Gå til innhold

Er avholds lik turnoff?

Solskinnssinn

Anbefalte innlegg

Hei NovaFlare!

Jeg svarte i grunn TS først og fremst, så jeg har ikke "forholdt meg" så mye til de andre innleggene her egentlig. Ikke meningen å ikke svare deg, eller gi inntrykk av at jeg ikke forstår det du har skrevet. Vil også få si at det var trist å lese om hvordan faren din behandlet mammaen din. Det bør ingen oppleve.

Skjønner at man kan lure på om folk har negative grunner til at de ikke drikker, men jeg synes det er litt kjipt hvis folk antar at jeg har et voldsproblem fordi jeg avstår fra noe. Hadde jeg gått rundt med tvangstrøye eller tatt en type beroligende medisiner, kunne jeg kanskje forstått det, men det føles så merkelig at det å ikke drikke gjør så stor forskjell. Men jeg er veldig enig i at det nok som regel er et veldig aktivt valg, og at det dermed virker som en stor protest. Synd at det må være sånn. Men sånn er det, alkohol er ikke en hvilken som helst vare, det er veldig mange følelser og kulturelle regler knyttet til det. Det har jeg all respekt for!

Innimellom tror folk at jeg mener at de ikke kan drikke bare fordi jeg lar være. Det skaper i blant dårlig stemning, fordi enkelte kan føle seg angrepet. Det blir som regel ryddet opp i ganske kjapt, man merker jo når noen tror at jeg er kritiske til dem.

Vil bare på slutten få nevne at jeg ikke føler meg fanatisk, og synes det hadde vært ålreit å ikke bli kalt det. Hvorfor blir man bare kalt fanatisk hvis man ikke drikker, forresten? Skulle tro at de som drakk svært mye ble kalt det også, da, hvis det skal stå i samsvar.

"Caplex definisjon av fanatisk er (av lat. fanaticus, besatt av guddommen i et fanum, tempel), blindt og lidenskapelig troende. — fanatisme, blind, lidenskapelig tro som ikke er mottakelig for motargumenter. — fanatiker, blindt og lidenskapelig troende."

Jeg føler meg ikke i den båsen, og det tror jeg i grunn at ganske få som ikke drikker alkohol gjør.

Jeg spiser ikke oliven heller. Og det er det ingen som bryr seg om. Blir ikke anklaget for å være gledesdreper eller å hate middelhavsmat av den grunn. Hehe.

Håper ikke du tar dette som et angrep på det du skrev, for sånn er det ikke ment, ville bare kommentere litt av det du sa, og lufte mine tanker.

Ha en god kveld, både du, NovaFlare, og dere andre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neida, jeg har ikke siktet til deg :) Jeg bare skrev min subjektive oppfatning, og blir bare irritert på de andre som vrir det om til at jeg forherliger alkohol, når jeg faktisk mener det motsatte. Jeg sier bare at JEG, på grunn av min fortid, blir nysgjerrig når folk sier de er avhold, ikke at folk bør ruse seg, det er jo stor forskjell på det :)

Synd at folk setter deg i bås. Nå tok jeg ikke utgangspunkt i vennskap også videre, jeg har venner som er avholdne, jeg snakker om hvis jeg på sjekker'n på byen og var ute etter et forhold, DA hadde jeg jo ønsket å vite årsaken til avholdenheten, dersom det var en årsak :)

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg er avholds og har ikke det problemet. Så nei, la oss ikke skylde på at vi velger å avstå fra alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Infralove
Jeg støtter NovaFlare av hele mitt hjertet her, folkens. Fatter ikke at folk kan vri om sånn på utspill fra hennes side.

Kva meina du? Sidan novaflare var så skeptisk til avhaldsfolk, verka det som om ho syns det var positivt at folk drakk alkohol. Er det ingen som ser at det går an å tru det etter det ho skreiv? Og er det gale at nokon syns det er positivt å drikke?

Man må vel syns at det er positivt å drikke, elles ville man ikkje gjort det? Om det vere pga smaken eller det sosiale. Eg drikke cola fordi det er godt, å drikke cola er derfor positivt for meg.

