leandra Skrevet 10. juni 2008 #1 Skrevet 10. juni 2008 Jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg litt med å forklare gangen i boligkjøp. Føler meg så dum. Jeg vant budrunde på en leilighet nå, med overtakelse om noen måneder. Skal skrive under kontrakt. Nå er det sånn at min kontaktperson i banken har reist på ferie og er borte en mnd. Megler rakk imidlertid snakke med henne før hun dro, og han sier alt er i orden. Mitt spørsmål er egentlig om jeg trenger noen papirer fra banken før jeg kan signere kontrakten. Har muntlig avtale med banken om at alt er i orden med lånet. Skal banken ha et ekstra eksemplar av kjøpsavtalen? Er det noe annet jeg må huske på? Takk hvis noen kan svare meg, evt forklare gangen da dere selv kjøpte. Jeg føler meg så dum som ikke vet dette, men det er som sagt første gang.
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2008 #2 Skrevet 11. juni 2008 Dersom megler har fått bekreftet finansieringen din, trenger du ikke noen papirer fra banken før du signerer kontrakt. Mange banker gir deg et dokument som heter "finansieringsbevis" e.l., men det er ikke nødvendig. Ofte, og spesielt i lokalbanker, snakker man med sin kunderådgiver og ordner det slik du har gjort. Det eneste er om du skal betale 10% ved kontraktinngåelse og dette skal betales fra lånet, da må du ha signert lånepapirer før banken kan betale det ut. Banken vil gjerne ha kopi av kjøpekontrakten din. Dette for å se bekreftelse på kjøpesum (som de legger som grunn for verdi for boligen de skal ha pant i) og for å se når, hvor og hvordan pengene skal utbetales.
leandra Skrevet 11. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. juni 2008 Takk for svar! Det har blitt mye rot med dette. Banken kunne ikke finne papirene mine idag og saksbehandleren min er på ferie. Resultatet ble at jeg måtte sende alle papirer igjen. Jeg regner med at alt er i orden nå. Takk for oppklaring, det er fint å føle seg litt forberedt på hva som skjer nå fremover. Føler meg ikke fullt så dum lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå