Gå til innhold

Det er på tide at bilistene lærer seg


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Nå er det på tide at mange av bilistene her i landet. Lærer seg at det er bilene som skal stoppe når man går over et fotgjengerfelt. Og ikke at det er personen som går over. Det er på tide at bilistene lærer seg at det er de som skal stoppe for de gående.

Men jeg vet jo at bilister er egoister og bryr seg ikke om slikt. Er jo en grunn til at det er ved fotgjengerfelt. at mest folk blir drept av biler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Ja, det er dessverre sjelden at bilistene stopper. Virker som de bare tenker at det tar jo bare ett sekund så er de over, og fotgjengeren kan gå. Problemet er bare at neste bilist tenker det samme, og neste og neste... Man må være *tøff* nok til å begynne å gå uti hvis det skal være håp om at de stopper. Jeg har det med å nøle, og da kjører de bare. Men det har også å gjøre med at jeg ofte ser på bilisten at han ikke har lagt merke til meg. Mange som henger over mobilen, leter etter noe på gulvet, sitter nesten med ryggen til og snakker med folk i baksetet, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sitter ofte i egne tanker når man kjører, og følger ikke godt nok med. Man SER at det er folk der, men man reagerer ikke på det.

Og bare labbe uti, slik som endel gamle kan finne på å gjøre, kan gjerne være nok til å få seg selv drept. Ikke fordi billisten ikke gidder å stoppe, eller ikke ser deg, men fordi det er noe som heter reaksjonstid og bremselengde.

Kommer det flere biler, og de ikke gjør tegn til å stoppe, så gjør stoppetegn til dem da, hold frem hånden så regner jeg med at i hvert fall noen av dem vil klare å få stablet hodet sitt og få stoppet så du kommer over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Man sitter ofte i egne tanker når man kjører, og følger ikke godt nok med. Man SER at det er folk der, men man reagerer ikke på det.

Og bare labbe uti, slik som endel gamle kan finne på å gjøre, kan gjerne være nok til å få seg selv drept. Ikke fordi billisten ikke gidder å stoppe, eller ikke ser deg, men fordi det er noe som heter reaksjonstid og bremselengde.

Kommer det flere biler, og de ikke gjør tegn til å stoppe, så gjør stoppetegn til dem da, hold frem hånden så regner jeg med at i hvert fall noen av dem vil klare å få stablet hodet sitt og få stoppet så du kommer over.

Du er tydeligvis en bilist. Så det er ikke rart du forsvarer dem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oxford

Jeg opplevde faktisk senest i går at en dame vinket, smilte og tydelig takket oss for at vi stoppet da hun skulle til å gå over et fotgjengerfelt.

Det burde være en selvfølge at alle bilister stopper for å la folk passere fotgjengerfelt, men det er det dessverre ikke.

Endret av Oxford
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Infralove

Eg har, som fotgjengar, aldri merka den tendensen. Ein bil eller to ser deg kanskje ikkje, men dei aller fleste stoppar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som bilist vil jeg gjerne understreke det Mysan sa om reaksjonstid og bremselengde. Dette er et faktum, og en bilist er ingen tankeleser og har ingen muligheter til å vite noe om en fotgjenger skal over et gangfelt. Derfor er det også lurt å se seg for, evt. signalisere. Og i hvert fall aldri bare buse ut i feltet, da kan det virkelig gå galt.

Som fotgjenger og bilist vil jeg understreke at jeg er fullstendig enig i at bilister SKAl stoppe for fotgjengere. Selv er jeg den typen bilist som heller stopper én gang for mye enn å ta sjangser. Desverre ser jeg som fotgjenger at alt for få bilister gjør dette. Samtidig vet jeg, som fotgjenger, at jeg heller ikke bare kan "kaste meg ut i" et fotgjengerfelt, da bilistene må få tid til å reagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever faktisk sjeldent at bilister ikke stopper når jeg skal over. Men det var en gang det kom en fyr mens jeg var halvveis over veien som sto på hornet og tuta, og da hadde jeg begynt å gå når det var klart for biler. Jeg buser aldri ut i veien, men jeg venter til bilen bremser ned. Bilisten må jo få med seg at jeg skal over før jeg går

Endret av Tillepike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Selvfølgelig skal bilister stoppe for fotgjengere, men ikke bare bus ut i veien for det er ikke alltid vi ser dere tidlig nok å rekker å stoppe. Det er som sagt over her noe som heter reaskjonstid og bremselengde.