Og JA, jeg er en av de som synes det er litt 'fanatisk' å ALDRI skulle innta noe som helst alkohol. Om de sier at de ikke liker det - that's fair - jeg liker ikke alle typer alkohol jeg heller. Om de sier de er avholds, så spørr jeg meg selv om hvor vidt de tror noen dråper kommer til å forandre på livet(...).

Hvis man legger til godviljen, så blir det det samme som å avstå totalt fra f.eks..... kake? Hva tenker du om noen som absolutt ikke tar et kakestykke hvis de er i et selskap?

Vel, jeg ser forskjellen mellom Alkohol og kake, men ingen av delene er godt for kroppen din, og kan derfor sammenlignes på enkelte plan.

Eg trur ikkje eg ville ha lagt merke til at personen ikkje åt kake ein gang. Eg kan ikkje komme på noko akkurat no, som kunne brydd meg mindre. Det er då rart kva folk reagerer på. Om man blir overraska over at folk ikkje et kake, då skjønar eg kvifor man blir overraska når folk ikkje drikk.

No et eg faktisk ikkje kake heller, likar det ikkje. Så då er eg vel både fanatisk i matvegen og alkoholvegen. Eg er glad eg heng i kretser som ikkje syns at eg er rar og fanatisk på bakgrunn av det eg et eller ikkje et. Eller som har fordommer mot det.

Det einaste eg tenkjer om folk som ikkje likar ein viss type mat eller drikke er dette:

Jeg ville tenkt noe så drastisk som "h*n liker ikke kake" =D

Du misforstår, eller prøver du å gjøre deg dum? Jeg synes ikke det er positivt at folk drikker, og jeg synes ikke det er negativt at folk er avhold... les innleggene mine bedre. Jeg sier bare at hvis de er skikkelig antialkohol, så lurer jeg på om det er en grunn til det... Det har vel ingenting med å være positiv til at folk drikker, vel? Finnes det ikke en mellomting her? Jeg synes overhodet ikke det er noe positivt ved å drikke seg full... OK??

Hehe. Du er ganske hissig. Ein gang i tida var det ein kar som sa; du blir ikkje høgare av å kappe hovudet av folk. Og for øvrig trur eg du misforstår meg (evt legger til meg eigenskapar eg ikkje har), like mykje som eg misforstår deg.

Dessutan; dersom du føler at nokon misforstår deg, så kan du vel heller prøve å oppklare, enn å nærmast angripe personen? Så lenge man diskuterer på intraweben, er det ganske enkelt å misforstå det som blir skrive.

Worst case scenario... En mann blir avholden fordi han slår kvinner og blir psycho når han drikker sprit (f.eks som min far)... Da er det grunnen til at han er avholden... MANGE er avholdne fordi de ikke tåler alkohol... Men for GUDS skyld, det er sikkert flust av folk som bare er avholdne fordi de ikke liker det også, men JEG, jeg snakker for meg selv, JEG ville lurt på hvorfor personen er avholden, fordi det OFTE er en grunn til det. Jeg personlig vil ikke risikere å bli banket opp fordi denne personen som er avholden, sprekker en vakker sommerdag. Da ville jeg heller søkt personer som har en NORMALT forhold til alkohol, et kontrollert forhold, hvor man ikke er fanatisk verken den ene eller andre veien.

Eg syns det verkar som eit ganske dramatisk syn du har på avhalds. Du unngår dei fordi du er redd dei vil sprekke ein dag?

Eg skjønar at du kan vere skeptisk pga tidlegare livserfaringar, men det er kanskje på tide å innsjå at alle avhalds ikkje er som faren din?

Det er skilnad på å lure på kvifor, i forhold til å tru at personen kjem til å banke deg opp. Sjølvsagt er der ein risiko, dog ganske liten. Men man kan finne same risiko hjå folk som drikker. Er sjansen større for at ein avhald banker deg eller ein som drikk normalt? Eg vil sei at sjansen er like liten uansett.

Synd at folk setter deg i bås. Nå tok jeg ikke utgangspunkt i vennskap også videre, jeg har venner som er avholdne, jeg snakker om hvis jeg på sjekker'n på byen og var ute etter et forhold, DA hadde jeg jo ønsket å vite årsaken til avholdenheten, dersom det var en årsak :)

Det er vanskeleg å vite om du snakkar om venner eller partnarar, når du skriver "folk". Du skreiv om begge deler i ditt første (eller andre) innlegg, og det er folk generelt eg meina.

