Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leverte bilen min til verksted pga overoppheting. De stilte mange spørsmål, som f. eks om den blir varm ved køkjøring, men jeg fortalte dem at dette var ikke tingen, den blir varm hele tiden fra sekundet jeg skrur på motoren, til de neste 200m.

Tjenesten jeg bestilte var feilsøking, noe de antakeligvis utførte. De fant ut at en sensor til vifta som skal slå seg på når motoren blir alt for varm, var defekt. Uten å tenke helt over det, jeg stolte jo på dem, de er mekanikere, svarte jeg ja til å bytte den. Han fortalte meg at han ikke kunne love 100% at det var den delen som forårsaket overopphetingen, men han skulle ringe tilbake. Dette gjorde han, med beskjeden at reparasjonen var en suksess, og at bilen gikk som en klokke og at problemet vi kom inn med var forsvunnet. Det var bare å hente den. Jeg hentet den, og de fortalte meg at temperaturmåleren viste noe høyere enn det den egentlige temperaturen i motoren var, og jeg tenkte, jaja..

På vei fra verkstedet, så hopper temperaturmåleren til skys, og jeg tenker ikke mer over det, for mekanikeren har jo sagt at dette skal være normalt, på grunn av at han har målt med kontrollmåler.. Senere på kvelden drar jeg og kjæresten min til faren hans, en tur som ikke er særlig lang. Før vi ankommer dit, merker jeg at det lukter nærmest svidd. Vi ankommer, går ut av bilen, og det lukter varmt og brent. Vi åpner motoren, og den er glovarm. Det er først da jeg begynner å tenke, at hvordan kan de ha reparert bilen min for overopphetning, når de har byttet ut en del som kun skal slå seg på NÅR bilen er for varm. Jeg tror at temperaturmåleren viser det den skal, og at de ikke har klart å fikse noe som helst.

De har byttet ut en del, som ikke var nødvendig å bytte ut på en måte. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Kan jeg dra tilbake og kreve at de skal fikse bilen min uten andre kostnader? Eller at jeg kan kreve at jeg skal få tilbake pengene mine? Hadde de sagt til meg at de ikke klarte å finne ut hva som var galt med bilen min, så hadde det vært en helt annen sak, men jeg krever og forventer at bilen min kommer reparert ut fra det verkstedet når de har sagt at de har fikset den.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Faren til kjæresten min fikset bilen. Det var termostaten, 79kr. Vi skal klage på mandag.

Gjest Gjest
Skrevet

Du skal selvsagt kjøre til verkstedet og klage på mandag. Hvis du ikke har betalt regningen ennå, skal du vente til dere har fått klarhet i dette. Høres ut som om du har en god sak...

Gjest Gjest
Skrevet

Har dårlig erfaring med snap drive. Hadde samme problemet med en temperaturføler i bilen. De ville slipe toppen!!! :kjefte: Og det er vel omtrent det dyreste en kan gjøre med en bil. De er både dyr og dårlig er min konklusjon. Ikke er de særlig "snap" heller, de gangene jeg har vært der.

Skrevet

SnapDrive er kanskje ikke verkstedet for reparasjoner som krever feilsøking?

Da jeg ringte om et problem på min bil, anbefalte de meg å bruke merkeverksted i og med at de kom til og bruke lengere tid på å finne ut hva som er feil.

Skrevet (endret)

Jeg har betalt regninger, pga jeg har hentet bilen, men jeg skal tilbake og kreve pengene mine tilbake, for de byttet ut det som var dyrest å bytte ut på bilen. (med tanke på mitt problem) Problemet ble ikke løst i det hele tatt når jeg fikk tilbake bilen og de skyldte på at temperaturmåleren i bilen min viste altfor høyt, men motoren var så varm at det røk og stinket brent fra den.

Det tok 1 min for faren til kjæresten min å finne ut at det var termostaten, og 10 min å skifte den. De ville nok ikke skifte den for det hadde vært altfor billig for dem.

