Gå til innhold

-Flere norske jenter voldtas på ferie


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Dersom man reiser til utlandet må man kle seg moderat for ikke å bryte lokale koder. Det at man går for lettkledt kan virke provoserende, ikke bare i muslimske men også i katolske land. Det er ingen grunn til å provosere unødig.

Det er stor forskjell på å være "litt lettkledt" og å bli med fulle menn hjem på hybelen. De to tingene har intet med hverandre å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Even_*

Dette er vel i realiteten en problemstilling og diskusjon mellom norske jenter og fremmedetniske menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke bare om påkledning, eller manglende sådan, men også om kulturforkjeller innen kommunikasjon og høflighet.

En av forskjellene på norske og kvinner fra f.eks muslimske land, er at de muslimske kvinnene er mye mer avvisende i måten å være på. De smiler ikke til en mann de ikke er interessert i. Om mannen viser interesse, blir han kontant avvist. Ikke som vi gjør det, vennlig, med et smil, men meget direkte.

Avvises han vennlig, er det ofte et tegn på at kvinnen vil han skal prøve seg mer, og at hun i realiteten er interessert, men skal gjøre seg "kostbar"

Vi er oppdratt til å oppføre oss pent, vennlig, og smile mye. Avviser vi, vil vi gjøre det på en pen måte, gjerne med et smil. Vi er litt redde for å såre andre. Slik oppførsel kan gjerne bli misforstått av menn som er vant til å bli avvist kort og kontant.

I muslimske land er menn vant til avvisning, og også at avvisning like gjerne betyr at de ikke må gi seg.

En annen ting er at nordiske kvinner lar seg spøke med på måter som er utenkelige for de innfødte kvinnene. Innfødte kvinner krever å bli behandlet med respekt, og det blir de også. Mens mennene kan spøke om f.eks sex med nordiske kvinner, er det helt utenkelig å gjøre med kvinner fra deres eget land. At nordiske kvinner tillater dette, og til og med er med på spøken, og synes det er morsomt, er rart for disse mennene, og det er med på å senke respekten for oss utenlandske.

Ingenting av dette forsvarer voldtekt, men det kan forklare hvorfor f.eks muslimske menn oppfører seg og behandler oss rent generelt. Og det kan være nyttig for alle å tenke litt over hvordan kulturen er i landet man kommer til. Det handler ikke BARE om påkledning, som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Santana

Norske kvinner er jo stort sett meget begeistret for utenlandske menn, men jeg er selvfølgelig enig i at voldtekt aldri kan forsvares. Det er vel heller ingen siviliserte kulturer i verden som tolererer voldtekt. I en rekke muslimske land blir man sågar henrettet for voldtekt (Saudi-Arabia, Iran).

Norske kvinner har drukket seg fulle og ligget med lokale menn i Hellas og Tyrkia de siste 40 år, og har av den grunn et meget frynsete rykte. Det er greit å være klar over, slik at man kan ta sine forholdsregler.

Finnes det forresten norske kvinner i alderen 30-40 år som ikke har hatt et eventyr eller en kjæreste i Hellas og Tyrkia..? Opp med hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes faktisk TS har et meget godt poeng. Når man drar til et annet land så respekter man kulturen i dette landet. Det er uhørt å gå i bikini i muslimske land selvom man er turist. At man er turist gir en ikke rett til å oppføre seg støtende!

Nei men det har muslimske menn rett til??

Jeg har hørt mange historier blant annet fra tyrkia. Jeg ønsker ikke reise dit pga dette, og velger heller andre ikke-muslimske reisemål. Ja kall meg gjerne rasist, men dette handler mer om at jeg ønsker ferie når jeg er på ferie. Ikke bli plystra etter, trakassert, shoppepress og div. Mange av disse mannfolka har lite respekt for lekre kvinner med blont hår. Jeg er heldigvis brunette;) Så sklir mer inn i mengden. Men dette handler ikke BARE om hvordan vi kler oss. Det handler jo også om mottakeren, og dens oppførsel.

