Gjest Gjest_Forvirret_* Skrevet 14. juni 2008 #1 Skrevet 14. juni 2008 Fikk sjokk sent i går kveld, og beklager om dette blir litt rotete, fordi jeg har nesten ikke sovet i natt. Datteren er på cup sammen med laget sitt, og flere andre lag i klubben (jenter i alder 12-18 år). Mannen min er også med på cupen i egenskap av lagleder. Da datteren ringte i går kveld var hun veldig lei seg, fordi pappan hennes hadde ”kost” med en av de store jentene (18 åringene), og ikke ville kose med henne på samme måte da hun spurte. Hun ville ikke at jeg skulle si noe til ham, så jeg ba henne snakke med ham selv. Selv var jeg i totalt sjokk! ”Kosen” er ikke en seksuell handling i seg selv, det ligger mer i kategorien massasje, stryke ryggen/armen, kjæle med håret (slike ting som for de aller fleste er naturlig kroppskontakt mellom venner), men poenget er at HAN har sagt til meg at han mener det er en intim/”nestenseksuell” handling, og at det er derfor han ikke ønsker å gjøre det med datteren vår. Og det faktum at han ikke ønsket å ”kose” med datteren på samme måte i går, viser at han fremdeles mener at dette blir for intimt. Så hvorfor gjør han slikt? Hvorfor koser han med en ung pike på en måte som han ikke ville kost med sin egen datter? Hvorfor koser han med en ung pike på en måte han ser på som intim og ”nestenseksuell”? Jeg føler han har sviktet både datteren og meg! Jeg føler han har vært utro fordi han har utført en handling som han selv mener er på grensen til seksuell… Jeg er så forvirret, og håper noen av dere kan hjelpe meg å få tankene på plass.
Gjest Bellatrix Skrevet 14. juni 2008 #2 Skrevet 14. juni 2008 Ja, det er jo tydelig at det var ment som en intim handling, ikke bare venne-pjusk. Ta en prat med han når han kommer hjem. Fortell hva datteren din har fortalt og hva du føler om det.
Gjest lillelinn Skrevet 14. juni 2008 #3 Skrevet 14. juni 2008 oi oi... om han har sagt at dette er en intim/seksuell handling.. så vær glad han ikke ville det med datteren din. jeg er helt stum her jeg sitter.. en voksen mann .. og ei jente? det jeg tenker er: han mener dette er en intim handling, hva blir det neste? jeg hadde kastet han ut... en mann skal da ikke massere og stryke unge jenter på armen.. jeg håper du finner ut av dette...
Gjest Forvirret trådstarter Skrevet 14. juni 2008 #4 Skrevet 14. juni 2008 Ja, det er jo tydelig at det var ment som en intim handling, ikke bare venne-pjusk. Ta en prat med han når han kommer hjem. Fortell hva datteren din har fortalt og hva du føler om det. Takk for svar. Jeg skal snakke med ham, det må jeg jo, men jeg må finne en måte å gjøre det på slik at jeg ikke bryter tilliten datteren viste meg. oi oi... om han har sagt at dette er en intim/seksuell handling.. så vær glad han ikke ville det med datteren din. jeg er helt stum her jeg sitter.. en voksen mann .. og ei jente? det jeg tenker er: han mener dette er en intim handling, hva blir det neste? jeg hadde kastet han ut... en mann skal da ikke massere og stryke unge jenter på armen.. jeg håper du finner ut av dette... Jeg reagerer ikke på den typen "pjusking". Det er naturlig i den settingen. Jeg har selv sittet med mange barn og ungdommer i armkroken min, hatt mange barn og ungdommer liggende med hodet i fanget mitt mens jeg stryker dem over håret, kilt dem på armen eller ryggen hvis de har bedt om det. At han er en mann er ikke et tema her (mener jeg). Problemet er at han (som person, ikke i egenskap av å være mann) mener at det er en intim handling, og jeg føler han har brutt en grense ved å "pjuske" med denne jenta. Jeg er ikke redd for at han skal gå videre, men jeg føler det som et slag i magen over at han har kryssen en grense han har satt for seg selv, og jeg klarer ikke skjønne det. Jeg klarer ikke forstå hva som fikk han til å krysse den grensen? Jeg tenker på datteren, som føler seg avvist av faren sin. Jeg tenker på jenta som ikke vet at det han gjorde med henne ikke var like vennskapelig fra hans side som det var for henne. Og jeg tenker på meg selv, for jeg føler meg bedratt.
Gjest akkurat Skrevet 14. juni 2008 #5 Skrevet 14. juni 2008 Jeg reagerer ikke på den typen "pjusking". Det er naturlig i den settingen. Jeg har selv sittet med mange barn og ungdommer i armkroken min, hatt mange barn og ungdommer liggende med hodet i fanget mitt mens jeg stryker dem over håret, kilt dem på armen eller ryggen hvis de har bedt om det. At han er en mann er ikke et tema her (mener jeg). Jeg skjønner meg ikke på dette her i det hele tatt! Du snakker om en 18-åring!!! Hvis min sønn på 18 år hadde ligget med hodet i fanget ditt osv., synes jeg du hadde gått langt over grensen som voksen. Og jeg er sikker på at de fleste voksne ville reagert på en slik setting (voksen som koser med et stort barn som ikke er ens eget). Jeg ser for meg at en av mine venners fedre hadde kilt meg på ryggen da jeg var 18 år - det er helt fullstendig unaturlig for meg å tenke på. Og dette har ikke med å være prippen å gjøre! Jeg hadde vært så FLAU hvis jeg hadde hørt at mannen min hadde kost med en 18-åring på et arrangement min datter hade deltatt på. Jeg synes også det høres ut som om datter-far har et usunt forhold. Datteren ringer hjem til deg og klager på at faren er mer intim med andre enn henne, og ønsker selv også å bli massert osv av faren? Hva betyr dette? Gir han ikke henne noen fysisk kommunikasjon, som et klapp på skulderen, en klem osv.? For det er jo naturlig, mener jeg. Men jeg synes det er litt rart at store barn ønsker at de skal bli massert osv. av en av foreldrene.
Gjest Forvirret trådstarter Skrevet 14. juni 2008 #6 Skrevet 14. juni 2008 Jeg skjønner meg ikke på dette her i det hele tatt! Du snakker om en 18-åring!!! Hvis min sønn på 18 år hadde ligget med hodet i fanget ditt osv., synes jeg du hadde gått langt over grensen som voksen. Og jeg er sikker på at de fleste voksne ville reagert på en slik setting (voksen som koser med et stort barn som ikke er ens eget). Jeg ser for meg at en av mine venners fedre hadde kilt meg på ryggen da jeg var 18 år - det er helt fullstendig unaturlig for meg å tenke på. Og dette har ikke med å være prippen å gjøre! Jeg hadde vært så FLAU hvis jeg hadde hørt at mannen min hadde kost med en 18-åring på et arrangement min datter hade deltatt på. Jeg synes også det høres ut som om datter-far har et usunt forhold. Datteren ringer hjem til deg og klager på at faren er mer intim med andre enn henne, og ønsker selv også å bli massert osv av faren? Hva betyr dette? Gir han ikke henne noen fysisk kommunikasjon, som et klapp på skulderen, en klem osv.? For det er jo naturlig, mener jeg. Men jeg synes det er litt rart at store barn ønsker at de skal bli massert osv. av en av foreldrene. Takk for ditt synspunkt. Hvis jeg sitter rundt et leirbål, eller en annen type samling, med en drøss andre mennesker, og en jente (det er stort sett jenter som liker å bli "kost" med på den måten, jeg har ennå ikke opplevd at gutter har bedt meg om det samme) kommer til meg, legger hodet sitt i fanget mitt, og spør meg om jeg gidder å pjuske henne i håret, så gjør jeg det hvis det føles naturlig. Men det må være i en rett setting, og det må være barna/ungdommen som selv ber om det! Og om datteren min (i samme setting) setter seg ved siden av sin venninnes far, og spør om han kan kile henne på ryggen ser jeg heller ikke noe rart i det. Dette er en gjeng som har vokst opp sammen, og alle foreldrene i klubben er som "reserveforeldre" eller "tanter og onkler" å regne, og slik "kosing" skjer aldri i andre sammenhenger enn den jeg har beskrevet her (i full offentlighet, i en rolig atmosfære der alle sitter og snakker sammen). Og når det gjelder forholdet far/datter... de har et utmerket sunt forhold, ellers takk! Hun er 12 år, og får både klemmer, og klapp på ryggen. Hun sitter også på fanget hans av og til fremdeles... (mest når hun vil oppnå noe ) MEN det er en ting i den "pjuske-kategorien" han sier han ikke føler seg komfortabel med å gjøre, fordi det føles for intimt. Derfor er det jeg som alltid gjør den tingen med datteren når hun har lyst på akkurat den kosen. Og det var akkurat den tingen han gjorde med den andre jenta i går. Og det var derfor datteren lurte på hvorfor han kunne gjøre det med den andre jenta, men ikke med henne. Og bare et spørsmål til slutt: hvorfor skal jeg være flau over noe han har gjort? Jeg er sinna som en veps på ham, men flau er jeg ikke, og det ser jeg heller ingen grunn til at jeg skal være!
Annie Skrevet 14. juni 2008 #7 Skrevet 14. juni 2008 Håper du finner en måte å legge dette frem på overfor han, som ikke bryter tilliten datteren deres har til deg.
Gjest Forvirret trådstarter Skrevet 14. juni 2008 #8 Skrevet 14. juni 2008 Håper du finner en måte å legge dette frem på overfor han, som ikke bryter tilliten datteren deres har til deg. Takk, det håper jeg også. Vi har avtalt at hun skal ringe ganske snart, og da skal jeg forhøre meg nærmere om konflikten mellom hun og faren i går. Kanskje jeg får litt mer klarhet da. Kanskje hun synes det er greit at jeg snakker med ham bare hun har fått tenkt seg om litt. (Jeg kommer bare til å snakke om det at hun følte seg tilsidesatt til henne)
Annie Skrevet 14. juni 2008 #9 Skrevet 14. juni 2008 Jeg tror du gjør lurt i å la denne fjæra være nettopp en fjær. Skulle det vise seg at det er ei høne eller en hønsegård, så får du ta det om og når det skulle vise seg. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 15. juni 2008 #10 Skrevet 15. juni 2008 Jeg skjønner ikke dette. Jeg setter spørsmål ved dine grenser faktisk, fordi jeg syns det vil være svært unaturlig å "kose" med andres barn dersom dere ikke kjenner dem svært godt (familie) eller at de er småbarn. Tenåringer og voksne 18 åringer er ikke småbarn, og fullstendig unaturlig at voksne som ikke er foreldre skal "kose" med. Jeg mener dere tråkker på disse unge menneskenes grenser ved å gjøre dette, og det vil være vanskelig for dem å sette sine egne grenser dersom voksne "venner" er så intime med dem. Hadde du kost med mine voksne barn hadde jeg blitt sint, selv om de hadde bedt om det. Hvilke ungdommer ber andre voksne om det?? For å ha sagt det, så mener jeg ikke det ville være galt å gi dem en hei eller hadet klem, legge armen rundt dem i en spesiell situasjon e.l. men å legge hodet i fanget.. kose med håret, massere osv er helt unaturlig mener jeg. Det bør både du og din mann være forsiktig med for å ikke tråkke på noen grenser. Jeg skjønner at du syns det er ugreit at din mann har "kost" med noen. Dersom det han har gjort er upassende i forhold til egne barn er det soleklart at det er upassende å gjøre det med andre enn sin partner mener jeg! Jeg ser også at du mener det er værst fordi han selv har sagt dette er for intimt, og så brudt grensen. Jeg tenker at du har deg selv å takke litt for dette, dersom han har strengere grenser enn deg. Kansje har du påvirket han ved å ikke se på dette som galt? Jeg kjenner ikke han, men kansje er dette like "uskyldig" som hvis du hadde gjort det samme..? Jeg tenker at dette ikke er noe å "ta" han for, men en felles utfordring for dere to faktisk. Jeg syns du og mannen din bør sette dere ned å snakke sammen om hva som er greit, ikke bare i forhold til hva dere to syns er intimt, men også tenke igjennom hva andre syns er ok at dere gjør. Jeg hadde blitt meget skeptisk til å ha voksne som ledere med som har den holdningen som du har. Det kan faktisk være upassende selv om det ikke fra deres side er ment slik. Det er kjempeviktig for unge folk å ha sin privatsone for å kunne klare å beskytte seg selv mot folk som utfordrer deres grenser. Det er jo også viktig å tenke på hvordan dette oppleves for deres barn, som føler seg såret og urettferdig behandlet, i tillegg til at det nok er pinlig og ubehagelig å ha foreldre som "koser" med venner.
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 15. juni 2008 #11 Skrevet 15. juni 2008 Jeg respekterer at du har et annet syn på saken enn jeg har, men jeg tror nok det kommer av at jeg ikke har klart å formidle helt hva som er realiteten. La oss ta denne aktuelle situasjonen: Det mannen min har gjort, er å gitt en jente på 18 år fotmassasje. Etter 4 kamper på en dag var hun sliten i føttene, og ønsket at han masserte ut stivheten i fot og ankler (ikke legger) mens de satt og snakket med de andre. Hva hadde vært galt med det om han ikke hadde følt at dette var en intim handling? Jeg ser i utgangspunktet på dette som like uskyldig som å stryke noen over ryggen, eller å pjuske dem i håret, hadde det ikke vært for hans preferanser. Men som sagt jeg respekterer at du har et annet syn på dette enn jeg har.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #12 Skrevet 16. juni 2008 Trodde det var snakk om at han koste med henne jeg. Å massere føttene til ei håndballljente etter 4 kamper er jo ikke noe stress?
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #13 Skrevet 16. juni 2008 Jeg respekterer at du har et annet syn på saken enn jeg har, men jeg tror nok det kommer av at jeg ikke har klart å formidle helt hva som er realiteten. La oss ta denne aktuelle situasjonen: Det mannen min har gjort, er å gitt en jente på 18 år fotmassasje. Etter 4 kamper på en dag var hun sliten i føttene, og ønsket at han masserte ut stivheten i fot og ankler (ikke legger) mens de satt og snakket med de andre. Hva hadde vært galt med det om han ikke hadde følt at dette var en intim handling? Jeg ser i utgangspunktet på dette som like uskyldig som å stryke noen over ryggen, eller å pjuske dem i håret, hadde det ikke vært for hans preferanser. Men som sagt jeg respekterer at du har et annet syn på dette enn jeg har. Det forklarer litt. Jeg er enig i at fotmassasje etter aktivitet kan være svært uskyldig. Samtidig skjønner jeg at din mann opplever dette som intimt. Jeg syns også fotmassasje er veldig intimt, og når det gjelder min mann er det ingen andre som har fått lov å røre hans føtter.. så det er en både intimt og følsomt.. Men altså, det trenger slett ikke å være det, det er jo litt mer naturlig i en slik situasjon som du beskriver. Samtidig er det jo litt annerledes at en voksen mann gjør dette enn en proff behandling hos f.eks. fysioterapeut. Jeg tror nok jeg ville hatt litt imot dette om det var min 18-årige datter og en venninnes pappa.. hvorfor ikke la venninnen gjøre dette i stedet for eksempel? Jeg tenker fortsatt litt av det samme, dersom du ikke syns dette er galt tenker jeg at han også kunne tenke at det var ok at han gjorde dette, og at han tenkte som så at det var han som var litt "prippen" som ikke syns dette er ok. Jeg skjønner likevel ikke hvorfor han syns det var ok med denne jenta men ikke med egne barn.... Men, jeg sidestiller dette ikke med å stryke noen på ryggen eller kose med håret.. en kameratslig klapp på skuldra og noen koselige ord ville jeg tenkt var mer passende på slike arrangementer.. Jeg er nok fortsatt uenig i hvilke grenser som er ok.. det virker faktisk som din mann og jeg har mer like synspunkter der.. selv om han faktisk ikke har handlet i tråd med dette..
Gjest Peachbud Skrevet 16. juni 2008 #14 Skrevet 16. juni 2008 Jeg synes ikke det høres så ille ut. Relativt uskyldig. Men du kan jo si til ham hva du føler, og be ham om å ikke gjenta det.
Paladin Skrevet 16. juni 2008 #15 Skrevet 16. juni 2008 (endret) Jeg synes det er litt viktig hvilken setting fotmassasjen ble gjort. Hvis den ble gjort åpenlyst slik at alle så hva som skjedde så var det ikke noe farlig. Da var det bare en coach som klargjør en spiller til ny kamp. Men man kan jo spørre seg om han er trent til å utføre massasje og om det ikke var noen kvinnelig leder der som kunne gjort det istedet. Jeg ville selv vært veldig skeptisk til å gjøre slikt mot jenter som jeg trente og heller foreslått en kvinne som kunne gjøre det. Skulle jeg gjort det så ville jeg spurt ALLE jentene om noen hadde vonde bein som måtte masseres og spurt dem om hvem de ønsket kunne hjelpe dem med det. Hadde de foreslått meg så ville jeg gitt det til ALLE som ønsket det. Jeg ville passet på at settingen var fokusert på kampen og snakket taktikk foran neste kamp mens massasjen ble utført etc. Men dersom han gjorde det skjult for eksempel når de to var alene og tilfeldigvis ble oppdaget av datteren sin så er det noe helt annet og betenkelig. Da synes jeg han har trådd over intimitetsgrensen. Uansett synes jeg slike situasjoner er vanskelige fordi de kan mistolkes. Så det beste er å være på den sikre siden og ikke havne oppi en situasjon som kan danne grobunn for spekulasjoner. Endret 16. juni 2008 av Paladin
Gjest men Skrevet 17. juni 2008 #16 Skrevet 17. juni 2008 Så hvorfor gjør han slikt? Hvorfor koser han med en ung pike på en måte som han ikke ville kost med sin egen datter? Hvorfor koser han med en ung pike på en måte han ser på som intim og ”nestenseksuell”? Fordi han liker det, regner jeg med. De fleste liker jo å gjøre både seksuelle og nestenseksuelleh handlinger med tiltrekkende mennesker. Som voksen mann har han kanskje også en høy stjerne blant de unge kvinnene (!8-åringer er ikke piker), som de kan synes det er spennende å gå litt langs streken med. Om massasjen ikke er 100 % nøytral for ham, skal han selvsagt ikke gjøre den. Ikke overfor den unge damen, ikke overfor deg, og spesielt ikke fremfor datterens øyne. Synes du bør ta en alvorsprat med ham.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå