NovaFlare Skrevet 11. juni 2008 #21 Del Skrevet 11. juni 2008 Kvifor syns du det er så positivt at folk ruser seg eigentleg? Å herregud, så patetisk.. Ja, så klart, jeg synes det er superpositivt at folk ruser seg! Ta kokain, heroin, pepper og ikke minst, HELST dyrk hele dritten hjemme! Det er DET jeg sier... :kaffe: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinnssinn Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #22 Del Skrevet 11. juni 2008 Trådstarter her. Det er tydeligvis litt skummelt med edru mennesker, når man er beruset selv, og det er forståelig, ettersom dette mennesket får med seg alt som skjer og alt potensielt dumt du finner på å si eller gjøre, og husker tydelig hva som foregikk dagen etter. Men jeg vil påstå, riktignok uten egne erfaringer ettersom jeg ikke har drukket alkohol, at det må være betryggende også, å ha et menneske tilstede som kan ta ansvar hvis behovet melder seg. Om no skulle skje, eller om du selv mister kontrollen. Ikke at jeg er blandt alkoholpåvirkede mennesker for å passe på dem, det er en trasig oppgave. Men det har seg jo slik at man lett får en ansvarsbevissthet som eneste "klare". Det er uansett en annen sak. Hvorfor det har noe å si når du treffer mennesket og er edru selv, forstår jeg ikke? Dette med at man blir redd for at å ha en avholdskjæreste skal påvirke ens muligheter til å nyte alkohol er temmelig fordomsfullt. Tror dere en avholdsperson som viser seg ute på byn, og som faktisk frivillig drar på utesteder ville gjort det hvis hun/han hadde et problem med å omgås berusede mennesker? Og ja, jeg er enig i denne sammenligningen mellom alkohol og f.eks. brød. Dere syns det er rart at noen er avholds? Vi som er avholds syns selv (dvs, JEG, jeg skal ikke snakke for andre..) det er veldig merkelig at så mange mennesker syns det er okei å forgifte seg selv for å oppnå en behagelig følelse/sinnsstemning. MEN, jeg syns også at det er merkelig at folk kan være så overbevist om at det finnes en Gud, eller at noen kan være enig med FrP. Folk har rett og slett forskjellige holdninger og meninger om ting, og et valg om å ikke bruke alkohol er ikke er mer kontroversielt valg enn å la være å tro på en Gud. At noen syns det er merkelig tyder bare på at de selv syns det var en naturlig ting å begynne med, at de ikke tenkte over da, at de tok et valg. Det hadde vært veldig enkelt å dømme de som drikker og vifte dem vekk, for kun å bry seg med dem du ha avholdsholdningene til felles med, men face it, man finner jo uansett ingen med alle de samme holdninger som deg, så hvorfor skulle en avholdsperson avfeie en som drikker, mer enn en religiøs ville avfeid en ateist på grunnlag av ateismen? Til siste innslag: Alkohol er et rusmiddel. Drikker man alkohol ruser man seg, NovaFlare. Det er rett og slett et faktum... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NovaFlare Skrevet 11. juni 2008 #23 Del Skrevet 11. juni 2008 Til siste innslag: Alkohol er et rusmiddel. Drikker man alkohol ruser man seg, NovaFlare. Det er rett og slett et faktum... Å, sier du det? Takk for opplysningen!! Skulle jeg gjort uten deg? Poenget mitt var vel for fanken ikke at folk skal ruse seg!? Poenget MITT var bare at når folk sier at de er avholdne så er det som OFTEST en dypere grunn til det, og derfor hadde jeg (hvis jeg var på sjekker'n) vært litt skeptisk til ei som sa at hun var avholden. Det er forskjell på å si at man ikke liker alkohol, og det å bare si at man er avholden, punktum. Dere som klarer å vri det om til at jeg oppfordrer folk til å ruse seg, burde virkelig gå og legge dere, dere skal sikkert på jobb i morgen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinnssinn Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #24 Del Skrevet 11. juni 2008 Å, sier du det? Takk for opplysningen!! Skulle jeg gjort uten deg? Poenget mitt var vel for fanken ikke at folk skal ruse seg!? Poenget MITT var bare at når folk sier at de er avholdne så er det som OFTEST en dypere grunn til det, og derfor hadde jeg (hvis jeg