Og til slutt; eg skjønar fortsatt ikkje kva som er så fanatisk med å vere avhalds. Er man fanatisk om man avstår frå kake, brus, hasj? Kor går grensa, og kva er skilnaden? Gjeld dette berre partnarar og? Eller syns du at dine avhaldsvenner er fanatiske? Kvifor er du då venn med nokon du syns er fanatiske?

Eg syns uansett det er ein ganske svart/ kvit måte å sjå det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidan novaflare var så skeptisk til avhaldsfolk, verka det som om ho syns det var positivt at folk drakk alkohol.

Ja, ting kan ofte "virke" sånn om man leser ting mellom linjene selv når det ikke står noe der :fnise: Kanskje du bør lese ting ordrett og ta det for det det er, istedet for å spekulere i om jeg egentlig mener noe annet :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg har ikke siktet til deg :) Jeg bare skrev min subjektive oppfatning, og blir bare irritert på de andre som vrir det om til at jeg forherliger alkohol, når jeg faktisk mener det motsatte. Jeg sier bare at JEG, på grunn av min fortid, blir nysgjerrig når folk sier de er avhold, ikke at folk bør ruse seg, det er jo stor forskjell på det :)

:klem: Jeg tror ikke infralove tenkte over det selv, at det var å legge ord i munnen på deg. Var vel rett og slett en logisk feilkobling. Ja, det skjønner jeg godt du kan bli frustrert av. Lurer på hvordan menneskeheten ville vært om vi hadd 200 i IQ hele gjengen, og aldri gjorde små bommerter. Vi ville vel drukket i stykker hjernecellene istedet... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og til slutt; eg skjønar fortsatt ikkje kva som er så fanatisk med å vere avhalds. Er man fanatisk om man avstår frå kake, brus, hasj? Kor går grensa, og kva er skilnaden?

Grensa er sannsynligvis ganske forskjellig, avhengig av hvilken sammenheng det drikkes i. I noen ungdomskretser vil du faktisk havne utafor om du ikke er med på drikkelekene som kan gå på å bøtte nedpå 10 shots med vodka, hver gang du trekker en kløver som er høyere enn 8, feks. Eller hver gang du trekker en kløver som er høyere enn 8, og de andre er edru nok til å legge merke til det. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worst case scenario... En mann blir avholden fordi han slår kvinner og blir psycho når han drikker sprit (f.eks som min far)... Da er det grunnen til at han er avholden... MANGE er avholdne fordi de ikke tåler alkohol... Men for GUDS skyld, det er sikkert flust av folk som bare er avholdne fordi de ikke liker det også, men JEG, jeg snakker for meg selv, JEG ville lurt på hvorfor personen er avholden, fordi det OFTE er en grunn til det. Jeg personlig vil ikke risikere å bli banket opp fordi denne personen som er avholden, sprekker en vakker sommerdag. Da ville jeg heller søkt personer som har en NORMALT forhold til alkohol, et kontrollert forhold, hvor man ikke er fanatisk verken den ene eller andre veien.

Greit nok, du og dine holdninger er påvirket av en fortid. Du syns det er ubehagelig med mennesker som ikke drikker fordi du forventer at de får problemer med adferd når de inntar alkohol, eller får problemer med å stanse når de først er begynt å drikke, forståelig nok det. Du formulerer det kanskje litt dårlig, ettersom det jo alltid ER en grunn til at folk ikke drikker, at de ikke liker det er jo også en grunn, men du mener kanskje at det ofte er en grunn som du misliker til at folk er avholds? Men jeg tror du tar feil når du sier det er MANGE som ikke drikker fordi de har slike problemer. Jeg, for jeg liker også i prate om meg selv, er IKKE en av dem, og de vennene/venninnene jeg har som er avholds er heller ikke avholds av den grunn. Ja, det kan ofte ha noe med saken å gjøre, ettersom de, eller vi, ofte har, som du, familiemedlemmer som har slitt med alkoholproblemer, og vi derfor ønsker å ta avstand fra dette som har skapt alle disse problemene innad i familiene våre, nemlig alkohol. Men det er jo ikke det samme som at vi er en fare for omgivelsene våre, en tikkende bombe som til slutt kommer til å sprenge. Jeg blir nysgjerrig på hva du, og andre, tenker om oss, som aldri har drukket alkohol, og ikke er tørrlagte alkoholikere? Hva ville du tenkt hvis du faktisk spurte disse menneskene du møtte som sa de ikke drakk, HVORFOR, og de svarte at de, som du, hadde vokst opp med alkohol som et ødeleggende moment i familien, og derfor valgte å ta avstand fra det? Ville du da hatt en annen holdning til menneskene? På mange her virker det nemlig som jeg, når jeg spurte om avholds er turnoff, egentlig spurte om en tørrlagt alkoholiker er turn off, hvis du skjønner?

