Gå til innhold

Lucide drømmer: hvordan holde lenge...


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Klarer å få til dette noen ganger i året.

Det som er litt kjedelig er at jeg ikke klarer å holde på denne tilstanden

så lenge, toppen noen få minutter etter at jeg oppdager at jeg drømmer.

Vil gjerne være i denne tilstanden i flere timer dersom dette er mulig.

Er det noen som har noen tips til meg????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å svare på for jeg vet ikke hva slags drømmer som heter lucide. Men hvis du sier det på Norsk kanskje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Såkalt våkendrømming ,med andre ord du vet at du drømmer når du drømmer.Og i denne tilstanden kan du gjøre alt du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, er det noe problem å få til altså?

hehe, kanskje jeg er spesiell, lol.

Hver morgen når søvnen begynner å slippe taket og jeg drømmer, blir jeg bevisst drømmingen og kan styre drømmene. Om jeg f.eks. begynner å få en dårlig drøm/mareritt da, så snur jeg hele scenarioet og får det til å bli til min fordel.

Jeg blir skikkelig irritert om jeg blir vekket akkurat mens jeg er bevisst drømmen, fordi det er ganske gøy egentlig.

Så det har et navn, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også opplever dette ganske ofte. Litt i tåka er man jo, og mange av mine mest syke tanker viser seg ofte :sjarmor: Morsom greie.

Jeg må understreke at jeg også er en mester i dagdrømming :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Dagdrømming, det er jeg også en mester på ja.

Og, dette med å styre drømmene mens jeg nesten sover, det gjør jeg stadig vekk jeg, ofte midt på natta. Visste ikke at et var noe som hadde et navn, eller som man forsøkte å oppnå. Men, i MANGE TIMER? Har du ingen jobb du må på om morgenen, mener du å gjøre det midt på nattas (mister du da ikke en del søvn eventuelt?) eller mener du å gjøre det i helga, eller?

Jeg gjør det aldri lenge, bare så lenge at den ekle drømmen er snudd til noe koselig, slik at jeg klarer å sove igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oki. Jeg har det ofte. Vet ikke helt, kan tenke meg at du kanskje anstrenger deg for å ikke dette ut av det og derfor detter ut av det på en måte. Det som er viktig når du drømmer slik er å liksom være sånn at du tar det som en selvfølge og bare bestemmer deg for hva du vil gjøre videre. Det er ganske vanlig at du naturlig vil bli litt oppskjørtet og liksom tenke "ja, endelig" - puff, så var det over. Prøv å være bevisst at du forventer en slik drøm når du legger deg, på den måten vil det ikke være så overraskende liksom m- og du slipper den reaksjonen... ?

Det er i hvert fall det eneste jeg kan si :)

Håper du får det til uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste ikke at denne måten å drømme på hadde et eget navn! Jeg har slike drømmer ofte. Det er helst når jeg har marerittaktige drømmer at jeg sier til meg selv i drømmen: dette er jo bare en drøm så det er ikke noe å være redd for, så kan jeg liksom regissere drømmen etter mitt ønske. Også når jeg drømmer om sex da :oops: , da sier jeg også til meg selv: det er jo bare en drøm så du kan gjøre alt du vil! Tar knekken på unødig skyldfølelse.. Kjempegøy!!! Men jeg kan ikke forklare hvordan jeg får det til. Det kan være som en annen her foreslår at du prøver så hardt å få det til å vare at du ikke klarer det? Vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg leste alle innleggene ordentlig og da gikk det opp for meg at det snakkes om to forskjellige ting her. Jeg forsto det slik at man mente at man drømmer og vet at man drømmer mens man sover. Noen her snakker om tilstanden mellom drøm og våkenhet. Det er jo noe helt annet da! Slike bestemme-hva-som-skal-skje-i-denne-drømmen-drømmer har man jo ved vanlig drømme-søvn(REM-fasen).

Hvilken av disse to tilstandene er det egentlig som kalles Lucide drømmer?

Søkte på fenomenet og fikk opp mye om det. Joda, det er å være bevisst at man drømmer mens man drømmer - altså ikke tilstanden mellom våkenhet og drøm. I denne linken her påstår de at alle kan lære det:

http://www.illustrertvitenskap.com/200306/8061.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg er bevisst at det HAR VÆRT en drøm, og derved endrer jeg videre innholdet til å bli koselig så jeg får sove søtt, i stedet for at det er et ekkelt mareritt, på en måte. Men, ofte gjør jeg dette i "halvvåken" tilstand. Trur jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd det du beskriver fredagsbarn, men det er noe helt annet enn å vite at du drømmer mens du drømmer! :wink: Da er man ganske så langt inni drømmeland og langfra våken... :P

Ble nysgjerrig på dette etter å ha lest litt om det, masse interessant som er forsket på i forbindelse med styring av egne drømme! Forskerne tror jo at man da kan ta bedre styring over sitt bevisste liv også. Spennende! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Vel, det er ikke ofte jeg at jeg drømmer mens jeg drømmer (annet enn når jeg dagdrømmer selvsagt)

En annen ting jeg opplever er at jeg ligger i senga på morgenen, tiiidelig morgen og gjerne vil sove, og prøver å tenke på noe koselig, men klarer ikke selv besetmme. Jeg VET at det er en drøm, nærmest en dagdrøm, men jeg klarer ikke helt tenke på noe annet. Styrer gjerne innholdet, men tema er gitt, på en måte, og ofte er det et ukoselig tema, som jeg prøver å gjøre så koselig som jeg bare kan. Som det med vår lille datter som be født 9 uker før tiden i morges. Lita, lita, måtte i kuvøse (min bror er født 10 uker før tiden, og mange elementer av det jeg vet om hans første levetid ble inkludert i denne "drømmen". Det var slett ikke noe koselig. Det begynte med at jeg vikke bare sove, og etnke på noe koselig, babyer erjo koselig. Men så ble den altså født for tidelig, og den retningen på drømmen kunne jeg ikke fjerne, måtte bare "gjøre det beste utav det" på en måte. Det var jeg meget bivisst at bare var en drøm, men jeg sov ikke da.

Jaja, nå snakka jeg meg vel langt bort fra tema her dessverre. Det virker spennende det du skriver om ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o oops, høres ikke ut som noen veldig koselig opplevelse det fredagsbarn! Kanskje du er spesielt trøtt og sliten når du har disse opplevelsene? En mellomting mellom drøm og en slags hallusinasjon på en måte? Vel, det er mye mer mellom himmel og jord - og ikke minst som skjer i en menneskehjerne - enn vi forstår mange ganger! En gang i min "ungdom" hvor jeg hadde festet nonstop uten søvn i 3 døgn var jeg så utslitt at jeg hadde hallusinasjoner når jeg gikk og la meg. Marerittene man får da er av en annen verden :sjokk: grøsse...

Drømte du denne drømmen i morges Fredagsbarn, eller ble datteren din født for tidlig i morges? I såfall - er alt bra med henne??

Gratulerer og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Jeg bare drømte om en datter i morges, jeg er ikke gravid engang (men bare innbiller meg at jeg er det, det er pms-tid, og i de dagene innbiller jeg meg alltid at jeg er gravid) Derfor ble denne datteren født 5 uker før jul, noe som er 9 uker før den ca termin jeg ville hatt om jeg hadde blitt gravid denne syklusen....

Jeg går på p-piller jeg, så noen datter har jeg ikke fått nei. Men NYELIG var hun, enda så lita hun var (faksik 44 cm og 1980 gram (det er noe større enn min bror som er født 10 uker før termin var)

Men det var bare en drøm altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oops, misforsto litt jeg! :oops:

Hørtes ut som en litt ubehagelig opplevelse iallfall!

Får håpe du ikke er sanndrømt!

Har ingen barn jeg heller, men for noen år siden drømte jeg stadig at jeg fødte. Jeg drømte om selve fødselen og det var en herlig følelse å få barnet i armene! Pussig i grunn, for jeg har aldri lengtet etter å bli mor... Men så ble drømmen til det verste mareritt i det noen prøvde å ta barnet i fra meg. Tror disse marerittene er de verste jeg har hatt. Det var jo så virkelig! Glemmer aldri den følelsen av fortvilelse jeg fikk når noen prøvde å ta barnet mitt.

Vel, nå har vi sporet litt av fra temaet ditt gjest!

Artig å høre om andres drømme-opplevelser også da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

vi får holde oss til tema lucide drømmer, som jeg etter å ha lest litt om det ikke trur jeg har opplevd.

Andre opplevelser om drømmer har vi "hva drømte du i natt" tråden til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde ofte lucide drømmer før.

Liksom at jeg var fullstendig klar over at jeg drømte.

En gang spesielt husker jeg fordi jeg skreiv om det i en stil på barneskolen:("en drøm").

at det skjer masse rare ting, det er innbrudstyver i stuen i barndomshjemmet mitt, så sier jeg til alle sammen at de må stoppe fordi jeg snart skal våkne, så det er ingen vits at de stjeler noe fordi jeg skal våkne. dessuten bestemte jeg at jeg skulle prøve å fly litt fordi det var gøy å fly i en drøm.

før bestemte jeg ofte at jeg skulle våkne om jeg ikke likte drømmen, og prøvde å drømme noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I går ettermiddag slengte jeg meg på sofaen (noe uvanlig det da)

Tror jeg sovnet av, enda jeg kunne høre de andre som var i rommet..

I hvertfall så drømte jeg at et par kom.. (ikke inn i vår stue, men til et helt annet og fremmed rom) ..hun i pen folkedrakt og gravid, han bak henne med svart smoking på seg.

Jeg våknet, lot øyne være igjen og hørte de andre i rommet fremdeles..Var igjen i drømmen, før jeg våknet ordentlig!

Så er spørsmålet, var dette det så kalte lucide drøm, eller hva det nå kalles for???

I samme slengen, noen som er flink å tyde denne drømmen?

Er mega opptatt av drømmer jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet

Gjør det ganske ofte jeg, men hvordan man kan holde på det lenge det vet jeg ikke. Det jeg synes er gøy er at jeg av og til drømmer at jeg kan fly, det er en ganske spesiell opplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...