var på sjekker'n) vært litt skeptisk til ei som sa at hun var avholden. Det er forskjell på å si at man ikke liker alkohol, og det å bare si at man er avholden, punktum. Dere som klarer å vri det om til at jeg oppfordrer folk til å ruse seg, burde virkelig gå og legge dere, dere skal sikkert på jobb i morgen... Oj, det var litt av en reaksjon. Min kommentar var til det at du ramset opp narkotika når du snakket om rusmidler, og slik prøvde å latterliggjøre kommentaren du hadde fått. Da virket det som du ignorerte faktumet at man ikke trenger å være narkoman for å ruse seg, rett og slett bare drikke alkohol. Det var kun det jeg understreket. At du er skeptisk til mennesker som tar avstand fra alkohol fordi du tror de har en god grunn til det, som at de ikke tåler det, men blir avhengig, er din egen sak. Selv om jeg ikke forstår deg, så er det din mening, og den har jeg jo for så vidt bedt om. Jeg tror kanskje også at det er på tide å legge seg om man ikke klarer å holde seg saklig i en tråd som består av saklige meningsytringer rundt et tema, selv om de strider mot ens egne. God natt:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NovaFlare Skrevet 11. juni 2008 #25 Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg pleier å holde meg saklig, men når jeg får en kommentar (ikke deg) som lyder: "hvorfor synes du det er så positivt at folk ruser seg?" så er det ikke så rart at det svartner litt når man har min bakgrunn... Trådstarter lurte på hvorfor hun ikke blir sjekket opp på byen, og da kommer jeg med et innspill om at kanskje det kunne hende at folk tenker som meg, at det er litt uvanlig at folk er helt bastante ang avhold og at jeg også tenker at det kan være en grunn til det... og da blir det vridd til at jeg LIKER rusmidler.. og at jeg ikke VET at alkohol er et rusmiddel?! Hallo! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NovaFlare Skrevet 11. juni 2008 #26 Del Skrevet 11. juni 2008 om man ikke klarer å holde seg saklig i en tråd som består av saklige meningsytringer rundt et tema, selv om de strider mot ens egne. God natt:) Strider mot ens egne? Gi meg ett eksempel på et innlegg hvor jeg har hatt noe imot noen andres mening innen dette tema? Det er jo tvert om jeg som får høre det, fordi jeg skrev min mening Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinnssinn Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #27 Del Skrevet 11. juni 2008 Strider mot ens egne? Gi meg ett eksempel på et innlegg hvor jeg har hatt noe imot noen andres mening innen dette tema? Det er jo tvert om jeg som får høre det, fordi jeg skrev min mening I rest my case. At du tydelig er vis ute etter å diskutere, og ikke villig til å holde tonen her inne på et hyggelig, behagelig nivå, gjør meg ikke interessert i å gi deg noe videre respons. Men jeg takker for dine innspill, og bemerker meg hvor opprørende mange (i likhet med deg) syns det er å konfronteres med sine egne alkoholvaner. (Nei - du har ikke sagt du syns det er bra at folk ruser seg, som det blir påstått tidligere, men fra mitt synspunkt er det å synes det er greit å ruse seg det samme.) Fascinerende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NovaFlare Skrevet 11. juni 2008 #28 Del Skrevet 11. juni 2008 Hæ? Jeg blir aldri full engang. Det er vel forskjell på å ta seg et glass vin for å kose seg med jentene, og å drikke seg hinsides for å drukne et problem, det er ihvertfall det jeg ville kalt å ruse seg, men jeg skjønner hva du mener, at alkohol er et rusmiddel. Det er det jo, men det finnes jo forskjellige måter å bruke det på. Bruke eller misbruke, liksom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Infralove Skrevet 12. juni 2008 #29 Del Skrevet 12. juni 2008 Å herregud, så patetisk.. Ja, så klart, jeg synes det er superpositivt at folk ruser seg! Ta kokain, heroin, pepper og ikke minst, HELST dyrk hele dritten hjemme! Det er DET jeg sier... :kaffe: Alkohol er rus, når man drikker ruser man seg. Eg har aldri antyda at du syns det er greit å bruke heroin e.l. Du