Jeg får litt følelsen av at det er dét folk tenker når de tenker avholds... Enten det, eller religionsfanatiker. Det er kanskje forståelig at man blir frustrert over dette når det faktisk ikke er disse årsakene som gjør at man selv avstår fra alkoholen. At det frustrerer når det ikke dukker opp som et alternativ hos folk, at det kan være langt mindre ekstreme grunner. Avholds er lik tørrlagt eller religøs? Om det uansett hadde vært sånn at de fleste avholdsmennesker hadde disse problemene, er det ikke likevel urettferdig mot de få som faktisk har andre grunner, at de automatisk blir "mistenkeliggjort" i folks tanker da? For å ta en kanskje litt oppbrukt sammenligning; jeg vil tro det er ganske kjipt å være muslim og bli mistenkt for å være ekstremist når du ikke er det, uansett hvor mange andre muslimer det måtte være om var ekstremister. Nå vet vi jo at det er veldig få, men hadde det vært mange, hadde det uansett vært ubehagelig for de som ikke har de synspunktene å likevel umiddelbart bli mistenkt. Eller å være innvandrerungdom i Norge, og derfor automatisk mistenkes for å være kriminell og kanskje voldelig, fordi det fins så mange kriminelle ungdomsgjenger med utenlands opprinnelse. På samme måte er det "ubehagelig" (jeg bruker hermetegn fordi jeg er klar over at det over hodet ikke er like ubehagelig som det ville vært i eksemplene) å vite at når folk ser rart på deg fordi du nettopp sa du ikke drikker, tenker de gjerne for seg selv; alkoholiker? Uffda. Problematisk. Styr unna.

Men selv når jeg har fått forklart hvordan det virkelig har seg, påvirker det folks ønske til å flørte/bli bedre kjent på et kjærestenivå. Jeg blir jo ofte blir spurt det store spørsmålet, HVORFOR? Da svarer jeg at min onkel var alkoholiker hele sitt voksne liv, til han døde i fjor høst, og å se hvor vanskelig dette har gjort livet for min mor fra hun var ungdom, har fått meg til å ta samme standpunkt som henne, og å holde meg unna. Dessuten føler jeg aldri noe behov/ønske om å drikke, og da ser jeg heller ikke grunnen til å begynne. Dette får jeg som oftest ros for, av dem som spør. De syns det er modig (av en eller annen merkelig grunn) å avstå fra det, og fortsetter med hvor stolte de er over å kjenne meg (dette kommer gjerne fra de litt vel påvirkede, hehe). Likevel virker det, som jeg i det øyeblikket blir off limits, uaktuell, automatisk får vennestempel. Frustrerende, ja. Hva tror dere er årsaken til dette? Er man likevel skummel, selv etter en over hodet ikke skummel forklaring?

Noen av dere sier dere syns det er ubehagelig med avholdsfolk, at dere tror vi ser ned på dere, føler oss bedre, men jeg må si at jeg personlig ikke ser mer ned på en som drikker enn en som stemmer det motsatte av meg politisk. Vi er direkte uenige på en del punkter, det betyr likevel ikke at jeg ser ned på mennesket. Noen ganger føles det faktisk motsatt for meg... At det, for å være veldig ungdomsskole, er mye kulere å drikke, at man hvis man ikke drikker er en særing, et utskudd kanskje. Selvsagt ikke blant de jeg vanligvis går ut med, eller fester med, men i nye selskap kan man gjerne ane en viss selvhevdelse. Antageligvis er dette fordi de, som dere sier, syns det er ubehagelig med avholdsmennesker rundt seg, og derfor hever seg over oss og vårt standpunkt... Ikke vet jeg.

Dette ble mye egen grubling og undring, dere får si hva dere selv synes... Men noe som hvertfall er sikkert, er at dette er et uhyre interessant tema...! Syns jeg.

:sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gutt92

Jeg synes bare det er flott jeg. Ville ikke likt å være sammen med en som drakk mye, f.eks drakk seg drita hver helg. Nei, bedre med en som holder seg unna og bruker tiden sin på mer fornuftige ting. Synes nå jeg da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere misforstår er at dere tror jeg er skeptisk til alle som er avholdne, og det er feil. Jeg gikk utifra det TS lurte på, altså hvis jeg var på byen, på sjekker'n, da ville jeg ikke sjekket opp en som sa han var avhold. Både fordi jeg antakeligvis ikke ville vært edru selv, og fordi jeg ville ha visst årsaken til avholdenheten før jeg ville innledet noe som helst til en fyr jeg bare traff på byen.

Jeg har venner som er avholdne og det er helt greit, det har ingenting med å sjekke opp noen på byen å gjøre.

Sitat fra Solskinnssinn:

"Greit nok, du og dine holdninger er påvirket av en fortid. Du syns det er ubehagelig med mennesker som ikke drikker fordi du forventer at de får problemer med adferd når de inntar alkohol, eller får problemer med å stanse når de først er begynt å drikke, forståelig nok det."

Det er helt feil, jeg forventer ingenting, derfor skrev jeg "worst case scenario", altså var det et eksempel for å beskrive at jeg på en bytur heller ville innledet noe med noen som har et såkalt "normalt" forhold til alkohol.

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Infralove
Ja, ting kan ofte "virke" sånn om man leser ting mellom linjene selv når det ikke står noe der :fnise: Kanskje du bør lese ting ordrett og ta det for det det er, istedet for å spekulere i om jeg egentlig mener noe annet :filer:

o_O

Hersketeknikker er du visst glad i. Du har visst bestemt deg for å ikkje gidde å diskutere med meg sakleg.

Du kunne vel berre oppklart "feilen" då eg spurde, i stadan for å hisse deg så voldsomt opp :klø:

Ikkje at eg syns det var noko voldsomt til feil. Eg stilte eit spørsmål på bakgrunn av det du skreiv.

Og eg skjønar eigentleg ikkje kva du hisser deg opp for. Kva er gale med at nokon trur du syns alkohol er positivt? Kvifor drikk du viss du ikkje syns alkohol er noko positivt. Du likar vel smaken? Då er det vel positivt for deg?

Uansett, kunne du vel heller svart noko sånt som;

"Nei, eg syns alkohol er verken positivt eller negativt, det var ikkje det eg meinte. osv"

:klem: Jeg tror ikke infralove tenkte over det selv, at det var å legge ord i munnen på deg. Var vel rett og slett en logisk feilkobling. Ja, det skjønner jeg godt du kan bli frustrert av. Lurer på hvordan menneskeheten ville vært om vi hadd 200 i IQ hele gjengen, og aldri gjorde små bommerter. Vi ville vel drukket i stykker hjernecellene istedet... :ler:

Hehe! Forsvarer du meg samstundes som du rakker ned på IQ- en min?

"Det er helt feil, jeg forventer ingenting, derfor skrev jeg "worst case scenario", altså var det et eksempel for å beskrive at jeg på en bytur heller ville innledet noe med noen som har et såkalt "normalt" forhold til alkohol.

Den begrunnelsen syns eg er tam. Greit nok at man velger bort avhalds pga interesser e.l. Men ifølge undersøkjelsar, er det meir sannsynleg at man blir valdlege om man drikker.

Og på tross av at alkohol er medvirkande årsak til dødsfall, overfall osv, så finst det folk som syns avhalds er negativt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Casey
Er jeg som avholdsmenneske, mindre attraktiv enn jenter/damer som nyter alkohol?

Jeg har grublet litt på dette, ettersom jeg ser ut til å være den eneste blandt min relativt store omgangskreds av venninner som over hodet ikke mottar interesse fra "det motsatte kjønn".

Jeg tviler på at det er alkoholen i seg selv som tiltrekker andre, men din oppførsel. Er du blid og imøtekommende og kanskje litt morsom når du er ute blant folk? I såfall er det nok ingen som henger seg opp i hva du har i glasset ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...