Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen par har adskilt økonomi, mens de fleste par/gifte har, har jeg inntrykk av, delt økonomi i alle fall hvis det er barn med i bildet. Så lurer jeg på hvordan dere styrer "butikken"?

Tar dere alle faste regninger og lånet og deler det på 12 mnd, og har da alltid penger på kontoen, eller lever dere fra måned til måned og sliter når store regninger dumper ned i postkassa?

(F.eks bilavggifter, forsikringer m.m)

Og er det slik at den av dere som tjener mest også får bruke mest på seg selv i løpet av måneden, eller er det likt selvom den ene tjener mere?

Med 2 lønninger - hvor mye klarer dere å spare pr. mnd?

Vil høre hvordan dere lever, kanskje får man noen gode tips også? ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi har felles økonomi og felleskonto.

Ingen av oss bryr oss så mye om hva den andre bruker, ei regner vi på hvor mye hver enkelt av oss har brukt på en mnd, ikke tenker vi heller på hvem sine penger som er blitt brukt til å betale regninger.

Akkurat nå har vi kun en lønning, min - vi kjøpte hus i fjor og jeg betaler akkurat nå for alt i og med at vi nå ikke har noen sparepenger.... :)

Selv om vi nå har bare en lønning, har vi fortsatt "felles konto" og han får bruke av de pengene vi har, han trenger ikke spørre om "lov". Selvfølgelig blir vi enige om større innkjøp før de skjer, men da snakker vi om innkjøp til flere tusen. Det går da selvfølgelig også begge veiene.

Akkurat nå, så lever vi fra måned til måned, men sliter ikke med "de store regningene" på grunn av det. Man vet jo stortsett når disse "store regningene" kommer inn og man må instille seg på det.

Ellers så syns jeg det er veldig rart å være i butikken med et par som deler opp det de skal kjøpe som "mitt" og "ditt", det må jo være vanskelig å leve sammen, da?!

Endret av Rebelle
Skrevet

Vi har i stor grad felles økonomi, men også egne penger.

Vi har funnet en rettferdig løsning på hvor mye hver av oss skal bidra med ut i fra lønn osv. Fungerer veldig bra. Sparer i tillegg 5000,- i mnd ut av de felles utgiftene vi har.

Gjest Lillebøll
Skrevet

Vi har hver vår økonomi så å si.

Jeg betaler en fast sum til mannen hver måned til hus, tlf. strøm o.l. Mat kjøper vi litt om en annen og resten går på våre egne regninger og ting vi vil ha.

Ting til huset bytter vi litt på å kjøpe inn, noe deler vi på.

Gjest Wildcat
Skrevet

Vi har fellesøkonomi, men har også egne penger ved siden av. Har ikke barn.

- Vi tjener ikke helt likt, men sitter igjen med like mye hver til privat forbruk i måneden. Resten settes inn på ulike felleskontoer.

- En felleskonto der alle regninger, lån etc trekkes fra. Alle faste regninger og lån er delt på 12 måneder, så vi får sjelden noen store overraskelser og har stort sett god dekning på denne kontoen.

- En felles brukskonto som vi begge har kort til. Denne brukes til husholdning++ og "småting" vi gjør sammen, f.eks kino, ta noen pils ute, mindre måltider ute etc.

I tillegg sparer vi omtrent 7500 per måned som går inn på egne kontoer.

Skrevet

Vi har felles konto og har ingen kontroll på hvem sine penger som blir brukt til hva. Mannen bruker stort sett ikke penger, annet enn til snus og en avis i ny og ne. Det er jeg som sørger for at regninger blir betalt og at det er penger der det skal være penger. Og det er jeg som handler klær og mat til hele familien.

Vi sparer ca 6000 pr mnd.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Vi har felles økonomi, men hver vår konto. Siden han jobber og jeg studerer, tar han de fleste faste utgiftene, mens jeg handler mat og tar mindre fortløpende beløp. Han passer på å legge opp penger sånn at det er satt av til de større utgiftene som kommer innimellom. Vi har uansett en del oppspart så vi ikke skal stresse med at vi ikke klarer å betale en måned. Jeg klarer ikke å si hva vi sparer i måneden, men det siste året har vi spart nærmere 120.000 til sammen. En del er til bryllup, mens resten er til en billig bil og som en buffer. Jeg blir stressa av å ikke ha penger i bakhånd, så her liker vi å spare.

Skrevet

Sambo og jeg tjener ca likt, så vi setter inn like mye hver måned til en felles konto med kort til, som alle regninger og utgifter trekkes fra. I tillegg har vi en sparekonto hvor vi setter inn ca 1000 mnd hver. Resten av pengene brukes som man ønsker. Vi har ingen barn da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...