blir jo så undrande når du møter folk som ikkje drikker. Derfor lurte eg på kvifor du syns det er så positivt at folk drikker. Poenget mitt var vel for fanken ikke at folk skal ruse seg!? Poenget MITT var bare at når folk sier at de er avholdne så er det som OFTEST en dypere grunn til det, og derfor hadde jeg (hvis jeg var på sjekker'n) vært litt skeptisk til ei som sa at hun var avholden. Det er forskjell på å si at man ikke liker alkohol, og det å bare si at man er avholden, punktum. Dere som klarer å vri det om til at jeg oppfordrer folk til å ruse seg, burde virkelig gå og legge dere, dere skal sikkert på jobb i morgen... :klø: Okei, eg skjønte vel av tidlegare innlegg at du sikkert spørr alle avhaldsfolk om kvifor dei er avhaldsfolk. For det er vel slik du har oversikt over kor mange som har ein djupare grunn til å avstå frå alkohol og ikkje? Eg blir veldig overraska over at nokon faktisk blir skeptiske med ein gong nokon ytrer orda; "eg drikk ikkje". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2008 #30 Del Skrevet 12. juni 2008 Eg syns dette er rart. Det er nett som om alkohol blir sidestilt med brød, (eller andre ting 90% av oss et), man blir overraska når nokon ikkje likar det. For meg er ikkje alkohol så sjølvsagt. Det er mange negative sider ved alkohol, så eg syns ikkje det er positivt at flest mogleg drikker. Kvifor syns du det er så positivt at folk ruser seg eigentleg? Det er ikke positivt at folk ruser seg, men det er en del av menneskets reportoar om du vil, uten rus ville vi ikke vært der vi er idag, om du liker det eller ei. Det er en type holdning jeg skyr. Jeg ville ikke utspurt deg om hvorfor du velger å ikke drikke og av respekt ville jeg heller ikke tenkt det var rart du ikke drakk, av respekt for alle mennekser vet jeg at vi alle er forskjellige og selv om noen tar et annet valg enn deg, behover ikke det være rart. Jeg forventer tilbake av respekt for meg og mine valg, at folk ikke setter spørsmålstegn og lurer og lusker og formaner. Nesten som en følelse at noen står bak hjørnet og spionerer på meg, og godter deg fordi dem føler seg bedre enn andre som tar seg en pils iblandt. Den holdningen skyr jeg, en lite liberal tankegang er turn-off, et avholdsmenneske er ikke turn-off, så enkelt er det... Men en overstadig berusa dame, er rimelig mye mer turn-off enn en avholdsdame. Den er klar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StockDama Skrevet 12. juni 2008 #31 Del Skrevet 12. juni 2008 Akkurat som NovaFlare begynner å lure på hvorfor folk ikke drikker, hva deres dypere mening med det er, kan jeg til tider også lure på hvorfor folk drikker. Kanskje de flykter fra noe, og vet om en del som drikker på grunn av det. Fordommer ene eller andre veien er ikke bra, så tar meg selv i nakken når jeg tenker slik. Det er lettere fanatisk å få noia av folk som ikke drikker også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pemille Skrevet 12. juni 2008 #32 Del Skrevet 12. juni 2008 Når det sies at "de fleste som ikke drikker har en grunn til det", så vil jeg si både ja og nei. Det er grunner til alt man gjør her i livet. Man spiser fordi man er sulten, man får seg en hobby fordi man liker å drive med den eller fordi man vil komme seg ut/få nye bekjentskaper osv. Det som er litt slitsomt er at når folk sier at det er en grunn til at man ikke drikker, så mener mange at det må være en "negativ grunn", i sjangeren "Min far drakk og slo min mor" eller "Jeg har en sykdom som gjør at jeg ikke kan drikke" etc. Det er så kjedelig å bli tatt for å være en med et alvorlig problem, når årsakene kan være alt fra "Synes det er deilig å huske hele kvelden", eller "Jeg elsker brus, hvorfor drikke noe annet på byen!" eller "Hvorfor i all verden skulle jeg drikke?" OK, ser at de eksemplene kanskje så litt teite ut, men hallo, jeg trenger aldri argumentere masse for at jeg ikke røyker? Eller for at jeg har godtestopp! Både sigaretter og godterier er jo også "effekter" som folk argumenterer med at er sosiale, men folk føler seg sjeldent truet av at man avstår fra det. Oi, lurer på hva jeg egentlig har skrevet her i morgenrushet, må rushe videre! Beklager hvis jeg har avsporet litt, TS. Blir bare engasjert i den videre debatten som fulgte her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2008 #33 Del Skrevet 12. juni 2008 Det er visst ikkje lov til å seie det i denne tråden, men når det er spurt om det: JA, eg synest det er litt turn-off med avhalds. Ikkje at eg misliker det i folk, men eg tenkjer at då skal det litt til for at vi kan bli gode venner eller meir. Samme som at nokon seier dei er seljarar i Herbalife, eller har som hobby å skjere seg sjølv til blods, eller tilbringer kvart ledige sekund dei har med hesteoppdrett, eller andre ting som er vanskeleg å sameine med min eigen livsstil. Det er så mange folk i verda, ein kan ikkje vere venn med alle, og det må gå an å finne nokon som er litt lik ein sjølv? Ein gong var eg avstandsforelska i nokon som var totalavhalds av religiøse grunnar. Det gjorde meg ingenting, der og då, så det er ikkje noko prinsipp eg har. Det er mest av praktiske hensyn, eg liker å vere med folk som eg har mykje til felles med Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 12. juni 2008 #34 Del Skrevet 12. juni 2008 Tja, kanskje denne tråden har gitt svar til ts sin spørsmål? Hvis en som er avholds har så sterke meninger om de som ikke er det, da kanskje er svaret til spørsmål som ble stilt i startinlegg allerede ganske klar? Jeg kjenner til ganske få som er helt avholds. Det betyr ikke at resten drikker seg flatyll hver eneste helg eller at man må ha alkohol for å kose seg. Men det betyr rett og slett at alkohol ikke er så viktig at man skulle drikke det hele tiden da det er fest og heller ikke at alkohol er noe så helt forferdelig man ikka kunne drikke i det hele tatt. De jeg kjenner som er avholds, det er en prinsipiell sak for dem og har lite med religion el å gjøre, men ingen av dem har vært så defansiv (og nesten agressiv mot de som ikke er avholds) som utrykkene her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 12. juni 2008 #35 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Jeg drikker lite og sjelden (primært fordi jeg rett og slett ikke synes det smaker godt), og for meg er det turn-off med folk som er overstadig beruset eller som må drikke ved enhver anledning. At de føler det samme for meg, regner jeg egentlig med, og synes det er helt greit. Endret 12. juni 2008 av Daria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Infralove Skrevet 12. juni 2008 #36 Del Skrevet 12. juni 2008 Det er ikke positivt at folk ruser seg, men det er en del av menneskets reportoar om du vil, uten rus ville vi ikke vært der vi er idag, om du liker det eller ei. Kva meina du med dette? Og eg spurde novaflare på den måten, fordi det verka som om ho syns det var positivt at alle drakk. Det er en type holdning jeg skyr. Jeg ville ikke utspurt deg om hvorfor du velger å ikke drikke og av respekt ville jeg heller ikke tenkt det var rart du ikke drakk, av respekt for alle mennekser vet jeg at vi alle er forskjellige og selv om noen tar et annet valg enn deg, behover ikke det være rart. Har du misforstått meg? Eg meinte ikkje det var rart å drikke, eg meinte at det vart rart at novaflare framstilte å drikke som like vanleg som å ete brød. Eg syns det er rart at alkohol er så innvia at man blir sett på som ein "outsider" om man velger å avstå frå å drikke. Grunnen til at eg syns det er rart, er at alkohol er eit stoff som påverkar kropp og sinn. Eg ville ha trudd at folk tok sånt litt meir "alvorleg". Eg skriver "alvorleg" i hermeteikn fordi eg ikkje meina dødsalvorleg. Men at man ofrer det ein ekstra tanke. Er liksom eit større val å velge å drikke alkohol enn å velge å drikke kaffi. Eg er for øvrig klar over at man kan ofre det ein ekstra tanke, og likevel velge å drikke. Det er litt vanskeleg å forklare skriftleg, er sikkert nokon som vil tolke dette i verste meining. Oh well. Men eg kan vel sei det slik at eg syns det er rart at alkohol nesten er påkrevd, medan hasj er bannlyst. Hasj er då ikkje så mykje verre enn alkohol? Jeg forventer tilbake av respekt for meg og mine valg, at folk ikke setter spørsmålstegn og lurer og lusker og formaner. Nesten som en følelse at noen står bak hjørnet og spionerer på meg, og godter deg fordi dem føler seg bedre enn andre som tar seg en pils iblandt. Den holdningen skyr jeg, en lite liberal tankegang er turn-off, et avholdsmenneske er ikke turn-off, så enkelt er det... Men en overstadig berusa dame, er rimelig mye mer turn-off enn en avholdsdame. Den er klar. Er det meg du siktar til her? Det må då vere lov å diskutere og stille spørsmål utan å bli stempla som fanatisk? Eg må sei at eg aldri har diskutert alkohol før (som eg kan hugse), så eg ser meg ikkje som ein oven- på- og- ned- type. Uansett bryr det meg fint lite om folk drikker eller ei. Men når det gjelder partner føretrekker eg avhalds. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2008 #37 Del Skrevet 12. juni 2008 Jeg støtter NovaFlare av hele mitt hjertet her, folkens. Fatter ikke at folk kan vri om sånn på utspill fra hennes side. Og JA, jeg er en av de som synes det er litt 'fanatisk' å ALDRI skulle innta noe som helst alkohol. Om de sier at de ikke liker det - that's fair - jeg liker ikke alle typer alkohol jeg heller. Om de sier de er avholds, så spørr jeg meg selv om hvor vidt de tror noen dråper kommer til å forandre på livet(...). Hvis man legger til godviljen, så blir det det samme som å avstå totalt fra f.eks..... kake? Hva tenker du om noen som absolutt ikke tar et kakestykke hvis de er i et selskap? Vel, jeg ser forskjellen mellom Alkohol og kake, men ingen av delene er godt for kroppen din, og kan derfor sammenlignes på enkelte plan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StockDama Skrevet 12. juni 2008 #38 Del Skrevet 12. juni 2008 Hvis man legger til godviljen, så blir det det samme som å avstå totalt fra f.eks..... kake? Hva tenker du om noen som absolutt ikke tar et kakestykke hvis de er i et selskap? Jeg ville tenkt noe så drastisk som "h*n liker ikke kake" =D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NovaFlare Skrevet 12. juni 2008 #39 Del Skrevet 12. juni 2008 Jeg støtter NovaFlare av hele mitt hjertet her, folkens. Fatter ikke at folk kan vri om sånn på utspill fra hennes side. Tusen takk! Endelig et menneske som tydeligvis har lest hva jeg har skrevet! Jeg fatter bare ikke hvordan mine tanker om HVORFOR folk er avholdne kan vris om til at jeg er positiv til at folk ruser seg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NovaFlare Skrevet 12. juni 2008 #40 Del Skrevet 12. juni 2008 Du blir jo så undrande når du møter folk som ikkje drikker. Derfor lurte eg på kvifor du syns det er så positivt at folk drikker. :klø: Du misforstår, eller prøver du å gjøre deg dum? Jeg synes ikke det er positivt at folk drikker, og jeg synes ikke det er negativt at folk er avhold... les innleggene mine bedre. Jeg sier bare at hvis de er skikkelig antialkohol, så lurer jeg på om det er en grunn til det... Det har vel ingenting med å være positiv til at folk drikker, vel? Finnes det ikke en mellomting her? Jeg synes overhodet ikke det er noe positivt ved å drikke seg full... OK?? Worst case scenario... En mann blir avholden fordi han slår kvinner og blir psycho når han drikker sprit (f.eks som min far)... Da er det grunnen til at han er avholden... MANGE er avholdne fordi de ikke tåler alkohol... Men for GUDS skyld, det er sikkert flust av folk som bare er avholdne fordi de ikke liker det også, men JEG, jeg snakker for meg selv, JEG ville lurt på hvorfor personen er avholden, fordi det OFTE er en grunn til det. Jeg personlig vil ikke risikere å bli banket opp fordi denne personen som er avholden, sprekker en vakker sommerdag. Da ville jeg heller søkt personer som har en NORMALT forhold til alkohol, et kontrollert forhold, hvor man ikke er fanatisk verken den ene eller andre veien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå