Gjest Gjest_undrende_* Skrevet 15. juni 2008 #1 Skrevet 15. juni 2008 Jeg skal kjøpe meg inn i samboers bolig. Har fulgt med på markedet det siste året, ser at boligene her vi bor jevnt går under takst, gjerne flere hundre tusen under takst. Har derfor inntrykk av at meglerne ikke har rukket å justere seg når de fastsetter taksten. Hvordan kan jeg sikre at vi får en riktig/rettferdig markedstakst på samboers bolig? Synes det er surt om megler setter en kunstig høy takst, jeg kan jo liksom ikke by under takst i.o.m. at det dreier seg om et innkjøp i samboers bolig...
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #2 Skrevet 16. juni 2008 Takst skal i prinsippet gjenspeile markedet. Det selges masse boliger til takst fremdeles (jeg solgte min 70' over takst). Etter min mening vil takst fra autorisert takstmann være det beste (eneste) alternativet for å fastlegge markedsverdi (utenom å selge og kjøpe en ny leilighet sammen). Synes du det hadde vært rettferdig å betale mer enn takst dersom du hadde kjøpt deg inn for litt over ett år siden (da de fleste leiligheter gikk godt over takst)?
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #3 Skrevet 16. juni 2008 Jeg skal kjøpe meg inn i samboers bolig. Har fulgt med på markedet det siste året, ser at boligene her vi bor jevnt går under takst, gjerne flere hundre tusen under takst. Har derfor inntrykk av at meglerne ikke har rukket å justere seg når de fastsetter taksten. Hvordan kan jeg sikre at vi får en riktig/rettferdig markedstakst på samboers bolig? Synes det er surt om megler setter en kunstig høy takst, jeg kan jo liksom ikke by under takst i.o.m. at det dreier seg om et innkjøp i samboers bolig... Vi har akkurat solgt et hus til 1.700.000 og det var 300.000 over takst.
Gjest Gjest Skrevet 20. juni 2008 #4 Skrevet 20. juni 2008 Takst skal i prinsippet gjenspeile markedet. Det selges masse boliger til takst fremdeles (jeg solgte min 70' over takst). Etter min mening vil takst fra autorisert takstmann være det beste (eneste) alternativet for å fastlegge markedsverdi (utenom å selge og kjøpe en ny leilighet sammen). Synes du det hadde vært rettferdig å betale mer enn takst dersom du hadde kjøpt deg inn for litt over ett år siden (da de fleste leiligheter gikk godt over takst)? Men takst fra en autorisert takstmann er jo det samme som teknisk takst, eller hva det heter.... Den taksten ligger jo langt under markedstaksten! Hvordan kan du mene at det er mer rettferdig med en takstmanns takst enn med en meglers takst?
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2008 #5 Skrevet 21. juni 2008 Hei. Har akkuratt gjort det samme, vi så på hva tilsvarende leiligheter i området gikk for, så på kvm prisen og fant ett greit gj. snitt... Jeg skulle gjerne gitt litt mindre og han ville gjerne hatt litt mer så tror vi endte på rett pris!
Gjest Gjest Skrevet 24. juni 2008 #6 Skrevet 24. juni 2008 Hei. Har akkuratt gjort det samme, vi så på hva tilsvarende leiligheter i området gikk for, så på kvm prisen og fant ett greit gj. snitt... Jeg skulle gjerne gitt litt mindre og han ville gjerne hatt litt mer så tror vi endte på rett pris! Gjorde dere det uten megler? Tenker at det er mye som spiller inn, ikke bare kvadratmeterprisen...., hage og veranda og slikt vil jo dra opp taksten...
Gjest Elfrida Skrevet 25. juni 2008 #7 Skrevet 25. juni 2008 Vi fikk en prisvurdering fra megler, og så diskuterte vi oss fram til en pris som begge var enige om. Du kan aldri være 100 % sikker på markedsverdi uten at du faktisk selger boligen, så man må klare å bli enige om noe fornuftig seg i mellom, evt ved hjelp av takst/meglertakst/kjennskap til det lokale boligmarkedet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå