg har bodd her annet enn lit hullfyll histen og pisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har du det fra? Jeg har aldri hørt om noen særbestemmelse for gående på forkjørsvei?

Og for i forbindelse med at kjørende "overalt i utlandet" ikke viker for gående, så tenkte jeg at jeg kunne nevne at jeg var på tur i Canada. Der jeg var gikk gående rett ut i veien, uansett om det var overgangsfelt eller ikke. Bilene stoppet og lot dem passere uten noen sure miner..

Prøvde å lete etter det, men fant ikke det.

Ordet forkjørsvei sier jo at andre skal vike for deg. Men det betyr jo likevel ikke at vegtrafikklovens §3 slutter å gjelde.

Jeg husker at vi snakket om skyld i påkjørsulykker i mørket da jeg tok sertifikatet. Det var da det ble nevnt at fotgjengere skal vike for biler om de ønsker å krysse en forkjørsvei. I boken husker jeg at det stod ettertrykkelig at stopp på forkjørsvei skal unngås. Men det er jo trossalt et par år siden. Sikkert noen med ferskere kunnskaper som kan utdype.

Når det gjelder i "utlandet" så tror jeg ikke noen prøvde å fornærme dine venneland med at "alle" utenom Norge nekter å stoppe for fotgjengere.

Det er mange land der man ikke plikter til å stoppe ved fotgjengerovergang, men man velger likevel å gjøre det. Og i andre land er det påbudt å stoppe for å slippe folk over. Men er man i de landene der de ikke automatisk stopper, så må man bare gå ut i veien for å vise at man vil krysse. Det er ikke sånn at de er fritatt skyld for å kjøre på noen bare fordi de ikke må stoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å lete etter det, men fant ikke det.

Ordet forkjørsvei sier jo at andre skal vike for deg. Men det betyr jo likevel ikke at vegtrafikklovens §3 slutter å gjelde.

Jeg husker at vi snakket om skyld i påkjørsulykker i mørket da jeg tok sertifikatet. Det var da det ble nevnt at fotgjengere skal vike for biler om de ønsker å krysse en forkjørsvei. I boken husker jeg at det stod ettertrykkelig at stopp på forkjørsvei skal unngås. Men det er jo trossalt et par år siden. Sikkert noen med ferskere kunnskaper som kan utdype.

Når det gjelder i "utlandet" så tror jeg ikke noen prøvde å fornærme dine venneland med at "alle" utenom Norge nekter å stoppe for fotgjengere.

Det er mange land der man ikke plikter til å stoppe ved fotgjengerovergang, men man velger likevel å gjøre det. Og i andre land er det påbudt å stoppe for å slippe folk over. Men er man i de landene der de ikke automatisk stopper, så må man bare gå ut i veien for å vise at man vil krysse. Det er ikke sånn at de er fritatt skyld for å kjøre på noen bare fordi de ikke må stoppe.

Tenkte ikke på det som en fornærmelse. Det var mer ment som en annen erfaring.

Jeg vet faktisk ikke hvordan reglene for fotgjengere er i provinsen jeg var i, men det var tydelig at det var lokal aksept for at det var helt greit at fotgjengere krysset veien når de hadde lyst. Jeg var overrasket, for min erfaring fra Norge er at bilister hadde blitt sinte om man bare hadde gått rett ut i veien... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke på det som en fornærmelse. Det var mer ment som en annen erfaring.

Jeg vet faktisk ikke hvordan reglene for fotgjengere er i provinsen jeg var i, men det var tydelig at det var lokal aksept for at det var helt greit at fotgjengere krysset veien når de hadde lyst. Jeg var overrasket, for min erfaring fra Norge er at bilister hadde blitt sinte om man bare hadde gått rett ut i veien... :)

Oki.. Det er jo mer aksept for dette i byene i Norge, enn på landet.

Likevel hadde jeg ikke turt å spasere rett ut i en hovedvei hverken i Canada, Barcelona eller Oslo. Er det derimot en gate med 1 felt (uten gul stripe) i en by hadde jeg krysset uten å lete etter overgansfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å lete etter det, men fant ikke det.

Ordet forkjørsvei sier jo at andre skal vike for deg. Men det betyr jo likevel ikke at vegtrafikklovens §3 slutter å gjelde.

Jeg husker at vi snakket om skyld i påkjørsulykker i mørket da jeg tok sertifikatet. Det var da det ble nevnt at fotgjengere skal vike for biler om de ønsker å krysse en forkjørsvei. I boken husker jeg at det stod ettertrykkelig at stopp på forkjørsvei skal unngås. Men det er jo trossalt et par år siden. Sikkert noen med ferskere kunnskaper som kan utdype.

Eneste jeg finner er i trafikkreglene som ble linket til tidligere i tråden;

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html#19

Ordlyden i lovteksten minner egentlig mye om den som omhandler vikeplikt (Trafikant som det skal vikes for, må ikke hindres eller forstyrres. Den som har vikeplikt, skal tydelig vise dette ved i god tid å sette ned farten eller stanse. ), så man kan kanskje si at gående som krysser veien utenfor gangfelt har "vikeplikt" uanhengig av hvilken type vei det er..?

§ 19. Særlige bestemmelser for gående

[...]

2. Gående skal krysse kjørebanen i gangfelt, på gangbru eller i gangtunnel når det finnes i nærheten. Ellers skal gående gå rett over kjørebanen og fortrinnsvis ved vegkryss.

Før kryssing av kjørebanen utenfor gangfelt skal gående forvisse seg om at det ikke volder fare for eller unødig hindrer eller forstyrrer annen trafikant.

Bestemmelsen i dette nummer gjelder tilsvarende for sykkelveg.

Endret av wind-up bird
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg stopper nesten alltid, nesten fordi det har hendt at jeg har vært ukonsentrert.

En annen ting som er viktig er å lære barn at

BILENE IKKE HAR VIKEPLIKT NÅR DE SYKLER OVER!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg stopper nesten alltid, nesten fordi det har hendt at jeg har vært ukonsentrert.

En annen ting som er viktig er å lære barn at

BILENE IKKE HAR VIKEPLIKT NÅR DE SYKLER OVER!!!

Barn skal vel helst ikke lære at bilene har vikeplikt i det hele tatt. De kan lett tro at da er det alltid trygt å gå ut i fotgjengerfeltet. Men er det ikke der flest påkjørsler skjer? Nettopp fordi fotgjengere føler seg trygg på at bilene har vikeplikt.

Man må tenke på alle ukonsentrerte, rusede, syke, mobilsnakkende og egoistiske bilister når man skal krysse veien. Det er jo de som er farlige, og det hjelper lite å tviholde på sin rett som fotgjenger når man ligger livløs på asfalten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Hehe.

Ny undersøkelse viser at Norge er dårligst i Europa når det gjelder fotgjengere.

I 2007 ble det drept 9 fotgjengere her til lands. Det er, i forhold til antall innbyggere, det høyeste i europa....

http://www.nettavisen.no/motor/article1997814.ece

Nei, det gjelder bare fotgjengerfelt. Fotgjengerfelt i Norge er farlige, man spekulerer på om det skyldes at bilene har vikeplikt og at det derfor blir en falsk trygghet for fotgjengerne.

Når det gjelder fotgjengere som krysser veien utenfor fotgjengerfelt er vi tryggest i Europa i følge den undersøkelsen du linker til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...