Delen de byttet ut kostet bare 150 kr, men de tok 1500 kr for å utføre alt dette. Jeg skal kreve tilbake pengene for arbeidet, delen kan jeg godt betale for, siden den allerede er plassert i min bil, men vifta mi fungerte helt fint og de kalte den defekt og byttet ut den sensordelen.

Jeg nekter å gi meg på dette, når jeg leverer inn bilen min til reparasjon og gir klar informasjon om hva jeg vil bli fikset, og de fikser noe som ikke hjelper noe på den informasjonen jeg har gitt, da.. Det verste er at når jeg henter bilen forteller de meg at den fungerer så bra, og den er i orden, de har fikset den, men den var verre når jeg kjørte ut av verkstedet enn når den ble ødelagt.

Endret av ninuska_
Skrevet (endret)
Du skal selvsagt kjøre til verkstedet og klage på mandag. Hvis du ikke har betalt regningen ennå, skal du vente til dere har fått klarhet i dette. Høres ut som om du har en god sak...

Det er ingenting å få klarheten i. De byttet ut en del som ikke gjorde noe med problemet på bilen. De dreit på draget for å si det mildt, de håpet vel på at jeg ikke skulle merke det og ikke gjøre noe mer med det.. Dessuten hadde den vifta de byttet ut gått i stykker kort tid senere, blitt slitt pga den hadde gått konstant pga bilen min hadde blitt overopphetet hele tiden.

Er det mulig at mekanikere ikke klarer å finne en så liten feil på bilen? Eller er det rett og slett for at de ikke får noe penger for å reparere så små biler, så de sier at "men bytter vi ut den sensoren for 2000kr, så vil bilen gå fint"..

Endret av ninuska_
Skrevet

Jeg har også vært på Snap Drive med bilen min... og jeg sa ganske tydelig i fra hva som var problemet, de skrev det opp.

Og så fikset de det uten å ringe meg først for å si hvor mye det ville koste selv om det var avtalen. Siden det bare kom på 1300,- kroner så kranglet jeg ikke på det...

Men, så skulle jeg på langtur i dag. Jeg hadde da fått fikset bilen for det jeg hadde sagt var feil - trodde jeg - så jeg var trygg.

Det viste seg å være feil. Jeg fikk samme problemer på motorveien - i en oppoverbakke mens jeg var i ferd med å kjøre forbi en bil... plutselig bare hopper og hakker bilen, jeg kom ikke opp i fart. Og bilen ved siden av meg fortsatte å kjøre i samme tempo som meg også, så det var jo bare såvidt jeg kom meg over i riktig felt igjen før dobbeltfeltet gikk over i bare ett...

Jeg kom meg inn på en bensinstasjon og ringt Viking. Jeg fikk låne bil mens han tok med min.

Jeg tenkte å sende regningen til dem, siden de sa at den var i orden, men jeg vet ikke om jeg kan kreve det?

Gjest Gjest
Skrevet
Det er ingenting å få klarheten i. De byttet ut en del som ikke gjorde noe med problemet på bilen. De dreit på draget for å si det mildt, de håpet vel på at jeg ikke skulle merke det og ikke gjøre noe mer med det.. Dessuten hadde den vifta de byttet ut gått i stykker kort tid senere, blitt slitt pga den hadde gått konstant pga bilen min hadde blitt overopphetet hele tiden.

Er det mulig at mekanikere ikke klarer å finne en så liten feil på bilen? Eller er det rett og slett for at de ikke får noe penger for å reparere så små biler, så de sier at "men bytter vi ut den sensoren for 2000kr, så vil bilen gå fint"..

Synd at du har betalt allerede, man bør alltid be om å få faktura, da har man gjerne en måned på seg. Og i dette tilfellet kunne du latt være å betale regningen, evt bare betale deler av den, og varslet verkstedet om at deres krav bestrides. På denne måten kunne de heller ikke sendt saken til inaksso om du nektet å betale. Men, men. Nå får du håpe at de fidde å være reale, det skal du slett ikke regne med, og da er det forbrukerombudet du får henvende deg til

Skrevet (endret)
Synd at du har betalt allerede, man bør alltid be om å få faktura, da har man gjerne en måned på seg. Og i dette tilfellet kunne du latt være å betale regningen, evt bare betale deler av den, og varslet verkstedet om at deres krav bestrides. På denne måten kunne de heller ikke sendt saken til inaksso om du nektet å betale. Men, men. Nå får du håpe at de fidde å være reale, det skal du slett ikke regne med, og da er det forbrukerombudet du får henvende deg til

Jeg har allerede sendt en e-mail til Forbrukerradet angående saken, for jeg tviler på at de kommer til å gå med på at jeg bare skal betale deler av regningen på mandag. Men det er ingen vits at jeg betaler f. eks feilsøkingen, når de ikke har klart å finne feilen, og det virker som om de har fikset noe bare for å ha noe dyrt å fikse. Og jeg nekter å betale for en del de mente var defekt, som fungerte helt fint på bilen min..

Jeg kommer ikke til å gi meg, for de kan ikke holde på slik. Jeg er ikke den første dette har skjedd med tydeligvis. Når du sier klart ifra hva som er problemet med bilen, og de fikser en ting som slår ut først når bilen er altfor varm, da.. Det er ikke en bra tjeneste når de ikke har fikset hva jeg kom inn med bilen min for.. Og man skal kunne heve tjenester og varer det er mangler på.

Det er synd jeg betalte med en gang, men jeg stolte på at de var kompetente og til å stole på (!). Det verste er at de faktisk prøvde å lure meg. For de sa at måleren viser feil, men med en gang vi fikset problemet selv, så viste måleren helt fint igjen. De håpet som sagt sikkert på at jeg ikke hadde noe peiling på bil, og ville stole fullt og helt på dem. Og da hadde vifta gått uansett pga den overopphetete bilen, og da hadde jeg måttet dra til dem igjen. Da hadde de nok foreslått bytting av motor. Dette er tross alt bare spekulasjoner, men jeg kan se for meg at de har tenkt i den retningen, når de ikke har klart å reparere en bitteliten lett del på bilen, som faktisk tar 1 sekund å finne om er defekt!

Endret av ninuska_
Gjest Gjest
Skrevet

Flott at du står på! Og godt at du allerede har sendt mail til forbrukerrådet. Om det er rådet eller ombudet som hjelper deg, vet jeg ikke, men viktig at du tidlig dokumenterer tvisten. Jeg synes snap drive i dette tilfellet enten har vært svært ukompetente eller svært frekke.

Blir spennede å høre hvordan de reagerer på ditt besøk i morgen. Sjefen sjøl bør jo legge seg flat, men min erfaring med verkstedbransjen er at de ikke gjør det rent umiddelbart....

Skrevet

Jeg er helt enig, men jeg tviler på at de har vært ukompetente. De har nok prøvd å lure meg. Og vi skal ha med faren til kjæresten min på grunn av at det var han som fikset bilen, og han har stor erfaring med slike tilfeller.

Ønsk meg lykke til, så skal jeg poste innlegg om hvordan det gikk i morgen. Hvis dere har noen tips til hvordan de kan legge seg flate fortere, let me know.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvis dere har noen tips til hvordan de kan legge seg flate fortere, let me know.

Hva tror du? Fortell dem at du akter å ta denne saken til lokalavisen, så tenker jeg at de legger seg flate fortere enn du klarer å stave a-v-i-s!

Skrevet

Det har jeg tenkt, hvis de begynner å snakke nonsense, da skal jeg fortelle dem at neste gang de hører fra meg vil være gjennom lokalavisen, eller gjennom et brev fra min advokat med støtte fra forbrukerrådet.

Skrevet

Nå kan det jo godt være at den sensoren virkelig var defekt og at det var riktig å bytte den. At det så viser seg at det er flere ting som

er feil er en helt annen sak. Mekanikeren har nok vurert det slik at ved å få byttet sensoren slik at vifta virker, skulle være nok til å holde temperaturen nede.

Jeg vil anbefale deg å dra tilbake og saklig forklare at de har gjordt

for lite for å løse problemet.

Gjest Glør
Skrevet

Jeg synes du overreagerer litt, tatt i betraktning at du ikke har snakket med dem enda. Ikke gå utifra det verste, kanskje ordner det seg, bare du sier fra på en ordentlig måte.

Og det er ikke sikkert du har så mye å komme med heller. Å feilsøke på biler er ofte komplisert, selv for de som kan det, og det kan godt være at den delen de byttet også var defekt. Har hatt temperaturproblemer med bilen selv, og vi har endt opp med å gjøre 3-4 ulike ting, og hver ting har gjort bilen litt bedre, selv om den ikke ble helt bra. De sa jo også at det ikke var 100% sikkert at det ville løse problemet.

Det er først da jeg begynner å tenke, at hvordan kan de ha reparert bilen min for overopphetning, når de har byttet ut en del som kun skal slå seg på NÅR bilen er for varm.

Dette er fordi de sannsynligvis har byttet den sensoren som gjør at vifta skal slå til. Motoren blir varm når man kjører, og må derfor kjøles. Men vifta trenger ikke gå når motoren er kald, derfor har man en sensor som sier fra til vifta når den skal slå inn. Og det er sannsynligvis denne de har byttet.

Skrevet (endret)

Den vifta slår seg på som "siste" løsning om man kan kalle det, og man skal ikke behøve og vente til den slår seg på. Jeg kom inn for at de skulle fikse bilen min for overoppheting, og det var ikke det de hadde gjort. Det tok 1 sekund og finne ut at det var termostaten som var ødelagt, og da ser ikke jeg på det som vanskelig å finne ut av det. Jeg vet godt at den vifta slo seg på når bilen ble for varm, ellers hadde den ikke gått rundt (?) Den sensoren kan ikke ha vært så defekt som de skal ha det til..

Det er altfor dårlig å ringe eieren av bilen og fortelle at bilen går som den skal etter å ha byttet den sensoren til vifta, de sa jo først at de var usikre på om det var dette som var problemet, og at de kunne først da si om bilen var i orden. Men de ringte, og sa at det er måleren det er noe galt med. Hvor frekt er ikke det? De vet godt den bilen ikke går som den skal. Og de har antakeligvis ikke giddet å bytte en så billig del. For det får de jo ingenting for.

Jeg står på mitt, og jeg tror de byttet den delen som de fikk mest betalt for å bytte. Dette er faren til kjæresten min enig i, for han syns det var suspekt at de "testet" kjølevæske systemet, og at de ikke fant ut at termostaten var ødelagt. Det er en slange du klemmer på, og ser om kjølevæsken blir ført til systemet, noe som ikke skjedde. Og det er ikke noe man ikke klarer å finne ut av.

Det er ingen overdrivelse, jeg føler meg lurt. Og jeg nekter å betale et øre for jobben som er gjort, for de har ikke gjort jobben sin. Jeg sa klart ifra om at bilen ikke ble varm ved køkjøring, den ble varm med en gang den begynte å gå et-to minutter. Og når de bytter ut noe som ikke slår ut etter et-to minutter, som ikke samsvarer med opplysningene gitt, da får de et problem.

'

Med en gang den termostaten var fikset, så gikk bilen som en klokke. Med EN gang. Fra man skrudde den på, til man skrudde den av, ingen drastisk temperaturstigning på temperaturmåleren heller.

Endret av ninuska_
Skrevet (endret)
Nå kan det jo godt være at den sensoren virkelig var defekt og at det var riktig å bytte den. At det så viser seg at det er flere ting som

er feil er en helt annen sak. Mekanikeren har nok vurert det slik at ved å få byttet sensoren slik at vifta virker, skulle være nok til å holde temperaturen nede.

Jeg vil anbefale deg å dra tilbake og saklig forklare at de har gjordt

for lite for å løse problemet.

Vifta slår seg på kun når bilen blir altfor varm. Vifta skal slå seg på når kjølevæsken når 100 grader. Motoren til bilen skal ikke være varmere enn slik at du kan holde hånda på motoren uten at du brenner deg. Og min røk det av. Den vifta skrudde seg på kun da. Så den vifta er ikke laget til å holde temperaturen nede, det er kjølevæsken som sørger for at bilen holder seg kald og ikke overopphetes. Uten at kjølevæske blir tilført inn i systemet, kan motoren bli ødelagt. Og det er termostaten som sikrer at kjølevæsken blir ført inn. Det burde de ha forstått når de testet bilen, men de har tydeligvis ikke giddet å bytte den lille delen der, som tar 15 min å bytte. Men de er tydeligvis inkompetente.

Endret av ninuska_
Skrevet
Vifta slår seg på kun når bilen blir altfor varm. Vifta skal slå seg på når kjølevæsken når 100 grader. Motoren til bilen skal ikke være varmere enn slik at du kan holde hånda på motoren uten at du brenner deg. Og min røk det av. Den vifta skrudde seg på kun da. Så den vifta er ikke laget til å holde temperaturen nede, det er kjølevæsken som sørger for at bilen holder seg kald og ikke overopphetes. Uten at kjølevæske blir tilført inn i systemet, kan motoren bli ødelagt. Og det er termostaten som sikrer at kjølevæsken blir ført inn. Det burde de ha forstått når de testet bilen, men de har tydeligvis ikke giddet å bytte den lille delen der, som tar 15 min å bytte. Men de er tydeligvis inkompetente.

Riktig arbeidsremperatur for motoren er ca 80 grader. Kan tenke meg at vifta starter å gå ved 60 - 70 grader. Vifta er viktig, den er der ikke bare til pynt.

Det er noen deler som må fungere, vannpumpe og termostat. ( nok kjølevæske )

Vanpumpa sørger for trykk/ sirkulasjon av kjølevæske. Termostaten opner for at den mengden kjølevæske som befinner seg i radiatoren, også er med på å kjøle ned motoren.

Dersom verkstedet bare har latt bilen gå på tomgang etter jobben, er det ikke sikkert at de har ventet lenge nok. For det tar faktisk litt til før motoren når arbeidstemperatur.

Jeg fastholder fortsatt at saklig argumentasjon overfor verkstedet er løsningen.

Med ditt kunnskapsnivå skulle det ikke være vanskelig å nå frem.

ps. lavt oljenivå kan også gi høy motortemp.

Skrevet (endret)

Jeg er enig i at vifta er viktig, men at kjølevæsken når inn til systemet er enda viktigere, og jeg står fortsatt fast på at vifta slo inn når bilen ble for varm. Dette kan til og med pappa vitne på. Når du slår av bilen, og bilen "suser" etter at bilen er slått av, da er vifta på. Og dette skjedde hver eneste gang mens bilen var "ødelagt" før den dro til reparasjon.

Jeg har ikke tenkt å kjefte og smelle, men jeg har tenkt å fortelle dem hva jeg mener om arbeidet de har gjort, og at jeg ikke er enig i at jeg skal betale full pris for det, når de ikke har fikset bilen min. Som sagt, jeg forventer at når de har sagt at bilen min er i orden når jeg kjører fra det verkstedet, da skal den være i orden.

Alt avhenger av hvordan de oppfører seg mot meg. Om de er villige til å gå med på kravene mine, om de er villige til å finne hverandre på mellomveien, eller om de gir fullstendig blaffen og står på sitt at de har gjort en god jobb. Da får de høre.. For jeg har ikke tenkt på betale 1900kr for en jobb, hvor viftesensoren koster 150kr, og de ikke har fikset problemet mitt.

Jeg syns det beste for oss begge, det er jeg villig til å gå med på, om de nekter å gi tilbake pengene mine, er om jeg betaler for biten som står inne i bilen min, og halv pris for jobben som er gjort. Jeg har ikke tenkt å betale for feilsøkingen. Da møtes vi et sted på veien. Det syns jeg blir en fornuftig pris, for oss begge. For de har ikke akkurat feilsøkt godt nok, og de har rett og slett ikke gjort jobben sin i mine øyne.

Endret av ninuska_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...