Men siden tråden handler om voldtekt er det viktig å få med seg at det skjer flere voldtekter hver dag i Norge enn i noe annet land i Europa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske kvinner er jo stort sett meget begeistret for utenlandske menn, men jeg er selvfølgelig enig i at voldtekt aldri kan forsvares. Det er vel heller ingen siviliserte kulturer i verden som tolererer voldtekt. I en rekke muslimske land blir man sågar henrettet for voldtekt (Saudi-Arabia, Iran).

Norske kvinner har drukket seg fulle og ligget med lokale menn i Hellas og Tyrkia de siste 40 år, og har av den grunn et meget frynsete rykte. Det er greit å være klar over, slik at man kan ta sine forholdsregler.

Finnes det forresten norske kvinner i alderen 30-40 år som ikke har hatt et eventyr eller en kjæreste i Hellas og Tyrkia..? Opp med hånden.

*rekke opp hånda* Jeg har reist MYYE!!!

Men et lite eventyr på Tenerife teller jo ikke.. for det er ikke i Hellas eller Tyrkia :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke rasist, og behandler alle i utgangspunktet med samme respekt. Der er afrikanske kvinner på strøket som kler seg horete. Jeg lar dem være i fred. Jeg peker ikke og ler på utlendinger som kler seg annerledes. Jeg sier ikke at de bør tilpasse seg, eller reise hjem. Jeg vet at folk kler seg forskjellig, og uansett blikk eller antrekk, er det ingen som ønsker å bli voldtatt.

Når jeg er utenlands, kler jeg meg i bikini på stranda. Jeg går utifra at ingen forventer at jeg skal sole meg i t-skjorte og knebukse. Utenfor stranda dekker jeg meg til med skjørt som går nedenfor knærne, og topp som dekker både mage og kløft. Hvis ingen andre viser skuldre, tar jeg også på meg et sjal. Jeg sender ingen lokkende blikk, eller flørter til meg gratis drinker.

Jeg forventer å bli behandlet med respekt når jeg reiser utenlands. At noen norske kvinner/jenter har boltret seg i mannfolk og hatt ville sexturer har ingenting med meg å gjøre. Det er diskriminerende. Diskriminering tålererer jeg ikke hverken i utlandet eller hjemme. Enten det går utover meg eller andre. Jeg fortjener ikke å bli voldtatt i utlandet fordi det finnes rasister i Norge, "og da kan jeg bare ha det så godt".

Endret av Jade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke bare om påkledning, eller manglende sådan, men også om kulturforkjeller innen kommunikasjon og høflighet.

En av forskjellene på norske og kvinner fra f.eks muslimske land, er at de muslimske kvinnene er mye mer avvisende i måten å være på. De smiler ikke til en mann de ikke er interessert i. Om mannen viser interesse, blir han kontant avvist. Ikke som vi gjør det, vennlig, med et smil, men meget direkte.

Avvises han vennlig, er det ofte et tegn på at kvinnen vil han skal prøve seg mer, og at hun i realiteten er interessert, men skal gjøre seg "kostbar"

Vi er oppdratt til å oppføre oss pent, vennlig, og smile mye. Avviser vi, vil vi gjøre det på en pen måte, gjerne med et smil. Vi er litt redde for å såre andre. Slik oppførsel kan gjerne bli misforstått av menn som er vant til å bli avvist kort og kontant.

I muslimske land er menn vant til avvisning, og også at avvisning like gjerne betyr at de ikke må gi seg.

En annen ting er at nordiske kvinner lar seg spøke med på måter som er utenkelige for de innfødte kvinnene. Innfødte kvinner krever å bli behandlet med respekt, og det blir de også. Mens mennene kan spøke om f.eks sex med nordiske kvinner, er det helt utenkelig å gjøre med kvinner fra deres eget land. At nordiske kvinner tillater dette, og til og med er med på spøken, og synes det er morsomt, er rart for disse mennene, og det er med på å senke respekten for oss utenlandske.

Ingenting av dette forsvarer voldtekt, men det kan forklare hvorfor f.eks muslimske menn oppfører seg og behandler oss rent generelt. Og det kan være nyttig for alle å tenke litt over hvordan kulturen er i landet man kommer til. Det handler ikke BARE om påkledning, som sagt.

Dette synes jeg er en bra refleksjon rundt problematikken. Voldtekt kan aldri forsvares, men provoserende og hemningsløs oppførsel øker sjansne for at man ikke blir respektert. Dessuten er kvinnesynet annerledes i mange av de sydlige landene. Det kan man kritisere, men det er likevel en realitet som man som gjest bør ta hensyn til.

Når blikk, bekledning og atferd sier "kom og ta meg" øker risikoen for at man faktisk blir offer for et overgrep. Da bør man etter min mening ta ansvar for seg selv og gjøre noe med det man kan gjøre noe med. Og det er altså å justere atferden for å beskytte seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg blir så trist av å lese dette. Hvorfor skal man legge ansvaret på offeret? Jeg tror at de færreste oppfører seg horete eller provoserende, men at man ser det man vil se.

Jeg ble dopet og voldtatt av en tidligere kollega. Vi hadde jobbet sammen i mange år. Og jeg hadde aldri, ALDRI oppført meg horete eller provoserende på noe vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dette synes jeg er en bra refleksjon rundt problematikken. Voldtekt kan aldri forsvares, men provoserende og hemningsløs oppførsel øker sjansne for at man ikke blir respektert. Dessuten er kvinnesynet annerledes i mange av de sydlige landene. Det kan man kritisere, men det er likevel en realitet som man som gjest bør ta hensyn til.

Når blikk, bekledning og atferd sier "kom og ta meg" øker risikoen for at man faktisk blir offer for et overgrep. Da bør man etter min mening ta ansvar for seg selv og gjøre noe med det man kan gjøre noe med. Og det er altså å justere atferden for å beskytte seg selv.

Og dette medfører jo bare økt suspekt til innvandring. Skal man løpe i motsatt rettning hver gang man ser en afrikaner? Skal man ikke smile, være kald og avvisende? Da blir man så klart stemplet som rasist. Er det ikke det ene, så er det det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir så trist av å lese dette. Hvorfor skal man legge ansvaret på offeret? Jeg tror at de færreste oppfører seg horete eller provoserende, men at man ser det man vil se.

Jeg ble dopet og voldtatt av en tidligere kollega. Vi hadde jobbet sammen i mange år. Og jeg hadde aldri, ALDRI oppført meg horete eller provoserende på noe vis.

Hvordan kan du klare å vri dette til at jeg legger ansvaret på offeret? Jeg har alltid måttet ta ansvar for meg selv, og jeg alltid forsøkt å oppføre meg slik at jeg reduserer risiko for å bli utsatt for f.eks. ulykker eller vold. Men blir jeg likevel utsatt for vold, så kan det aldri bli mitt ansvar. Like lite som det er en kvinnes ansvar hvis hun blir voldtatt.

Det eneste jeg forsøker å si er at det alltid vil være lønnsomt å være forsiktig. Er man dumdristig er muligheten for at det går galt mye større. Det gjelder for alle, uansett kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette medfører jo bare økt suspekt til innvandring. Skal man løpe i motsatt rettning hver gang man ser en afrikaner? Skal man ikke smile, være kald og avvisende? Da blir man så klart stemplet som rasist. Er det ikke det ene, så er det det andre.

Hvordan da? Jeg forventer jo at de som ønsker å bo her er klar over at det finnes en annen kultur her. Og jeg tror ikke hudfarge har noen som helst salgs betydning for i hvilken grad man tenker fornuftig eller er i stand til å tilpasse seg rådende forhold.

Å fornekte at kvinnesyn og kultur er annerledes i f.eks. muslimske land er å fornekte sannheten. Hvordan kan det jeg skriver fremme rasisme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden. Men det står at kvinnene gjerne blir voldtatt i forbindelse med festing. Det er voldtekter i forbindelse med festing og drikking både i Norge og i utlandet. Ofte mister folk hemningene når de har tilgang til billig alkohol, noe som gjør at sjansen for å bli voldtatt er større. Hva dette har med f.eks. tyrkisk kultur å gjøre skjønner jeg ikke, da de fleste deltakerne på disse festene (og sannsynligvis også voldtektsmennene) er andre turister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...