Syklister som bare sykler ut i gangfeltet er ihvertfall skummelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har, som fotgjengar, aldri merka den tendensen. Ein bil eller to ser deg kanskje ikkje, men dei aller fleste stoppar.

Det er min erfaring, også. Men så løper jeg heller aldri ut i veien uten å ha gjort signal først, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare fortelle en litt morsom historie, som sikkert ikke var morsom for bilene involvert. Jeg var på vei over et fotgjengerfelt, i enkel og grei stil. En rekke biler stod i kø (rushtid) og ventet på å få kjøre så snart jeg var over. I det jeg går opp på fortauet på den andre siden tråkker føreren i bil nr 3 eller 4 i køen på gassen, før bilene foran har satt i gang. Det stod biler bak ham igjen, og var egentlig litt av et syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Joda, reaksjonstid og bremselengde, men når man ser mennesker i nærheten av et fotgjengerfelt, bør man da likevel ha følerne ute og være klar for å bremse. Når man ser fotgjengerfelt i det hele tatt, bør man bli mer oppmerksom. Det bør ikke komme som noe sjokk at noen finner på å bevege seg uti veien når det er merket med striper og skilt.

Endret av Frk Åberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali
Som bilist vil jeg gjerne understreke det Mysan sa om reaksjonstid og bremselengde. Dette er et faktum, og en bilist er ingen tankeleser og har ingen muligheter til å vite noe om en fotgjenger skal over et gangfelt. Derfor er det også lurt å se seg for, evt. signalisere. Og i hvert fall aldri bare buse ut i feltet, da kan det virkelig gå galt.

Som fotgjenger og bilist vil jeg understreke at jeg er fullstendig enig i at bilister SKAl stoppe for fotgjengere. Selv er jeg den typen bilist som heller stopper én gang for mye enn å ta sjangser. Desverre ser jeg som fotgjenger at alt for få bilister gjør dette. Samtidig vet jeg, som fotgjenger, at jeg heller ikke bare kan "kaste meg ut i" et fotgjengerfelt, da bilistene må få tid til å reagere.

Som bilist skal man alltid kjøre saktere og bremse ned når man nærmer seg et fotgjengerfelt, slik at man har muligheten til å bremse helt opp hvis noen skulle ”kaste” seg ut i fotgjengerfeltet. Man skal alltid være obs på at når det er et fotgjengerfelt kan et menneske komme til å krysse veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

som bilist: HATER at folk står å krevulerer om de skal over veien, vis tydlig at du skal det for guds skyld. (på en måte samme som blinklys) Derfor kjører mange videre, fordi man gidder ikke vente.

som fotgjenger: Jeg viser liten respekt for biler, ser jeg at bremselengden burde holde, går jeg. Det er risky buisness, menmen. I bysentrum går jeg fint rett forann dem i sakte og fint tempo om de egentlig ikke skulle stoppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Man sitter ofte i egne tanker når man kjører, og følger ikke godt nok med. Man SER at det er folk der, men man reagerer ikke på det.

Og bare labbe uti, slik som endel gamle kan finne på å gjøre, kan gjerne være nok til å få seg selv drept. Ikke fordi billisten ikke gidder å stoppe, eller ikke ser deg, men fordi det er noe som heter reaksjonstid og bremselengde.

Kommer det flere biler, og de ikke gjør tegn til å stoppe, så gjør stoppetegn til dem da, hold frem hånden så regner jeg med at i hvert fall noen av dem vil klare å få stablet hodet sitt og få stoppet så du kommer over.

Neinei! Som bilist skal du være oppmerksom og forutseende og vise hensyn. Står jo faktisk i veglovens §3. Ser du et menneske som er i nærheten av et fortgjengerfelt, skal du anta at personen vil over, og tilpasse farten deretter. Ser du ikke personen er du verken oppmerksom, forutseende eller viser hensyn, og bryter da vegtrafikkloven. Du skal som bilist faktisk ta hensyn til alle myke traffikanter, så det holder ikke å rope ut om reaksjonstid og bremselengde.

Når jeg kjører bil, stopper jeg alltid for fotgjengere, men blir selv sjelden stoppet for. Og jeg er høygravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er bilen som har vikeplikt, så synes jeg at voksne burde skjønne at bilister ikke er tankelesere som noen sier.

Dette lærer man jo egentlig som barn:

1. Ikke løp eller sykle ut i overgangsfeltet (sykler har faktisk vikeplikt for biler når de krysser veien).

2. Før du krysser veien skal du se til VENSTRE, så HØYRE, så VENSTRE igjen. Gå ikke ut i veien før du er sikker på at bilen har sett deg. Det hjelper ikke at du hadde retten på din side når du er blitt grønnsak. Om du er i tvil kan du gjøre tegn til at du vil krysse. Feks ved å opprette øyenkontakt med bilisten eller gjøre tegn med hånden.

3. Gå ikke på rødt lys.

Biler skal vike for fotgjengere med mindre det er forkjørsvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest *Ulla*

Jeg har merket meg at i mange land er det sjeldent bilene stopper for gående, uavhengig om det er gangfelt eller ikke. Der må man pent stå og vente til det er klart. Men Norge er jo et land for gående. Her lar vi vær å utbedre veier, har skyhøye avgifter på bil og gjør det mest mulig vanskelig for bilister. Sånn at de skal begynne å kjøre kollektivt eller gå i steden. En tankegang som setter oss tilbake mange, mange år. Det vil bare komme flere biler, det er rett og slett utviklingen, jeg forstår ikke hvorfor noen kan være så ignorante at de ikke ser det. Kanskje fornektelse? Dette er jo en helt annen diskusjon, men fy så deilig det var å få det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har merket meg at i mange land er det sjeldent bilene stopper for gående, uavhengig om det er gangfelt eller ikke. Der må man pent stå og vente til det er klart. Men Norge er jo et land for gående. Her lar vi vær å utbedre veier, har skyhøye avgifter på bil og gjør det mest mulig vanskelig for bilister. Sånn at de skal begynne å kjøre kollektivt eller gå i steden. En tankegang som setter oss tilbake mange, mange år. Det vil bare komme flere biler, det er rett og slett utviklingen, jeg forstår ikke hvorfor noen kan være så ignorante at de ikke ser det. Kanskje fornektelse? Dette er jo en helt annen diskusjon, men fy så deilig det var å få det ut.

Det er jo ikke alle land som har vikeplikt for fotgjengere som blant annet Norge og Sverige. Og i sistnevnte er det ganske nytt, der har jeg hørt at de faktisk kjører kontroller på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Ulla*
Det er jo ikke alle land som har vikeplikt for fotgjengere som blant annet Norge og Sverige. Og i sistnevnte er det ganske nytt, der har jeg hørt at de faktisk kjører kontroller på dette.

Så det er derfor. Da er jeg for å oppheve vikeplikten bilister har for fotgjengere, men så lenge vi har den følger jeg den.

Endret av *Ulla*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sitter ofte i egne tanker når man kjører, og følger ikke godt nok med. Man SER at det er folk der, men man reagerer ikke på det.

Og bare labbe uti, slik som endel gamle kan finne på å gjøre, kan gjerne være nok til å få seg selv drept. Ikke fordi billisten ikke gidder å stoppe, eller ikke ser deg, men fordi det er noe som heter reaksjonstid og bremselengde.

Kommer det flere biler, og de ikke gjør tegn til å stoppe, så gjør stoppetegn til dem da, hold frem hånden så regner jeg med at i hvert fall noen av dem vil klare å få stablet hodet sitt og få stoppet så du kommer over.

Men det jeg lærte når jeg tok lappen var at når man nærmer seg en fotgjengerovergang, så skal du se i god tid etter fotgjengere i nærheten som muligens skal over, slik at om vedkommende spaserer rett ut når h*n kommer fram så er du forberedt på stoppe fort.

Den dagen jeg som bilist ikke lenger reagerer på at det er folk ved fotgjengerovergangen, tror jeg at jeg heller leverer fra meg førerkortet enn å risikere å drepe eller skade noen for livet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...